Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"

  • 41 Vastauksia
  • 11801 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #30 : 29.04.2019, 23:01:17 »
Happo+emäs=suola+vesi. Itse kanssa toiminut noin, että jatkan tuolla foamilla noiden vaikutusaikaa. Se pienpoisto/raudanpoistohan on jo suurimmaksi osaksi omalla vaikutusajallaan jo tehtävänsä tehnyt, kun siihen foami lykätään pintaan päälle.  8) parashan se ois vaihe kerrallaan, mutta kun joutuu kaupallisissa halleissa ja kavereiden luona hieromaan, niin saa pari vaihetta tuolla konstin kerralla  ::)
Lähes kaikki noista aineista on emäksiä tai miedosti emäksiä. Raudanpoistoaineen vaikutuskaan ei perustu aina happoon, vähän riippuu aineesta. :) Ite vedän myös vaahdot päälle, hiilivety tahtoo haihtua liian nopeasti.

Ihmettelin kans etusatuloita, mutta kun hoksas niin olikin aika yksinkertanen laitos.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #31 : 30.04.2019, 09:33:13 »
Lähes kaikki noista aineista on emäksiä tai miedosti emäksiä. Raudanpoistoaineen vaikutuskaan ei perustu aina happoon, vähän riippuu aineesta. :) Ite vedän myös vaahdot päälle, hiilivety tahtoo haihtua liian nopeasti.

Ihmettelin kans etusatuloita, mutta kun hoksas niin olikin aika yksinkertanen laitos.

Taitaapi vannehappo olla ainoa hapan tuote tuolla pesuaineiden seassa, ja sekin orgaaninen se happo. Mukavasti alkaneet nuo happopohjaiset vannepesut yleistymään. Tämähän sitten laimenee kyllä, kun sen päälle vetäisee emäksisen vaahdon päälle. Mutta työnsä sekin on jo siinä vaiheessa tehnyt. Ja se neutralointi hapon kanssa kuuluukin asiaan.  8)
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #32 : 27.05.2019, 21:26:05 »
Tälle ei oo muuta tehty ku kovaa ajoa. Ellei etuparkkien vaihtoa lasketa. Työmatka lyheni tuossa puoleen, joten kilometrien karttuminen hieman rauhoittunut. 6tkm on nyt yhteistä matkaa takana. Kulutus on hieman noussut, koska tämänhetkinen työmatka käytännössä kokonaan taajama/kaupunkiajoa Helsingin sisällä. Keskikulutus on nyt ajotietokoneen mukaan 8,5 (yli 5tkm ajalta)

Hyvin on auto toiminut ja tänään kävin sen katsastamassa. Yhen yhtään huomautusta ei tullut joten taas sais vuoden ajella puhtailla papereilla.

Jahka tuossa saa muut meneillään olevat projektoinnit kotona ja tallilla nippuun niin täytynee tähän touhuta huoltoa ja nahkojen käsittelyä jne.. Kaiuttimien päivitys kanssa edelleen mielessä.. Mutta katsotaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #33 : 19.06.2019, 09:44:24 »
Tätä tuli tuossa 1,5viikkoa sitten hieman sipisteltyä. Aluksi kilvet mainostaustoineen irti ja sen jälkeen stydimmät pesut. Vanteisiin korrekin irox, auton alaosiin nocwax hiilivedyt ja sitten tarexit lancesta vielä päälle. Sitten huolelliset huuhtelut ja kinnastelut bioliukkarilla (motox tehopesu). Jälleen huolelliset huuhtelut ja kunnon kuivaukset. Sen jälkeen maalaamattomiin muoviosiin Gyeon trim muovipinnoite. Melko helppo tuo oli touhuta tuohon, joskin ainetta meni aika paljon kun tossa tota maalaamatonta muovipintaa on. Ja pullokin tuli kerran kaadettua vahingossa  :idiot2: Joten melkein koko pullo tohon meni kun ronskisti veti.



Auton jätin yöksi talliin jotta pinnoite kerkee kunnolla tekeytyä, kun oli ulkona vesikelitkin alkamassa. Ja ihan hyvältähän tuo näytti. Todella mukavasti tuli väriä takaisin ja hylkivyyttä muoviosiin. Sitten ruuvailin kilvet takaisin. Eteen ilman telinettä suoraan puskuriin (kun reikiäkin siellä oli jo valmiiksi) ja taakse sitten tuollaisella mainoksettomalla taustalla joka jää kilven alle piiloon.

Pari päivää sen jälkeen, mantorppiin lähtöä edeltävänä iltana sitten vielä ppcleanilla esipesu+huuhtelu ja kinnastelut "oikaistuna" eli ppclean vaahtona päälle ja kinnastelu perään parissa osassa. Sen ihmeellisempää kinnastelua en tällä kertaa tehnyt koska autolla oli ajettu kuivassa kelissä max 100km ton edellisen huolellisen pesun jälkeen. Lähinnä noi kevyet pesut tein sen takia että vedin koko auton päälle Gyeonin wetcoat märkä kevytpinnoitteen. Tuo wetcoat on sitä uutta versiota, joka rantautui tässä alkukesästä suomeen. Todella hienon hylkivyyden antoi maalipinnalle vaikka mitään suojaa ei ollut alla. Vesi pisaroitui todella maukkaasti, ja jopa lasit hylki aika hienosti.

Sitten oli lähtö Ruotsiin, Mantorppiin. Reissussa auto toimi todella hyvin ja mukavahan tuolla oli matkaa tehdä kun on riittävät varusteet ja tavaraa mahtui todella hyvin kyytiin. Kilometrejä tuli reissussa n.650 ja kulutus tankkauksesta laskettuna 7,9L. Ihan kohtuullinen kulutus siis, kun oli kumminkin auto lähes täynnä tavaraa. Ja tuohon kulutkseen sisältyi Helsingin keskustan läpi ajaminen x2 sekä Ruotsin päässä hieman nurkka-ajoa. Heti ruotsiin saapuessa satoi vettä aika reippaastikkin välillä, ja wetcoat kyllä hylki hienosti ja autoon ei juurikaan jäänyt kuraa kuin helmoihin. Haldexikin toimi hienosti, sillä ruotsissa oli majoitus ja parkkeeraus nurmikentällä ja sateet olivat pehmentäneet tuon hieman savipohjaisen maaperän. Auto siis venkslatessa upotti lähes vanteita myöten, mutta tämä eteni sutimatta hienosti vaikka venkslasi siellä edes takas ahtaassa paikassa. Esimerkiksi letkan erästä takavetoista baijerilaista sai työntää heti ekan venkslauksen jälkeen sieltä pois. Loppureissu olikin sitten hienossa säässä, ja ei tarvinnut märästä ja pehmeästä kärsiä.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2019, 09:46:56 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #34 : 12.08.2019, 18:46:41 »
Tähän tuli huollot tehtyä mittarilukeman ollessa n. 242 600km.. Edellisestä huollosta n.14tkm ja nyt tuli tehtyä lähes kaikki nuo isoimmat huollot joten hetkeen ei tarvitse ihmeempiä tehdä. Minun omistuksessa autolla on ajettu nyt 11tkm ja risat.

Tehdyt huollot:
-Moottoriöljyt 0w30 (Teboil) + suodatin (Mann)
-Ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja naftasuodatin (Mann)
-Apulaitehihnat ja kiristin (SKF + contitech)
-Vaihteistoöljyt huuhtelemalla, 10L (Mannol)
-Kulmavaihteen ja peräöljyjen vaihto (Castrol)
-Haldex suodattimen ja öljynvaihto (Volvo original)

Joten kyllä kelpaa taas ajella. Haldexin huolto jäi vähän tyngäksi, kun pumppu oli jämähtänyt todella kovaa kiinni. Se olisi suurella todennäköisyydellä hajonnut jos sitä ois enempi paukuttanut tai kuumentanut. Ja uutta pumppua ei ollut. Joten Haldexiin vain suodattimen vaihto ja sen verran vanhaa öljyä pois ja uutta tilalle mitä sitä kautta tuli. Täytynee hommailla jossainkohtia uusi pumppu ja tehdä haldexiin laajempi huolto. Viimeistään sitten kun nykyinen pumppu hajoaa. Sen perusteella että se oli niin pirusti kiinni, niin pumppua ei ole juuri irroiteltu joten tod näk alkuperäinen. Eli tuskin on kovinpitkä eliniän odotus.. Vaihteistoöljyt ei ollut ihan älyttömän pahan näköiset, joten niitä on tod näk jossain kohtia vaihdeltu.

Auto on tosiaan toiminut varsin hienosti, joskin takaluukun sähköavaus välillä temppuilee. Myös kolmesta hehkusta on tullut ajanmittaan vikakoodeja, joten täytyy ne jossainkohtia vaihdella. Joskin auto lähtenyt aina hyvin käyntiin mutta täytynee ne ennen talvea varuiksi vaihtaa, kun ei ne juuri mitään maksa.

Pinnassa oleva wetcoat toimii edelleen, tai ainakin vielä viimepesussa hylki hyvin. Se on ollut nyt 2kuukautta pinnassa. Viimeksi tosin kinnastelin auton Bathe plussalla joten wetcoatin kestotesti ei sinänsä ole jatkossa enään täysin kurantti. Nahat on vielä pesemättä ja käsittelemättä, kun ei ole sopivaa aikarakoa löytynyt.

Talvirenkaita aloin jo tässä pikkuhiljaa miettimään, kun asia putkathi mieleen tuossa yksipäivä. Asiallahan ei mikään kiire ole, mutta hyvä jo tutkailla vaihtoehtoja niin voi ne sitten hommailla ja vaihdattaa vanteille ennenkun sesonki alkaa. Mullahan on tähän mukana tulleet orkkis 16" alut jossa päällä huonohkot kitkat. Eli tod näk niille vanteille uudet talvipyörät. Olisi myös orkkis 17" alut, missä kesärenkaat päällä. Mutta kamala pomppaus hinnassa 16->17 talvirenkaissa joten tod näk nuo 17" kesäpyörät laitan myyntiin ja hommailen niille nykyisille talvivanteille uudet nahat. Onhan nuo 16" vähän onnettoman näköiset näin isossa autossa, mutta taas toisaalta 16" pyörä hieman mukavempi ja purevampi talvella kun leveämpi ja matalempi 17" rengas.

Vertailun vuoksi 16" vs 17":

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV
16" = 526e
17" = 684e

Nokian Hakkapeliitta 9
16" = 585e
17" = 938e

Hankook Winter iPike RS
16" = 459e
17" = 763e (RS2)

Continental IceContact 2
16" = 536e
17" = 1043e

Michelin X-Ice North 4
16" = 632e
17" = 880e

Bridgestone Noranza001
16" = 447e
17" = 800e

Tuosta vähän omaankin muistiin. Kaikki hinnat on rengasonlinestä ja orkki kokoina eli 215/65-16 vs 235/55-17. Leveyden jos tiputtaa 17" pykälällä, eli 225/55-17" niin aavistuksen halpenee, joskin sitten halkasijakin hieman pienenee. Mutta on noissa tosikovat erot. Jännä sinänsä, sillä tahtoo nykyautoissa olla talvirenkaatkin useimmiten 17-19". Ainakin vähääkään isommissa autoissa.

Mutta jatketaan näillä..





Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #35 : 12.08.2019, 21:31:51 »
Ihan vertailun vuoksi Hankookin iPike RS2 W429 235/55/17 maksoi 629 sarja alle laitettuna tammikuussa, Oulussa Rengasheikillä. Hyvin pelaa XC70:n alla.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #36 : 25.08.2019, 19:14:38 »
Ihan vertailun vuoksi Hankookin iPike RS2 W429 235/55/17 maksoi 629 sarja alle laitettuna tammikuussa, Oulussa Rengasheikillä. Hyvin pelaa XC70:n alla.

Joo, tarkoitus on kyllä kysellä paikalliseltakin kumipajalta hintoja ennenkun tilailee mitään. Laitoin nyt noi 17" pyörät myyntiin ja jos ne menee niin aletaan sitten tiedustelemaan noita 16" talvipyöriä. Jos ei mene kaupaksi niin harkitaan vielä sitä 17" vaihtoehtoakin.. Tuossa noi 17" pyörät, laitoin myös ilmon myyntipuolelle..





Muuten ei ihmeempiä auton suhteen. Tänään tein kevyet pesut, myös konehuoneeseen. Muuten vaan kovaa ajoa.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #37 : 24.09.2019, 20:08:04 »
Talvirenkaat hommattu&asennettu vanteille. Poikkeuksellisen paljon tuli erilaisia vaihtoehtoja ja komboja mietittyä. Eli eri merkki ja koko vaihtoehtoja sekä 16" että 17" halkasijoista. Ja että ei pähkäilyt mennyt liian helpoksi niin mietin ja katselin nastojen lisäksi eri kitkarenkaita.

Päädyin nyt kumminkin 16" halkasijan nastarenkaisiin ensiasennuskoossa 215/65-16. Koska halvin hinta ja paras pito&mukavuus kunnon talvikeleillä (jos vertaa matalempiin&leveämpiin kumeihin ja/tai kitkoihin). Vaikkakaan ulkonäöllisesti ei ole järin näyttävä koko. Kyllähän noissa moffakumeissa on hieman offroad/allroad tunnelmaa joskin saisi olla pykälän isompi rengas siihen "maasturilookkiin". Menee vaan tuo 225/65 jo paku renkaaksi.

Rengas mikä tuli on malliltaan Goodyear Ultra Grip 600. Tuosta renkaasta ei juurikaan mitään arvosteluja/kokemuksia löydy netistä joten aavistuksen sen suhteen arvelutti. Mutta myyjä kehui että on uusi malli ja että Goodyearilta ei ole vielä huonoa rengasta tullut markkinoille joten rohkenin ottaa kokeiluun. Hinta oli mielestäni varsin hyvä. Nelosella alkoi hintalappu (sarjalle asennettuna). Ja siis paikalliselta rengasliikkeeltä tuli sekä kumit että asennus.





Tosiaan aika rouhea kuvio noissa ja on sivu/olkapää kuviokin aika rouhea. Joten sinänsä sopii lookkiin ihan hyvin mutta kuten ylempänäkin totesin niin sopisi vielä naksun isompi kumi. Mietin myös vanteiden maalausta mustaksi, mutta en nyt alkanut kumminkaan tuhraamaan aikaa ja rahaa siihen. Olisi pitänyt kummiskin viedä puhallus+pulveri käsittelyyn että olisi hyvän saanut. Vähän tekisi mieli myöskin laittaa pikku spangeria väliin, että ei jäisi nuo pyörät niin sisään. Elikkäs tyyliin perus 5mm "mallikohtaiset" lätyt väliin tai sitten 15-20mm keskittävät. Vähän menisi taas tuning puolen hommiksi mutta katsotaan. Tietty on mielessä pyörinyt kaikenmaailman muutakin talvi/allroad varustusta mutta katsotaan nytten mitä raaskii..

Muuten autolla vaan ajeltu ja kerran huuhtastu. Kilometrejä 244800. Jatketaan näillä.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2019, 20:10:08 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #38 : 17.11.2019, 11:54:45 »
Kovaa ajoa taas ollut, ja tuli heitettyä taas reissu saaristomerelle venepaketti perässä. Kilometrejä tolla reissulla joku 400km. Kokonaiskilometrit mun omistuksen aikana nyt jotain 17tkm. Ja edelleen kovin tyytyväinen olen ollut autoon.

Talvipyörätkin tuli tossa vaihdettua alle. Jopa yllättävän hyvät ja hiljaiset nuo renkaat on ajaa tässä autossa, vaikka on vähän ns. perinteisempi talvirengas ja rouhea kuvio. Ei juurikaan kuulu nastojen ropinaa sisälle missään nopeuksissa. Kuten jo aikasemminkin todennut varmaan useampaankin kertaan, niin aavistuksen tuo rengastus on ujo tähän massiiviseen koteloon. Sinänsä ihan ok, mutta saisi olla ihan aavistuksen isompi rengas ja/tai vähän agressiivisemmalla offsetillä noi vanteet. Nuo samat renkaat jollain mustilla vanteilla missä olisi 10-20mm tujumpi offset niin näyttäis jo aika kivalta omaan silmään.

Eilen tuli pesujakin taas suoritettua. Aluksi korrekin irox vanteisiin, ja kokoauton päälle saman valmistajan tarex lancen kautta sen verran tujuna kun lance työntää. Huolelliset huuhtelut perään kuten aina ja sitten kinnastelu Motox tehopesun kera. Lopuksi sitten Gyeon wetcoat päälle kintaan kanssa levitettynä ja huuhtelu+kuivaus.

Laitoin jo kerran aikasemmin samat setit kesäkuussa, ja todella pitkään tuo wetcoat toimikin tässä. Nyt vasta tyyliin viimeviikkoina alkanut kunnolla antautua, ja tuota ei ole boostattu kesäkuun jälkeen kuin kerran bathe plussalla kinnastelemalla. Mietin tuossa kanssa että olisi laittanut vahan/synteettisen sealantin pintaan nyt talvea vasten, mutta laiskuuksissani päädyin uuteen wetcoat kierrokseen. On kumminkin niin paljon nopeampi laittaa. Ja talven pesuissa tulee kumminkin hiilivetyä sisältäviä tuotteita käytettyä enemmän tai vähemmän lähes joka pesussa niin ei se vahakaan kauaa kestä pinnassa. Niin helpompi ja nopeampi tuo wetcoat on myös uusia kuin vaha.

Tuo Gyeon trim muoviosapinnoite on myös toiminut todella maukkaasti. Muoviosat edelleen hyvin mustat ja hylkiikin vettä ihan kohtuullisesti. Tuosta vannepinnoitteesta taas en osaa sanoa toimiko se hyvin vai ei. Tuntu että hylkivyys alkoi huonontua aika nopeastikkin, tosin olen melkein joka pesussa käyttänyt noita vannepesuaineita, lähinnä iroxia. Täytyy vielä noille kesävanteille tehdä huolelliset pesut ennenkun laittaa ne talviteloille, ne on vielä tosiaan pesemättä. Katsotaan sitten onko pinnoitteesta enään mitään jäljellä.

Mutta tuolta toi nyt sitten tällä hetkellä näyttää, jatketaan näillä.



Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #39 : 19.11.2019, 17:04:28 »
Kesäpyörät sai pesun. Kyllä sieltä hieman hylkivyyttä ja liukkautta löytyi vielä pinnasta kun kunnolla pesi. Ensin tarex raakana sumutinpullosta kuiviin pyöriin, sitten lancella motox tehopesu vaahtona päälle. Sitten huuhtelut perään hetken vaikutusajan jälkeen. Seuraavaksi iroxit niskaan ja ezbrush vanneharjalla harjaukset. Nämä toimenpiteet tietysti puoli kerrallaan ensin takaosat ja sitten etuosat. Lopuksi vielä kinnastelut korrekin reloadilla ja huuhtelut. En nyt ajatellut pinnoitetta uusia ensikesälle, eli jatketaan tyyliin wetcoat/bathe plus linjalla. Oishan noi nytkin voinut jo bathella pestä, mutta ajattelin vaihteluksi reloadilla kinnastella kun sitä vielä varastoista löytyy.

Vaihtelin kanssa pitkiin ledipolttimot. Tässähän on siis tehtaalta xenonit lyhyissä mutta halogeenit pitkissä. Saa nähdä oliko tosta mitään iloa, mutta tulipahan vaihdettua. Aika vähän ylipäätään pitkiä tulee käytettyä kun ylivoimasesti suurin osa ajosta pk-seudulla.

Laittelin kanssa tankkiin Amsoilin diesel lisäainetta kun sitäkin hyllystä löytyi. Tiedä sitten onko siitäkään hirveästi iloa, en ole mitään mittausdataa suorittanut. Mutta välillä sitä laitellut tähän ja edelliseen diesel käyttikseen ja ei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Jos se hieman voitelee ja putsaa paikkoja, niin hyvähän tuo on. Ei se kallista ole.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #40 : 18.04.2020, 12:40:42 »
Päivitellääs tämänkin auton kuulumisia. Edellisestä postauksesta alkaa olemaan päivän tarkkuudella 5kuukautta.

Vuodenvaihteessa työmatka lyheni murto-osaan normaalista joten viime postauksen jälkeen ei ole tullut matkamittariin kuin n.4tkm. Eli n. 800km/kk. Ja tämä tahti tulee jatkumaan vielä todennäköisesti jopa vuodenkin, ellei jopa yli tms. Toki nyt kalareissut ja mökkireissut alkaa taas pyörimään, jahka kelit vielä vähän paranee ja maailman vallitseva tilanne rauhoittuu. Mutta silti olen vähän miettinyt auton vaihtoa uudempaan jossa vähän pienemmät yläpitokustannukset. Vähän harmittaa isosta dieselautosta maksaa 150e/kk veroa ja vakuutuksia kun kilometrejä tulee tällä vauhdilla 10-12tkm vuoteen. Toki muutenkin on ollut tapana vaihtaa käyttistä suht tiheään, kun on aina pieni palo takaraivossa kokeilla eri malleja ja tuoreempia pelejä arkikäytössä. Mutta katsotaan.

Mitä itse autoon tulee, niin sehän on toiminut varsin mallikkaasti. Ei mitään vikaa. Nuo Goodyearin uudet talvipyörät toimi kivasti talvikauden, vaikka tänne etelään ei talvea tullutkaan. Joten ei päässyt oikeasti kokeilemaan miten nuo renkaat ja neliveto pelaa lumella ja jäällä. Joten jälkiviisaana vois sanoa että ois pitäny hommata kitkat.

Helmikuun alussa sattui pikku huppista tilanne kauppareissulla. Eli tuli kopastua takakulma valotolppaan kun jäi ikävästi c-pilarin katveeseen ja tuli vähän huolimattomasti peruutettua kun oli trafiikkia ympärillä. Oli muuten ensimmäinen kerta kun tuli varsinaisesti mitään autoa kolhittua ja sekös vähän harmitti. No eipä siinä ihmeempiä käynyt, kuskinpuolen ulompi takavalon kuori hajosi ja puskurin kulmaan hankaumat. Oli tarkoitus vaan hommata uusi takavalo ja vaihtaa se itse. Mutta tuli tajuttua että mulla on täyskasko enkä ole laittanut mitään ikinä vakuutuksiin joten mulla kertynyt täydet bonukset ja omavastuurahat. Joten päätin nyt hyödyntää ekan kerran vakuutuksia (mitä maksellut vuosiensaatossa useita tuhansia) ja laittaa pelit minttiin. Vein auton hyväksi tunnetulle pajalle ja siellä laitettiin peli viimesenpäälle kuntoon. Eli uusi oem takavalo, uusi oem takapuskuri ja kuskinpuolen takapyörän muovikaari/levike. Joten kerrankin vakuutuksista oli hyötyä ja vehje on nyt _vähintään_ yhtähyvä takapään osalta kuin ennen kömmähdystä.

Muuten ei ole autolle muuta tehty kuin pesty pari kertaa ja kesäpyörät vaihdettu alle. Tuolta se nyt näyttää taas peräpää entisöitynä, puhtaana ja kesäpyörillä:


Mutta näillä jatketaan. Ajot jatkuu normaalisti kunnes muuta keksin. Voi olla että laitan myyntiin ja katsotaan mihin se johtaa. Ei ole kumminkaan pakko luopua joten ei tätä pilkkahintaan tulla myymään. On tämä nyt niin hyvä vehje, ja mieluisaksi huollettu ja sipistelty.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #41 : 31.05.2020, 10:52:33 »
Tämän laitteen tarina tuli meikän osalta päätökseen, sillä tämä meni eilen vaihdossa autoliikkeeseen. Joten tämän topicin voi poistaa tai lukottaa tai mitä näille nyt tulee tehtyäkään yleensä.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron