Oma V90 päästi tänään kehätieltä liikennevaloihin noustessa melkoiset savut konepellin alta. Kabiinista käsin saattoi selvästi havaita konepellin alta nousevat savuhaituvat – kiusallinen hetki Volvo-miehen elämässä.
Auto sivuun, pelti auki ja tutkailemaan; käry näytti nousevan jostakin moottorin takaosan ja rintapellin välisestä tilasta, mutta tarkkaa lähdettä oli hankala paikallistaa. Moottorilämmöt pysyivät tapahtuman aikana normaalitasolla ja muiltakin osin auto vaikutti toimivan normaalisti.
Loppupäivästä sain käytettyä auton pikadiagnoosissa Biliassa, jossa EGR-venttiilin liitännät testattiin ja saatiin suljettua pois vaihtoehdoista. Toiseksi aiheuttajaksi epäilivät lisälämmitintä, joka olisi aktivoitunut ajon aikana ja aiheuttanut savutuksen. Savutus ei toistunut liikkeen pihassa, mikä vaikeutti vian paikallistamista, eikä liikkeen aikataulu sallinut tarkempaa selvittelyä.
Auton ajonaikainen lisälämmitystoiminto on ollut koko talven pois päältä, eikä webasto savuta parkkiruudussa ajastintoimintoa käytettäessä. Itselleni tuli mieleen, voisiko hiukkassuodattimen regeneroinnissa olla jotain häikkää, joka aiheuttaisi tavanomaisen käryn lisäksi nyt havaitun runsaamman savutuksen.. ? Missä kohtaa V90:n DPF sijaitsee ja onko muita ehdotuksia savutuksen aiheuttajaksi?
Auto on tehnyt saman tempun kerran n. 4kk sitten talven pimeillä, kun jätin auton yöksi parkkiin. Vika hävisi tuolloinkin seuraavalla käynnistyksellä ja selvittely jäi odottamaan vian toistumista.
Auto on V90 D3 vm. 2017, mittarissa 112tkm.