Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Wagonrock - 02.01.2024, 10:57:41
-
Morjesta ja hyvää uutta vuotta foorumilaisille. Uus vuos ja "uusi" vika!
Potilaana siis oma 2012 xc60 jossa epäiltiin nelivedon olevan rikki, auto laitettiin nosturille, kaveri hyppäsi sisään, käynnisti ja laittoi "D" vaihteen päälle ja tosiaan vain etupyörät pyörivät ja samaan aikaan kuuluu etupäästä jonkinlainen mekaaninen kolina, ei kauhean äänekäs mutta kuitenkin selvästi kuului.
Mikä voisi olla vikana? Autolla ajettu 370tkm ja d3/d4 versio kyseessä jos tällä yhtään väliä. Huoltokirjassa ei lue että haldexin öljyt olisi koskaan vaihdettu joten se olisi nyt kohta pikku projektina mutta sen varalta jos ei neliveto kuitenkin herää niin mikä olisi seuraava askel vian etsinnässä?
-
Pyörikö kardaani? Jollei, niin booriholkki pyörähtänyt tyhjää ja ääni kuuluu kun boorit hipoo toisiaan. Eli kulmavaihderemppa tiedossa.
-
@Lankku
Kardaani ei pyörinyt eli taitaa olla tuo kulmavaihderemppa...Mahtaakohan olla paha homma :-\
Kyllähän tuo etuvetona menee varsin moitteetta etenkin kun viime omistaja oli tuon RICA softan siihen ottanut, voihan se olla että juuri tuon tehonlisäyksen takia on holkki mennyt?
-
Kulmavaihteen boorin korjaus koneistamoissa on noin 400-500e. Siihen päälle irrotus autosta, purku, kasaus, öljyt ja booriholkkisarja(holkki, stefat ja kulmavaihteen kiinnityspultit).
Boori kuluu väistämättä kaikissa ja mitä kovempaa käyttöä sitä enemmän se kuluu. Paljon vähemmän ajetuissakin mennyt ja toiset pääsee pidemmälle. Ennakkoon holkin vaihtamalla saa lisää ikää kunhan sekin tekee ajoissa.
-
Selvä homma, puhuin eilen volvo huollon kanssa ja heillä maksaisi koko homma yli 800.
Sanoivat kuitenkin että tuo mekaaninen kolina etupäästä kun auto on nosturilla ja käynnissä voi tulla tasauspyörästöstä? Pitäisi varmaan kuitenkin käydä tarkistamassa koodit sinisellä jos ongelman ydin voisi olla se pumppu mikä sinisellä on 500Euroa, ei jumal... Sen kyllä itse vaihdan jos tämä on syypää.
-
Haldex ei vaikuta kardaanin pyörimiseen.
-
Minä vaihdatin omaani xc70 -14 booriholkin ennakoivasti. Sanotaanko että viime hetkillä. Booriholkkia ei enää saa sarjana näihin uudempiin, pitää ostaa tiivisteet ja rasvat erikseen. Vanhempaan korimalliin (p2) saa sarjana. Osat maksoi jotain 250-300e. plus tietysti kulmavaihteen öljy. 1L purkki 35e, taitaa yhä saada motonetistä Volvon alkuperäinen öljy.
Asentajalla meni töitä 4,5h. Näissä p3 koppasissa aika ahtaassa paikassa kulmavaihde. Jos merkkiliike tekee koko homman 800e, minusta aika kilpailukykyinen hinta, jos kulmavaihteen akseli menee uusiksi. ja pitää muistaa, että volvoliike lupaa ikuisen takuun, kun se tehdään heillä ja heidän osilla!!
-
kyllä se holkki taitaa sohjona olla..
Mistäköhän saisi holkin ja kaikki tiivisteet järkevällä hinnalla?
-
kyllä se holkki taitaa sohjona olla..
Mistäköhän saisi holkin ja kaikki tiivisteet järkevällä hinnalla?
Vaihteistokauppa tai kl-varaosa
-
P2 seitenkymppiseen kulmavaihde tarjottiin Sinisellä hintaan 1600€ useita vuosia sitten. Nurmon autopisteeltä ostin kunnostetun kulmavaihteen 800 eurolla. Itse irrotin ja asensin korjatun paikoilleen.