Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 740 -90 B200F - B230FD tekniikan muutos ja ahtaminen

  • 6 Vastauksia
  • 1590 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wivnoski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Hei!

Olen uusi täällä, joten ajattelin kokeilla tällaista projektipäiväkirjaa.

Auto on ollut minulla kohta kaksi vuotta, jonka ostin "rikkinäisenä". Auto ei lähtenyt käyntiin ja syy löytyi nopeasti loppuneesta bensasta. Ensimmäisellä koeajolla huomasin, että polttoainetankista tuli bensa ulos aina kiihdytyksessä. Polttoainetankki makasi pumpun kiinnityksen varassa takapäästä. Tein uudet kiinnikkeet tankkiin ja auto oli siltä osin kunnossa. Autolla tuli ajettua satunnaisesti ja katsastuskin täytyi käydä suorittamassa, joka meni hyvin läpi.

Kaverillani oli oma projekti edennyt pitkälle, joten ostin hänen autostaan B230FD tekniikan haaveinani ahtaa kyseinen moottori ja asentaa nykyisen B200F tilalle.
Ensimmäisen talven aikana tuli moottoriin hiljalleen tehtyä perusteellinen läpikäynti lähinnä mittaamalla kuluneisuudet ja laakerivälykset uusilla laakereilla. Eli laakerit ja männänrenkaat vaihtuivat uusiin osiin tiivisteet mukaanlukien. Kansityöt sain tehdä itse ammattikoululla, jossa tuli työstettyä seetit, venttiilien hionta koneellisesti, painemittaukset, tiivisteiden vaihto venttiileiden varsiin, sekä kannen oikaisu.
Perusmoottori alkoikin olla jo kunnossa ja kasassa kesään mennessä uusien tiivisteiden kanssa, joten alkoi turbotukseen tarvittavien asioiden kanssa pohdiskelu ja tekeminen. Osia ostin talven aikana valmiiksi autoon pikkuhiljaa, joten valmiina oli jo hyvä määrä osia. Ahtimeksi valikoitu laadukas Holsetin HX40 Superi 16# pakopesällä. Moottorinohjaukseksi tuli edullinen, mutta suosittu microsquirt, joka pohjautuu megan 2 piirikorttiin. Tämä ohjaa 1100cc Boschin suuttimia ja hukkakipinäpuolaa. Kierrosnopeuden tiedon se saa alkuperäiseltä kampi-akselin asentotunnistimelta lohkon takaa. Ahtoilmaa kuljettaa puolasta tilattu putkisarja ja jäähdytyksen niille tarjoaa Bilteman välijäähdytin. Biltemasta tuli myös ostettua 50mm hukkaportti. Kytkin täytyi tietenkin päivittää, joten M46 kanssa meni tällä kertaa SRE763 asetelma turbon massalevyllä. Pakosarjan, sekä tarvittavat metallityöt teetin kaverillani, josta on ollut korvaamaton apu koko projektissa muutenkin. Öljypohjaan hitsasin 22mm putken ahtimen öljynpaluulle ja paine tulee lohkon päästä öljykanavasta. Letkun prässäsin itse normaalista hydrauliikkaletkusta. Moottorinohjauksen asennutin veljelläni. Auto lähti hyvin käymään E85 polttoaineella. Auto vietiin nopeasti tehopenkkiin, jossa veljeni sääti auton maantielle sopivaksi ja tarvittavat tehonmittaustodistukset katsastusasemalle. Autosta mitattiin ensimmäisellä vedolla 211hv, josta pikkuhiljaa lähdettiin säätämään ahtopainetta isommalle. Ahtopaineensäätimenä toimii Bilteman kompressorin paineensäädin. Lopussa auton vakio bensalinjassa loppui tuotto ja jätettiin alla olevat lukemat, jolla vielä huipputehoilla ei moottori mennyt laihalle.
Tässä tulokset:

320,9hv/402,2nm 1.4bar E85

Katsotaan tulevaisuudessa mitä muutoksia lähdetään tekemään ja mitä parannettavaa on. Auto on toiminut todella hyvin nyt sen reilun 2000km ajan.






« Viimeksi muokattu: 27.04.2021, 21:42:25 kirjoittanut Wivnoski »

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 -90 B200F - B230FD tekniikan muutos ja ahtaminen
« Vastaus #1 : 28.05.2023, 19:15:40 »
Onko tässä vakiomännät ja kanget? :o

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo 740 -90 B200F - B230FD tekniikan muutos ja ahtaminen
« Vastaus #2 : 28.05.2023, 19:53:20 »
M46? 2000km ajettu ja vielä rattaat jäljellä? Yks hyvä vääntöveto niin akseli taipuu ja hammaskosketus vähenee, morjes.
Tuo vääntöhän on vielä sangen maltillinen mutta silti reilusti liikaa ämneljäkutoselle jos pyörä pitää.
Kolmosella kait ne yleensä korkkaa.
No, sen kyl kuulee ja huomaa sit.  :facepalm:

Jos vielä ei oo käyny laatikon päivitys mielessä niin suosittelisin sitä nyt käymään siellä mielessä... ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 740 -90 B200F - B230FD tekniikan muutos ja ahtaminen
« Vastaus #3 : 28.05.2023, 20:16:12 »
Se on näiden takavetolaatikoiden kanssa vähä sama kun 1030/31 vetarienkin kanssa, 195 perus katukumi eikä hulluja kytkinpommeja tai väkisin repimistä, niin kestää ne yllättävän paljon.
Kaikkia noita porukka rikkoo jo vakiotehoillakin. :idiot2:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 -90 B200F - B230FD tekniikan muutos ja ahtaminen
« Vastaus #4 : 28.05.2023, 22:38:10 »
Se on näiden takavetolaatikoiden kanssa vähä sama kun 1030/31 vetarienkin kanssa, 195 perus katukumi eikä hulluja kytkinpommeja tai väkisin repimistä, niin kestää ne yllättävän paljon.
Kaikkia noita porukka rikkoo jo vakiotehoillakin. :idiot2:

Hienosti on kestänyt vakio vetarit nyppiä leveempääkin pyörää allekirjoituksen vehkeillä kun lukkona on muutakuin hitsilukko.

Tuo HX40 suht hidas herääminen verrattuna johonkin pienempään pilleriin auttaa kummasti tuohon laatikon kestoon.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 740 -90 B200F - B230FD tekniikan muutos ja ahtaminen
« Vastaus #5 : 28.05.2023, 23:30:13 »
Joo, pointtina kuitenkin lähinnä se että pidon määrä vaikuttaa. Tulee se "luisto" sitten renkaasta, lukon tyypistä, ahtimen heräämisestä, kuskin nilkasta tai vaikka kytkimen lipsumisesta. :)
Perä tai laatikko ei automaattisesti hajoa jonkin tietyn vääntömäärän kohdalla vaan siinä on pari muutakin muuttujaa.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo 740 -90 B200F - B230FD tekniikan muutos ja ahtaminen
« Vastaus #6 : 29.05.2023, 08:06:09 »
Joo. Saa sen M46:n ainakin hajalle ihan loppuun asti kiristetyllä B200ET koneellakin vakioahtimella.
Harinen sitä käsitteli ja tehoo ei ollu kuin joku 220 mutta vääntö oli aika hyvä, tarkkaa lukua en muista.
Nokkana oli ristikonmurskaaja T. ;D

Rengaskin kyllä luisti. :o No kestää mitä kestää. O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy