Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: j_tapio - 18.12.2010, 23:30:46

Otsikko: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: j_tapio - 18.12.2010, 23:30:46
Vanhempien Volvojen vaihteistoissa ja perissä tapaa olla sellaiset sokeripalan malliset mutterit öljytulpan kannassa. Löytyykö näihin jostain valmiita avaimia?

Laita kohta kuvan propuista.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/ljytulpat.jpg)

Pienenpi kanta on 10x10mm ja kierre on ½" kartio.
Isompi kanta on 16x16mm ja kierre on ¾" kartio.

Tilalle hankkimani putkikierretulpat ei ole kartioita ja sopii siksi vain kaks kierrosta.


Paikalliset tarvikeputkat on kierretty, mutta kaikki myy vain niitä vääränkätisiä, eli joissa mutteripuoli on työkalussa, kun tarvis olla hylsämallinen.

(http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/18187.jpg)
(http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/15460.jpg)
(http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/58186.jpg)
(http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/10171.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Huikkoster - 18.12.2010, 23:53:09
Eikä jakoavain kelpaa/ mahdu?


j_tapio: sori, meni vähän väärään ruutuu.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: j_tapio - 18.12.2010, 23:58:31
Eikä jakoavain kelpaa/ mahdu?

Mahtuu, ainakin noin kun ottaa perän lattialle osiksi, mutta sillä ei saa tarpeeksi hyvää otetta, vaan lämmityksestä huolimatta onnistuin nuljauttamaan kannan paz2.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Huikkoster - 19.12.2010, 00:19:52
Aaiivan. Ikinä en ole moista hylsyä nähnyt mutta ei tarkoita etteikö sellaisia olisi tehty.
Seuraavaksi isoa putkipihtiä / hyviä lukkopihtejä esille. Vasaralla hakkaat reippaasti propun päähän ennen kääntämistä, pitää saada molekyylit liikkeelle ;).
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: j_tapio - 19.12.2010, 00:28:53
Kevyt koputtelu ja CRC -kylpy lopulta auttoi, mutta sopiva työkalu ois pelastanut paljolta. Kunnon vasarointia ei uskaltanut harrastaa kun itse koppa on valualumiiniä.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Silverfang - 19.12.2010, 15:04:09
Vanha kunnon CRC (tai vastaava) pelastaa monessa paikassa. Takaisin laittaessa sipaisee kuparitahnaa tms. niin aukeaa seuraavallakin kerralla.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.12.2010, 15:30:48
Vanha kunnon CRC (tai vastaava) pelastaa monessa paikassa. Takaisin laittaessa sipaisee kuparitahnaa tms. niin aukeaa seuraavallakin kerralla.

En kyllä sipasisi kuparitahnaa sinne, missä se joutuu alumiinin kanssa tekemisiin.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Silverfang - 19.12.2010, 18:34:20
En kyllä sipasisi kuparitahnaa sinne, missä se joutuu alumiinin kanssa tekemisiin.

No entäpä jokin muu vastaava kiinnileikkautumisenestoaine? Vähemmän kuparitahnaa itsekin tulee käytettyä, muita kyllä.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Elk - 19.12.2010, 19:07:51
En kyllä sipasisi kuparitahnaa sinne, missä se joutuu alumiinin kanssa tekemisiin.
Tervaa? ;)
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Silverfang - 19.12.2010, 19:11:03
Tervaa? ;)

Vanhassa vara parempi! Onko joku käyttänyt tuota muuta kuin veneeseen ja keuhkoihin?  :D
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Elk - 19.12.2010, 19:12:47
Vanhassa vara parempi! Onko joku käyttänyt tuota muuta kuin veneeseen ja keuhkoihin?  :D
Äläpä räkätä siellä. Raskaan kaluston puolella käytetään hyvinkin paljon...
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.12.2010, 19:16:53
Spray-terva on ollut mulla ihan vakiokamaa pyöränpulteissa yms. muissa suolavesi kohteissa. Ei tartu enään talven jälkeen vanteetkaan pyörännapaan kiinni.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: sheiggi - 19.12.2010, 20:45:33
Juu terva-spray on aina renkaita vaihdettaessa käytetty pultteihin. Ja tosiaan raskaassa kalustossa aika paljolti käytetty ainakin meidän talleilla, taitaa työkalussa olla kaksi purkkia tälläkin hetkellä tarve laatikossa. Jossain paikoissa jopa voittaa nää nykyset CRC:eet sun muut synteettiset kalikalit. 
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: hevonen - 19.12.2010, 20:51:09
En kyllä sipasisi kuparitahnaa sinne, missä se joutuu alumiinin kanssa tekemisiin.
Alumiinitahna.

Volvon ohjekirjassa lukee: Älä rasvaa pyöränpultteja.

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/pyrnpultit.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.12.2010, 21:02:31
Alumiinitahna.

Volvon ohjekirjassa lukee: Älä rasvaa pyöränpultteja.

Eipähän tuo terva mitään liukkaria ole  :)
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: hevonen - 19.12.2010, 21:35:51
Eipähän tuo terva mitään liukkaria ole  :)
Ei kai nii. Jotkut vaan laittaa vaseliiniä tai muuta paskaa niihin. :-[
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.12.2010, 20:53:03
Ei kai nii. Jotkut vaan laittaa vaseliiniä tai muuta paskaa niihin. :-[

Itse taisin viimeks ruiskasta HHS:sää tai jotain vastaavaa ja vielä ovat pysyneet kiinni, jopa oikeassa momentissa sekä lähtevät auki seuraavana keväänä varsin hyvin.  ???
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: V70XC99 - 27.12.2010, 02:41:05
Joo noita voitelukieltoja näkee ja kuulee aina.
Itte oon joka kerta renklaitten vaihtokerta laittanut pyöränpultteihin jotain öljyä, ikinä ei oo ykskään pultti aukeillut omia aikojaan.
Ja hyvin on auennut seuraavalla kerralla.

Mut esim kakkos autossa oon muutaman kerran kironnut, kun rengaspaja on vetänyt kuivat teräspultit peltivanteille kiinni
oikeen kunnon miehekkääseen momenttiin. Niitä on sitten veemäinen irrotella metrin jatkovarren kanssa kauhun sekaisin tuntein.

PS: Miten olis siihen laatikon pohjatulppaan Grafiittirasva ?
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: j_tapio - 27.12.2010, 10:19:23

PS: Miten olis siihen laatikon pohjatulppaan Grafiittirasva ?

Rasvaa tai ei, niin mä hommaan kuiten joko työkaluksi tai pultiksi sellaisen ettei tarvi arpoa saako sen väännettyä auki vai nuljahtaako.. Putkipihdit on tallinseinällä hätävara kuten hiilarisammutin, ei silläkään jäähdytellä kaljatölkkejä kesäkuumalla.
 
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: HembalanD - 27.12.2010, 11:07:27
Vanhassa vara parempi! Onko joku käyttänyt tuota muuta kuin veneeseen ja keuhkoihin?  :D
Joka helvatin mutteriin minkä epäilen(edes joskus) avaavani uudestaan vetäsen pensselillä öljytervaa  ;D

Alkuperäiseen ongelmaan: mikset tekisi tuohon työkalua? Se pultti irti ja 10cm pätkä lattaa, miggi ja rälläkkä ja vaikkapa 19mm kantainen pultti siihen päähän  ;)
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: j_tapio - 27.12.2010, 13:11:36
Joka helvatin mutteriin minkä epäilen(edes joskus) avaavani uudestaan vetäsen pensselillä öljytervaa  ;D

Alkuperäiseen ongelmaan: mikset tekisi tuohon työkalua? Se pultti irti ja 10cm pätkä lattaa, miggi ja rälläkkä ja vaikkapa 19mm kantainen pultti siihen päähän  ;)

Jotain tämän tyyppistä suunnittelinkin. Vaihtoehtona ois tehdä tuohon työkalu kun joku hondan öljytuppa tuntuis sopivan tuohon toiseen kantaan, niin näitä erikoistyökaluja varten oon säästäny muutamia haljenneita hylsyjä jotka vois hitsata yhteen.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: V70XC99 - 28.12.2010, 01:06:50
Vähän OT:tä mukaan.
Kaverilla oli -80 luvulla joku Alffa se kauppas sitä mulle ja lupas pakillisen ite tehtyjä ja ostettuja
erikoistyökaluja mukaan kaupan päälle.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: hevonen - 12.01.2011, 14:27:06
Joo noita voitelukieltoja näkee ja kuulee aina.
Itte oon joka kerta renklaitten vaihtokerta laittanut pyöränpultteihin jotain öljyä, ikinä ei oo ykskään pultti aukeillut omia aikojaan.
Ja hyvin on auennut seuraavalla kerralla.

Mut esim kakkos autossa oon muutaman kerran kironnut, kun rengaspaja on vetänyt kuivat teräspultit peltivanteille kiinni
oikeen kunnon miehekkääseen momenttiin. Niitä on sitten veemäinen irrotella metrin jatkovarren kanssa kauhun sekaisin tuntein.

PS: Miten olis siihen laatikon pohjatulppaan Grafiittirasva ?
Joo, luulenpa että tuo volvon antama pyöränpulttien voitelukielto on tuon pultin kartion takia. Ettei sitä vanteeseen tapaavaa kartiota mentäisi rasvaamaan, sehän sen pultin tiukkaa.

Sama juttu vaikka kannenpulteissa mutta toisinpäin. Hyvissä pulteissa tulee rasva mukana jolla rasvataan kanta joka tulee kantta vasten. Momentti tulee oikea kun ei pestyä kantta kiristetä kuivilla pulteilla. Vois jäähä löysäks. :nohnoh
Näin mie oon sen ymmärtäny ja vehkeet on pelannu.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: pikatraktori - 21.01.2011, 23:05:36
En kyllä sipasisi kuparitahnaa sinne, missä se joutuu alumiinin kanssa tekemisiin.

Tämä on kyllä turhaa varovaisuutta :D. Kuparitahnassa se Cu on normaalisti rasvaan sekoitettuna eikä niissä tätä kahden eri jännitesarjan metallien kesken tapahtuvaa galvaanista korroosiota käytännössä tapahdu. Kokeiltu on kai vuosikymmeniä 8). Kaiken lisäksi molemmat metallit Cu ja Al pyrkivät "päällystämään itsensä" ao metallin ohuella oksidikerroksella joka jo sinänsä pyrkii estämään tuota ilmiötä.

Tosin alumiinitahna on esim pyöränmuttereissa ehkä parempaa, koska se kestää paremmin vettä ja toimii samalla korroosiosuojana.

Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: pikatraktori - 21.01.2011, 23:17:26
Joo, luulenpa että tuo volvon antama pyöränpulttien voitelukielto on tuon pultin kartion takia. Ettei sitä vanteeseen tapaavaa kartiota mentäisi rasvaamaan, sehän sen pultin tiukkaa.

Sama juttu vaikka kannenpulteissa mutta toisinpäin. Hyvissä pulteissa tulee rasva mukana jolla rasvataan kanta joka tulee kantta vasten. Momentti tulee oikea kun ei pestyä kantta kiristetä kuivilla pulteilla. Vois jäähä löysäks. :nohnoh
Näin mie oon sen ymmärtäny ja vehkeet on pelannu.

Tämäkään ei pitäisi olla ongelma, jos mutterit tai ruuvit kiristetään oikealla momentilla  momenttiavaimella. Kartioissa syntyy jännitystä sen verran että liika voiteluaine puristuu pois ja sitä jää lähinnä niihin pintaprofiilissa oleviin uriin. Pulttiliitos toimii sen venymän perusteella - harvemmin niihin lukkolevyjä laitellaan. Ja taas on yli 40 vuotta kiristelty - ja toimii.  On hyvä muistaa että sekä momentin alitus ja ylitys voivat olla yhtä vaarallisia.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: pikatraktori - 21.01.2011, 23:37:00
Lopuksi on hyvä muistaa, että näissä uusissa Volvoissa on pyöränmuttereissa se 1.5 mm nousu - niitä saa halvemmalla (standartikierre) ettei tarvitse 1,25 mm erikoisnousua ;). Tämä taas tekee liitoksesta helpommin avautuvan etenkin jos ei tiedä oikeaa kiristysmomenttia - se jää helposti löysälle ja lähtee... Tähän saattaa jopa auttaa tuo "kuiviltaan laitto" asennuksessa - ainahan se ruostunut mutteri pysyy paremmin paikallaan.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: HTK - 23.01.2011, 01:33:56
Volvon ohjekirjassa lukee: Älä rasvaa pyöränpultteja.

Perinteinen vastuusta irtautuminen jos joku ne rasvaisi ja siitä seuraisi jotain huomattavan fataalia.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: motocykler - 01.02.2011, 19:00:52
Ihan normi hylsyllä mää oon nuita aukonu. 6-kulmanen ei taida mennä mutta itellä on 12 pyöristetyillä kulmilla olevia hylsyjä. Saa auki mm erilaisia renkaan lukkopultteja auki nuilla.

Edit: kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, vaikka tuokaan ei ole aivan se mitä tarkoitin.

(http://www.tuumacid.com/shop/images/7431.jpg)

Tässä tuo kulman pyöristys mitä tarkoitin

(http://koti.mbnet.fi/jmsthrd/lantikka/Imga2148.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: JR - 17.12.2013, 16:01:38
Edelleen alkuperäiseen kysymykseen:
Eikö missään todella ole myynnissä neliöhylsyjä öljyproppuja varten. Minullakin 144 Volvossa perän täyttötulppa avainväli 17 mm ja tyhjennystulppa 11 mm.

Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: are81 - 19.12.2013, 08:35:03
Jos hitsaaminen on mahdollista, niin ekana tulisi mieleen hitsailla vähän täytettä sopivan kokoiseen lenkki/avokkiavaimeen (http://kuukankorjaamo.nettisivu.org/files/2011/11/lenkkiavain.jpg). Ei ole mikään ameriikan temppu hitsata vähän täytettä tuonne avokkipään "sisäkurviin" ja latanpätkällä tukkoon tuo avokkipuoli. Pitäisi aika kestävä tulla.

Toinen vaihtoehto voisi olla tilata sopivan kokoiset 8-kanttihylsyt vaikka tuolta (http://www.uktools.com/point-sockets-c-147_1381.html). Voi toki saada lähempääkin.

4-kanttisia en ainakaan itse nopeasti löytänyt...
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: wolfdriver - 19.12.2013, 14:46:42
Eikös 12-kulmainen käy?
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: are81 - 20.12.2013, 10:08:32
Eikös 12-kulmainen käy?

Olettaisin kanssa että käy, mutta toki 8- tai 4-kulmaisella saa paremman otteen. Tukeutuu pidemmälle matkalle ja ei ole niin suurta vaaraa nylpätä kulmia.
Otsikko: Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
Kirjoitti: Kisko - 26.12.2013, 17:47:06
Nylppäyksen vaara on 12-kulmaisella tosiaan suurempi, koska hylsyn kulmat ovat 120-asteiset ja neliökannassa 90 astetta. 8-kulmaisessa on 90 asteen kulmat.

(http://home.comcast.net/~alloy-artifacts/Photos/tools/williams_12dr_s1240_socket_12pt_cropped_inset2.jpg)

(http://home.comcast.net/~alloy-artifacts/Photos/tools/billings_12dr_5136_socket_8pt_chrome_cropped_inset.jpg)