Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: haurala93 - 17.11.2011, 23:03:48

Otsikko: autoon uusi akku
Kirjoitti: haurala93 - 17.11.2011, 23:03:48
en oikein löytänyt mistään fiksua tietoa eri merkkien akuista. Eli ois hakusessa uusi akku autoon mutta mikä oisi sopivin. akusta löytyisi pohjasta samanlainen kisko kiinnitys mikä tälläkin hetkellä, minkä kokoinen akku olisi hyvä, tällä hetkellä 60ah akku ja 100ah laturi jos sillä on vaikutusta. mietin että ois tarkoitus laittaa autoon pari vahvistinta, ja lisäpitkät syö virtaa niin kannattaako noilla "menoilla" viellä suurentaa akkua.

suomeksi kysymykset

 - mikä merkki on hyvä?
 - akku jossa pohjassa kiskot?
 - isompi kuin 60ah? minkä kokoinen?

vai onko akulla oikeestaan väljä kunhan auto käymään lähtee?  ???


ei, en ole ostamassa 600ekun kisa/hifi akkuja kiitos   ;)
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Axu85 - 18.11.2011, 05:40:16
Osta akku joka on 60-72Ah ja varmista myyjältä että kylmäkäynnistysvirta on yli 700A <--- mitä suurempi sen parempi.
Sit pitäis olla hyvä akku sun käyttöös.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Raid - 18.11.2011, 05:50:59
en oikein löytänyt mistään fiksua tietoa eri merkkien akuista. Eli ois hakusessa uusi akku autoon mutta mikä oisi sopivin. akusta löytyisi pohjasta samanlainen kisko kiinnitys mikä tälläkin hetkellä, minkä kokoinen akku olisi hyvä, tällä hetkellä 60ah akku ja 100ah laturi jos sillä on vaikutusta. mietin että ois tarkoitus laittaa autoon pari vahvistinta, ja lisäpitkät syö virtaa niin kannattaako noilla "menoilla" viellä suurentaa akkua.

suomeksi kysymykset

 - mikä merkki on hyvä?
 - akku jossa pohjassa kiskot?
 - isompi kuin 60ah? minkä kokoinen?

vai onko akulla oikeestaan väljä kunhan auto käymään lähtee?  ???


ei, en ole ostamassa 600ekun kisa/hifi akkuja kiitos   ;)
ei sillä akun koolla ole kauheesti hyötyä vaan isompi laturi ja 10 faradin konkka niin alkaa poppikoneet soimaan eikä vilku valot niin kauheesti.

nim 600w jatkuvaa aikoinaan Golffissa.  Kuskin penkiltä mitattiin 115db Fasca:n osakilpailussa(v.93).
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: haurala93 - 18.11.2011, 07:23:04
ok. kiitos vastauksista, tarvii mennä kattoo, ei tarvis käyttää apuvirtaa joka aamu ja kun pääsee töist :)
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Raid - 18.11.2011, 09:11:25
Niin ilman auton käynnissä olemista ei kestä kauheen kauaa akku jos on kunnon kaminat takakopassa. Meikäläisellä kesti 15min soitella kohtuullisesti ja sit oli akku sippi. Itellä tais olla 110ah akku. Harkitisin silloin toisen laturin asentamista pelkästään poppikoneille mutta jäi suunnitteluasteelle. 
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: AtAi - 18.11.2011, 09:18:54
niin iso kuin alkuperäiselle akkupaikalle mahtuu.

Amppeerituntien kasvaessa yleensä kasvaa akun kokokin.

Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: coolower - 18.11.2011, 10:47:00
Siniseltä hain uuden orkkis akun viime vuonna omaan V70:seen. Hinnat oli erittäin kilpailukykyiset kun vertailin (tarjoushaukan verta löytyy suonista). Harvoin sieltä mitään haen mutta akku kannatti hakea. Muutaman euron kalliimpi kun joku "merkitön".

Eikö hifi vehkeille kannata asentaa oma hupiakku..?
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Raid - 18.11.2011, 11:00:39
Siniseltä hain uuden orkkis akun viime vuonna omaan V70:seen. Hinnat oli erittäin kilpailukykyiset kun vertailin (tarjoushaukan verta löytyy suonista). Harvoin sieltä mitään haen mutta akku kannatti hakea. Muutaman euron kalliimpi kun joku "merkitön".

Eikö hifi vehkeille kannata asentaa oma hupiakku..?
Tuolainen..

http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1426
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: S.M.R - 18.11.2011, 12:51:55
Tuolainen..

http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1426

Tai sitten lätkäisee tälläisen keulalle>
http://www.akkunetti.fi/product_info.php?products_id=13375

Kylmäkäynnistysvirtaa liki 1000cca. Ja hifikäyttöön riittävästi amppeereja, mainitsinko jo että on AGM?

Suosittelen jos ei halua leikkiä talvella auton käynnistymisen suhteen.
Theadin aloittaja ei kertonut millaista hifisettiä ajatteli, mutta toi akku riittää n. 3kw jatkuvalle teholle.

Ja joku noista konkista mainitsi, mahtoi 93v olla kova juttu, mutta tänäpäivänä kukaan ei laita konkkia autoonsa kuin soittimen perään (parantaa saundia).
Jos ajovalot rämpsyy niin virtajärjestelmä on heikko. Akku tai maadotukset.
Ja itsellä kestää kyllä soittaa aika pirusti pitempään kuin 15min auto sammuksissa, jossei ihan maxboom vetoja tee.
Ja jos tekee niin>
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1505

Jokatapauksessa jos hifiä tulossa parinkin vahvistimen verran (laadukkaita?) niin normi akulla ei tee mitään. Paitsi välkyttelee valoja. AGM se olla pitää. Ja jos toi iso yellow optima oli liian kallis niin löytyy 55ah malli myös. Toimii sekin. Noissa agm akuissa amppeerit helposti hämää ja aattelee, että perus akku ois yhtä hyvä tai jopa parempi kun amppeereja enemmän. Tärkeintä kuitenkin hetkellinen virranantokyky ja akun sisäinen resistanssi. Näissä AGM rulaa.

Tuolta saa muuten hifistelyyn edullista kamaa>
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewCat&catId=52
Ja tietty powerset, muista kysyä tarjoukset.  ;)
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: haurala93 - 18.11.2011, 16:05:58
ei mitään kunnon hifi laitteita (n2v lapsi melkein aina kyydis, ja koht toinen joten...), ainoastaan jonkun näköset vahvistimet etu ja taka päälle koska tykkään työmatkalla yksin ajaessa kuunnella musiikkia mutten erittäin huono laatuista. eli perus vahvistimet, jatkuvaa tehos yht ehk 300-400w. käynnistyvyys tärkein. 102ah akku löytyis mutta sitten pitää muutella akunpaikkaa hitusen isommaksi. ei tuota ongelmaa. mutta jos ei tarvetta niin isolle koko aika niin saako sillä laturin rikki tms?


http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=201 tuommoinen mutta 102ah olis saatavana, kannattaako?
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: S.M.R - 19.11.2011, 01:10:24
ei mitään kunnon hifi laitteita (n2v lapsi melkein aina kyydis, ja koht toinen joten...), ainoastaan jonkun näköset vahvistimet etu ja taka päälle koska tykkään työmatkalla yksin ajaessa kuunnella musiikkia mutten erittäin huono laatuista. eli perus vahvistimet, jatkuvaa tehos yht ehk 300-400w. käynnistyvyys tärkein. 102ah akku löytyis mutta sitten pitää muutella akunpaikkaa hitusen isommaksi. ei tuota ongelmaa. mutta jos ei tarvetta niin isolle koko aika niin saako sillä laturin rikki tms?


http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=201 tuommoinen mutta 102ah olis saatavana, kannattaako?

Kyseisestä merkistä ei itsellä mitään kokemusta, mutta toisaalta audiochekin tyypeillä ei ole varaa myydä paskaa. Eiköhän tuo lupauksensa pidä ja toimi käynnistysakkuna sekä juurikin sun suunnittelema hifisysteemi pyörii vielä helposti.

Ja liian isoa akkua et autoosi saa istutettua. Esim. työpaikan kevytkuorkeissa (12v järjestelmä ja lähes pakumaiset autot, painot vain 3500kg hujakoilla) löytyy akkuja aina 2-3kpl. Enempi parempi.

Ei mene laturit rikki, vaikka akku ois aina täynnä. Jos olisit ostamassa agm akkua, olisi pitkäikäisyyden kannalta tärkeää että akku purkautuu välillä lähes tyhjiin ja sitten taas täyteen= AGM tykkää käytöstä. Perus lyijyakussa ei ole niin tarkkaa.

Jos ostat sen 102ah akun niin pari vinkkiä juurikin käynnistymisiä ajatellen:
Tee akulta uudet maakaapelit itse. Audiochekiltä virtakaapelia ja rengasliittimiä. Lisäksi maadoita moottoria lisää. Eli moottorin alkuperäismaakaapelin viereen toinen paksumpi. Ja maadoita laturi uudelleen sekä laita uusi virtakaapeli laturin ja akun välille. Kaapeloinnit voi tehdä vaikka tuosta 50mm kaapelista. Pari metriä riittää noihin kaikkiin.
Yleensä auton kaapelit on vakiona aivan onnettomat, etenkin laturilta akulle tuleva virtakaapeli on mallia naurettava.

Noiden parannusten jälkeen auto starttaa kelillä kuin kelillä. Nimimerkillä b230 ft vm 98, -34c pakkasta ja auto seissyt kaks päivää. Hyvin starttas ilman lämmityksiä.  8) Ja auto oli tosiaan pakko laittaa käyntiin koska työauto ei lähtenyt ja jollain oli liikenteeseen päästävä.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: AtAi - 19.11.2011, 08:04:38
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=201 tuommoinen mutta 102ah olis saatavana, kannattaako?
MAHTUUKO 850n vakiotelineeseen 102ah?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-3004
Tommonen on kelvollinen, ILMANkonkkaa, ulospiikkiä reilu 700w vahvistimesta ennen kuin soitin sammuu :pomo:
 :hello: Ja hinta on kohdillaan toisin kun hifihöpöakuissa.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: haurala93 - 19.11.2011, 11:07:18
MAHTUUKO 850n vakiotelineeseen 102ah?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-3004
Tommonen on kelvollinen, ILMANkonkkaa, ulospiikkiä reilu 700w vahvistimesta ennen kuin soitin sammuu :pomo:
 :hello: Ja hinta on kohdillaan toisin kun hifihöpöakuissa.

ei mahdu piduuteltaan, mutta kyll sen sinne saa jos tahtoo  ;)
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Pyssy - 20.11.2011, 06:20:04
Akun pitää olla riittävä käynnistämään moottori.  Moottorin käydessä sähkö otetaan laturista, ja samalla ladataan akkua seuraavaa käynnistystä varten.  Laturin täytyy olla tehokkaampi kuin ajon aikana käytettävien sähkölaitteitten.  Jos sähkö ei ajon aikana tai sen jälkeen piisaa, hanki isompi laturi.  Akkua ei tarvita mihinkään muuhun kuin käynnistämiseen ja pysäköinnin aikaiseen sähkönkulutukseen.  Laturi tekee sähköä, akku vaan pitää sitä tallessa.

Lyhyellä työmatkalla ei akkuun kerkiä varautua sähkömäärää, joka käynnistyksessä kului.  Ainakin kerran viikossa pitäisi käydä jossain kauempana.  Akku täyttyy, ja moottori puhdistuu, kun tunnin verran ajaa maantienopeudella.  Nimimerkillä töihin 6 km.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: haurala93 - 20.11.2011, 10:55:41
Akun pitää olla riittävä käynnistämään moottori.  Moottorin käydessä sähkö otetaan laturista, ja samalla ladataan akkua seuraavaa käynnistystä varten.  Laturin täytyy olla tehokkaampi kuin ajon aikana käytettävien sähkölaitteitten.  Jos sähkö ei ajon aikana tai sen jälkeen piisaa, hanki isompi laturi.  Akkua ei tarvita mihinkään muuhun kuin käynnistämiseen ja pysäköinnin aikaiseen sähkönkulutukseen.  Laturi tekee sähköä, akku vaan pitää sitä tallessa.

Lyhyellä työmatkalla ei akkuun kerkiä varautua sähkömäärää, joka käynnistyksessä kului.  Ainakin kerran viikossa pitäisi käydä jossain kauempana.  Akku täyttyy, ja moottori puhdistuu, kun tunnin verran ajaa maantienopeudella.  Nimimerkillä töihin 6 km.

mulla tulee n.50-120km joka päivä ja auto ei seiso kuin 12h korkeintaan vuorokaudesta. nyt tosiaan on 100a laturi, 60ah akku ja pitkät vilkkuu kun soittaa musiikkia sopivasti.

miten saa laskettua ajovalojen virrankulutuksen? pitkät päällä ajaessa nokalla on 420w halogeeniä päällä tällähetkellä.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Vartsi - 20.11.2011, 14:51:23
miten saa laskettua ajovalojen virrankulutuksen? pitkät päällä ajaessa nokalla on 420w halogeeniä päällä tällähetkellä.

P = U x I
U = P / I
I = P / U

Jossa P = Teho, U = Jännie ja I = Virta
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: haurala93 - 20.11.2011, 14:57:28
juurikin tuota listaa hain, kiitos  :)
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Ribbe - 20.11.2011, 17:36:15
Tuolainen..

http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1426
Ööö ei taitaisi hirveästi riittää 25Ah akussa virtaa.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Pyssy - 21.11.2011, 12:37:22
P = U x I
U = P / I
I = P / U

Jossa P = Teho, U = Jännie ja I = Virta

P = teho (W)
U = jännite (V)  (autohommissa lähes aina 12 V)
I = virta (A)
R = vastus eli resistanssi (Ω tai Ohm)
t = aika (s)
W = työ (J)  (1 kWh = 3600000 J)

Peitä haluamasi kirjain ja sen alla oleva jakoviiva, kaava jää näkyviin.

_U        P          W 
R*I     U*I       P*t
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Yesse - 21.11.2011, 16:56:29
Ööö ei taitaisi hirveästi riittää 25Ah akussa virtaa.
Eikö hifi vehkeille kannata asentaa oma hupiakku..?
Tuolainen..
http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1426


Eli kaverit puhu käynnistysakun kaveriks vaikka konttiin laitettavasta toisesta akusta joka on hifilaitteille, riittänee ihan hyvin siis hifivehkeille ajon aikana ettei valot vilku humpan tahdissa,
periaatteessa siis sama tarkotus ku konkalla mut hoittaa homman varmasti.

Itelläki ongelmia, mulla ny vilkkuu jo sisävalot ja lediparkitki musan tahdissa, ajovalot varsinki. Tarttee toi vanha exide vaihtaa yellow toppiin ja kattoo tuleeko muutosta vai tartteeko hommata vielä just tollanen lisäakku konttiin.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Ribbe - 21.11.2011, 18:08:45
Eikö hifi vehkeille kannata asentaa oma hupiakku..?
Tuolainen..
http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1426


Eli kaverit puhu käynnistysakun kaveriks vaikka konttiin laitettavasta toisesta akusta joka on hifilaitteille, riittänee ihan hyvin siis hifivehkeille ajon aikana ettei valot vilku humpan tahdissa,
periaatteessa siis sama tarkotus ku konkalla mut hoittaa homman varmasti.

Itelläki ongelmia, mulla ny vilkkuu jo sisävalot ja lediparkitki musan tahdissa, ajovalot varsinki. Tarttee toi vanha exide vaihtaa yellow toppiin ja kattoo tuleeko muutosta vai tartteeko hommata vielä just tollanen lisäakku konttiin.
Niin jos tuon laittaisi vakio akun kaveriksi. Topicin aloittajan viestistä ymmärsin että haki vakio akun tilalle isompaa.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Puusilmä - 21.11.2011, 18:58:33
Siniseltä hain uuden orkkis akun viime vuonna omaan V70:seen. Hinnat oli erittäin kilpailukykyiset kun vertailin (tarjoushaukan verta löytyy suonista). Harvoin sieltä mitään haen mutta akku kannatti hakea. Muutaman euron kalliimpi kun joku "merkitön".


Sopiiko kysyä alkuperäisakun hintaa?
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Putrus - 21.11.2011, 22:33:11
Sopiiko kysyä alkuperäisakun hintaa?
Itse ostin 7kk takaperin siniseltä 60Ah:n akun, hintaa oli 85 e ja tinkaamalla sain 79e.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Pyssy - 22.11.2011, 02:19:20
Kaikki poppivehkeet, myös poppiakku, pitää maadottaa riittävän paksulla johdolla samaan yhteen kohtaan korissa.  Koriin hitsattu M8 pultti on hyvä.  Pultti ja kaapelikengät teräsharjalla puhtaaksi, tähtiprikka, mutteri tiukkaan, ohut kerros spray-vaseliinia päälle, ettei hapetu. 

Valojen ja muitten ajovehkeitten maadotukset kuntoon.

Poppiakun lataus laturilta releen kautta.  Releen heräte paikasta, johon tulee jännite vain moottorin käydessä, ei kuitenkaan startatessa.  Rele pitää huolen siitä, että ajoakku pysyy täynnä, vaikka auto jää yöksi parkkiin poppiakku tyhjänä.  Yksi täysi ja yksi tyhjä akku on parempi kuin kaksi puolityhjää.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: S.M.R - 22.11.2011, 12:00:49
Kaikki poppivehkeet, myös poppiakku, pitää maadottaa riittävän paksulla johdolla samaan yhteen kohtaan korissa.  Koriin hitsattu M8 pultti on hyvä.  Pultti ja kaapelikengät teräsharjalla puhtaaksi, tähtiprikka, mutteri tiukkaan, ohut kerros spray-vaseliinia päälle, ettei hapetu. 

Valojen ja muitten ajovehkeitten maadotukset kuntoon.

Poppiakun lataus laturilta releen kautta.  Releen heräte paikasta, johon tulee jännite vain moottorin käydessä, ei kuitenkaan startatessa.  Rele pitää huolen siitä, että ajoakku pysyy täynnä, vaikka auto jää yöksi parkkiin poppiakku tyhjänä.  Yksi täysi ja yksi tyhjä akku on parempi kuin kaksi puolityhjää.

Itsekkin monesti käytän tuota yhden maadotuspisteen taktiikkaa. Ehkäsee mahdollisilta häiriöiltä hyvin. Kuitenkaan jos autoon ei tule kuin yksi akku, olen sen antanut olla alkuperäispaikalla ja maadottanut siellä reilusti. Esim. 2-3 50mm maakaapelia. Ikinä en häiriötä tuolla akun sijoittelulla ole aikaan saanu. Maapotentiaalieroa siis.

Vieläkun muistaa tehdä kaapeloinnit etenkin maapuolella mahdollisimman lyhyesti. Ei yhtään ylimääräistä "hienon näköstä" mutkaa vaan piuhat kireellä paras lopputulos.

Mutta alkuperäiselle kysyjälle> Sulla tosiaan sen verran kevyt hifisetti tehon kulutukseltaan, että yksi laadukas akku riittää varmasti, jos muut asiat kunnossa. Edelleen tuota AGM:mmää suosittelen, sillä on itselle ollut vähiten ongelmia.

Tuossa vielä mainos optiman red topista
http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=165_237&products_id=13378

Kyseinen akku on käynnistysakku, joka antaa virtaa todella kovilla pakkasillakin varmasti. Ja kyseisestä akusta sen verran kokemusta, että riittää hifikäytössäkin varsin hyvin. Etenkin vähän kevyemmälle setille. Ei mikään paha hintakaan..

Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: haurala93 - 22.11.2011, 13:17:45
en ole uutta akkua hakenut viellä, tullut pari muuttujaa eteen. en ole autolla liikkunu nyt juuri yhtään, sängyn pohjalla päivät. ja purkaautumisien syy tais olla muistitikku koko aika kii mankassa. eli ilmeisesti mankka on TAAS rikki  :-\ nyt ei ole meinaa kumminkaa purkanu ku tikku kotona odottamassa musapäivitystä.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Puavo - 22.11.2011, 14:10:47
Poppiakun lataus laturilta releen kautta.  Releen heräte paikasta, johon tulee jännite vain moottorin käydessä, ei kuitenkaan startatessa.  Rele pitää huolen siitä, että ajoakku pysyy täynnä, vaikka auto jää yöksi parkkiin poppiakku tyhjänä.  Yksi täysi ja yksi tyhjä akku on parempi kuin kaksi puolityhjää.

Diodisilta on relettä parempi ratkaisu akkujen erottamiseen.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Pyssy - 23.11.2011, 22:52:48
Diodisilta on relettä parempi ratkaisu akkujen erottamiseen.

Ideaalisilla diodeilla olisi, mutta laturin ja akun välissä olevaan todelliseen diodiin hukkuu diodin kynnysjännitteen (0,5...1,0 V) verran latausjänitettä, ja akku ei tule ihan täyteen. 

Uudehkoissa autoissa on hopea-kalsiumseostettuja akkuja varten korkeampi latausjännite (n. 16 V).  Vanhanaikainen 14 V latausjännitteelle tarkoitettu akku toimii siinä tapauksessa hyvin diodin kanssa.  Akkuteknologia ei välttämättä käy selville akun pakkausmerkinnöistä.  Akkukauppias nauraa partaansa, ja myy uuden akun, kun vanha on pilaantunut ali- tai ylilatauksesta.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Hurm0s - 24.11.2011, 13:44:40
Mulla on tossa R:ssä tällainen: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0602 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0602)

Eikä pahaa sanottavaa, AGM-tekniikkaa aika sopivaan hintaan ;)


Tämäkin saattaisi sopia pienillä modifikaatioilla: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0603 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0603)
Ainakin isäukon edellisessä MK1 V70 dieselissä oli 95Ah akku.
Bensakoneellisessa ainakin pitää varmaan se ilmanputsarin kärsä ottaa pois.
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: veikko - 06.12.2011, 17:30:39
"saako" vanhan akun palauttaa liikkeeseen josta ostanut uuden akun? kun jäi kysymättä kun uuden hain ja ei viitsis vanhaa jättää nurkkiin pyöriin...
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: Hurm0s - 06.12.2011, 19:21:26
"saako" vanhan akun palauttaa liikkeeseen josta ostanut uuden akun? kun jäi kysymättä kun uuden hain ja ei viitsis vanhaa jättää nurkkiin pyöriin...
Soita ja kysy, luulisi huolivan... Eteenkin jos on jokin enemmänkin akkuja myyvä liike.



Täytyy vähän varauksin sittenkin suositella tota Sznajderia, nyt alkukokemusten mukaan toi uusi Boschin S6 AGM tuntuis pyörittävän aika kiukkusesti käymään vuorokauden seisonnan jälkeen. Eli vähän vaikuttaisi että Sznajderissa oli sisäistä purkautumista. Mutta katsotaan miten uusi Bosch menestyy :)
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: janerikki - 06.12.2011, 19:41:50
Mulla on tossa R:ssä tällainen: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0602 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0602)

Eikä pahaa sanottavaa, AGM-tekniikkaa aika sopivaan hintaan ;)


Tämäkin saattaisi sopia pienillä modifikaatioilla: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0603 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0603)
Ainakin isäukon edellisessä MK1 V70 dieselissä oli 95Ah akku.
Bensakoneellisessa ainakin pitää varmaan se ilmanputsarin kärsä ottaa pois.

Omaan autoon V70 MK2 ostin juuri ton 95Ah mallin, kun oli vielä kanta-asiakas tarjouksessa 129.90e  ::) Oli kyllä aika edullinen akku vaikka onkin AGM-tekniikalla  :)


Mahtuu toi 95Ah malli juuri sopivasti sinne akkukoteloon. Omassa autossa kun löytyy eeperi niin aattelin panostaa vähän parempaan akkuun, tuntu jo viime talvena vähän hengettömältä toi 74Ah Exide puolen tunnin eeperin käytön jälkeen. Just jakso auto startata  ;D Nooh, olihan tolla vanhalla akulla jo ikää 7 vuotta. Jääköön vielä vara-akuksi tonne talliin kun tuntuu vielä normaalikäyttöön paukut riittävän  ;)
Otsikko: Vs: autoon uusi akku
Kirjoitti: TVS - 07.12.2011, 21:20:28
Ideaalisilla diodeilla olisi, mutta laturin ja akun välissä olevaan todelliseen diodiin hukkuu diodin kynnysjännitteen (0,5...1,0 V) verran latausjänitettä, ja akku ei tule ihan täyteen. 
Paitsi jos diodeja kytkee siten, että yksi on myös jännitteensäätimessä. Joskus tuommoista suunnittelin, mutta totesin että ei jaksa leikkiä vaan onnistuin haalimaan uuden patterin.