Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: HRemes - 10.02.2011, 21:38:43

Otsikko: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: HRemes - 10.02.2011, 21:38:43
Tässä olen mietiskelly, josko tuota isomman koneen kahtelis lankkuun, kun tykästynyt näihin BeMyWomanin kutoskoneiden ääniin, eli ihan vain yleisesti utelua/mietiskelyä siitä, millasia takapotku kutosia volvolla on ollut, ja että minkä laisia ne on verrattuna neloskoneisiin?
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Huikkoster - 10.02.2011, 21:53:10
960:n tekniikka taitaa olla se mitä sinä haluat.
Vaihtoehtoja on
B6254 170hv 2.5l
B6304S2 180hv 3.0
B6304 204hv 3.0

1991-1994 oli vain 204hv automaatti laatikolla. Hihnanvaihtoväli oli ensimmäisissä alle 50tkm. Siitä sitten parantivat ja taitaa olla 120tkm uudemmilla osilla jotka sopii kyllä vanhempiinkin. 1995 tuli facelift ja tuo 2.5l kone ja lähes aina 2.5 ja manuaali kulkevat käsi kädessä. Manuaalilaatikko on M90 joka on volvon paras laatikko kestävyydeltään ja sitä pystyy vahvistamaan. Kun 960 muuttui S90, laskettiin 3.0 koneen tehoja ja näitä tulee sillon tällöin vastaan manuaaleina. Moottorit on miellyttäviä vääntö ja mukavuus painotteisia. Vauhtipyörä on painava kaksoismassa eli kovinkaan herkän oloinen ei vakio kone ole. Kulutus 1600kg korissa on 10-12 l/100km. Mutta verrattuna vapari 4 koneeseen, tehoa on aivan riittävästi. Turbo nelosella saa helposti samat tehot mutta ei niitä ääniä ;).

Lankkuun sopivat koneet on siis tuo 2.5 tai sitten uudempi 3.0. Maksimi tehot 200 sarjassa on 184hv, niin menee juuri rajoihin.

Itse olen suunnitellut laittavani 2.5 koneen kera m90. Moottorin ja korin väliin pitää tehdä uudet moottorinkorvakkeet, kardaanitunnelia pitää ihan vähän suurentaa m90 laatikolle (leka suurennus riittää) ja kardaani rakentaa sopivan mittainen. Sähköt olisi hyvä saada kokonaisena niin työmäärä vähentyy huomattavasti.

Ja lopuksi motivaation kohottajaa eli kutoskone hieman avoimemmalla putkistolla
http://www.youtube.com/watch?v=VdKOLX__huM :P
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: skebazu - 10.02.2011, 21:53:55
tuossa 960 mallin kutoskone vaihtoehdot

2.5   R6 DOHC 24V   B6254 FS   2473 cm3   125 kW (170 hv) @ 5700 r/min   230 Nm @ 4400 r/min    1995–1996
2.8   90° V6 SOHC 12V   B280 F   2849 cm3   100 kW (134 hv) @ 5500 r/min   215 Nm @ 2750 r/min    1990–1996
3.0   R6 DOHC 24V   B6304 FS   2922 cm3   150 kW (204 hv) @ 6000 r/min   267 Nm @ 4300 r/min   1990–1994
3.0   R6 DOHC 24V   B6304 S   2922 cm3   150 kW (204 hv) @ 6000 r/min   267 Nm @ 4300 r/min   1995–1996



itseäni kiinnostaisi tietää miksi näitä ei ole projekteihin turbotettu ja lyöty 200 tai 700 keulille (muutaman nähny ulkolaisilla foorumeilla)

E: HRemes kerkesi näköjään ensin :)
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Huikkoster - 10.02.2011, 22:02:38


itseäni kiinnostaisi tietää miksi näitä ei ole projekteihin turbotettu ja lyöty 200 tai 700 keulille (muutaman nähny ulkolaisilla foorumeilla)


Turboprojekteihin vinokone on järkevämpi joten kutoskoneen turbottajan pitää olla innostunut turbo kuutosista ja sellainen karsii rakentajia. Sitten on vielä S80:n T6 mutta sen tehot menevät lähes 100hv yli rajojen eli katsastaminen muuttuu mielenkiintoisemmaksi :)
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2011, 22:55:24
kardaanitunnelia pitää ihan vähän suurentaa m90 laatikolle (leka suurennus riittää) ja kardaani rakentaa sopivan mittainen.
Ei tarvitse suurentaa tunnelia ja sopivan pituinen kardaani löytyy vakioista valkkaamalla.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Huikkoster - 10.02.2011, 23:00:34
Meinaatko lankku 200 vai 700 sarjaa?
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2011, 23:16:13
200 toki kun mulla 245:ssä M90 siellä on paikallaan ja tilaa on ihan riittävästi.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Huikkoster - 11.02.2011, 00:12:03
Aa, mietin vaan kun joku joutui jossain vastaavassa projektissa pajottamaan sitä tunnelia, mutta kai se on siitäkin kiinni miten moottorin kiinnityksen tekee.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: sjs - 11.02.2011, 01:04:34
Ja JOS moottori asennetaan EI-vähäpäästöiseen koriin (eli auto EI ole ollut katalysaattorikoneella) ni mikä estää vaikka laittamasta 204hv tai jopa T6 272hv version ja siihen ämpärinkokoisen ahtimen ja käydä mittaamassa 184hv teholappu?

Näin se vaan menee.

Sitten jos konetta ollaan asentamassa esim. B200F tai B230F tilalle (tai muut F-koneet turbolla tai ilman) ni pätee juurikin että on pidettävä värkki vaparina ja 170/180hv versiona, jota tosin saa vaparina viritellä mielin määrin. Yhden 300hv 3,0L vaparikutosen tiedän, jossa nokat, jouset, venat, kansi tms. perushommelit laiteltu.

Ja tuo PRV V6 kone kannattaa varmasti tehomielessä unohtaa, wanhaa tekniikkaa, laiska ja bensarosvo. Ainoat plussat lienee että sille on SEKÄ 200 että 7/9 sarjoihin valmiit moottorikiinnikkeet (ei tartte itse rakentaa) JA siinä on ketjujakopää (ei tartte vaihdella). Tosin, ei ole mikään amerikantemppu rakentaa moottorikiinnikkeitä, ja suoralle kutoselle on valmiit tehdaskiinnikkeet 7/9 sarjoihin ja sekä manuaali että automaattilaatikot ovat kestäviä (niin tosin PRV koneessakin, mutta PRV manuaali on harvinaisuus).
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: v90r - 11.02.2011, 06:04:38
sitä vain kysyisin että, mistä noi 10-12l/100km kulutus lukemat tulee? oma v90-3.0 kuluttaa 14-17l/100km
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: WEBERMAN - 11.02.2011, 06:26:42
Niin minulla 960 esisarjalainen 91 tomaatti henkilömalli kulutti n.12l-14/100km keskinmäärin tankillista kohti. suht normaaliajolla, eli laatikko eco asennossa. kai sillä kun polkee, niin saa menemään parikymmentäkin.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Huikkoster - 11.02.2011, 08:51:19
sitä vain kysyisin että, mistä noi 10-12l/100km kulutus lukemat tulee? oma v90-3.0 kuluttaa 14-17l/100km
Ja oma 245 B200F 14-18l/100km. Paremmaks laitoin ;D

Tuo on keskikulutus vuoden aikana arvioituna. Sen verran meidän kulutti vaikka olikin eko malli 2.5man. Alle 10 päästiin myös matka-ajossa. Sekä täältä näkee hieman skaalaa http://www.tankkaus.com/main.php?search=Volvo&subpage=all_cars&subsubpage=all_cars

Jos tuo 14-17 sisältää paljon kylmäkäynnistystä ja lyhyttä ajoa, ok. Mutta jos matka-ajossa ei alle tuon tipu niin jotain vikaa saattaa olla. ::)
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: 252R - 11.02.2011, 09:25:26
Ja JOS moottori asennetaan EI-vähäpäästöiseen koriin (eli auto EI ole ollut katalysaattorikoneella) ni mikä estää vaikka laittamasta 204hv tai jopa T6 272hv version ja siihen ämpärinkokoisen ahtimen ja käydä mittaamassa 184hv teholappu?

Näin se vaan menee.

Sitten jos konetta ollaan asentamassa esim. B200F tai B230F tilalle (tai muut F-koneet turbolla tai ilman) ni pätee juurikin että on pidettävä värkki vaparina ja 170/180hv versiona, jota tosin saa vaparina viritellä mielin määrin. Yhden 300hv 3,0L vaparikutosen tiedän, jossa nokat, jouset, venat, kansi tms. perushommelit laiteltu.

ei kuulemma mene enää.. t6 272hv ei onnista nykysellään, kaksarin kertoman mukaan koneen teho ei voi laskea turbottamisen seurauksena. ainut 200 srj onnistuva svappi on tällä hetkellä kutos moottoreita tuo 2.5 tai neekeri 3.0 eli 180 hv versio. tai ainaki semmosesta pitää olla tyyppinumerot kiulun kylessä. ja painettaki pitää nykysellää olla "järkevästi koko kierrosalueella" ettai enää niitä 0.2 bar hyväksytä. näin kertoi paikallinen kaksuri.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: sjs - 11.02.2011, 11:13:59
ei kuulemma mene enää.. t6 272hv ei onnista nykysellään, kaksarin kertoman mukaan koneen teho ei voi laskea turbottamisen seurauksena. ainut 200 srj onnistuva svappi on tällä hetkellä kutos moottoreita tuo 2.5 tai neekeri 3.0 eli 180 hv versio. tai ainaki semmosesta pitää olla tyyppinumerot kiulun kylessä. ja painettaki pitää nykysellää olla "järkevästi koko kierrosalueella" ettai enää niitä 0.2 bar hyväksytä. näin kertoi paikallinen kaksuri.
Paskapuhetta, mulla on 167hv orkkiskone tuplakaasareilla (tehtaalta), siihen asennettu ruisku, suorasytkä, jalkapallon kokoinen ahdin ja iso IC, ja tehot on 135hv otteessa 0,2bar ahdoilla.

Omatekoisena moottorina voi katsastaa vaikka 12 pappamopon koneesta kyhätyn laitoksen.

Eli T6 koneesta "muokkaa" mieleisensä, jo se että katti otettu veke ja ohjataan megasquirtillä orkkis ME7.3 sijaan riittää tuohon tehoeroon, vaikka teho laskeekin. Jos katsari ei tähän suostu, vaihdat katsastusasemaa, mun auto on 3:n eri katsarin tarkistama ja kaikki hyväksyivät mun muutoksen mkl. heidän esimies. Ja laki tuskin on 2007 joulusta muuttunut.

Nämä on taas tätä "kuulin katsastusmieheltä", tuota minulle väitti joku kun omaanikin katsastin. Ja ei sitä nyt kukaan niin tyhmä voi olla että kertoo muutoskatsastuksessa "joo, tämä on tehtaalta 272hv kone, mutta minä "viritin" sitä ja nyt siinä on vaan 184hv", en minä kertonut katsastaessani mitään muuta kun koneen sylinterimitat ja siitä lasketun kuutiotilavuuden, ja annoin dynopaperin jossa tehot ja ahdot. En ruvennut erittelemään että siellä on sitä ja tätä osaa.

10-12 kulutus 960/x90 204hv Automaatti volvolle on sellanen keskikulutus (maantietä ja kaupunkia), omassa maksimikulutus 16,5L/100km, siihen sisältyi webaston käyttöä about 10h (=6-7L) ja VAIN kaupunkiajoa 40-50km/h alueilla, enempää tuota ei varmasti voi saada kuluttamaan jos nyt ei sikapoljentaa harrasta, sillä sain 340 volvonkin kuluttamaan vaparikoneella 42L/100km. S90 syö maantiellä 9-10L, motarilla 11-12L ja kaupungissa 12,5-14L näin keskimäärin normiajossa. EU-keskikulutus kyseisille laitteille on 10,4-10,8L, ilmoitettu maantie 8,6 (tuohon EI pääse 204hv automaatilla mitenkään) ja kaupunki 16L (Pk-seudun ruuhkassa ehkä tai pelkkää talvipätkäajoa).
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: 252R - 11.02.2011, 11:25:00
noo, en ala inttämään, nuin mullekki sanottiin vähä toista vuotta sitten vaan tuo kertomani on samalta katsastusmieheltä tänä talvena kuultua.

ja kuten sanoin, jos turbottaa moottorin niin se on eri asia, kuin laskea tehoa jo turbo moottorista. eli moottorityyppi ratkaisee. tietenki voi sanoa jos pellin alla on t6 kone että tein sen 2.5 koneesta, vaan kaksarin huomatessa koneen tyypin, tulee ongelmia.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: skebazu - 11.02.2011, 14:02:14
ja painettaki pitää nykysellää olla "järkevästi koko kierrosalueella" ettai enää niitä 0.2 bar hyväksytä. näin kertoi paikallinen kaksuri.

tuosta haluasin kyllä nähdä mustaa valkoisella, onko luettavissa jostain ?
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: WEBERMAN - 11.02.2011, 17:18:08
noo, en ala inttämään, nuin mullekki sanottiin vähä toista vuotta sitten vaan tuo kertomani on samalta katsastusmieheltä tänä talvena kuultua.

ja kuten sanoin, jos turbottaa moottorin niin se on eri asia, kuin laskea tehoa jo turbo moottorista. eli moottorityyppi ratkaisee. tietenki voi sanoa jos pellin alla on t6 kone että tein sen 2.5 koneesta, vaan kaksarin huomatessa koneen tyypin, tulee ongelmia.

Mulla on nyt vuosia ollut 240-84 farkussa 151A Pentan kone pellin alla H-nokalla ja tällähetkellä R-sort sarjalla 45 DCOE.llä, ei mitään merkintöjä otteessa, kun niitä ei kuulemma tarvita, sanoi hän sinisissä haalareissaan. :)
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Lankku - 11.02.2011, 20:01:08
Aa, mietin vaan kun joku joutui jossain vastaavassa projektissa pajottamaan sitä tunnelia, mutta kai se on siitäkin kiinni miten moottorin kiinnityksen tekee.
Koneen sijainnissa on "jopa" pari senttiä pelivaraa eteen-taakse ilman etupalkin, öljypohjan tai rintapellin muokkaamista, joten tuskin siitä on kiinni. Ainakin mulla mahtuu heittämällä. Nokka-akselin asentotunnistin mahtuis vielä paikoilleen ja jäis hieman ilmarakoa jos sille ois tarvetta.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: v90r - 11.02.2011, 20:28:19
kiitos nuista kulutustiedoista. ihmettelen vain tosiaan et muilla tommoset vollet menee niin vähällä vedellä. itsekkin olen ajanut eco nappula päällä rauhallisesti ja ennen ajoon lähtöä vähintään 2-3h mott.lämmitys päällä. auton katastin syyskuussa 2010 ja ainakin katastusnainen kehui arvoja tod.hyviksi.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Huikkoster - 11.02.2011, 21:03:07
Mulla on nyt vuosia ollut 240-84 farkussa 151A Pentan kone pellin alla H-nokalla ja tällähetkellä R-sort sarjalla 45 DCOE.llä, ei mitään merkintöjä otteessa, kun niitä ei kuulemma tarvita, sanoi hän sinisissä haalareissaan. :)
Vapaastihengittävää alkuperäistä moottoria saa virittää vapaasti aina 7kg/kw rajaan asti.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: WEBERMAN - 11.02.2011, 23:12:26
Niinno. Kyllähän se kai alkuperäinen veneen moottori on ;) 2490ccm siinä kopasssa vain oli alumperin B19K ja tämä on jo kolmas menossa oleva, mutta viittasivat kintaalla kun sanoin haluavani merkinnän tilavuudesta otteeseen ;D
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: WEBERMAN - 11.02.2011, 23:15:44
kiitos nuista kulutustiedoista. ihmettelen vain tosiaan et muilla tommoset vollet menee niin vähällä vedellä. itsekkin olen ajanut eco nappula päällä rauhallisesti ja ennen ajoon lähtöä vähintään 2-3h mott.lämmitys päällä. auton katastin syyskuussa 2010 ja ainakin katastusnainen kehui arvoja tod.hyviksi.

Niin mulla on se iso 80l tankki et siitä laskien noin tuo mainitsemani keskiarvokulutus. Ei sinne ole saanut ainakaan tippaakaaan päälle sen vajaa 80l MENEMÄÄN. :o
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: saban - 13.02.2011, 12:49:26
tuossa 960 mallin kutoskone vaihtoehdot

2.5   R6 DOHC 24V   B6254 FS   2473 cm3   125 kW (170 hv) @ 5700 r/min   230 Nm @ 4400 r/min    1995–1996
2.8   90° V6 SOHC 12V   B280 F   2849 cm3   100 kW (134 hv) @ 5500
r/min   215 Nm @ 2750 r/min    1990–1996
3.0   R6 DOHC 24V   B6304 FS   2922 cm3   150 kW (204 hv) @ 6000 r/min   267 Nm @ 4300 r/min   1990–1994
3.0   R6 DOHC 24V   B6304 S   2922 cm3   150 kW (204 hv) @ 6000 r/min   267 Nm @ 4300 r/min   1995–1996


Sen verran tarkennusta, että tuota v6 konetta ei ole 960:ssä koskaan ollut.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Elk - 13.02.2011, 12:59:55
Sen verran tarkennusta, että tuota v6 konetta ei ole 960:ssä koskaan ollut.
Höpöhöpö. Alkusarjan 960:ssä oli.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: saban - 13.02.2011, 13:45:51
OK, ehkä sitä jossain päin maailmaa on saanut v6:lla, mutta Suomessa ei ole sillä moottorilla koskaan 960 myyty.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: TVS - 13.02.2011, 14:00:35
OK, ehkä sitä jossain päin maailmaa on saanut v6:lla, mutta Suomessa ei ole sillä moottorilla koskaan 960 myyty.
Olenpa tällaisen nähnytkin. Jostain kumman syystä vaan ei ollut myyntimenestys ;D
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: saban - 13.02.2011, 14:08:29
Missä näit? Sehän olis keräilyharvinaisuus, jos sellasen jostain löytäs.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: sjs - 16.02.2011, 15:42:18
Missä näit? Sehän olis keräilyharvinaisuus, jos sellasen jostain löytäs.
Foorumilla liikkuu eräs kenellä 1991 mallinen 960 Ambulance juurikin 2,8L V6 B280F moottorilla. Sedan/Farkku versioita, tai siis "normaaleja" autoja tällä moottorilla EI ole tullut vastaan vielä.

Ja tosiaan tuosta 0,2bar säännöstä, sellaisesta EI lue ajoneuvon muutoslaissa mitään, joten katsastusmies saa vaatia vaikka kuun taivaalta, mutta lakipykälien perusteella (joita katsastuksessa toivottavasti noudatetaan) ei tuollaista voi vaatia.

Ja kuten kerrottua, foorumilla on varmasti MONTA tapausta omani lisäksi jotka ovat muuttaneet moottoria jollain tapaa, ja saaneet ahtimella katsastettua pienemmille tehoille kun tehdaskone.

Ja joskus eivät katsastusmiehet vaan vaivaudu muutoskatsastamaan, jos esim. B19K tilalle vaihdettu samannäköinen suurempitilavuuksinen (vaikka tuo AQ151) ja laitettu "kaasarivirit" eli tuplakaasarit. Jos olisit ruiskun laittanu, olis katsuri voinu jo kiinnostua, tai viimeistään 16v kannen tai ahtimen tultua pellin alle.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Make - 16.02.2011, 15:59:51
Luulisi T6 koneen laiton onnistuvan vaikkei tekisi mitään muutoksia ja laittaisi kaikki värkit alkuperäisestä autosta.
Teholappu ja merkintä ahtopaineesta esim tuo 0,2 bar sekä turboista otteeseen.
Jos vaatisivat tuota isompaa painetta niin kuristin paikoilleen.
Ja miten voivat vaatia kun ei se ajopaine monessa vanhemmassa turbossa ole kuin 0,2-0,4 bar.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Xuppo - 17.02.2011, 10:17:44
noo, en ala inttämään, nuin mullekki sanottiin vähä toista vuotta sitten vaan tuo kertomani on samalta katsastusmieheltä tänä talvena kuultua.

ja kuten sanoin, jos turbottaa moottorin niin se on eri asia, kuin laskea tehoa jo turbo moottorista. eli moottorityyppi ratkaisee. tietenki voi sanoa jos pellin alla on t6 kone että tein sen 2.5 koneesta, vaan kaksarin huomatessa koneen tyypin, tulee ongelmia.

Jos muutostetaan omavalmiste moottorina niin lohko saa olla vaikka itse valettu joten siinä ei tarvitse olla mitään tyyppikilpiäkään niin sen suhteen ei tule ongelmaa vaikka koneessa olisi ollut vakiona ennen muutoksia 1000hp kunhan teho, paino ja tilavuus eivät mene sallittujen yli muutoksien/rakentamisen jälkeen.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: JuHaU - 20.02.2011, 23:07:42
Tällä hetkellä on kuulemma olemassa käytäntö, että perusmoottorin (lohkon) tehoja ei voi muuttaa pienemmäksi.

Esim B230FK:ta ei hyväksytä 125 hv koneeksi, koska lohko on ollut alunperin 135 hv. Virallista dokumenttia en tähän ole löytänyt, mutta samaa kuullut useammalta "virittäjältä".
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: WEBERMAN - 21.02.2011, 00:17:01
Jahas . Sitä on katsastus taas tulkinnut tietämättömyyttään FD jaF ovat samaa lohkoperhettä. F.n teho on joko 114 tai 116 ja FD on 116 myöskin.

Niin ikään B230G = 130 . GK=135 K= !09, 114 tai117 ja B230 GT 170.

Näistä on dokumentit kyllä ja sitä käytäntöä riittää yhtämonta kuin on konttoria ja miestäkin samassa talossa. 8)
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Axu85 - 14.03.2011, 05:59:00
Foorumilla liikkuu eräs kenellä 1991 mallinen 960 Ambulance juurikin 2,8L V6 B280F moottorilla. Sedan/Farkku versioita, tai siis "normaaleja" autoja tällä moottorilla EI ole tullut vastaan vielä.

Viittaat varmaan tätä autoa... 8)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=971.msg63851#msg63851 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=971.msg63851#msg63851)
http://lanssi.com/?sivu=lisatiedot (http://lanssi.com/?sivu=lisatiedot)
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: coolower - 14.03.2011, 08:12:50
Missä näit? Sehän olis keräilyharvinaisuus, jos sellasen jostain löytäs.

Tervetuloa ihmettelemään "keräilyharvinaisuutta"  ;)
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Petri M - 28.03.2011, 03:03:03
Tuota 960 PRV löytyy kyllä maailmasta ihan sedaninakin, tosin käsittääkseni lähes kaikki on myyty Uudessa Seelannissa...
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: HRemes - 28.03.2011, 08:51:47
Mitähä se konttorin setä sitte sanois, jos laittaisin B6254FS:n lankun keulille, ja kävisi muutoskatastamassa ???
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: TOK - 28.03.2011, 09:56:39
Jos muutostetaan omavalmiste moottorina niin lohko saa olla vaikka itse valettu joten siinä ei tarvitse olla mitään tyyppikilpiäkään niin sen suhteen ei tule ongelmaa vaikka koneessa olisi ollut vakiona ennen muutoksia 1000hp kunhan teho, paino ja tilavuus eivät mene sallittujen yli muutoksien/rakentamisen jälkeen.

Tästä olis kiva kuulla jatkotieto, että millä tavalla onnistuu tuo motin ilmoittaminen omavalmisteeksi? Onko ainoastaan VTT:n päästötestien välttäminen (vähäpäästöisen korin tapauksessa) syy olla ilmoittamatta mottia omavalmisteeksi?

Mielessäni on juurikin Volvon bensakutosen muutostaminen auton keulalle omavalmisteena.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: TOK - 28.03.2011, 10:00:43
Mitähä se konttorin setä sitte sanois, jos laittaisin B6254FS:n lankun keulille, ja kävisi muutoskatastamassa ???

-88 vuotiseen 2.5 litrainen kone? Eikös tuo mene ihan penkkilapulla.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: HRemes - 28.03.2011, 15:03:40
Eivät ruppee nipottammaan, että pitäisi olla tehoihin sopivat jarrut/alusta tai mitään ???
Minkähä verran sen penkkilapun pitäisi sitten näyttää, että se konttorilla kelpaa ???
Sori typerän kuuloset kysymykset  :2funny:
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: Viltzu - 28.03.2011, 15:07:34
Tiedän yhden 242 missä T6 motti keulilla. Leimattu viime kesänä eikä mitään ongelmia ollut. Kunhan vaan oli turboa vastaavat alustan osat ja teho sallituissa rajoissa. Ja hommasin vielä Volvo-Autosta tekniikanvaihtolaput hommaa avittamaan...
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: TOK - 28.03.2011, 15:52:47
Eivät ruppee nipottammaan, että pitäisi olla tehoihin sopivat jarrut/alusta tai mitään ???

Se on kai ihan kiinni siitä, millaista tehoa tarjoat. Jos haluaa käyttää ilman eri selittelyjä sallittua tehonlisää (ks. alta) niin jarrut (+alusta)  pitää vähintään vastata "mallisarjan tehokkainta". Jos vaihtokoneen leimaa samantehoisena kuin autossa alunperin niin ei kait pitäisi vaatia mitään alustamuutoksia.

Minkähä verran sen penkkilapun pitäisi sitten näyttää, että se konttorilla kelpaa ???

Miten se nyt oli, iskutilavuus ja teho saavat lisääntyä 20% / 25% mallisarjan isoimpaan ja tehokkaimpaan nähden. Toista koski toinen ja toista asiaa toinen prosenttiraja.

Jarruja ja alustaahan saa vapaasti vaihtaa paremmaksi, oiskohan tuo melkein yksinkertaisinta joka tapauksessa laittaa sen verran äkäset hidastimet sinne alle että ei tuu kahta puhetta onko paremmat kuin Volvon tehtaalta. Muuten kahlataan varaosamappia ja etitään jarruista osanumeroita että mitähän siellä nyt on alla ja mitä näihin on saanut.
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: HRemes - 28.03.2011, 16:07:11
Otetaankos sitä enää ton ikäsissä turbomalleja huomioon? Eikös ne viimoset turbot ollu -84/-85?
Ja onko nuissa lankuissa minkälaisia eroja jarruissa eri koneiden kesken? Itsellä tehtaalta lähtenyt kone oli B200E K-Jet ja jarruina on vakiot edessä(jäähytetyt) ja takana.
Takana on kireemmät jouset ja korkeapaine kaasut, eteen tulee joskus, kuha löytää jostain jäykemmät jouset(v6 tai diesel mallin?) ja iskarit.

ps: mitään tuning tuning madallus/kisa jousia en laita  :2funny:
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: TOK - 28.03.2011, 16:12:13
Otetaankos sitä enää ton ikäsissä turbomalleja huomioon? Eikös ne viimoset turbot ollu -84/-85?

Vertailumallin ei tarvi olla samalta vuodelta, riittää että se on samaa mallisarjaa. 240 ja 240 Turbo ovat samaa mallisarjaa.

ps: mitään tuning tuning madallus/kisa jousia en laita  :2funny:

Passaa ihan hyvin.  -H-
Otsikko: Vs: volvon bensa kutoset?
Kirjoitti: JussiB - 03.08.2011, 16:33:59
mites on sitten näitten kutos ja nelos koneiden kestävyys erot kun aletaan ottamaan tehoa moottoreista.Osa saatavuus on kyllä niukempi kutoskoneissa kun neloskoneissa ja onko viritys potentiaali eroja näissä moottoreissa kuinka suuria?