Ateho  Elekma

Volvon öljytulppa-avaimet

  • 32 Vastauksia
  • 14365 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #15 : 19.12.2010, 21:35:51 »
Eipähän tuo terva mitään liukkaria ole  :)
Ei kai nii. Jotkut vaan laittaa vaseliiniä tai muuta paskaa niihin. :-[

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #16 : 21.12.2010, 20:53:03 »
Ei kai nii. Jotkut vaan laittaa vaseliiniä tai muuta paskaa niihin. :-[

Itse taisin viimeks ruiskasta HHS:sää tai jotain vastaavaa ja vielä ovat pysyneet kiinni, jopa oikeassa momentissa sekä lähtevät auki seuraavana keväänä varsin hyvin.  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #17 : 27.12.2010, 02:41:05 »
Joo noita voitelukieltoja näkee ja kuulee aina.
Itte oon joka kerta renklaitten vaihtokerta laittanut pyöränpultteihin jotain öljyä, ikinä ei oo ykskään pultti aukeillut omia aikojaan.
Ja hyvin on auennut seuraavalla kerralla.

Mut esim kakkos autossa oon muutaman kerran kironnut, kun rengaspaja on vetänyt kuivat teräspultit peltivanteille kiinni
oikeen kunnon miehekkääseen momenttiin. Niitä on sitten veemäinen irrotella metrin jatkovarren kanssa kauhun sekaisin tuntein.

PS: Miten olis siihen laatikon pohjatulppaan Grafiittirasva ?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2010, 02:42:52 kirjoittanut V70XC99 »
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #18 : 27.12.2010, 10:19:23 »

PS: Miten olis siihen laatikon pohjatulppaan Grafiittirasva ?

Rasvaa tai ei, niin mä hommaan kuiten joko työkaluksi tai pultiksi sellaisen ettei tarvi arpoa saako sen väännettyä auki vai nuljahtaako.. Putkipihdit on tallinseinällä hätävara kuten hiilarisammutin, ei silläkään jäähdytellä kaljatölkkejä kesäkuumalla.
 

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #19 : 27.12.2010, 11:07:27 »
Vanhassa vara parempi! Onko joku käyttänyt tuota muuta kuin veneeseen ja keuhkoihin?  :D
Joka helvatin mutteriin minkä epäilen(edes joskus) avaavani uudestaan vetäsen pensselillä öljytervaa  ;D

Alkuperäiseen ongelmaan: mikset tekisi tuohon työkalua? Se pultti irti ja 10cm pätkä lattaa, miggi ja rälläkkä ja vaikkapa 19mm kantainen pultti siihen päähän  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #20 : 27.12.2010, 13:11:36 »
Joka helvatin mutteriin minkä epäilen(edes joskus) avaavani uudestaan vetäsen pensselillä öljytervaa  ;D

Alkuperäiseen ongelmaan: mikset tekisi tuohon työkalua? Se pultti irti ja 10cm pätkä lattaa, miggi ja rälläkkä ja vaikkapa 19mm kantainen pultti siihen päähän  ;)

Jotain tämän tyyppistä suunnittelinkin. Vaihtoehtona ois tehdä tuohon työkalu kun joku hondan öljytuppa tuntuis sopivan tuohon toiseen kantaan, niin näitä erikoistyökaluja varten oon säästäny muutamia haljenneita hylsyjä jotka vois hitsata yhteen.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #21 : 28.12.2010, 01:06:50 »
Vähän OT:tä mukaan.
Kaverilla oli -80 luvulla joku Alffa se kauppas sitä mulle ja lupas pakillisen ite tehtyjä ja ostettuja
erikoistyökaluja mukaan kaupan päälle.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #22 : 12.01.2011, 14:27:06 »
Joo noita voitelukieltoja näkee ja kuulee aina.
Itte oon joka kerta renklaitten vaihtokerta laittanut pyöränpultteihin jotain öljyä, ikinä ei oo ykskään pultti aukeillut omia aikojaan.
Ja hyvin on auennut seuraavalla kerralla.

Mut esim kakkos autossa oon muutaman kerran kironnut, kun rengaspaja on vetänyt kuivat teräspultit peltivanteille kiinni
oikeen kunnon miehekkääseen momenttiin. Niitä on sitten veemäinen irrotella metrin jatkovarren kanssa kauhun sekaisin tuntein.

PS: Miten olis siihen laatikon pohjatulppaan Grafiittirasva ?
Joo, luulenpa että tuo volvon antama pyöränpulttien voitelukielto on tuon pultin kartion takia. Ettei sitä vanteeseen tapaavaa kartiota mentäisi rasvaamaan, sehän sen pultin tiukkaa.

Sama juttu vaikka kannenpulteissa mutta toisinpäin. Hyvissä pulteissa tulee rasva mukana jolla rasvataan kanta joka tulee kantta vasten. Momentti tulee oikea kun ei pestyä kantta kiristetä kuivilla pulteilla. Vois jäähä löysäks. :nohnoh
Näin mie oon sen ymmärtäny ja vehkeet on pelannu.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #23 : 21.01.2011, 23:05:36 »
En kyllä sipasisi kuparitahnaa sinne, missä se joutuu alumiinin kanssa tekemisiin.

Tämä on kyllä turhaa varovaisuutta :D. Kuparitahnassa se Cu on normaalisti rasvaan sekoitettuna eikä niissä tätä kahden eri jännitesarjan metallien kesken tapahtuvaa galvaanista korroosiota käytännössä tapahdu. Kokeiltu on kai vuosikymmeniä 8). Kaiken lisäksi molemmat metallit Cu ja Al pyrkivät "päällystämään itsensä" ao metallin ohuella oksidikerroksella joka jo sinänsä pyrkii estämään tuota ilmiötä.

Tosin alumiinitahna on esim pyöränmuttereissa ehkä parempaa, koska se kestää paremmin vettä ja toimii samalla korroosiosuojana.


Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #24 : 21.01.2011, 23:17:26 »
Joo, luulenpa että tuo volvon antama pyöränpulttien voitelukielto on tuon pultin kartion takia. Ettei sitä vanteeseen tapaavaa kartiota mentäisi rasvaamaan, sehän sen pultin tiukkaa.

Sama juttu vaikka kannenpulteissa mutta toisinpäin. Hyvissä pulteissa tulee rasva mukana jolla rasvataan kanta joka tulee kantta vasten. Momentti tulee oikea kun ei pestyä kantta kiristetä kuivilla pulteilla. Vois jäähä löysäks. :nohnoh
Näin mie oon sen ymmärtäny ja vehkeet on pelannu.

Tämäkään ei pitäisi olla ongelma, jos mutterit tai ruuvit kiristetään oikealla momentilla  momenttiavaimella. Kartioissa syntyy jännitystä sen verran että liika voiteluaine puristuu pois ja sitä jää lähinnä niihin pintaprofiilissa oleviin uriin. Pulttiliitos toimii sen venymän perusteella - harvemmin niihin lukkolevyjä laitellaan. Ja taas on yli 40 vuotta kiristelty - ja toimii.  On hyvä muistaa että sekä momentin alitus ja ylitys voivat olla yhtä vaarallisia.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #25 : 21.01.2011, 23:37:00 »
Lopuksi on hyvä muistaa, että näissä uusissa Volvoissa on pyöränmuttereissa se 1.5 mm nousu - niitä saa halvemmalla (standartikierre) ettei tarvitse 1,25 mm erikoisnousua ;). Tämä taas tekee liitoksesta helpommin avautuvan etenkin jos ei tiedä oikeaa kiristysmomenttia - se jää helposti löysälle ja lähtee... Tähän saattaa jopa auttaa tuo "kuiviltaan laitto" asennuksessa - ainahan se ruostunut mutteri pysyy paremmin paikallaan.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #26 : 23.01.2011, 01:33:56 »
Volvon ohjekirjassa lukee: Älä rasvaa pyöränpultteja.

Perinteinen vastuusta irtautuminen jos joku ne rasvaisi ja siitä seuraisi jotain huomattavan fataalia.

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #27 : 01.02.2011, 19:00:52 »
Ihan normi hylsyllä mää oon nuita aukonu. 6-kulmanen ei taida mennä mutta itellä on 12 pyöristetyillä kulmilla olevia hylsyjä. Saa auki mm erilaisia renkaan lukkopultteja auki nuilla.

Edit: kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, vaikka tuokaan ei ole aivan se mitä tarkoitin.



Tässä tuo kulman pyöristys mitä tarkoitin

« Viimeksi muokattu: 01.02.2011, 19:11:45 kirjoittanut motocykler »
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #28 : 17.12.2013, 16:01:38 »
Edelleen alkuperäiseen kysymykseen:
Eikö missään todella ole myynnissä neliöhylsyjä öljyproppuja varten. Minullakin 144 Volvossa perän täyttötulppa avainväli 17 mm ja tyhjennystulppa 11 mm.


Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon öljytulppa-avaimet
« Vastaus #29 : 19.12.2013, 08:35:03 »
Jos hitsaaminen on mahdollista, niin ekana tulisi mieleen hitsailla vähän täytettä sopivan kokoiseen lenkki/avokkiavaimeen. Ei ole mikään ameriikan temppu hitsata vähän täytettä tuonne avokkipään "sisäkurviin" ja latanpätkällä tukkoon tuo avokkipuoli. Pitäisi aika kestävä tulla.

Toinen vaihtoehto voisi olla tilata sopivan kokoiset 8-kanttihylsyt vaikka tuolta. Voi toki saada lähempääkin.

4-kanttisia en ainakaan itse nopeasti löytänyt...

 

Proturbo  Autodiagnoosi