Samppasport  Futurez

Automaattilaatikon öljyvaihdon merkitys käytettyä ostaessa?

  • 49 Vastauksia
  • 10634 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi

Nyt kirpaisee ja pahasti!

Löysin piiitkällisen etsinnän jälkeen hemmetin hyvän vm. 2010 diesel-V70 Volvon. Auto on hieman alle 300 tkm ajettu, huollettu ja kuvissa siisti. Komea peli. Huomenna olen menossa koeajamaan. Auto on Sinisellä eli merkkiliikkeessä.

Mutta tuli pahanlainen este tai ainakin jarru: soitin auton pitkäaikaiselle omistajalle ja hän EI muistanut onko autoon vaihdettu automaattivaihteiston öljyjä?! Muuten on huollettu ja huoltokirja löytyy ja kaikkea. Liike vakuuttelee että kaikki on kunnossa.

Minua pelottaa.

Uskaltaa tuollaista autoa edes harkita?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Hiukan riskillä mennään, jos tuo 300tkm on oikeasti vedetty samoilla sooseilla laatikon osalta. Hiukan toki voi yrittää päätellä huoltokirjan leimoista, että missäpäin tasavaltaa auto on pyörinyt. Luonnollisesti landella pitkää matkaa ajaessa laatikko pääsee paljon helpommalla kuin jos tuo vastaava ajosuorite on tehty Kehä Kolmosen sisällä. Jos niistä laatikkoöljyistä ei ole mitään tietoa ja auto olisi pyörinyt koko ikänsä kaupungissa, niin etsisin itse toisen yksilön. On näitä kuitenkin tarjolla ihan kivasti.

Koeajolla kannattaa kyllä tosiaan kiinnittää laatikon toimintaan erityisen paljon huomiota. Testaa kiihdytellä eri tavoilla eri vaihteilla. Eritoten kiinnitä huomiota 3->4 ja siitä ylöspäin tapahtuviin vaihtoihin runsaalla/täydellä kaasulla. Myös turbiininlukitukseen kannattaa kiinnittää huomiota ettei ”humppaa”.

Poissa Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Skippaisin auton suoraan, jos huoltokirjassa ei ole erikseen mainintaa vaihteistoöljyjen vaihdosta.
Omaan V60:een vaihdettiin 4v ja 76tkm kohdalla. Melkoisen mustaa oli vanha öljy ja vaihtaa pehmeämmin nyt varsinkin kylmänä.
Sehän on kyllä sääli kun tämä ei kuulu huolto-ohjelmaan yksityiskäytössä.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
 :( :( Voi harmien harmi.

Mulla on vielä autoja laittavia tuttuja, jotka ovat kertoneet kuinka hullusti voi käydä, jos öljyjä ei ole vaihdettu lainkaan.

Kerrankin siisti ja asiallinen auto oli tuotu huoltoon ja kun siihen oli sitten lopultakin vaihdettu automaattiaskin öljyt, niin se oli porsinut melkein heti!

Näyttää sille, että nyt on kyllä suuri riski löytää itsensä pommin puikoista.  >:( >:(

Huom! Mikähän on vuosimallin 2010 diesel-V70:n automaatin automaattiaskin öljyvaihtoväli 2,4-litraisella koneella?
« Viimeksi muokattu: 21.02.2020, 20:58:26 kirjoittanut Kaldonia1 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
4 vuotta / 60-80tkm on se virallinen suositus. Melko tummaksi nuo menee jo lyhyemmässäkin ajossa, jos on nurkkarallia.

Poissa Citroenisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • XC70 D5 A 2006 D5244T
Ostin taannoin 320tkm ajetun Citroen C5:n. Siinä on sama Aisinin 6-vaihteinen kuin Volvossa. Edellinen omistaja oli tehnyt siihen osavaihdon kolmesti ja öljyt oli edelleen tummat. Käytin heti kunnon huuhteluvaihdossa, jossa laitettiin puhdistusaineet jne. Laatikon käytös muuttui jouhevammaksi ja nyt kilometrejä on 400tkm.

Eli kyllä tuollainen kunnon huuhtelu ajaa ne moskat pois mitä sinne on mahdollisesti kertynyt.

Volvossa oli 100tkm ajetut öljyt laatikossa, kun sen ostin ja edelleen punaiset. Vaihdatin toki
silti.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Ostin taannoin 320tkm ajetun Citroen C5:n. Siinä on sama Aisinin 6-vaihteinen kuin Volvossa. Edellinen omistaja oli tehnyt siihen osavaihdon kolmesti ja öljyt oli edelleen tummat. Käytin heti kunnon huuhteluvaihdossa, jossa laitettiin puhdistusaineet jne. Laatikon käytös muuttui jouhevammaksi ja nyt kilometrejä on 400tkm.

Eli kyllä tuollainen kunnon huuhtelu ajaa ne moskat pois mitä sinne on mahdollisesti kertynyt.

Volvossa oli 100tkm ajetut öljyt laatikossa, kun sen ostin ja edelleen punaiset. Vaihdatin toki
silti.

Eli voisiko tolkullisella huuhteluvaihdolla ja puhdistusaineilla saada vielä tolkullisen pelin? Siis jos auto on muuten OK?

Nykyisellä bensavapari-S80:lla oli ajettu 228 tkm, kun ostin. Ja vain kerran tehty 3 l osavaihto! Vaihdatin heti askiöljyt huuhdellen ja nyt 250 tkm mittarissa ja hienosti vaihtaa.


Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Itselläkin on ostohousut jalassa ja volvoa tässä laittamassa. Kokemusta on nyt 5kpl eri V70 6v Geartronicilla. Kilometrit on ollut 116-220tkm, joilla olen ajanut.

Aja pitkä lenkki ja auto kunnolla lämpimäksi. sen jälkeen
- P-R-N-D ei saa tuntua semmoista nykäystä että "joku ajaisi perään" Näistä ~220tkm ajettu mitä kävin katsomassa oli 2x vaihdettu laatikkoöljyt ja mitään nytkäytystä ei tullut noissa. Samoin muuten laatikko vaihtoi hyvin eikä nytkähdellyt alaspäin vaihdoissa. Sitten taas ~116tkm ajettu nytkäytteli selvästi
- Kun tulet risteykseen anna auton tulla moottorijarrulla, että joutuu vaihtamaan alaspäin. 3kpl mitä kävin ajamassa tuntui todella voimakas rykäisy kun vaihtoi pienemmälle. Oliskohan ollut 4-3 tai 3-2 vaihto. Näissä ei ollut öljyjä vaihdettu. Tai ainakaan merkintää.

Itsellä on kokemusta Bmw  E61 ZF6hp laatikosta 530xd. Ostin auton 182tkm ajettuna aikoinaan ja ei merkintää laatikkoöljyjen vaihdosta. -> Asiantuntevalle pajalle ja huuhteluöljyn vaihto. Vanha öljy oli tummaa.
-> auto pelasi seuraavat 100tkm ongelmitta vaikka oli ohjelmointi 300hv/600nm, ja voimaa käytettiin säännöllisesti. Pelastettavissa tommoinen varmasti on hyvällä laatikon pesulla ja öljynvaihdolla. Öljypiste näitä ainakin tekee.
- Huonolla tuurilla sitten ei pesu ja vaihtokaan auta.


Huono vähän näihin vielä vastailee kun vasta muutamaa koeajettu.


Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Itselläkin on ostohousut jalassa ja volvoa tässä laittamassa. Kokemusta on nyt 5kpl eri V70 6v Geartronicilla. Kilometrit on ollut 116-220tkm, joilla olen ajanut.

Aja pitkä lenkki ja auto kunnolla lämpimäksi. sen jälkeen
- P-R-N-D ei saa tuntua semmoista nykäystä että "joku ajaisi perään" Näistä ~220tkm ajettu mitä kävin katsomassa oli 2x vaihdettu laatikkoöljyt ja mitään nytkäytystä ei tullut noissa. Samoin muuten laatikko vaihtoi hyvin eikä nytkähdellyt alaspäin vaihdoissa. Sitten taas ~116tkm ajettu nytkäytteli selvästi
- Kun tulet risteykseen anna auton tulla moottorijarrulla, että joutuu vaihtamaan alaspäin. 3kpl mitä kävin ajamassa tuntui todella voimakas rykäisy kun vaihtoi pienemmälle. Oliskohan ollut 4-3 tai 3-2 vaihto. Näissä ei ollut öljyjä vaihdettu. Tai ainakaan merkintää.

Itsellä on kokemusta Bmw  E61 ZF6hp laatikosta 530xd. Ostin auton 182tkm ajettuna aikoinaan ja ei merkintää laatikkoöljyjen vaihdosta. -> Asiantuntevalle pajalle ja huuhteluöljyn vaihto. Vanha öljy oli tummaa.
-> auto pelasi seuraavat 100tkm ongelmitta vaikka oli ohjelmointi 300hv/600nm, ja voimaa käytettiin säännöllisesti. Pelastettavissa tommoinen varmasti on hyvällä laatikon pesulla ja öljynvaihdolla. Öljypiste näitä ainakin tekee.
- Huonolla tuurilla sitten ei pesu ja vaihtokaan auta.


Huono vähän näihin vielä vastailee kun vasta muutamaa koeajettu.

Kiitos! Hienoja tietoja. Samoilla linjoilla itsekin - että nytkähdellä ei saa!

Onko Sulla tietoa onko vm. 2010 V70 automaatissa Aisinin vai minkä automaattilaatikko? Ja vaikka mikä olisi, niin onko se kestävä?

Itsellä ollut kaksi eli vuosien 2003 ja 2005 S80-mallista automaattia Aisinilla. Vanhemmassa oli täydellinen huoltokirja, johon oli kirjattu säännöllisesti automaatin öljynvaihdot 80 tkm:n välein. Autolla on nyt ajettu meillä yli 200 tkm ja kaikkiaan 490 tkm. Ja hyvin vaihtaa!

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Kiitos! Hienoja tietoja. Samoilla linjoilla itsekin - että nytkähdellä ei saa!

Onko Sulla tietoa onko vm. 2010 V70 automaatissa Aisinin vai minkä automaattilaatikko? Ja vaikka mikä olisi, niin onko se kestävä?

Itsellä ollut kaksi eli vuosien 2003 ja 2005 S80-mallista automaattia Aisinilla. Vanhemmassa oli täydellinen huoltokirja, johon oli kirjattu säännöllisesti automaatin öljynvaihdot 80 tkm:n välein. Autolla on nyt ajettu meillä yli 200 tkm ja kaikkiaan 490 tkm. Ja hyvin vaihtaa!

Vähän huumoria sekaan, mut jos ei nytkähdellä saa kannattaa ettiä joku muu merkki ku volvo

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vähän huumoria sekaan, mut jos ei nytkähdellä saa kannattaa ettiä joku muu merkki ku volvo

Elä elä.  ;D ;D

Mutta takaisin asiaan: nyt liike lupasi vaihtaa laatikon öljyt ennen kauppoja?!

Sain kuvat huoltokirjasta. Siinä ei ole minkäänlaista merkintää aiemmista laatikon öljynvaihdoista! Muuten on kyllä huollettu. Myyjä vielä totesi, että automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu Volvon huolto-ohjelmaan. Mikä totta lieneekin, ikävä kyllä.

Itse kysymys - uskaltaako edelleenkään ees harkita, vaikka Sinisellä vaihtaisivat laatikon öljyt ja vaikka pesisivät laatikon tms.?

Menen kyllä vahtimaan miten sen tekevät!!  ;D ;D

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Paljon ajettuun huoltamattomaan automaattiin on riski tehdä öljynvaihto. Ei välttämättä toimi uudella öljyllä enää lainkaan. Tämä väite perustuu siihen, että laatikon jo lopussa olevat kitkapinnat toimivat vielä tahmealla palaneella vanhalla öljyllä, mutta uudella liukkaalla öljyllä kitkapinnat alkavat luistaa. Sitten on heti vikavalot taulussa ja laatikon vaihto edessä.

En sano, että aina käy näin, mutta monesti on käynyt. Tässä kohtaa yleensä laitetaan kitkaa lisäävää lisäainetta öljyn joukkoon ja auto äkkiä vaihtoon seuraavan murheeksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Paljon ajettuun huoltamattomaan automaattiin on riski tehdä öljynvaihto. Ei välttämättä toimi uudella öljyllä enää lainkaan. Tämä väite perustuu siihen, että laatikon jo lopussa olevat kitkapinnat toimivat vielä tahmealla palaneella vanhalla öljyllä, mutta uudella liukkaalla öljyllä kitkapinnat alkavat luistaa. Sitten on heti vikavalot taulussa ja laatikon vaihto edessä.

En sano, että aina käy näin, mutta monesti on käynyt. Tässä kohtaa yleensä laitetaan kitkaa lisäävää lisäainetta öljyn joukkoon ja auto äkkiä vaihtoon seuraavan murheeksi.


Olisiko auton aiempi omistaja uskaltanut noin tehdä? Ei kai.

Mutta tuo sanomasi öljynvaihdosta ja hoitamattoman laatikon uusista öljyistä pitää paikkansa. Korjaamomiehet varoittelevat tuon tuosta vaikeista ongelmista. Voi voi.

Onneksi Sinisen myyjä vakuutti vuoden takuusta. Sanoi sen kattavan moottorin, vaihteiston yms.

Kankikari

  • Vieras
Paljon ajettuun huoltamattomaan automaattiin on riski tehdä öljynvaihto. Ei välttämättä toimi uudella öljyllä enää lainkaan. Tämä väite perustuu siihen, että laatikon jo lopussa olevat kitkapinnat toimivat vielä tahmealla palaneella vanhalla öljyllä, mutta uudella liukkaalla öljyllä kitkapinnat alkavat luistaa. Sitten on heti vikavalot taulussa ja laatikon vaihto edessä.

En sano, että aina käy näin, mutta monesti on käynyt. Tässä kohtaa yleensä laitetaan kitkaa lisäävää lisäainetta öljyn joukkoon ja auto äkkiä vaihtoon seuraavan murheeksi.

Valtran märkäjarruöljy on kans hyväksi todettu. Paskana olevat kitkalevyt saa vähän paremmin pitoa ja matka jatkuu.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Tänäpänä laatikkoremontti ei enää ole maailmanloppu. Tekijöitä löytyy eikä kustannukset välttis ole niin hirveän monta tonnia. Mutta riesahan se remontti on. Helpoin vois olla se "Latvianloma".

Tinkatkaa reilu alennus jos öljyjä ei vaihdeltu
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi