Samppasport  Futurez

Automaattilaatikon öljyvaihdon merkitys käytettyä ostaessa?

  • 49 Vastauksia
  • 10619 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Tänäpänä laatikkoremontti ei enää ole maailmanloppu. Tekijöitä löytyy eikä kustannukset välttis ole niin hirveän monta tonnia. Mutta riesahan se remontti on. Helpoin vois olla se "Latvianloma".

Tinkatkaa reilu alennus jos öljyjä ei vaihdeltu

Kiitos vinkistä!

Mikäpä vois olla a) sopiva reilu alennus?

Ja b) se kamalin vaihtoehto - laatikkoremontti - millä hintaa sen saa?

Entä voiko autoliikettä saada mukaan? Voi pyönä. Kannattaako tällaisia ees aatella... >:( >:(

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13477
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Kiitos vinkistä!

Mikäpä vois olla a) sopiva reilu alennus?

Ja b) se kamalin vaihtoehto - laatikkoremontti - millä hintaa sen saa?

Entä voiko autoliikettä saada mukaan? Voi pyönä. Kannattaako tällaisia ees aatella... >:( >:(
Ihan näin hölmönä sivusta että jos se loota porsii sen öljyn vaihdon takia huomaat sen varmana siinä kohtaa kun vielä liikkeen vastuu myydystä autosta on voimassa. jos se loota porsii vaikka 30tkm jälkeen voi vika olla ihan missä vain ja ihan muista syistä kuin öljyn vaihdosta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Kiitos vinkistä!

Mikäpä vois olla a) sopiva reilu alennus?

Ja b) se kamalin vaihtoehto - laatikkoremontti - millä hintaa sen saa?

Entä voiko autoliikettä saada mukaan? Voi pyönä. Kannattaako tällaisia ees aatella... >:( >:(

a) Luulen ettei liike alenna hinnasta mitään, mikäli vetoat öljyjen vaihtamattomuuteen koska niinkuin he ovat jo aiemmin sanoneet, ettei se kuulu säännölliseen huolto-ohjelmaan. Eri asia on, jos osaat muuten tingata.

b) mikäli laatikko hajoaa 6kk sisällä tehdyistä kaupoista, astuu mukaan myyjäliikkeen virhevastuu. Mutta tällöinkin korvaavat vain osan, sillä vetoavat että auto tulee parempaan kuntoon kuin mitä myydessä.

Itse paraikaa seuraan sivusta/annan vinkkejä kohta b) kaltaiselle tilanteelle.. Osa liikkeistä ottaa vastuuta ihan rehdisti, osa on sitten taas.. Noh, saa keskustella :D

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Taitaa olla edessä toisen menopelin katselu.

Ellei sitten mahdollisella koeajoreissulla saa Sinisen huoltopuolen ammattilaisilta tarkempaa dataa irti auton historiasta. Eli mitä on todella tehty ja mitä vain kaavailtu...

Tuo razorin kommentti on varmasti totta. Myyjäliike ei korvaa kuin osan. Mikä se monisyisessä vaihdelaatikossa lienee?

Huoh. Ei kai kukaan halua ostaa valmiiksi risaa menopeliä ja päälle vielä ajella kuukausikaupalla pelko peessä että milloin porsii?! Vaikka käytetyillä autoilla sitä saa pelätä melkein aina - ei tosin Volvoilla!  ;D ;D ;D

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Mun näkemys on kun ostetaan yli 10v vanhoja ja xxx-määrän ajettuja vehkeitä niin kaikki on ihan yhtälailla riskiostoja. Liikaa jos jännittää ja vatvoo niin parempi on olla ostamatta. Toki tietysti jokainen haluaa riskinsä minimoida, mutta jos auto muuten toimii, täyttää kriteerit ja on siisti niin en välttämättä jättäis muutoin hyvää yksilöä ostamatta tuon takia. Ajaa vaikka sitten suoraan öljyjen vaihtoon jos siitä rauhan saa.

Noitakin tuolla tien päällä rullaa niin paljon huonolla huolenpidolla.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Citroenisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • XC70 D5 A 2006 D5244T
Nykyään saa varsin nihkeästi tietoa aiemman omistajan aikana tehdyistä remonteista. Kiitos GDPR- tietosuojalain.

Jos saat öljynvaihdon ja takuun, niin eikös tuo aika varma ostos ole. Luultavasti suuri osa muistakin on tosiaan vielä tehtaan öljyillä liikenteessä.

Aiemmin kirjoitin vähän huonosti, mutta mulla tosiaan vastaavaan laatikkoon alettiin ensimmäisen kerran öljyjä vaihtamaan 300tkm kohdalla ja hyvin pelaa 400tkm ajettunakin vielä. Ja tämä oli nuoruudessaan vieläpä taksina Riihimäellä   :o

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Taksi-Volvoihin vaihdetaan laatikkoölpät 60 tkm välein.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa kottimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Nykyään saa varsin nihkeästi tietoa aiemman omistajan aikana tehdyistä remonteista. Kiitos GDPR- tietosuojalain

GDPR voi olla nykyään myös selitys, jonka taakse on helppo piiloutua. Ostin joskus paljon ennen GDPR:ää Volvon suoraan taksarilta ja sovimme, että saan siihen (tietenkin) huoltohistorian mukaan siniseltä.

Se ei ollutkaan ihan helppo rasti. Ensin sanottiin suoraan, ettei voi luovuttaa aiemman omistajan tietoja. Edellinen omistaja soitteli sinne, laittoi sähköpostia ja lopulta kävi paikanpäällä, että on viimeinen taksi-volvo, jos huoltotietoja ei ala löytymään. Vieläkin änkyttivät, ettei niitä pysty tulostamaan, voi käydä paikan päällä katsomassa. Lopulta monen väännön jälkeen sain huoltotiedoista screenshotit pdf-tiedostona.

Omituista salailua, jos edes edellinen omistaja ei voi suoraan valtuuttaa antaamaan omistamansa auton tietoja.  :tickedoff: :tickedoff:

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Ellei sitten mahdollisella koeajoreissulla saa Sinisen huoltopuolen ammattilaisilta tarkempaa dataa irti auton historiasta.

Tätä et tule ikinä saamaan osaksi, koska tämä;

Nykyään saa varsin nihkeästi tietoa aiemman omistajan aikana tehdyistä remonteista. Kiitos GDPR- tietosuojalain.

Mutta noin oli asia ennen GDPR:ää, koska Suomen lainsäädännön mukaan ajoneuvo rinnastetaan luonnolliseen henkilöön ja/tai se on liian helposti yhdistettävissä sellaiseen.

Tuossa on varmaan haettu sitä, että henkilö kun tekee huoltotilauksen ajoneuvolle, niin laskussa näkyy henkilön yhteystiedot (tietystikin) ja muiden ulkopuolisten ei tatvitse niitä nähdä. Siksi auton huoltohistoriaa ei saa selville mistään.

Tuo GDPR:n tuleminen mukaan teki tuosta vain vielä tarkempaa.

Mutta mitä tähän tapaukseen tulee, niin parhaiten tuo laatikon toiminta selvinnee koeajolla.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi

Tuota huoltotietojen piilottelua olen itsekin ihmetellyt.

Ei niiden Sinisellä tarvitse osoite- tai laskutustietoja jakaa, kunhan antaisivat edes oikean ja tarkan listan mitä on tehty.

- - - - - - -

Luuletteko tai tiedättekö, että jos koeajolla ei ihmeemmin nytkähtele tai tempoile ja jos muuten tuntuu olevan OK, niin kannattaa sittenkin kauppoja harkita?

Sinisellä luvataan vaihtaa automaattiöljyt huuhdellen (menen seuraamaan!) toisella Sinisen liikkeellä + autoliikkeiden antama yleinen  vuoden takuu (?!). Lupaus toisesta Sinisen liikkeestä automaattiaskin öljynvaihtoon siksi, että se liike on lähempänä minua.

Olen kaksi Volvoa ostanut Siniseltä ja olen kohtalaisen tyytyväinen palveluun. Autoihin olen todella tyytyväinen.  :) :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Ellei sitten mahdollisella koeajoreissulla saa Sinisen huoltopuolen ammattilaisilta tarkempaa dataa irti auton historiasta. Eli mitä on todella tehty ja mitä vain kaavailtu...
Tuota huoltotietojen piilottelua olen itsekin ihmetellyt.

Ei niiden Sinisellä tarvitse osoite- tai laskutustietoja jakaa, kunhan antaisivat edes oikean ja tarkan listan mitä on tehty.
Ei siinä ole mitään ihmettelemistä, asia on jopa täällä foorumilla sinulle ratakiskosta vääntäen perusteltu ja ne samat perustelut antaa myös autoliike.

Viittaan tähän:
Saako Siniseltä auton huoltohistoriaa printtinä?


Käytettyä ostaessa tottakai kannattaisi katsella semmoista, jossa on automaattilaatikon öljynvaihdosta kuitit matkassa, mikäli asia oikeasti hermostuttaa. Huoltokirjaan voi kuka hyvänsä lätkiä mitä hyvänsä leimoja/tekstejä ja keksiä hatusta öljynvaihdot (ebayn kautta saa tilattua haluamansa näköisen leimasimen), joten minen ainakaan ihan kamalasti huoltokirjan leimoille anna painoarvoa näiden ~20v/0.3-0.4Mkm vanhojen kanssa. Toki onhan sekin dokumentti ja sen lopullinen arvioiminen on jokaisen oma asia. Muutoinkin näin ikäisten autojen kanssa jokainen auto on yksilö ja tapauskohtainen. Täydellinen rytö pommi voi olla juurikin sitä, tai sitten luotettava kulkine moneksi vuodeksi huolellisen pesun ja puunauksen jälkeen. Kiiltävä ja oikein "näyttely-yksilö" voi myöskin olla luotettava, tai sitten vuotaa nesteensä liikkeen pihalle.

Tässä topicissa on tullut paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä siitä, mihin kannattaa kiinnittää koeajolla huomiota vaihteiden kanssa. Jos tosissasi olet jotakin autoa nyt menossa katsomaan ja tuo asia mietityttää, niin kirjoita vaikka ranskalaisin viivoin muistilista itsellesi (mitä tehdä, mitä tarkastaa) ja opettele se.

Ite ostin tossa jokin aika sitten yhden auton yksityiseltä. Myyjä puhelimessa kertoi autoa rakennetun kuin paapelin kirkkoa viimeisen 3v aikana ja että hänellä loppui nyt mielenkiinto. En tietenkään uskonut, vaan menin autoa katsomaan ja papereita läräämään. Huoltovihko oli epämääräinen viimeisen 6v ajalta, mutta hansikaslokerossa oli 1cm paksuinen pinkka huoltomääräyksiä ja kuitteja tehdyistä töistä. <--- Tuollaisen auton (johon tehtyjen remonttien dokumentit on pidetty auton mukana tallessa) jos löydät, niin todennäköisesti sitä on pidetty paremmin, kuin sellaista "minä nyt vain vien tän huoltoon kun katsastuksessa niin sanottiin" -tapausta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mun näkemys on kun ostetaan yli 10v vanhoja ja xxx-määrän ajettuja vehkeitä niin kaikki on ihan yhtälailla riskiostoja. Liikaa jos jännittää ja vatvoo niin parempi on olla ostamatta. Toki tietysti jokainen haluaa riskinsä minimoida, mutta jos auto muuten toimii, täyttää kriteerit ja on siisti niin en välttämättä jättäis muutoin hyvää yksilöä ostamatta tuon takia. Ajaa vaikka sitten suoraan öljyjen vaihtoon jos siitä rauhan saa.

Noitakin tuolla tien päällä rullaa niin paljon huonolla huolenpidolla.

Asiaa. Lisäksi, jos budgetissa ei ole muutaman tonnin varausta korjauksille niin on katseltava halvempia autoja. Kaikkiin tulee jotain laitettavaa ennemmin tai myöhemmin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi

Slerban kommentti "Tuollaisen auton (johon tehtyjen remonttien dokumentit on pidetty auton mukana tallessa) jos löydät, niin todennäköisesti sitä on pidetty paremmin, kuin sellaista "minä nyt vain vien tän huoltoon kun katsastuksessa niin sanottiin" -tapausta." on varmasti asiaa.

Kiitos.

Olen nähnyt merkkiliikkeiden mainostamissa "huoltokirjoissa" kaikenlaista ruutupaperista alkaen.  ;D ;D

Saa nähdä millainen naftanpolttaja sieltä huomenna löytyy!

P.S. Tiedän jollakin tapaa entisen omistajan, jolle soitin ja joka kertoi kyllä autoa huoltaneensa huolella. Oli omistanut auton seitsemisen vuotta. Mutta pahkeinen väitti monien volvoilijoiden tapaan, että "näissä vähän uudemmissa ei tarvitse automaatin öljyjä vaihdella, ne on ikuiset"...  >:( >:(

Mulla taas on tieto, että automaattilaatikon öljyjen vaihtoväli on 60-80 tkm.


Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Mulla taas on tieto, että automaattilaatikon öljyjen vaihtoväli on 60-80 tkm.

Niin, suositeltu. Taksikäytössä sitten ihan huolto-ohjelmaan merkitty. Eikös se nyt näin ole?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Niin, suositeltu. Taksikäytössä sitten ihan huolto-ohjelmaan merkitty. Eikös se nyt näin ole?
On. Takseissa on tiheämpi huolto-ohjelma, koska niissä on takuu 350 tkm saakka. Tavallisen kuluttajan volvosaa on takuuta 2 vuotta. Ei siinä ajassa kenelläkään laatikko porsi eikä siksi huolleta, kun se näyttäisi pahalta lehtien vertailuissa hurjan kalliina huoltokustannuksina.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Samppasport  Futurez