Futurez  Kulkukoira

volvon bensa kutoset?

  • 43 Vastauksia
  • 33163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
volvon bensa kutoset?
« : 10.02.2011, 21:38:43 »
Tässä olen mietiskelly, josko tuota isomman koneen kahtelis lankkuun, kun tykästynyt näihin BeMyWomanin kutoskoneiden ääniin, eli ihan vain yleisesti utelua/mietiskelyä siitä, millasia takapotku kutosia volvolla on ollut, ja että minkä laisia ne on verrattuna neloskoneisiin?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #1 : 10.02.2011, 21:53:10 »
960:n tekniikka taitaa olla se mitä sinä haluat.
Vaihtoehtoja on
B6254 170hv 2.5l
B6304S2 180hv 3.0
B6304 204hv 3.0

1991-1994 oli vain 204hv automaatti laatikolla. Hihnanvaihtoväli oli ensimmäisissä alle 50tkm. Siitä sitten parantivat ja taitaa olla 120tkm uudemmilla osilla jotka sopii kyllä vanhempiinkin. 1995 tuli facelift ja tuo 2.5l kone ja lähes aina 2.5 ja manuaali kulkevat käsi kädessä. Manuaalilaatikko on M90 joka on volvon paras laatikko kestävyydeltään ja sitä pystyy vahvistamaan. Kun 960 muuttui S90, laskettiin 3.0 koneen tehoja ja näitä tulee sillon tällöin vastaan manuaaleina. Moottorit on miellyttäviä vääntö ja mukavuus painotteisia. Vauhtipyörä on painava kaksoismassa eli kovinkaan herkän oloinen ei vakio kone ole. Kulutus 1600kg korissa on 10-12 l/100km. Mutta verrattuna vapari 4 koneeseen, tehoa on aivan riittävästi. Turbo nelosella saa helposti samat tehot mutta ei niitä ääniä ;).

Lankkuun sopivat koneet on siis tuo 2.5 tai sitten uudempi 3.0. Maksimi tehot 200 sarjassa on 184hv, niin menee juuri rajoihin.

Itse olen suunnitellut laittavani 2.5 koneen kera m90. Moottorin ja korin väliin pitää tehdä uudet moottorinkorvakkeet, kardaanitunnelia pitää ihan vähän suurentaa m90 laatikolle (leka suurennus riittää) ja kardaani rakentaa sopivan mittainen. Sähköt olisi hyvä saada kokonaisena niin työmäärä vähentyy huomattavasti.

Ja lopuksi motivaation kohottajaa eli kutoskone hieman avoimemmalla putkistolla
http://www.youtube.com/watch?v=VdKOLX__huM :P
« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 22:07:04 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #2 : 10.02.2011, 21:53:55 »
tuossa 960 mallin kutoskone vaihtoehdot

2.5   R6 DOHC 24V   B6254 FS   2473 cm3   125 kW (170 hv) @ 5700 r/min   230 Nm @ 4400 r/min    1995–1996
2.8   90° V6 SOHC 12V   B280 F   2849 cm3   100 kW (134 hv) @ 5500 r/min   215 Nm @ 2750 r/min    1990–1996
3.0   R6 DOHC 24V   B6304 FS   2922 cm3   150 kW (204 hv) @ 6000 r/min   267 Nm @ 4300 r/min   1990–1994
3.0   R6 DOHC 24V   B6304 S   2922 cm3   150 kW (204 hv) @ 6000 r/min   267 Nm @ 4300 r/min   1995–1996



itseäni kiinnostaisi tietää miksi näitä ei ole projekteihin turbotettu ja lyöty 200 tai 700 keulille (muutaman nähny ulkolaisilla foorumeilla)

E: HRemes kerkesi näköjään ensin :)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #3 : 10.02.2011, 22:02:38 »


itseäni kiinnostaisi tietää miksi näitä ei ole projekteihin turbotettu ja lyöty 200 tai 700 keulille (muutaman nähny ulkolaisilla foorumeilla)


Turboprojekteihin vinokone on järkevämpi joten kutoskoneen turbottajan pitää olla innostunut turbo kuutosista ja sellainen karsii rakentajia. Sitten on vielä S80:n T6 mutta sen tehot menevät lähes 100hv yli rajojen eli katsastaminen muuttuu mielenkiintoisemmaksi :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #4 : 10.02.2011, 22:55:24 »
kardaanitunnelia pitää ihan vähän suurentaa m90 laatikolle (leka suurennus riittää) ja kardaani rakentaa sopivan mittainen.
Ei tarvitse suurentaa tunnelia ja sopivan pituinen kardaani löytyy vakioista valkkaamalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #5 : 10.02.2011, 23:00:34 »
Meinaatko lankku 200 vai 700 sarjaa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #6 : 10.02.2011, 23:16:13 »
200 toki kun mulla 245:ssä M90 siellä on paikallaan ja tilaa on ihan riittävästi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #7 : 11.02.2011, 00:12:03 »
Aa, mietin vaan kun joku joutui jossain vastaavassa projektissa pajottamaan sitä tunnelia, mutta kai se on siitäkin kiinni miten moottorin kiinnityksen tekee.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #8 : 11.02.2011, 01:04:34 »
Ja JOS moottori asennetaan EI-vähäpäästöiseen koriin (eli auto EI ole ollut katalysaattorikoneella) ni mikä estää vaikka laittamasta 204hv tai jopa T6 272hv version ja siihen ämpärinkokoisen ahtimen ja käydä mittaamassa 184hv teholappu?

Näin se vaan menee.

Sitten jos konetta ollaan asentamassa esim. B200F tai B230F tilalle (tai muut F-koneet turbolla tai ilman) ni pätee juurikin että on pidettävä värkki vaparina ja 170/180hv versiona, jota tosin saa vaparina viritellä mielin määrin. Yhden 300hv 3,0L vaparikutosen tiedän, jossa nokat, jouset, venat, kansi tms. perushommelit laiteltu.

Ja tuo PRV V6 kone kannattaa varmasti tehomielessä unohtaa, wanhaa tekniikkaa, laiska ja bensarosvo. Ainoat plussat lienee että sille on SEKÄ 200 että 7/9 sarjoihin valmiit moottorikiinnikkeet (ei tartte itse rakentaa) JA siinä on ketjujakopää (ei tartte vaihdella). Tosin, ei ole mikään amerikantemppu rakentaa moottorikiinnikkeitä, ja suoralle kutoselle on valmiit tehdaskiinnikkeet 7/9 sarjoihin ja sekä manuaali että automaattilaatikot ovat kestäviä (niin tosin PRV koneessakin, mutta PRV manuaali on harvinaisuus).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa v90r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #9 : 11.02.2011, 06:04:38 »
sitä vain kysyisin että, mistä noi 10-12l/100km kulutus lukemat tulee? oma v90-3.0 kuluttaa 14-17l/100km
VOLVO V90  3.0 -97
viimeinen aito...

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #10 : 11.02.2011, 06:26:42 »
Niin minulla 960 esisarjalainen 91 tomaatti henkilömalli kulutti n.12l-14/100km keskinmäärin tankillista kohti. suht normaaliajolla, eli laatikko eco asennossa. kai sillä kun polkee, niin saa menemään parikymmentäkin.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #11 : 11.02.2011, 08:51:19 »
sitä vain kysyisin että, mistä noi 10-12l/100km kulutus lukemat tulee? oma v90-3.0 kuluttaa 14-17l/100km
Ja oma 245 B200F 14-18l/100km. Paremmaks laitoin ;D

Tuo on keskikulutus vuoden aikana arvioituna. Sen verran meidän kulutti vaikka olikin eko malli 2.5man. Alle 10 päästiin myös matka-ajossa. Sekä täältä näkee hieman skaalaa http://www.tankkaus.com/main.php?search=Volvo&subpage=all_cars&subsubpage=all_cars

Jos tuo 14-17 sisältää paljon kylmäkäynnistystä ja lyhyttä ajoa, ok. Mutta jos matka-ajossa ei alle tuon tipu niin jotain vikaa saattaa olla. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #12 : 11.02.2011, 09:25:26 »
Ja JOS moottori asennetaan EI-vähäpäästöiseen koriin (eli auto EI ole ollut katalysaattorikoneella) ni mikä estää vaikka laittamasta 204hv tai jopa T6 272hv version ja siihen ämpärinkokoisen ahtimen ja käydä mittaamassa 184hv teholappu?

Näin se vaan menee.

Sitten jos konetta ollaan asentamassa esim. B200F tai B230F tilalle (tai muut F-koneet turbolla tai ilman) ni pätee juurikin että on pidettävä värkki vaparina ja 170/180hv versiona, jota tosin saa vaparina viritellä mielin määrin. Yhden 300hv 3,0L vaparikutosen tiedän, jossa nokat, jouset, venat, kansi tms. perushommelit laiteltu.

ei kuulemma mene enää.. t6 272hv ei onnista nykysellään, kaksarin kertoman mukaan koneen teho ei voi laskea turbottamisen seurauksena. ainut 200 srj onnistuva svappi on tällä hetkellä kutos moottoreita tuo 2.5 tai neekeri 3.0 eli 180 hv versio. tai ainaki semmosesta pitää olla tyyppinumerot kiulun kylessä. ja painettaki pitää nykysellää olla "järkevästi koko kierrosalueella" ettai enää niitä 0.2 bar hyväksytä. näin kertoi paikallinen kaksuri.
LH&ostrich

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #13 : 11.02.2011, 11:13:59 »
ei kuulemma mene enää.. t6 272hv ei onnista nykysellään, kaksarin kertoman mukaan koneen teho ei voi laskea turbottamisen seurauksena. ainut 200 srj onnistuva svappi on tällä hetkellä kutos moottoreita tuo 2.5 tai neekeri 3.0 eli 180 hv versio. tai ainaki semmosesta pitää olla tyyppinumerot kiulun kylessä. ja painettaki pitää nykysellää olla "järkevästi koko kierrosalueella" ettai enää niitä 0.2 bar hyväksytä. näin kertoi paikallinen kaksuri.
Paskapuhetta, mulla on 167hv orkkiskone tuplakaasareilla (tehtaalta), siihen asennettu ruisku, suorasytkä, jalkapallon kokoinen ahdin ja iso IC, ja tehot on 135hv otteessa 0,2bar ahdoilla.

Omatekoisena moottorina voi katsastaa vaikka 12 pappamopon koneesta kyhätyn laitoksen.

Eli T6 koneesta "muokkaa" mieleisensä, jo se että katti otettu veke ja ohjataan megasquirtillä orkkis ME7.3 sijaan riittää tuohon tehoeroon, vaikka teho laskeekin. Jos katsari ei tähän suostu, vaihdat katsastusasemaa, mun auto on 3:n eri katsarin tarkistama ja kaikki hyväksyivät mun muutoksen mkl. heidän esimies. Ja laki tuskin on 2007 joulusta muuttunut.

Nämä on taas tätä "kuulin katsastusmieheltä", tuota minulle väitti joku kun omaanikin katsastin. Ja ei sitä nyt kukaan niin tyhmä voi olla että kertoo muutoskatsastuksessa "joo, tämä on tehtaalta 272hv kone, mutta minä "viritin" sitä ja nyt siinä on vaan 184hv", en minä kertonut katsastaessani mitään muuta kun koneen sylinterimitat ja siitä lasketun kuutiotilavuuden, ja annoin dynopaperin jossa tehot ja ahdot. En ruvennut erittelemään että siellä on sitä ja tätä osaa.

10-12 kulutus 960/x90 204hv Automaatti volvolle on sellanen keskikulutus (maantietä ja kaupunkia), omassa maksimikulutus 16,5L/100km, siihen sisältyi webaston käyttöä about 10h (=6-7L) ja VAIN kaupunkiajoa 40-50km/h alueilla, enempää tuota ei varmasti voi saada kuluttamaan jos nyt ei sikapoljentaa harrasta, sillä sain 340 volvonkin kuluttamaan vaparikoneella 42L/100km. S90 syö maantiellä 9-10L, motarilla 11-12L ja kaupungissa 12,5-14L näin keskimäärin normiajossa. EU-keskikulutus kyseisille laitteille on 10,4-10,8L, ilmoitettu maantie 8,6 (tuohon EI pääse 204hv automaatilla mitenkään) ja kaupunki 16L (Pk-seudun ruuhkassa ehkä tai pelkkää talvipätkäajoa).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: volvon bensa kutoset?
« Vastaus #14 : 11.02.2011, 11:25:00 »
noo, en ala inttämään, nuin mullekki sanottiin vähä toista vuotta sitten vaan tuo kertomani on samalta katsastusmieheltä tänä talvena kuultua.

ja kuten sanoin, jos turbottaa moottorin niin se on eri asia, kuin laskea tehoa jo turbo moottorista. eli moottorityyppi ratkaisee. tietenki voi sanoa jos pellin alla on t6 kone että tein sen 2.5 koneesta, vaan kaksarin huomatessa koneen tyypin, tulee ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2011, 11:26:42 kirjoittanut 252R »
LH&ostrich

 

Samppasport  Futurez