Samppasport  Futurez

Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.

  • 49 Vastauksia
  • 34575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #15 : 19.02.2011, 23:41:37 »
Hehe.. Ei noita ledipolttimota oo tarkotettu ku huomiovaloiks sumarin reikiin, periaatteessa sumariks mutta ei riitä teho siihenkään hommaan.
Hyvä on hinta noilla motonetissä, vie ihmeessä takasi. 14€ !!!! Tehokkaamman ledipolttimon H7 kannalla saa 4 eurolla.
Itellä on H1 polttimot ja lyhkäsissä "rainbow" polttimo joka antaa night guiden tyylistä sekasävystä valoa ja pitkissä jotku ebayn "100W 8000K" polttimot.
Pitkissä normi halogeeni vs. "8000K" halogeeni on niissä joku pieni sävyero havaittavissa. Ei tosin kauaa kestä noin sinertävänä.

Ja sitte lyhkäsissä testi: "8000K" vs. motonetin "sininen" halpis polttimo.


Hyvin ne on kestäny, vaikka ebay kamaa onki, mutta toisaalta kyllähän nää H1 vissiin snadisti paremmin jaksaaki toimia ku esim. H7.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #16 : 23.02.2011, 00:53:10 »
Ittellä olis harkinnassa vanhaan satku Audiin (H4) laittaa ne Motonetin Hakkurit ja sit jotkut Long Life polttimot.
Vaimo ajaa työmatkaa 100 km päivässä ja aika usein pimeseen aikaan ja Audin valot on ku hiili härän perseessä.
Uusimalla "isommat piuhat" ja releyttämällä pääsis ehkä lähes samaan?
Mut taidan tällä kertaa mennä yli siitä mistä aita on matalin.
Lisäks jos ostat kunnon releet ja uudet piuhat ja liittimet niin ei taida hinnan puolesta kannattaa alkaa repimään
vanhoja pois ja uusia koko johdotusta valoille.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5878
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #17 : 23.02.2011, 08:04:39 »
Ykx kokeilemisen arvoinen setti on, Biltemasta 42-680 / 19,90€.

Itsellä ollut käytössä edellisessä autossa tuo rele/johtosetti, tosin hieman muokattuna.
On täysin Bolt-on kitti H4 lampuille.


Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #18 : 23.02.2011, 16:36:28 »
Jostain luin taannoin, et noissa "releseteissä" on ongelmana se, et 1-2 vuoden päästä niistä ei ois enää mitään hyötyä
vaan tehot laskis takas norm. tasolle, tai jopa sen alle.
Ko. kirjoittaja kerto en puolentoista vuoden päästä, anto jo paremman valotehon alkuperäsillä johdotuksilla......
Tiedä sitten......
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #19 : 23.02.2011, 16:50:41 »
Ittellä olis harkinnassa vanhaan satku Audiin (H4) laittaa ne Motonetin Hakkurit ja sit jotkut Long Life polttimot.
Vaimo ajaa työmatkaa 100 km päivässä ja aika usein pimeseen aikaan ja Audin valot on ku hiili härän perseessä.
Uusimalla "isommat piuhat" ja releyttämällä pääsis ehkä lähes samaan?
Mut taidan tällä kertaa mennä yli siitä mistä aita on matalin.
Lisäks jos ostat kunnon releet ja uudet piuhat ja liittimet niin ei taida hinnan puolesta kannattaa alkaa repimään
vanhoja pois ja uusia koko johdotusta valoille.
Laitoin marraskuun lopulla Motonetin valonvahvistinsarjan juuri samanlaiseen Audiin kuin sinullakin näyttää olevan. Kirkastihan se valoja todella kivasti, mutta tammikuussa mykistyivät aluksi pitkät valot. No eipä tuo haitannut sillon menoa lisäpitkien takia. Päivää myöhemmin kuitenkin kävi niin, että keskellä korpea tuli rekka vastaan ja löysäsin pitkät pois, niin siinä sitten pimenikin kaikki valot. Hiukkasen säväytti, ennen kuin keksii paniikissa, että mistä vivusta valoa saa takaisin. Muutaman kerran pitkiä väläyttämällä pysähdyin bussipysäkille, missä kävin vaihtamassa toiseen umpioon alkuperäisjohdot paikoilleen. Huomenna menen viemään hakkurin takaisin Motonettiin, enkä enää aio laittaa sarjaa takaisin paikoilleen vaikka uuden saisinkin.

S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #20 : 23.02.2011, 19:02:38 »
Bilhelveten relesetti tuli taannoin laitettua Scenic-kulkijaan jossa on todella huonot valot. Tiedä sitten auttoiko mitään, jännite lampun kannalla nousi aika tarkkaan voltin joten hyvissä umpioissa ja hyvillä polttimoilla eron saattaa jopa huomata.  ::)

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #21 : 25.02.2011, 00:18:25 »
Laitoin marraskuun lopulla Motonetin valonvahvistinsarjan juuri samanlaiseen Audiin kuin sinullakin näyttää olevan. Kirkastihan se valoja todella kivasti, mutta tammikuussa mykistyivät aluksi pitkät valot. No eipä tuo haitannut sillon menoa lisäpitkien takia. Päivää myöhemmin kuitenkin kävi niin, että keskellä korpea tuli rekka vastaan ja löysäsin pitkät pois, niin siinä sitten pimenikin kaikki valot. Hiukkasen säväytti, ennen kuin keksii paniikissa, että mistä vivusta valoa saa takaisin. Muutaman kerran pitkiä väläyttämällä pysähdyin bussipysäkille, missä kävin vaihtamassa toiseen umpioon alkuperäisjohdot paikoilleen. Huomenna menen viemään hakkurin takaisin Motonettiin, enkä enää aio laittaa sarjaa takaisin paikoilleen vaikka uuden saisinkin.

Voihan olla et oot saanut maanantai kappaleen ?
Tai sit sarja on täys "susi" ?

Ittelläkin se on vielä harkinnassa, juurikin sulle sattuneen ongelman mahdollisuudesta, mulla vielä mietintää lisää se et auto suurimmaksi osaksi
nimenomaan vaimon käytössä, joka ajaa paljon pimeellä, mitäs jos sillä hävii valot kesken matkan pimeellä? Se tässä juuri mietityttääkin
ko. sarjan hankkimisen suhteen eniten.
Vi#¤#taa vaan ku ko. Audissa on tod. PA###KAT valot, niin lyhkäset, kuin pitkätkin.
Voishan sitä tietysti muuttaakkin ne esim H7:n mut hintaa tulee kivasti ko. operaatiolle.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #22 : 25.02.2011, 12:33:02 »

Vi#¤#taa vaan ku ko. Audissa on tod. PA###KAT valot, niin lyhkäset, kuin pitkätkin.
Voishan sitä tietysti muuttaakkin ne esim H7:n mut hintaa tulee kivasti ko. operaatiolle.

Jos heijastimet ja lasit on hyvässä kunnossa, niin en nyt kauheasti lähivaloja haukkuisi surkeiksi, jos jännitteet on saatu kohdalleen polttimon kannalle ja polttimot on jotkin peruspolttimoa paremmat. Sellaista autoa en ole vielä omistanut, mikä ei olisi vaatinut lisäpitkiä.

Kun hakkuri on nyt palautettu motonettiin ja rahat saatu takaisin, niin ajattelin jossain vaiheessa rakennella valoihin kirkkautta seuraavalla reseptillä:

- Laturin jännitteensäätimen vaihto sellaiseen, joka tekee >14 V jännitettä
- Paksumman johdon lisääminen laturilta akun plus-napaan, koska tällä välillä on nyt paljon jännitehäviötä
- Valojen releistäminen siten, että kummallekin lyhyelle oma releensä ja pitkille vain yksi yhteinen, koska käytössä on lisäpitkät
- Jotkut +%% polttimot, tosin +80-90% polttimoiden ikä on todettu noin 3 viikkoiseksi kunnollisella jännitteellä, joten joutuu tyytymään hieman miedompiin
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #23 : 25.02.2011, 13:10:19 »
Ykx kokeilemisen arvoinen setti on, Biltemasta 42-680 / 19,90€.


Voin suositella. Omaan Puolukkaan (Nissan misra -95) laitoin ja Kärkkäisen alelaarista Osramin Originalin ja NB:n väliin sijoittuvat hoonelkut (en millään muista mallinimeä, mutta perus H4:sta kuitenkin paremmat eikä niin kalliit kuin NB). Helppo asentaa ja ainakin vanhoissa japsilodjuissa ihan tautisen paljon paremmat valot vaikka umpiot ovat alkuperäiset.

NB:stä sen verran, että olettekos katsoneet sen pakkauksen takakantta, jossa mainostetaan NB:n kestoajan olevan puolet 'normaalista'? Ja miksi ne sitten ei lyhkäsissä kestä, niin voi johtua siitä, että lyhkäsethän on aina yleensä päällä ajettaessa. Pitkät vain pimeällä ja harvakseen silloinkin, jos valaistuilla teillä enimmäkseen ajelee.

Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #24 : 03.03.2011, 21:43:51 »
Entisestä Olds Delta 88:stani kärähti edellisen omistajan laittama tarvikevalokatkaisija.  Tilalle vaihtamani samanlainen kärähti muutaman kuukauden päästä.  Hankin vielä yhden samanlaisen katkaisijan, ja kaksi Bilteman relehässäkkää.  Valotehon paranemista en huomannut, kun oli kevät sen verran pitkällä.  Valokatkaisijaa ei sen jälkeen ole nykyisenkään omistajan tarvinnut vaihtaa.  Pienellä lisäkytkennällä sain ajovalot kytkeytymään pois, kun sammutti virran.  Sisempien lähivalojen releen liittimen pidin kiinnitettynä vain, jos piti lähteä pimeällä vähän kauemmaksi.  -79 käyttöönotetussa kun saa olla kahdennetut lähivalot.

Jenkkien valokatkaisijat on joskus mitoitettu niin tarkasti, että neljä H-nelosta polttaa ne.

Bilteman relehässäkkä on ihan hyvä, eikä irtokomponenteista kokoamalla tulisi halvemmaksi.  Ja mistä löytää H4-mallisen liittimen, jolla otetaan ohjaus alkuperäisestä johdotuksesta?
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa karvis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #25 : 21.04.2011, 07:00:20 »
Kattokaapas Vpartsilla myynnissä olevaa H7 ja "johto". 100w ja olisko....helium ja sininen polttimo. Bilteman 100w (ei tieliikennekäyttöön), hinta/laatu on paras. Bilteman lisävalot testiykkönen!   

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #26 : 22.08.2013, 22:26:46 »
Tuleekohan tästä nuuskaa kun raksii auki vanhan ketjun...

Yhtäkaikki, meidän osalta loppui testi Motonetin hakkurien kanssa. Oliskohan noi purkit olleet vuoden päivät , ja ehkä ~50tkm ajossa. (voin kyllä muistaa väärinkin)
Nyt tuo rupesi kuitenkin syömään vasenta ajovalopolttimoa, aluksi meinasin että maanmainiot Megadeth-polttimot olivatkin ihan kakkaa mutta toisen mentyä päivän ajojen jälkeen arvelin kurillani mitata mitä siellä lampunkannalla tapahtuu. Tähän on ihan sama ostaako Uber++%%-polttimot vai 3e:n tarjouspolttimot, kestää vuoden jokatapauksessa.

Tasainen 14,25v oli muuttunut vasemmalla ->14,9v ja oikealla näytti olevan 13,2v. Purkit irti ja lampulle tuleva jännite palasi 13,95v molemmilla puolilla.
Lienee sitten molemmat hakkurit väsyneet, toinen vaan sitten että rupesi syömään lamppuja.

Mitään kaljaa en johdotuksista löytänyt joten ajellaan nyt sitten tehtaan specseillä toistaiseksi.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #27 : 24.08.2013, 12:58:05 »
Omas 70:ssä on ihan vakio johdot ja releet. Mitkään +xx% valot tai normipolttimot H7 ei kestäneet, kuin muutaman kuukauden, joten alkoi harmittaa semmosia kokoajan vaihdella.
Ostin sit Osramin Ultra Lifet 3:n vuoden takuulla. Alkoi muuten kestää. Nyt on olleet varmaan jo 4 vuotta, joten kohta varmaan poksahtavat.
Valoteho ei oo varmaan normipolttimoita kummempi, mutta edes kestävät.

Jos aikoo halogenejä parannella, niin releet kunnollsilla releillä ja paksuilla kaapelilla / laadukkailla liittimillä on ihan must.
Väitän vaan, että kun ite huolella tekee, niin saa paljon paremman paketin kuin biliteeman valovahvistin paketti on. On sekin toki tyhjää parempi.
Nimimerkillä kahteen auton tommoset ite värkännyt ja kyllä jännitehäviöt pieneni merkittävästi.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #28 : 24.08.2013, 14:38:45 »
Oletteko muuten mittaileet noiden polttimoiden todellisia tehoja. Vaikka lampun kannassa saattaa  olla merkittynä 80W/100W, ei nämä pidä paikkaansa. 55/60 W H4:n teho on aika lähellä ilmoitettua mutta noissa ylitehokkaissa lisäwatit ovat yleensä kiinalaisia "short watteja". Mittasin kerran 80W/100W polttimoiden tehot ja joku 65W/80W oli lähempänä totuutta. Kovin olivat myös lyhytikäisiä eli se pieni lisävaloteho oli tehty kireämmällä virityksellä eliniän kustannuksella.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua ajovalojen polttimoista, Halogen.
« Vastaus #29 : 08.09.2013, 14:17:12 »
Mulla on hyvät kokemukset Osram Cool Blue polttimoista.
Pitkissä on Night Breakerit.

Osrameja voisikin seuraavaksi kokeilla mikäli vain jostain löytää.

Omas 70:ssä on ihan vakio johdot ja releet. Mitkään +xx% valot tai normipolttimot H7 ei kestäneet, kuin muutaman kuukauden, joten alkoi harmittaa semmosia kokoajan vaihdella.
Ostin sit Osramin Ultra Lifet 3:n vuoden takuulla. Alkoi muuten kestää. Nyt on olleet varmaan jo 4 vuotta, joten kohta varmaan poksahtavat.
Valoteho ei oo varmaan normipolttimoita kummempi, mutta edes kestävät.


Toisaalta ainakin ykköskopan V70 on polttimonvaihto niin nopsaan tehty, itse katselisin valoteholtaan parhaat polttimot. Toki hinta vaikuttaa myöskin. Lyhyiden polttimot kestäneet täällä sen n. 30tkm/vuoden, loppukesästä ollut tapana uusia. Night Breakerit kyllä paloivat hieman nopeammin. 

 

KL-varaosat  Race.fi