Kulkukoira  Proturbo

Auton seisotus kylmässä tallissa

  • 46 Vastauksia
  • 17854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #30 : 26.12.2013, 18:04:31 »
helmikuussa katsastus jota varten vähän laiteltavaa enkä kerkee niitä laittaa ennen 6.1 ..

Tuonne kitukonttorille vientiä varten ei sitten ole tarpeen ottaa liikennekäyttöön, kun varaat ajan etukäteen. Näin ainakin jos se auto on vain normaalissa seisonnassa ja siinä on rekisterit. Samalla kun varaat ajan, on hyvä kysyä jos käytännöt sattuu muuttumaan.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #31 : 26.12.2013, 19:01:51 »
Tuonne kitukonttorille vientiä varten ei sitten ole tarpeen ottaa liikennekäyttöön, kun varaat ajan etukäteen. Näin ainakin jos se auto on vain normaalissa seisonnassa ja siinä on rekisterit. Samalla kun varaat ajan, on hyvä kysyä jos käytännöt sattuu muuttumaan.
Näin juuri. Jos on kasko autossa niin se ei sitten katkea vaikka auton poistaa liikennekäytöstä. Itsellä ei ole tuo kasko ollut koskaan hirveän kallis (reilu 100e), niin olen pitänyt tuon voimassa myös seisonnan aikana. Korvaapahan vakuutus sitten jos joku sattuu varastamaan ja polttamaan auton.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #32 : 26.12.2013, 19:15:32 »
Käykö se muka niin että takasin liikenteeseen, ja sitten voi taas poistaa uudestaan, mitäs maksuja siitä menee ?

Liikennekäytöstä poistaminen tai takaisin käyttöön ottaminen maksaa 4 euroa laaki. Homma hoituu pankkitunnareilla Trafin sivuilta:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/liikennekaytostapoisto

Liikennekäytöstä poisto katkaisee ajoneuvoverot (käyttömaksu + mahdollinen dieselvero) ja liikennevakuutuksen. Ne tulee sitten tietysti maksuun niiltä päiviltä, kun auto käytössä.

Tuo on varusmiesystävällistä hinnoittelu jos jokin..

Poissa Aetheries

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #33 : 27.12.2013, 07:21:18 »
Liikennekäytöstä poistaminen tai takaisin käyttöön ottaminen maksaa 4 euroa laaki. Homma hoituu pankkitunnareilla Trafin sivuilta:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/liikennekaytostapoisto

Liikennekäytöstä poisto katkaisee ajoneuvoverot (käyttömaksu + mahdollinen dieselvero) ja liikennevakuutuksen. Ne tulee sitten tietysti maksuun niiltä päiviltä, kun auto käytössä.

Tuo on varusmiesystävällistä hinnoittelu jos jokin..
Eli jotain muutamia eetuja, ehkä kymppejä tulee hintaa kun käyttää liikenteessä ?
Täytyy tossa kesällä joskus viikonloppu lomilla tulla vaikka bussilla mökille ja koittaa fiksailla katsuri kuntoon ja siirto kilvillä riksuun ja sitten syksyllä tehä joku reissu sillä niin että laittaa viikonlopuks liikenteeseen :) ta sitten pitää anoa hsl:ää autonrakenteluun ;)
Mites tossa joku sano aikaisemmin siitä polttoaineesta että voi olla menee kuitenkin pilalle, vaikka on tankki täynnä ja lisäaineet seassa ?

Poissa Aetheries

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #34 : 27.12.2013, 07:23:05 »
Tuonne kitukonttorille vientiä varten ei sitten ole tarpeen ottaa liikennekäyttöön, kun varaat ajan etukäteen. Näin ainakin jos se auto on vain normaalissa seisonnassa ja siinä on rekisterit. Samalla kun varaat ajan, on hyvä kysyä jos käytännöt sattuu muuttumaan.
Siirtoläpyköillä ?
Vai tarviiko niitäkää enää tänä päivänä ?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #35 : 27.12.2013, 10:39:06 »
Ei tarvii siirtotarroja katsastusta varten, katsastusaika pitää olla varattuna jos miliisit sattuu pysäyttämään sekä vakuutukset voimassa ja käyttömaksut maksettuna, ja auto tietysti liikennekäyttöön otettuna. Eikä tosiaan saa ajaa kun sinne leimalle omilla kilvillä jos leima on menny vanhaksi, konttorilta saa ajaa korjaamolle tai kotiin jos sattuu tulemaan hylsy. Mökiltä kotiin ajoa varten pitäisi ottaa ne siirtolaput, mutta jos uskaltaa ottaa riskin niin omilla kilvillä, mutta vakuutukset ja verot maksettuna, tulee kalliiksi jos miekkasedät pysäyttää tai sattuu jotain ja ei ole vakuutukset/verot maksettu
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #36 : 27.12.2013, 15:11:58 »
kaveri käytti tässä joku aika sitten oldsia katsastuksessa ja se meinas, että ei tarvi olla liikennekäyttöön otettuna tai tarrakilpiä aika vaan pitää olla varattuna, kun kyselin oman auton katsastusta ajatellen, kun siitä on katsastus myöhässä

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #37 : 27.12.2013, 15:23:48 »
Useamman vuoden kokemuksella kun olen autoa eristämättömässä peltitallissa säilyttänyt niin ikkunat pikkuisen raolleen niin ei ole kosteus / home ongelmia auton sisällä. Konetta olen käytellyt 1-2kk välein.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #38 : 27.12.2013, 17:47:48 »
Ei tarvii siirtotarroja katsastusta varten, katsastusaika pitää olla varattuna jos miliisit sattuu pysäyttämään sekä vakuutukset voimassa ja käyttömaksut maksettuna, ja auto tietysti liikennekäyttöön otettuna. Eikä tosiaan saa ajaa kun sinne leimalle omilla kilvillä jos leima on menny vanhaksi, konttorilta saa ajaa korjaamolle tai kotiin jos sattuu tulemaan hylsy. Mökiltä kotiin ajoa varten pitäisi ottaa ne siirtolaput, mutta jos uskaltaa ottaa riskin niin omilla kilvillä, mutta vakuutukset ja verot maksettuna, tulee kalliiksi jos miekkasedät pysäyttää tai sattuu jotain ja ei ole vakuutukset/verot maksettu
Konttorille saa ajaa ilman että auto on otettu liikennekäyttöön.

Ja sanoisin että aika paljolti huhupuheita nuo että bensa yhdessä talvessa menee niin huonoksi ettei ne tuossa härvelissä pala. Mulla on jääautona palveleva 240 seissyt 2007 alkaen eri suulien päädyssä kesät, yleensä mittari punaselle ajettuna, ja joka talvella kun se on lapiolla kaivettu metrin hangesta esiin niin täysin LH:lle normaali keu-keu-keu-HÖRrrrrr. Pahimmillaan samat bensatilkat vietti melkein kaksi vuotta tankissa ja hienosti pelasi silloinkin, ellei bensan loppumista lasketa. Parempi toki olis säilöä tankki täynnä, sillai ei ole ilmatilaa josta sitä kosteutta muodostuis.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2013, 17:52:26 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #39 : 27.12.2013, 18:00:59 »
Hartsiintuminen on ainakin aito ongelma nykybensoilla - lämpimässä vuosi riittää, kylmästä ei ole kokemuksia.. Tankki mahdollisimman tyhjäksi ja käynnistäessä uutta bensaa. Jos bensa säilyisi ilman kikkailuja valmistajat varmasti kertoisi sen, eikä varoittelisi hartsiintumistaj ja ominaisuuksien heikkenemisestä?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #40 : 27.12.2013, 18:33:47 »
Pienkonebensiini auttaa bensan säilymisessä. Siitä ei jää sellaista valkoista jauhetta jäljelle niinkuin normibensasta sen kuivuessa. (Se jauhe tukkii suuttimia etenkin kaasuttimissa.) Tokikaan siitä ei hintansa vuoksi viitsi koko tankkia täyttää, ja konetta pitää käyttää lisäyksen jälkeen että hyöty ei jää vain tankkiin.

Puhtauteen kannattaa kiinnittää huomiota ettei home ala kasvamaan. Ratti ja vyöt homehtuvat helposti jos ei ole kosteudensyöjää tai ikkunat kiinni.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #41 : 27.12.2013, 18:52:26 »
Pienkonebensalla mylly ei käy kunnolla, eli ei kannata tankkia täyttää... säilöntään pienkonebensa on ilmeisesti parempi kuin lisäaineet?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #42 : 27.12.2013, 19:10:08 »
Pienkonebensalla mylly ei käy kunnolla, eli ei kannata tankkia täyttää... säilöntään pienkonebensa on ilmeisesti parempi kuin lisäaineet?
Astiallinen (4 litr) tankilliseen on laitettu. Puolta vuotta pidemmissä seisokeissa on käytetty. Käynnissä ei ole huomattu eroa. Kaasarivehkeet lähtee paremmin käyntiin, joskin seosta on varaa laihentaa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #43 : 27.12.2013, 20:21:13 »
Tämä talvisäilytysprosessi taitaa olla jokaisella omanlaisensa. Toiset tekee kaikkensa, että auto säilyisi ja toiset eivät laitta tikkua ristiin ja siitä huolimatta auto säilyy ihan hyvin :D

Itsellä ei ole tapana tehdä pesua kummempia temppuja talveksi. Autot ovat kylmän navetan vintillä marraskuusta huhtikuuhun peiton alla piilossa. Akun otan aina talveksi irti ja säilytän autotallissa. Ikkunat pidän kiinni ja tankissa sen verran bensaa, kun siellä on sattunut olemaan. Keväällä akku kiinni, auto käyntiin ja kotiin. Kertaakaan ei ole talvi jättänyt autoon merkkiäkään, paitsi jossain konehuoneen alumiiniosissa on ollut joskus jotain hapettumia, mutta niille ei oikein voi mitään, jos on pakko kylmässä säilyttää.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2013, 20:25:19 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #44 : 27.12.2013, 21:28:22 »
konehuoneen alumiiniosissa on ollut joskus jotain hapettumia, mutta niille ei oikein voi mitään, jos on pakko kylmässä säilyttää.

Tuonkin voisi välttää jos ruiskuttaisi jonkun silikonin, öljyäisi tai ruikkaisi jonkun suojavahan. Kaikki öljyt tietty sitten kesällä keräävät pölyä, ellei niitä pestä pois.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy