Proturbo  Autodiagnoosi

XC40 P8 Recharge

  • 217 Vastauksia
  • 56708 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa voge850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • XC40 D4 AWD
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #45 : 17.12.2020, 10:59:21 »
Lukemani mukaan : (type 2) Mennekes-Mennekes julkisiin latauslaitteisiin, pituus 7metriä

Volvon sivujen mukaan tulee kaksi latausjohtoa type2-type2 ja shuko-type2 johdot.
Saman asian käsitin viime viikolla koeajolla kun maahantuojan edustajat sattuivat olemaan paikalla ja antoivat hiukan infoa autosta.




EDIT: Lainauksen korjaus - Turbo 242
« Viimeksi muokattu: 30.12.2020, 10:46:30 kirjoittanut Turbo 242 »

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #46 : 17.12.2020, 20:46:40 »
Mukana tulee 7 m shuko ja 4,5 m Type 2 kaapelit

JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa mnylen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #47 : 20.12.2020, 21:45:03 »
Kävinpä eilen koeajamassa tämän ja hyvältähän se tuntui. Eka 10 minuuttia meni tuohon yhdellä polkimella ajamisen totutteluun, mutta muuten todella kiva ajotuntuma ja ärhäkästi lähti liikkeelle. Nykyiseen XC60 T8 verrattuna tietysti hieman downgrade ominaisuuksien (HUD, ilmajousitus) suhteen, mutta kyllä tuolla ihan mielellään työmatkaa ajelisi.

Range oli kyllä hienoinen pettymys. Sain auton 60 % varaustasolla ja noin 90 km moottoritieajon jälkeen jäljellä oli enää 19 %. Jos tuosta jotain voi päätellä, niin todellinen range talvirajoituksilla moottoriteillä olisi noin 225 km, jos ajaa akun täydestä aivan nolliin (mikä taas ei taida olla suositeltua, vaan pitäisi pysytellä 10 % - 90 % välillä). En sitten tiedä oliko tuossa joku eco-driving mode jonka missasin, mutta tuntui kohtuullisen korkealta saamani 33 kWh/100 km keskikulutus tuolle matkalle. Tietysti moottoritielle liittyessä tuli annettua vähän enempi "kaasua" (tai mikä onkaan oikea termi sähköautojen kanssa), mutta ei nyt luulisi keskikulutukseen niin paljoa vaikuttavan tuolla matkalla. Varmaan myös kunnon pakkaskeleillä heikkenee tuosta. Kyllähän tuo tietysti riittäisi 90 % ajoista, mutta eipä tuolla oikein viitsi 100 km kotia kauemmaksi mennä ilman, että suunnittelee latauspysähdyksen jonnekin.

Ilmeisesti tulossa etuvetoinen malli jossain kohtaa jossa olisi parempi range, mikä taas pistää miettimään, että meneekö tuo P8 nyt sitten koko aika nelivedolla? Se selittäisi tuota kulutusta, mutta luulisi tietysti, että se osaisi laittaa toisen sähkömoottoreista pois päältä esimerkiksi moottoritiellä.

Edit: olikin etuvetoinen malli mikä oli tulossa, ei takavetoinen kuten alunperin kirjoitin.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2020, 20:07:50 kirjoittanut mnylen »

Poissa laari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #48 : 21.12.2020, 10:27:23 »
Range on tosiaan lähes ainoa asia josta P8 saa pyyhkeitä ja siihen yksi apu tulisi eco-modesta tai modesta jolla saisi esim. etu/takavedon pelkästään valittua. Luulisi tällaisen kiinnostavan myös valmistajaa ja ei kai se söisi mahdolliosesti tulevan 2-vedon markkinaa kuitenkaan.

Nythän mitään eco-modea ei autossa ole asetettavissa ja näyttää että automaattinen säätö esim. etu/takavedon suhteesta ei ainakaan rangea paranna riittävästi.

Poissa tatu77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #49 : 23.12.2020, 08:48:53 »
Onko kellään tiedossa vaikka autoliikkeen koeajo auton rekisterinumeroa? Vakuutuksia voisin kilpailuttaa ja tiedustella etukäteen.

Edit.
Sainkin yv:llä foorumilaiselta apua ja koeajoauton rek on: LPL-856
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 14:08:57 kirjoittanut tatu77 »

Poissa blackVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #50 : 25.12.2020, 18:52:45 »
Range oli kyllä hienoinen pettymys. Sain auton 60 % varaustasolla ja noin 90 km moottoritieajon jälkeen jäljellä oli enää 19 %. Jos tuosta jotain voi päätellä, niin todellinen range talvirajoituksilla moottoriteillä olisi noin 225 km, jos ajaa akun täydestä aivan nolliin (mikä taas ei taida olla suositeltua, vaan pitäisi pysytellä 10 % - 90 % välillä). En sitten tiedä oliko tuossa joku eco-driving mode jonka missasin, mutta tuntui kohtuullisen korkealta saamani 33 kWh/100 km keskikulutus tuolle matkalle. Tietysti moottoritielle liittyessä tuli annettua vähän enempi "kaasua" (tai mikä onkaan oikea termi sähköautojen kanssa), mutta ei nyt luulisi keskikulutukseen niin paljoa vaikuttavan tuolla matkalla. Varmaan myös kunnon pakkaskeleillä heikkenee tuosta. Kyllähän tuo tietysti riittäisi 90 % ajoista, mutta eipä tuolla oikein viitsi 100 km kotia kauemmaksi mennä ilman, että suunnittelee latauspysähdyksen jonnekin.
itselläni ollut tämä nyt viikon käytössä ja kiinnittänyt tuohon rangeen huomiota, aika vaikea päästä wltp rangeen. En mitään mitään pitkää siivua ole vielä ehtinyt ajella, mutta jollain kerralla ajelin (ja nollasin kulutuksen) moottoritiellä (olisko ollut 10km) ja paluu matkalla tulin pienempää tietä takaisin. Motarilla kulutus oli 30 kieppeillä, mutta paluumatkalla taisi laskea jonnekkin 27 (pienempi ilmanvastus). Ehkä pidemmälle matkalle pitäisi lähtä akku 100 ja esilämmitettynä.
Sinänsä ei kulutus niin hirveästi kiinnosta, mutta rangen ollessa huono ei välttämättä pääse ollenkaan perille tai lataustaukojen määrän kasvaessa matka-aika pitenee. Lisäksi lataussyklejä tulisi näin nopeampaa ja akun käyttöikä olisi huonompi.
Nyky softasta ei lisäksi näe jäljellä olevaa rangea, ainoastaan akun tason prosenteina.

Onko tuosta haittaa jos silloin tällöin lataa akun 100, kun on jonnekkin pidemmälle lähdössä, mutta muuten arkiajossa lataa maksimissaan esim. 80-85?
Uskon kuitenkin että on tuossa softassa optimoinnin varaa, Teslakin on pikku hiljaa rangea kasvattanut softaa päivittäessä. Varmaan tuo neliveto, mutta mites ilmalämpöpumpun hyödyntäminen akunlämpötilassa tai sähkömoottoreiden optimointi? Nyt kuitenkin kiireellä tuotu EU markkinoille päästösakkojen pelotteena. Jenkki markkinoillehan nämä tulevat vasta ensi vuoden alussa.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2020, 18:54:56 kirjoittanut blackVolvo »

Poissa mnylen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #51 : 26.12.2020, 23:08:28 »
Sinänsä ei kulutus niin hirveästi kiinnosta, mutta rangen ollessa huono ei välttämättä pääse ollenkaan perille tai lataustaukojen määrän kasvaessa matka-aika pitenee. Lisäksi lataussyklejä tulisi näin nopeampaa ja akun käyttöikä olisi huonompi.
Näinpä. Itseä huolestuttaa eniten nuo matkat Helsingin syrjäseuduille kavereita tapaamaan, kun matkaa tulee edes-takaisin yhteensä noin 300 km. Toistaiseksi tuon matkan varrella on vain yksi 150 kWh latauspiste ja sekin on noin puolivälissä matkaa, joten jos lähtee matkaan 90 % akulla ja haluaa takaisinkin, niin pitää pysähtyä kerran kymmeneksi minuutiksi latailemaan joko mennessä tai tullessa ja kotiin pääsisi omien laskelmieni mukaan vielä 10 % varaustasolla. Tuo ei sinällään ole ongelma, mutta talvella joutuisi melkein molempiin suuntiin mentäessä pysähtyä lataamaan vähän. Pistää ehkä miettimään, että haluaako lähteekö talvella ollenkaan pidemmälle. 50 kWh latureita löytyy vähän paremmin, mutta niillä pitääkin jo tehdä puolen tunnin pysähdys, joka alkaa olla omaan makuun vähän liikaa. Eipä sillä, ei taida millään muulla kuin Teslalla olla tällä hetkellä range sellaisissa lukemissa, ettei tarvitsisi latailla tuollaisilla matkoilla.


Lainaus
Onko tuosta haittaa jos silloin tällöin lataa akun 100, kun on jonnekkin pidemmälle lähdössä, mutta muuten arkiajossa lataa maksimissaan esim. 80-85?
Sanoisin, että jos tuo 100 % lataus on harvinaista, niin ei siitä isompaa haittaa akulle ole. Kuitenkin olisi ehkä hyvä olla ylläpitämättä 100 % varaustasoa pitkän aikaa. Eli kannattaa ajoittaa täyteen lataaminen niin, että lataus tehdään loppuun vasta juuri ennen lähtöä. Tietty myöskään regenerative braking ei toimine akun ollessa valmiiksi täynnä, joten jos alkumatkalla on pidempi pätkä kaupunkiajoa ennen moottoritielle liittymistä, niin 100 % vs esim. 95 % latauksen hyöty voi jäädä aika laihaksi.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2020, 08:15:14 kirjoittanut mnylen »

Poissa Vallu66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #52 : 29.12.2020, 21:03:50 »
Muutaman päivän kokemus P8 ja täytyy kysyä, että onko täällä oikeasti kenelläkään muuta kokemusta P8, kun lyhyellä koeajolla saatu. Keskustelussa on lähinnä pyöritelty youtube videoista kokemuksia. Varsinaiset esim. tietojärjestelmään ja niiden asennukseen liittyvät asiat huutavat poissaoloaan. Täältä tulee oikeaa tietoa kun sitä kertyy.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #53 : 29.12.2020, 22:37:08 »
Muutaman päivän kokemus P8 ja täytyy kysyä, että onko täällä oikeasti kenelläkään muuta kokemusta P8, kun lyhyellä koeajolla saatu. Keskustelussa on lähinnä pyöritelty youtube videoista kokemuksia. Varsinaiset esim. tietojärjestelmään ja niiden asennukseen liittyvät asiat huutavat poissaoloaan. Täältä tulee oikeaa tietoa kun sitä kertyy.
Kuvat on myös aina kivoja ja showroomiin esittelyä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa blackVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #54 : 01.01.2021, 01:48:22 »
Varsinaiset esim. tietojärjestelmään ja niiden asennukseen liittyvät asiat huutavat poissaoloaan. Täältä tulee oikeaa tietoa kun sitä kertyy.
Mitä tarkoitat tietojärjestelmällä?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #55 : 01.01.2021, 11:23:22 »
Mitä tarkoitat tietojärjestelmällä?
Taisi vielä uupua tuosta yhteys Volvo on Call järjestelmään.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #56 : 05.01.2021, 08:44:07 »
Täältä tulee oikeaa tietoa kun sitä kertyy.

Todellisen elämän kulutuslukemat ja sitäkautta range kiinnostaa.
Ite nollasin trippimittarin n. koeajon puolivälissä, auto näytti loppumatkalle melkein 35 kWh / 100 km lukemaa. Ajoin ihan normaalia omaa perusajoa, pääosin kehäteiden välissä 40 - 80 rajoitusalueilla ja muutamat stopit liikennevaloissa, lämpötila noin nollassa. Nykyinen PHEV menee vastaavaa ajoa 25 kWh kulutuksella.

300 km range riittäisi meidän talouden käyttöön, 200 ei.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #57 : 05.01.2021, 08:58:46 »
Todellisen elämän kulutuslukemat ja sitäkautta range kiinnostaa.
Ite nollasin trippimittarin n. koeajon puolivälissä, auto näytti loppumatkalle melkein 35 kWh / 100 km lukemaa. Ajoin ihan normaalia omaa perusajoa, pääosin kehäteiden välissä 40 - 80 rajoitusalueilla ja muutamat stopit liikennevaloissa, lämpötila noin nollassa. Nykyinen PHEV menee vastaavaa ajoa 25 kWh kulutuksella.

300 km range riittäisi meidän talouden käyttöön, 200 ei.
Itse lähtisin koeponnistamaan kuluttaja-asiamiestä. Kuitenkin jos range on puolet virallisesta niin autossa on jotain vikaa. Vähän sama jos luvataan että auton kulutus sekalaisessa ajossa 6l ja veisikin 12l.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Vallu66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #58 : 05.01.2021, 09:47:24 »
Todellisen elämän kulutuslukemat ja sitäkautta range kiinnostaa.
Ite nollasin trippimittarin n. koeajon puolivälissä, auto näytti loppumatkalle melkein 35 kWh / 100 km lukemaa. Ajoin ihan normaalia omaa perusajoa, pääosin kehäteiden välissä 40 - 80 rajoitusalueilla ja muutamat stopit liikennevaloissa, lämpötila noin nollassa. Nykyinen PHEV menee vastaavaa ajoa 25 kWh kulutuksella.

300 km range riittäisi meidän talouden käyttöön, 200 ei.

Muutamia pidempiä ajoja nyt tehnyt, niin kulutus on ollut 24-26 Kw sadalla, joten 300 km on pakkasellakin mahdollista.Kylmällä lähtiessä lämpöpumppu, istuinlämmitykset ja rattilämmitys päällä  lyhyellä matkalla menee sitten kolmenumeroisiin, mutta näin käy merkistä riippumatta.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2021, 09:50:15 kirjoittanut Vallu66 »

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #59 : 05.01.2021, 09:50:56 »
Meillä on pirssi ollut 3 viikkoa nyt käytössä ja paluuta vanhaan ei ole  ;D ;D. Talvikelillä normaali matkakulutus on 25-27 kwh luokkaa, jolla pääsee sen 250 km luotettavasti. On muistettava, että auton softat on tosi raakileita ja Voc + verkkopäivityksien pitäisi tulla viikolla 3 käyttöön (iso päivityspaketti). Neliveto on jatkuvasti käytössä ja akun kapasiteetti on vielä aika varovaisesti käytössä (72 kwh) = kova kulutus tällä hetkellä. Tuon ensi lenkin jälkeen on sitten n 200 km välein lataus, mutta näin me ainakin pysähdellään muutenkin jos on oikein pirun pitkää matkaa. Kesälle uskon, että kulutus putoaa luokkaan 20-22 kwh riippuen nopeudesta. Ite olen todella tyytyväinen autoon ja odottelen XC60 P10, jos sellainen olisi tulossa isolla akulla niin menee XC90 T8 vaihtoon.

JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy