Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 242 '80

  • 32 Vastauksia
  • 16180 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Volvo 242 '80
« : 04.02.2018, 22:22:23 »
Moi, melko pitkään on tullut foorumia seurattua joten ajattelin, että voisihan sitä myös omasta autosta projektipäiväkirjan laittaa pystyyn. Ja itse asiaan..

Tuli ostettua n. 4 kuukautta sitten valmiiksi hitsattu 80 vuosimallin Volvo 242. Pohjaltaan hyvin tehty, maalattu ja massattu, sekä kasattu varsin järeillä osilla. Näillä perusteilla olikin tarkoitus tehdä vain pintapeltien sipistely ja kiikuttaa auto maalarille. Mutta homma eskaloitui vähän, eksyttyäni eräälle ruotsalaiselle sivulle.

Kuva ostokunnosta:



Pohja:





Auto oli seissyt jonkin aikaa joten lattiaan oli kertynyt pientä pintaruostetta, niistä eroon teräsharjalaikan ja hiekkapuhalluksen avulla:







Sitten vähän haftgrundia pintaan, alueiden karhennus karhunkielellä ja hiontaväri pintaan:





Tässä vaiheessa tuntui, että muutakun vähän kittiä takaloksuihin ovien hitsaus ja auto maalarille:



Vanteet tuli myös hommattua, kun halvalla sai, BBS Rs 16x7, 5x114,3 jaolla, et33. Tästä johtuen piti teettää myös jaonmuutos spacerit yhdellä tutulla sorvarilla, niistä tuli 25mm paksut.





No vanteet tuntui tuumaa liian pieniltä ja aivan liian kapeilta, siihen löytyi helpotus felgenfuchs:lta, tuli tilattua 16->17 sisä ja ulkokehät. Sisäkehät on alumiinia, edessä 6,5 tuumaa takana 7. Ulkokehät radinoxia, edessä 2,5 tuumaa takana 3. Näin ollen vanteiden mitoiksi tuli eteen n. 9,5 tuumaa ja taakse n. 10,5. Et luku molemmissa kuitenkin alkup. 33.





Vanteiden keskiöt ja vohvelit tuli myös maalattua. Keskimutterit pitäisi vielä kiillottaa ja ostaa uudet keskimerkit.



Töissä tuli lupsautettua testikumit vanteille, eteen 205/45R17 taakse 245/40R17, vähän on joo kokoeroa, mutta ovatkin vain sovitusmielessä vanteella. Varsinaisiksi kumeiksi tilasin Yokohaman advan neova ad08r koossa, 215/45R17 ja 235/40R17.



Vanteiden sovitusta, hyvin istuu, auto ei vaan nykyisillä tolpilla putoa tarpeeksi alas, kun tarkoituksena laittaa ilmajouset. Joten tod. näk. joutuu jotkin coiloverit ostamaan (saa tarjota jos ylimääräisenä). Sitten voisi olla ajamaton GTS Performancen alusta myynnissä.



Sitten alkaakin olla lähempänä tätä päivää, eli osat tuli ruotsista viime perjantaina. Puukkosaha laulamaan.



Uuden lokasuojan sovittelua, elikkäs lasikuitua nämä. Tuli myös hommattua täältä foorumin kautta hiilikuitupinnalla olevat kontin luukku ja konepelti.



Ovet tuli myös lasikuituisena, tarkoituksena löytää vielä etulokasuojat kuituisena.



Tällä hetkellä homma siis tässä vaiheessa, toinen puoli melkein valmis ja toiselle ei vielä tehty mitään.



Tarkoituksena olisi saada auto ens kesäksi ajoon, mutta saa nähdä miten käy. Tekemistä vielä paljon, ykkösprioriteettinä kuitenki saada kori tehtyä, teetettyä turvakaaret sisälle ja saada auto maalarille. Väriksi tulee valkoinen en vain ole vielä päättänyt minkä auton, jonkinsortin teippauksetkin saattaisi olla tulossa. Tämän jälkeen kasailuhommia ja osien ostelua  ;D Pyrin päivittämään tänne foorumille aina kun hommat etenee. Moottorikin on jo päättetty mutta sitä ei ole vielä ostettu. Jääköön toistaiseksi siis salaisuudeksi. Pahoittelut myös kuvien huonosta laadusta, kännykkä ei vain parempaan pysty  >:(

- Jussi -








Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #1 : 05.02.2018, 08:33:44 »
Ei s**keli, nyt tulee jotakin hienoa S*
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #2 : 05.02.2018, 09:12:34 »
Kuinka paljon tollaset lasikuituovet on niitä rautaovia kevyempiä ::)
On kyllä lupaavan näköinen projekti O0
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #3 : 05.02.2018, 11:16:03 »
Kuinka paljon tollaset lasikuituovet on niitä rautaovia kevyempiä ::)
On kyllä lupaavan näköinen projekti O0

Ei ole tullu punnittua, mutta oiskohan noi kuituiset reilu 5kg kappale, orkkikset varmaan jonkun 25-30kg kappale. Että kyllähän siinä paino putoaa  8)

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #4 : 05.02.2018, 12:48:55 »
Nyt näyttää hyvältä O0 Mielenkiinnolla jään odottamaan jatkoa.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #5 : 07.02.2018, 19:27:49 »
Asiallinen projekti tullut taas foorumille, seurantaan meni.

Samaa mieltä tossa vannehommassa, 17" täyttää pyöräkotelot paremmin kuin 16". Toki jollain 15" kottikärrynpyörällä sais vattalleen mutta ei näytä hyvältä. Noi lasikuituiset takakaaret ois "helppo" muokata, on niin hölmön malliset näissä noi takakaaret...

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #6 : 07.02.2018, 19:34:18 »
Asiallinen projekti tullut taas foorumille, seurantaan meni.

Samaa mieltä tossa vannehommassa, 17" täyttää pyöräkotelot paremmin kuin 16". Toki jollain 15" kottikärrynpyörällä sais vattalleen mutta ei näytä hyvältä. Noi lasikuituiset takakaaret ois "helppo" muokata, on niin hölmön malliset näissä noi takakaaret...
Niin, onko noi kuituiset saman muotoiset kuin originaalit? Enivei, hyvältä näyttää ja tässähän on aineksia vaikka mihin! Toi ilma-alusta ehkä vähän kalskahtaa korvaan kun autoa kevennetään, laitetaan kaaret jne. ratahommia?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #7 : 07.02.2018, 20:54:00 »
Niin, onko noi kuituiset saman muotoiset kuin originaalit? Enivei, hyvältä näyttää ja tässähän on aineksia vaikka mihin! Toi ilma-alusta ehkä vähän kalskahtaa korvaan kun autoa kevennetään, laitetaan kaaret jne. ratahommia?

Samaa ajattelin itsekkin ton alustan osalta. Ainakin kuvissa näytti alkuperäiselta takakaarien muodot.

Kuituset ilmeisesti ACM:n valmisteita? Mitenkä hyvin istuivat? Saattais omaankin autoon olla harkinnan alla  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #8 : 07.02.2018, 22:30:20 »
Asiallinen projekti tullut taas foorumille, seurantaan meni.

Samaa mieltä tossa vannehommassa, 17" täyttää pyöräkotelot paremmin kuin 16". Toki jollain 15" kottikärrynpyörällä sais vattalleen mutta ei näytä hyvältä. Noi lasikuituiset takakaaret ois "helppo" muokata, on niin hölmön malliset näissä noi takakaaret...

Kyllä noi volvon takakaaret omaan silmään kelpaa tommosenaan ja toisekseen ei viitti alkaa leikkelemään ja kuiduttelemaan kun se käytännössä toisi vaan ylimäärästä kittipintaa. Taka-akselia tosin täytyy siirtää pari senttiä eteenpäin, pitäisi olla suht helppo homma kun säädettävät ylemmät varret, alempiin vaan muuttaa vähän kiinnityskohtaa?

Niin, onko noi kuituiset saman muotoiset kuin originaalit? Enivei, hyvältä näyttää ja tässähän on aineksia vaikka mihin! Toi ilma-alusta ehkä vähän kalskahtaa korvaan kun autoa kevennetään, laitetaan kaaret jne. ratahommia?

Kyllä noi samanmalliset on ku orkkis, tod. näk. otettu muotti alkuperäisestä ja siihen sitte kuidutettu toi. Ilma-alusta on vähän semmonen kompromissi, jos ajopaineet saa sopivaks niin miksei se radallakin menis, ei varmaan kuitenkaan hirveästi tule käytyä.

Samaa ajattelin itsekkin ton alustan osalta. Ainakin kuvissa näytti alkuperäiselta takakaarien muodot.

Kuituset ilmeisesti ACM:n valmisteita? Mitenkä hyvin istuivat? Saattais omaankin autoon olla harkinnan alla  ::)

Joo kyllä tuolta ACM:ltä noi tilasin, oli vaan pikku säätäminen rahtien kanssa, kun tilasin suoraan tuolta verkkosivulta. Jälkiviisaana ois pitäny eka laittaa spostia sinne ennenkö tilaa ja kysyä rahtien hintaa, rahdit tuli maksamaan n. 200€ ja meni melko kauan, että paketti suomessa.

Ihan hyvin ne tuntuis istuvan, ainut vaan että tehty varmaankin orkkiksen kokoiseksi, eli pitäis käytännössä liittää päittäin, mutta eihän se sillein kestä ku ei voi hitsata  ;D Vähän vasaraa ja leikkelyä niin kyllä ne istumaan saa, oiskohan mulla joku 6 tuntia menny, että sain ton toisen puolen liimausvalmiiksi.



Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #9 : 17.02.2018, 10:38:13 »
Viime viikonloppuna ei hirveästi kerennyt touhuamaan auton parissa. Mutta taka-akselin sain linjattua keskelle, tämän jälkeen tuli pieni ongelma koska takavanne ottaa kiinni iskarin yläpään pulttiin, tätä ei tullut otettua huomioon vanteiden speksejä miettiessä  :idiot2:

Ongelmaan löytyi kuitenkin ratkaisu, en omista sorvia nii tuli tehtyä tämmöinen viritelmä. Tuolla tuli otettua pultin paksulta kohtaa n. sentti pois, niin pultti menee syvemmälle. Toki muuttaa hieman iskarin kulmaa mutta tokkopa tuolla niin suurta merkitystä ole.



Renkaat saapui myös, joten nyt pääsee mallailemaan oikean kokoisilla pyörillä.



Kaksi tuli väännettyä jo vanteille.



Tuli tilattua marteliukselta pääkaari ja sivukaaret, saa nähdä miten istuu. Meinasin nyt kuitenkin itse ährätä noi turvakaaret, täytyy varmaan "vähän" harjoitella tolla tigillä hitsausta, en ole ennen edes nähny koko laitetta  ;D

Ens viikko muutenkin lomaa, joten ois tarkoitus viettää auton parissa koko viikko, tarkoituksena saada koppa valmiiks jotta vois viedä maalarille. Moottorin vois myös käydä hakemassa  8)



Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #10 : 17.02.2018, 10:49:29 »
nyt tulee kyllä jotakin komiaa ehdottomasti meni seurantaan S*
kiitoos ja anteeks.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #11 : 17.02.2018, 18:18:22 »
Sama homma kävi itellä ton iskarin yläpään kiinnityksen kanssa. Pulttia lyhyemmäksi ja vanteesta siivu pois riitti, onneksi.

Väriksi tulee mikä?

Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #12 : 17.02.2018, 21:45:24 »
Sama homma kävi itellä ton iskarin yläpään kiinnityksen kanssa. Pulttia lyhyemmäksi ja vanteesta siivu pois riitti, onneksi.

Väriksi tulee mikä?

Valkoinen siitä ois tarkoitus tehdä. Joo toi takaiskarin yläpään pultti on aika viheliäinen noissa madallushommissa, mutta onneks kaikkea pystyy vähän muokata ja soveltaa.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #13 : 18.02.2018, 19:51:32 »
Meinaatko puntarilla käydä auton kanssa, olis jännä tietää mitä se kasassa painaa!  8)
Onko tarkotus vielä muutenkin kevennellä?

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #14 : 19.02.2018, 15:47:57 »
Mulla painoi kaarellinen 242 jossa kaikki lasit karbonaattia ja kyljet sekä luukut kuitua 985kg.
Tuulilasin vaihto lasiseksi +10kg.
Ei lujaa mutta täysillä!!

 

Ateho  Elekma