Samppasport  Futurez

Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista

  • 191 Vastauksia
  • 233494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ärrä t5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #60 : 21.11.2013, 16:12:13 »
hei nyt viisammat kertokoon. käykä volvo 850 t5r vm 95:seen 15 tuumiset vanteet. vai tarvitseeko 16 tuumaiset.
volvo pv vm 1960,volvo 142 vm 1969,volvo 164 vm 1971,volvo 240 4 d 1986.volvo 850 t 5r 1995,
volvo 240 2d seda vm 1984,volvo 142 vm 1971
volvo duett 1963. volvo s40 2,0 16v vm 97 ja muutama muu.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #61 : 21.11.2013, 16:24:31 »
hei nyt viisammat kertokoon. käykä volvo 850 t5r vm 95:seen 15 tuumiset vanteet. vai tarvitseeko 16 tuumaiset.


Lähes varmasti käy. Yleensä noissa on ne pienemmät jarrut. Sitä en tiedä, että onko autoa ostettaessa ollut mahdollisuus ruksia ruutuun isommilla (302mm) jarruilla, jolloin vaatii 16"
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa ärrä t5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #62 : 21.11.2013, 17:03:52 »
kiitoksia tiedosta. ja huomenna mittaamaan jarrulyvyä. tää auto kylläkin aikoinaa tilattu uutena suomeen  kaikilla mehdolisilla herkuilla. mutta toivotaan että olis nuo pienemmät laikat.
volvo pv vm 1960,volvo 142 vm 1969,volvo 164 vm 1971,volvo 240 4 d 1986.volvo 850 t 5r 1995,
volvo 240 2d seda vm 1984,volvo 142 vm 1971
volvo duett 1963. volvo s40 2,0 16v vm 97 ja muutama muu.

Poissa WeccuT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #63 : 02.12.2013, 19:44:23 »
Olen kovasti koittanut selailla sivuja läpi ja huomannut että tietoa täällä kyllä on paljonkin renkaista, vanteista, ET-luvuista ja spacereistä mutta suurin osa tiedosta on sirpaloitunut aika pitkälti eri topicceihin ja menee aika hankalaksi näin "newbielle" löytää nopeasti tarvitsemaansa tietoa.
Eli olisiko paha rasti perustaa esimerkiksi ketju/Faq, johon porukka kirjoittaa minkä kokoiset renkaat/vanteet mahtuvat alle milläkin ET:llä ja millainen mahdollinen madallus autoissa on?
Eli tyyliin:
-Auton malli ja vuosimalli
-Vanteiden (myös leveys ja ET) ja renkaiden koko
-Mikä alusta ja kuinka paljon madallettu?
-mahdollinen kuva vielä autosta tietenkin auttaa kovasti, mutta ei pakollinen.

Esimerkiksi itse olen koittanut pähkäillä meneekö tuohon omaan nokivasaraani (S60, -02) seuraava rengastus: 225/35-19 (nämä mahtuvat kokonsa puolesta, sen tiedän) ja vanteet 19"*8,5, ET 35?
Tuo ET luku hieman hirvittää että tulevatko liian ulos kaarista?
Volvo V60 T8 Twin Engine, -19 R-Design

Ex: Volvo V60 AWD D5 Twin Engine -17 R-Design

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #64 : 25.12.2013, 00:39:25 »
Näissä S40/V50 autoissa kun on ET 63,5 joita ei minun ihan hirveästi mielestäni tule vastaan.

Jos haluan 18-19" vanteet laittaa niin millaisella ET:llä ne kannattaa olla? Tietenkin tuolla 63,5 mutta jos sitä
ei vaan löydy. Jos haluaa, että auto on ajettava, ei tule muita ongelmia, ei raavi kaariin vakioalustalla ja kuinka paljon voi madaltaa? Vai onko ajettavuus jo menetetty kun alla pyörii 18" tai 19" vanteet? Minkä kokoista kumia noissa voi käyttää päällä jotta ei raavi ja auto on ajettavissa.  :D

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #65 : 26.12.2013, 13:52:02 »
Mulla ois tulossa -94 960 (vakio et takavedon 25) alle volvon tethys-vanteet (17" et 43 7,5" leveät). Meneeköhän suoraan alle vai joutuuko lyömään lättyä? willtheyfit.com mukaan 2,4cm kapenee väli tolpan ja vanteen sisäreunan välillä mut en oo kerenny mittaamaan paljonko tää väli on vakiovalssilla.
V60CC D4 AWD


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #66 : 26.12.2013, 14:04:16 »
Mulla ois tulossa -94 960 (vakio et takavedon 25) alle volvon tethys-vanteet (17" et 43 7,5" leveät). Meneeköhän suoraan alle vai joutuuko lyömään lättyä? willtheyfit.com mukaan 2,4cm kapenee väli tolpan ja vanteen sisäreunan välillä mut en oo kerenny mittaamaan paljonko tää väli on vakiovalssilla.

Ottaako tuo "willtheyfit.com" huomioon autojen yksilölliset alustan osien erot.
ET:tä vertaamalla vanne menee 18mm syvemmälle kuin alkupeäräinen. 7,5" leveys vie sisäreunaa kuitenkin 12mm lisää sisäänpäin. Sitten on otettava huomioon tolpan kallistus joka suuremmalla halkaisijalla salliin enemmän sisäänvientiä. 17" halkaisijalla navan laippatasosta tolppaan on 140mm matkaa ja aina tuumaa pienemmillä vanteilla 5mm vähemmän..

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #67 : 26.12.2013, 14:16:01 »
Ottaako tuo "willtheyfit.com" huomioon autojen yksilölliset alustan osien erot.
ET:tä vertaamalla vanne menee 18mm syvemmälle kuin alkupeäräinen. 7,5" leveys vie sisäreunaa kuitenkin 12mm lisää sisäänpäin. Sitten on otettava huomioon tolpan kallistus joka suuremmalla halkaisijalla salliin enemmän sisäänvientiä. 17" halkaisijalla navan laippatasosta tolppaan on 140mm matkaa ja aina tuumaa pienemmillä vanteilla 5mm vähemmän..

Todennäköisesti ei ota huomioon, tarkoitettu vaan lähinnä vanteiden mittojen vertailuun. Meikäläisen laskuilla toi vanne menis just ja just, joten joku 10mm lätty sinne pitänee iskeä sisään. Toi tieto 140mm laippatasosta tolppaan jeesas paljon, kiitos!
V60CC D4 AWD


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #68 : 26.12.2013, 14:38:10 »
Toinen asia on sitten se miksi alkuperäisestä ET:stä ei kannattais poiketa (ainakaan sisäänpäin), nimittäin ajettavuus, tuntuma kärsii heti kun alkuperäistä vastaavalla halkaisijalla pyörää viedään sisäänpäin. Autosta tulee sellainen kiikkerän tuntoinen ajettava jos olkalinjasta ja vanteen keskilinjasta alaspäin piirrettyjen linjojen leikkauspiste nousee maanpinnan yläpuolelle. Tällöin ohjauksesta katoaa ns. keskityspiste ja ohjausta joutuu korjaamaan kokoajan. Vastaavasti, mitä syvemmällä leikkauspiste on maanpinnan alapuolella niin ohjaustuntumasta tulee terävämpi. Yksinkertaisimmillaan tätä voi kokeilla jollain nolla ET vanteilla tai vakio vanteilla reilusti alikokoisilla kumeilla.

Tämä kampperipulttikuva ei ny suoraan kuvaa ko. asiaa mutta liittyy siihen olennaisesti.

Kuvan mcperssonissahan kääntölinjan tekee tolpan ylälaakeri ja alapallo.


Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #69 : 26.12.2013, 14:50:25 »
Hetki piti pyöritellä ja miettiä ennen kun ymmärsin, kuva kyllä havainnollisti ja paljon. Spacerillahan on sama vaikutus kun sillä, että itse vanteessa olisi pienempi ET joten niillähän nuo saa mallattua kohdilleen.
V60CC D4 AWD


Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #70 : 16.01.2014, 22:28:54 »
Kesäks oli tulossa s60 -01 225/40/18 rengastus niin tarviis tietää että tarviiko vaihtaa noita kääntörajoittimia ettei raavi sisälokariin. Nyt näytti olevan siniset ja onko ne miten tyyriitä? Autoa ei ole madallettu.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #71 : 19.01.2014, 21:38:49 »
Käykö Volvo 240 14" pellit 740?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #72 : 21.01.2014, 12:57:19 »
Kesäks oli tulossa s60 -01 225/40/18 rengastus niin tarviis tietää että tarviiko vaihtaa noita kääntörajoittimia ettei raavi sisälokariin. Nyt näytti olevan siniset ja onko ne miten tyyriitä? Autoa ei ole madallettu.
Ite hain kasiin C70 kääntymisenrajottimet ja oli siniset, paksuus ehkä sentin luokkaa. Orkkikset näytti harmailta. Hinta oli parille noin 15e. Riippuen vanteen et:stä tarviiko rajottimia, luultavasti tarviit, mutta sitä en osaa sanoa että onko joku jo vaihtanut noi palat sulle koska ne on siniset  ::)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #73 : 21.01.2014, 18:12:12 »
Ite hain kasiin C70 kääntymisenrajottimet ja oli siniset, paksuus ehkä sentin luokkaa. Orkkikset näytti harmailta. Hinta oli parille noin 15e. Riippuen vanteen et:stä tarviiko rajottimia, luultavasti tarviit, mutta sitä en osaa sanoa että onko joku jo vaihtanut noi palat sulle koska ne on siniset  ::)
Väri ei merkkaa vahvuutta ihan noin vaan. Mulla oli tarvikevarressa siniset ja oli ihan yhtä paksut kuin alkuperäisissäkin.
Alkuperäinen paksumpi on 12mm, tuotenumerolla  8614258. Normi rajoitin on 5mm.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Pulttijaot, ET:t ja yleistietoa vanteista/renkaista
« Vastaus #74 : 21.01.2014, 19:06:26 »
Näissä S40/V50 autoissa kun on ET 63,5 joita ei minun ihan hirveästi mielestäni tule vastaan.

Jos haluan 18-19" vanteet laittaa niin millaisella ET:llä ne kannattaa olla? Tietenkin tuolla 63,5 mutta jos sitä
ei vaan löydy. Jos haluaa, että auto on ajettava, ei tule muita ongelmia, ei raavi kaariin vakioalustalla ja kuinka paljon voi madaltaa? Vai onko ajettavuus jo menetetty kun alla pyörii 18" tai 19" vanteet? Minkä kokoista kumia noissa voi käyttää päällä jotta ei raavi ja auto on ajettavissa.  :D
Sulla on heilahtanut nyt keskireikä ja offsetti sekaisin. Kr 63,5 ja et 52,5 tais olla alunperin.

Ei ajettavuus ainakaan huonone, riippuu tietenkin mistä tykkää. Mulla oli KV:n V1, madallus jossain 65/40mm, vanteet 7,5x18 et45 225/40 renkailla. Tykkäsin kovasti. Ensin oli madallusta n. 75mm, vetarit eivät tykänneet... Kaariin oli matkaa edelleen reilusti, mutta ajettavuus voi kärsiä väärän offsetin vuoksi paljonkin. Esim. vakio T5 alusta oli 8x19 et43 R-replikoilla aivan kauhea vetelijä.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Ateho  Elekma