Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Territorial_ - 06.01.2024, 17:56:48
-
Hei,
Orbit ohjelmointiin liittyvät keskustelut ja tutoriaalit tämän postauksen alle.
Oheisesta linkistä löytyy taulukko muokattavista parametreistä.
https://forums.spaycetech.com/showthread.php?tid=9
https://spaycetech.com/
https://forums.spaycetech.com/index.php
Volvo VOE Adapteri - 9513108
Adapteri tarvitsee lisäksi ethernet kaapelin.
-
SPA euro6 päästöluokitellut eivät enää esilämmitä moottoria lisälämmittimen käytön yhteydessä.
Tämä saa korjattua vaihtamalla arvon ID:345 BYPASS VALVE HVAC -> 02 With bypass valve, Arvoksi ->01 Without bypass valve
-
Ohjelman lisäksi tarvitsee VOE SPA obd ethernet kaapelin, ainakin T5D5 sivustolta löytyvä " halpa" versio toimii. Varmaan muutkin ebay jne. , en ole testannut.
-
271 STOP START FUNCTION MEMORY
01 Button without memory, Standard symbol
02 Button with memory, Standard symbol
-> Tämä taitaa oletuksena Suomessa olla without memory?
-
Tähän sellainen kysymy/varoituksen sana. Lopettaakohan Volvo softapäivitykset autoon jos huollossa huomaavat että konfiguraatio muutettu ? Silloihan tuo Orbit lisenssi on pidettävä voimassa jotta saa aina palautettua orggikseksi. ( Jos siis aikoo käyttää merkkihuollon palveluita. Näinhän toki Volvo varmistaa itse asiakkaittensa menemisen muualle...)
Vai koskeekohan myös mahdollisia OTA-päivityksiä, silloin pitäisi olla päivittämättä myös Sensus näytöltä ?
-
Tähän sellainen kysymy/varoituksen sana. Lopettaakohan Volvo softapäivitykset autoon jos huollossa huomaavat että konfiguraatio muutettu ? Silloihan tuo Orbit lisenssi on pidettävä voimassa jotta saa aina palautettua orggikseksi. ( Jos siis aikoo käyttää merkkihuollon palveluita. Näinhän toki Volvo varmistaa itse asiakkaittensa menemisen muualle...)
Vai koskeekohan myös mahdollisia OTA-päivityksiä, silloin pitäisi olla päivittämättä myös Sensus näytöltä ?
Jos viet viralliseen huoltoon niin kannattaa revertata takaisin alkuperäiseen.
OTA päivitykset pitäisi mennä läpi ellet ole ohjelmoinut autoosi jotain uutta modulia mitä siinä ei ole aiemmin ollut. Esimerkiksi päivität peruutuskameran 360 kameraan.
OTA päivitykset voivat resetoida konfiguraatiomuutokset mitä olet tehnyt autoosi, tämän takia kannattaa pitää konfiguraatio tiedosto esim. cloudissa jos tarvitsee joskus latailla takaisin.
Ajattelin laitella Orbitin kehittäjälle pyynnön olisiko mahdollista ostaa vuosilisenssin sijan esim. päivälisenssiä. Juurikin sen takia etten halua maksaa vuosittain lisenssimaksua.
Toki oma autoni on vuosimallia 2020 enkä aio huollattaa sitä merkillä.
Itselläni nyt seuraavat muutoket:
Nestekierto moottorille
Rattivaihteet
Lisävalot sensuksen napissa
+Kasa pienmpiä muutoksia. Mikään näistä ei pitäisi olla sellainen muutos joka estäisi OTA päivityksen. Päivitettävät modulit vastaavat auton alkuperäistä toimitusta.
-
+Kasa pienmpiä muutoksia. Mikään näistä ei pitäisi olla sellainen muutos joka estäisi OTA päivityksen. Päivitettävät modulit vastaavat auton alkuperäistä toimitusta.
Itsellä juuri johto tilauksessa ja innolla odotan pientä virittelyä. Itseäni kiinnostaa lähinnä moottorin nestekierto ja S/S muistitoiminto. Ei taida uskaltaa ACC kokeilla, kun ilmeisesti kaikki ABS-osat ei ole samoja, kuin autoissa jotka on uutena tulleet ACC kanssa? Itsellä 2019 V60CC D4
Kerro toki miten homma sujui ja muutenkin lisää modauksista!
-
Itsellä juuri johto tilauksessa ja innolla odotan pientä virittelyä. Itseäni kiinnostaa lähinnä moottorin nestekierto ja S/S muistitoiminto. Ei taida uskaltaa ACC kokeilla, kun ilmeisesti kaikki ABS-osat ei ole samoja, kuin autoissa jotka on uutena tulleet ACC kanssa? Itsellä 2019 V60CC D4
Kerro toki miten homma sujui ja muutenkin lisää modauksista!
Itsellä on XC40 ja ainakin tähän pitäisi ymmärtääkseni rautaa vaihtaa reilustikin jos haluaisi ACC:n toimimaan, sama lienee muilla malleilla.
Itsekin haluaisin kyllä tuon moottorinlämmityksen, mutta en ehkä jaksa omia systeemejä tilata asian edistämiseksi, eli jos joku Pirkanmaalla pystyisi asiassa auttamaan, maksan kyllä kulut ja vaivanpalkkaa 8)
-
Itse olisin valmis ajelemaan muutaman sata kilometriä, jos joku haluaa tuohon meidän V90:seen vähä värkkäillä OrBitillä. Pin löytyy käsitykseni mukaan valmiiksi VDASHin palvelimelta ja sen saanee sieltä kalastettua projektin yhteydessä...?
-
Olikohan se niin että Vdash ei näytä käyttäjälle tuota PIN koodia, eli ei saisi siitä sitä Orbitiin ?
-
Tästä en osaa sanoa, mutta osaakohan OrBit "kaapata" sen koodin jos VDASHin yhdistää autoon? Samalla periaatteella VDASH kaappaa sen PINin aidon Vidan ja auton välisestä liikenteestä.
-
Samalla periaatteella VDASH kaappaa sen PINin aidon Vidan ja auton välisestä liikenteestä.
Siis miten, purkaahan se vdash pin koodin ilman vidaa ja diceäkin, vdd donglella jne. Taitaa kuitenkin purku tapahtua heidän servereillään.
-
Tästä en osaa sanoa, mutta osaakohan OrBit "kaapata" sen koodin jos VDASHin yhdistää autoon? Samalla periaatteella VDASH kaappaa sen PINin aidon Vidan ja auton välisestä liikenteestä.
Käsittääkseni Orbit osaa kaapata PINin, jos sulla on tietokoneella tallennettuna jokin tiedosto aiemmasta liikenteestä, jossa PIN on ollut käytössä.
Itse ostin Orbit tilauksen yhteydessä heiltä palveluna tuon PINin selvittämisen, sähköpostilla VIN heille ja tuli yön aikana PIN minulle. Maksoi 125$ vuositilauksen päälle, mutta mielestäni kohtuullinen maksu helppoudesta.
-
Vdash pin koodin purku on ilmainen. Pitääpä perehtyä tähänkin ohjelmaan.
-
Vdash pin koodin purku on ilmainen. Pitääpä perehtyä tähänkin ohjelmaan.
Vdash ei anna piniä käyttäjän tietoon, eli sitä ei voi viedä Orbittiin päin. Orbitin pin on kryptaamaton ja omistajan vapaassa käytössä, eli sen voi viedä Vdashiin päin. Näin ainakin lueskelin orbitin forumilta, orbitin koodari kuittailikin tästä Puolan suuntaan. ✌️ Jos keksitte keinon kaivaa pin luettavaan muotoon Vdashilla ilmaiseksi niin tieto kiinnostaa kovin
-
Pin koodin purku on ilmainen kyllä mutta käytettävissä muuhun sitä ei vdashin kautta näe mistään, ainakaan tietääkseni. Toki vdashiin saa taas ne syötetyä mikäli koodit on tiedossa.
-
Tein nyt S/S napin muistille ja moottorin nestekiertoon muutokset ja oli kyllä helppo ja toimiva! BMW Enet kaapeli + RJ45(ethernet) - USB adapterilla koneeseen, eikä ollu mitään ongelmaa. Harvoin on näin hyvä kokemus auton värkkäilystä.
-
168 SCREEN THEMES/SKINS "01 Screen Skins ""Standard 1""
02 Screen Skins 'R-Design'
03 Screen Skins 'Inscription'
04 Screen Skins 'VOR'
05 Screen Skins Polestar
06 Screen Skins 'Excellence'"
Kokeilin huvikseni muuttaa 01 > 02 ,ei tainnut muuttua muuta kuin että käynnistyksen yhteydessä kävi näytössä R-Design logo :)
V60 2020 D3 AWD
-
Siniseltä marmorilta voi käydä ostaa VOE adapterin. Hintaa oli joku 20-30e. Toimii moitteettomasti Vdash ja Orbitin kanssa.
-
Hienoa että tästä on kokemuksia myös Suomessa niin uskaltaa itsekin kokeilla. Oli jo melkein aika varattuna lisävalojen koodaukseen, mutta melkein samaan rahaan saa nyt myös S/S muistin ja moottorin lämpiämään. Harmi ettei oo yhtä kattavasti ominaisuuksia koodattavana kuin BMW ja VAG puolella. Itse tilasin jo BMW ENET kaapelin. Pitäisi toimia ainakin Vdashin kanssa niin eiköhän tämäkin sen hyväksy.
-
Onko kukaan löytänyt asetuksia millä Pilot assistin saisi ottamaan ajonopeuden liikennemerkeistä sekä lähtemään liikennevaloista liikkeelle?
Oletuksena pilot assist ei lähde liikkeelle jos auto pysähtyy assistin toimesta, oletuksena auto lukee liikennemerkit mutta nopeus ei säädy niiden mukaan.
Ajattelin kokeilla
023 CRUISE CONTROL
03 Adaptive cruise control, level 1 -> Vaihto asetukseen 09
09 Adaptive cruise control stop & go, level3
145 TRAFFIC JAM ASSIST 01 Without Traffic Jam Assist -> Vaihto asetukseen 05
05 With Traffic Jam Assist, Level 4
148 CURVE SPEED SUPPORT 01 Without Curve Speed Warning, without Curve Speed Assist -> Vaihto lasetukseen 04
04 With Curve Speed Warning, with Curve Speed Assist
149 ROAD SIGN INFORMATION 02 Sweden, Traffic Sign Information (TSI) without Speed Limit Adaption (SLA) -> Vaihto samaan kuin nyt mutta "with SLA"
03 Sweden, Traffic Sign Information (TSI) with Speed Limit Adaption (SLA)
-
Hienoa että tästä on kokemuksia myös Suomessa niin uskaltaa itsekin kokeilla. Oli jo melkein aika varattuna lisävalojen koodaukseen, mutta melkein samaan rahaan saa nyt myös S/S muistin ja moottorin lämpiämään. Harmi ettei oo yhtä kattavasti ominaisuuksia koodattavana kuin BMW ja VAG puolella. Itse tilasin jo BMW ENET kaapelin. Pitäisi toimia ainakin Vdashin kanssa niin eiköhän tämäkin sen hyväksy.
Juu BMW Enet toimii loistavasti. Omassa autossa piti painaa aika tiukasti kiinni Obd-porttiin, että meni tarpeeksi syvälle ja yhdisti.
-
Onko kukaan kokeillut noita Polestar asetuksia? Ilmeisesti muuttaa vain vaihdelaatikon softaa, mutta pitäis muuttua vaihdot pehmeämmiksi.
-
Onko kukaan kokeillut noita Polestar asetuksia? Ilmeisesti muuttaa vain vaihdelaatikon softaa, mutta pitäis muuttua vaihdot pehmeämmiksi.
Mulla on edellisen omistajan toimesta tilattuna virallinen polestar softa. Omaan makuun kierrättää vähän turhan ylös.
-
Onko kukaan kokeillut noita Polestar asetuksia? Ilmeisesti muuttaa vain vaihdelaatikon softaa, mutta pitäis muuttua vaihdot pehmeämmiksi.
2030 V60 D3 AWD, laitoin "Polestar optimised" , tuli ajotila valikkoon "Polestar engineered" ja sinne ajotilojen säätövalikoihin tuli niihin jarrujen, ohjausvasteen jne säätöön optio Polestar. Vaihteisto on terävämmällä, kaasuvaste terävä ja pitää kierroksia korkeammalla, mutta en tiedä onko paljon kummempi ko orggis " performance" vai dynamic ko se nyt vakiona oli ? Ei tee dieselistä urheiluautoa. Oikea optimointi kai sisältää awd balanssia, tehoja yms. muutakin kuin vaihteiston säädön ?
Muutaman päivän nyt värkännyt ja testaillut niin eipä tuolla Orbitilla nyt ihmeitä tee. Nyt kun selvisi tuo että lämmityksen saa kiertämään moottoriin irroittamalla pistokkeen, en toistaiseksi löydä itselle isosti käyttöä tälle.
(https://i.ibb.co/DKN6y92/20240109-195124.jpg) (https://ibb.co/DKN6y92)
-
2030 V60 D3 AWD, laitoin "Polestar optimised" , tuli ajotila valikkoon "Polestar engineered" ja sinne ajotilojen säätövalikoihin tuli niihin jarrujen, ohjausvasteen jne säätöön optio Polestar. Vaihteisto on terävämmällä, kaasuvaste terävä ja pitää kierroksia korkeammalla, mutta en tiedä onko paljon kummempi ko orggis " performance" vai dynamic ko se nyt vakiona oli ? Ei tee dieselistä urheiluautoa. Oikea optimointi kai sisältää awd balanssia, tehoja yms. muutakin kuin vaihteiston säädön ?
Muutaman päivän nyt värkännyt ja testaillut niin eipä tuolla Orbitilla nyt ihmeitä tee. Nyt kun selvisi tuo että lämmityksen saa kiertämään moottoriin irroittamalla pistokkeen, en toistaiseksi löydä itselle isosti käyttöä tälle.
(https://i.ibb.co/DKN6y92/20240109-195124.jpg) (https://ibb.co/DKN6y92)
Orbitin hienous taitaa tulla parhaiten esiin jos lähdetään lisäämään autoon tavaraa mitä siinä ei ole aiemmin ollut ja mitä volvo ei suostu tekemään.
Esim. 360 kameran lisäys tai B&O audioiden päivitys.
-
Nyt on itselle koodattu:
S/S painike muistilla
Ajovalopesurit pois
Lisävalon heräte
Moottori lämpeämään polttoainelämmittimellä
R-Design logo mittaristoon käynnistyksen yhteydessä (Oli jostain syystä Standard asetuksella vaikka auto on R-Design paketilla)
Ajovalot kääntyy myös pitkät päällä
Takavalot palaa thor's hammerien kanssa 0- asennossa. Pelkät päiväajovalot palaa aika harvoin automaatilla. Toimii toki parkkiasennossakin, palaa paikallaan himmeämmin ja liikkeellä kirkastuu, mutta välillä unohtuu päälle ja auto ei siitä tunnu ilmoittavan. Mielestäni 118 AUTOLIGHT FUNCTION ei tuntunut vaikuttavan valoanturin toimintaan.
Vielä kun saisi saattovalot toimimaan pelkästään avaamalla kuskin ovi ettei tarvitsisi viiksestä aktivoida.
-
Nyt on itselle koodattu:
S/S painike muistilla
Ajovalopesurit pois
Lisävalon heräte
Moottori lämpeämään polttoainelämmittimellä
R-Design logo mittaristoon käynnistyksen yhteydessä (Oli jostain syystä Standard asetuksella vaikka auto on R-Design paketilla)
Ajovalot kääntyy myös pitkät päällä
Takavalot palaa thor's hammerien kanssa 0- asennossa. Pelkät päiväajovalot palaa aika harvoin automaatilla. Toimii toki parkkiasennossakin, palaa paikallaan himmeämmin ja liikkeellä kirkastuu, mutta välillä unohtuu päälle ja auto ei siitä tunnu ilmoittavan. Mielestäni 118 AUTOLIGHT FUNCTION ei tuntunut vaikuttavan valoanturin toimintaan.
Vielä kun saisi saattovalot toimimaan pelkästään avaamalla kuskin ovi ettei tarvitsisi viiksestä aktivoida.
Tekisikö teistä joku noita muutoksia mulle korvausta vastaan ? V60 -19 D3 R-Design kyseessä.
-
Tekisikö teistä joku noita muutoksia mulle korvausta vastaan ? V60 -19 D3 R-Design kyseessä.
Kukaan ei ole vastannut.
Vaatii pin koodin purun ostamisen ja lisenssin oston ohjelmointiin.
Ei pysty ilmaiseksi tekemään mitään.
Osta itse pin-koodi ja lisenssi. Tarvitset läppärin ja kaapelin. Sieltä sitten vaan klikkailet mitä tarvitset.
-
Itse ostin Orbit tilauksen yhteydessä heiltä palveluna tuon PINin selvittämisen, sähköpostilla VIN heille ja tuli yön aikana PIN minulle. Maksoi 125$ vuositilauksen päälle, mutta mielestäni kohtuullinen maksu helppoudesta.
Eli jos ymmärsin oikein, niin heille VIN ja paluupostissa PIN? Kuulostaa liian helpolta :P.
Tämän jälkeen sitten Orbit käyntiin ja auton kanssa yhteyteen, niin pääsisi säätämään? Aukeaako CEM konfiguroitavaksi siis Orbitilla vain syöttämällä PIN-koodin ohjelmaan? Taisin jonkun videon katsoa, jossa se kävi näin mutta videolla kaikki on niin helppoa ja tosielämässä sitten ei..
-
Sehän just tuossa lainaamassasi viestissä kerrottiin en tiedä minkä videon katsoit mutta ainakin minä olen yhden suomeksi tubeen tehnyt ja taisin kertoa sen siinäkin. Se on just noin.
-
Nonii, sehän meni tilaukseen ja on jo testattukin. Onhan se kyllä näppärä ohjelma.
Mm. seuraavat kohdat tuli muutettua:
043. MAX VEHICLE SPEED LIMITATION Speed limit 250 km/h
102. DESIGNED POSITION LIGHT With designed position light - animation (ei käsitystä, näkyykö mitenkään, kun en ole vielä testaillut)
105. WELCOME & GOODBYE LIGHTS TYPE Approach and home safe lighting, light pattern 4
107. EXTERIOR LIGHT LOGIC Dedicated Day Running Light or Dipped light in all positions (kokeilen ensin "Dedicated Day Running Light Lamp In Pos '0' And 'POS'", joka toimi edellisessä V70:ssä mutta nyt V60:ssa ei sillä alkanut takavalot palaa)
109. ACTIVE HIGH BEAM With AHB2 (Adaptive), High Beam in Small Village
121. HEADLIGHT CLEANING OPTION Without headlight cleaning
168. SCREEN THEMES/SKINS Excellence (alkuperäinen oli Inscription enkä huomannut kyllä mitään muutosta, liekö toimiikaan)
207. VIDEO ALLOWED Always (All speeds)
256. BENDING LIGHT With Bending Light in High and Low Beam
271. STOP START FUNCTION MEMORY Button with memory, Standard symbol
Toimisikohan kohta 118 siten, että päiväajovalot palaisi herkemmin ja ajovalot sytytettäisiin aikaisempaa myöhemmin?
118. AUTOLIGHT FUNCTION Shorter Day (Europe)
118. AUTOLIGHT FUNCTION Longer Day (Asia)
<EDIT>poistettu höpötyksiä, VKP (=vika käyttäjän päässä)</EDIT>
-
Onko kokemusta kun "poistaa" tuon vesikierron by-pass venttiilin ohjelmasta, niin muuttuuko lämmittimen käyntiaika samalla pitemmäksi kuten vanhemmissa? Omassa on nyt vaan töpseli otettu irti venttiilistä ja moottori kyllä lämpenee mutta tuolla 30min lämmitysajalla sisätilat jää vähän viileäksi kovemmilla pakkasilla.
-
Onko kokemusta kun "poistaa" tuon vesikierron by-pass venttiilin ohjelmasta, niin muuttuuko lämmittimen käyntiaika samalla pitemmäksi kuten vanhemmissa?
Ei taida muuttua. Minulla oli jo oletuksena vesikierto koneelle aktivoituna. Edelleen max 30min. Yllättävän hyvin se on riittänyt vaikka -35 asteessa olis toivonut ehkä pidempääkin käyntiaikaa.
-
V60 CC 2019 odottaa pihalla säätöä.
Lämmitin:
- ID:345 BYPASS VALVE HVAC -> 02 With bypass valve, Arvoksi ->01 Without bypass valve
Start Stop:
- 271. STOP START FUNCTION MEMORY Button with memory, Standard symbol
Onko tämä muuten profiilikohtainen, että miten asetus tallentuu?
Mitä muuta kannattaa säädellä?
Viikon ajelun perusteella ei vielä muuta ole tullut mieleen..
Pitää tällä viikolla tuo Orbitin lisenssi tilailla + PIN :)
-
Mitä muuta kannattaa säädellä?
Viikon ajelun perusteella ei vielä muuta ole tullut mieleen..
Pitää tällä viikolla tuo Orbitin lisenssi tilailla + PIN :)
Vähän makuasioita. Ite tykkään, että takavalot palaa aina, kun auto on käynnissä (+drl). Muutaman pimeällä ajon jälkeen kääntyvät pitkät on ihan ok, mutta vähän jotain hienosäätöä kaipaisi - ehkä. Pitää tutkia, onko muilla ajovaloasetuksilla jotain vaikutusta.
235 (PHONE AS KEY) kiinnostaisi myös mutta vaatineeko jotain palikkaa + Vidalla asennuksia ennen kuin on edes mahdollista?
-
Miten muilla nousee moottorin lämmöt mittarin mukaan?
Eli tein eilen muutoksen: 345 BYPASS VALVE HVAC -> 02 With bypass valve, Arvoksi ->01 Without bypass valve
Tänään oli sen 30min webasto päällä ja mittarin mukaan lämmöt näytti kahta pykälää.
-
Miten muilla nousee moottorin lämmöt mittarin mukaan?
Eli tein eilen muutoksen: 345 BYPASS VALVE HVAC -> 02 With bypass valve, Arvoksi ->01 Without bypass valve
Tänään oli sen 30min webasto päällä ja mittarin mukaan lämmöt näytti kahta pykälää.
Kyllä se alavesiletku ainakin ihan lämmin nyt on, eli uskoisin että lämpö kiertää.
-
Miten muilla nousee moottorin lämmöt mittarin mukaan?
Eli tein eilen muutoksen: 345 BYPASS VALVE HVAC -> 02 With bypass valve, Arvoksi ->01 Without bypass valve
Tänään oli sen 30min webasto päällä ja mittarin mukaan lämmöt näytti kahta pykälää.
Ei ole kokemusta tuosta palkkimallisesta lämpömittarista liiemmin mutta täällä nousee V90:sen lämmöt vastaavalla lämmitysjaksolla siihen 40°C tuntumaan, joten uskoisin että tuo kaksi pykälää on sen kanssa ihan linjassa.