Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Lankku - 29.03.2017, 22:07:52

Otsikko: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 29.03.2017, 22:07:52
Englantilaisella tuli vajaa kaksi vuotta sitten ajettua Lappeenrannassa maililla (https://youtu.be/02hv4d2bkiM) hyvissä olosuhteissa 302km/h ja koska se oli ns. liian helppoa, niin 320kmh/eli 200mph ylitys tuli toki mieleen. Saman vuoden syksyllä piti käydä yrittämässä uudestaan, mutta silloin oletettavasti tulpan sulamisen myötä suli myös kansi ja tulos oli vain 290km/h ::)

Ensimmäisellä yrityksellä käytössä oli noin 700hv ja 840Nm kohtuu laajalla käyttöalueella. Ja siihen on lisättävissä 50-100hv ihan vain säätämällä. Autossa ei ollut korin puoleen mitään muita muutoksia kuin madallus, keulan saumojen teippaus ja 7cm korkea lisähuuli etuspoilerin alle. Nyt pitäisi kehitellä mitä muuta sellaista siihen tekisi, joka vähentäisi ilmanvastusta ja toisaalta auttaisi vakaudessa isommissa nopeuksissa. Arviolta 270-280 paikkeilla keula alkoi tuntumaan hieman kevyeltä, mutta se voi johtua ihan jo nopeudestakin.

Tuollaisena tuli ajettua, tuulilasilista poistui lasinvaihdon yhteydessä:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-90/69.jpg)

Lisähuuli yksistään vaikutti jo normaalissa maantieajossa liki myrskytuulisena päivänä huomattavasti auton käytökseen. Tuuli ei vienyt autoa käytännössä ollenkaan, koska ilmaa ei päässyt alle yhtä paljon kuin ennen. Alle menisi vielä vähemmän ilmaa jos sitä jatkaisi pari senttiä lisää alaspäin. Lisämadallus ei ole oikein hyvä jos haluaa, että etupyörät kääntyykin vielä ilman muutoksia pyöräkoteloihin. Pohjan tasoittaminen ilman pyörteilyn vähentämiseksi on ollut päälimmäisenä mielessä ja tein jo toissavuonna keulaan pellistä jonkinlaisen suoristuksen:

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-90/Laitot%202015/25.jpg)

Pohjan tasoittaminen yhdessä matalamman etuspoilerin kanssa voisi auttaa myös konehuoneeseen patoutuvan ilman poistumista. Mutta mitäs lisäksi? Yhdessä mailille tarkoitetussa autossa näin katonkulmaan laitetun spoilerin, joka jatkoi kattolinjaa samaan tyyliin alaviistoon kuin viistoperissä. Voisko sellaisella olla merkitystä vai onko parempi vaan saada ilma irtoamaan katon kulmalta suoraan ilman suurempaa pyörteilyä? Toinen on miedon diffuusorin lisääminen, mutta mikä sen vaikutus sitten on kokonaisuudessaan. Ei viitsisi ihan arvallakaan tehdä muutoksia, varsinkaan jos on epäilys mennäänkö ajettavuuden kannalta huonompaan suuntaan. Testimahdollisuudetkin on vähissä, eikä kyse ole kuitenkaan kuin muutamasta vedosta kerrallaan.

Pyyhkijänvarret ja peilien poistaminen/taittaminen on muutoksista helpoimpia. Auttaisiko esimerkiksi vanteiden peittäminen suoralla kapselilla mitään ilman pyörteilyyn pyöräkotelossa? Pitää olla kiinnitykset ja keskitykset kunnossa, että pysyvät varmasti ilman ravistuksia. Eikä muutokset saa tietenkään olla sellaisia, jotka haittaavat ns. normikäyttöä, vaan "ylimääräiset" osat on oltava poistettavissa kohtuullisella vaivalla :)
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: puliukk0 - 29.03.2017, 22:40:27
Mä ymmärtänyt yleisesti, että se ilma pakkaantuu konehuoneeseen eikä pääse sieltä pois. Eli keulan imemää ilmaa pienennetään ja samalla parannetaan poistuvaa ilmaa.
Sitä en tiedä paljonko kärsii teipata maskia umpeen, luultavasti(?) kokonaan. Kuitenkin ilma liikkuu silti aivan järjettömästi +200kmh nopeudessakin konehuoneessa.

Mun tyhmällä maalaisjärki aerodynamiikalla tuo 7cm lisähuuli spoilerin alle vain lisää ilmanvastusta isompana otsa pinta-alana.

Saa ja pitää korjata jos olen aivan ulapalla.

EDIT:
Tuossa jotain juttua: http://forums.tbforums.com/showthread.php?t=287934
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 29.03.2017, 23:01:55
Mitä vähemmän etupuskurin alta menee ilmaa auton alle, sitä vähemmän nostetta tulee keulaan ja vastaavasti ilma poistuu paremmin konehuoneesta?

Ilmanvirtauksen rajoittamista keulasta sisään olen ohimennen miettinyt, mutta kun ei ole tietoa asiasta niin vaikea sanoa. Pitäisi löytää se raja, joka vielä antaa riittävän määrän ilmaa jäähdytykselle.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: puliukk0 - 29.03.2017, 23:07:29
Mitä vähemmän etupuskurin alta menee ilmaa auton alle, sitä vähemmän nostetta tulee keulaan ja vastaavasti ilma poistuu paremmin konehuoneesta?

Ilmanvirtauksen rajoittamista keulasta sisään olen ohimennen miettinyt, mutta kun ei ole tietoa asiasta niin vaikea sanoa. Pitäisi löytää se raja, joka vielä antaa riittävän määrän ilmaa jäähdytykselle.

Tuossa lisäämässä linkissä oli tämä:
(http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i24/2455_7mg.jpg)

Lähinnä ilman vähentäminen konehuoneeseen (eli kennot jne) sen ilman poistuminen (konepellin takareunaa ylös mahd.?) sekä ei koko konehuoneen alapuolta tukkivaa levyä (ilma ei pääse pois).

Pohjan vuoraaminen ei hirveitä tee yleisesti (tuohon nosteeseen voi auttaakkin, en tiedä), lähinnä pitäisi siitä etupuskurin alta saada ilma ohjattua etuakselin "ali". Vähän samalla tavalla kuten mahdollisesti esim. 940 pohjamuovi?.

Kuitenkaan tekemättä lippaa puskurin alle, koska se lisää ilmanvastusta.

Vai? ???
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 29.03.2017, 23:34:15
Tuon linkin juttu ei vaan ota millään tavalla kantaa keulan muutoksiin kuin sillä, että auton ulkopuoli vaikuttaa ilmanvastukseen. Ja miten kokonaistilanne muuttuu kun autoa madalletaan sekä ilmankulkua alle rajoitetaan. Voisi olettaa ulkopuolen ja konehuoneeseen menevän ilman suhteellinen osuuden kasvavan selvästi.

240:ssä etupalkki on selvästi alempana kuin etuspoilerin alareuna. Siitä on huono vetää suoraa pintaa etupalkkiin ilman, että tehdään samalla ilmavirralle laaja pinta aiheuttaa lisää nostetta? 7cm korkean lisähuulen alareuna on äkkiä pyöriteltynä noin sentin alempana kuin etupalkki, jolloin ilmavirta ei pääse tekemään nostetta tehdyn levyn kautta. Voisin olettaa pelkän lisähuulen lisäämisen pienentävän ilmanvastusta ihan vain sillä mutulla, että maantieajossa kulkee keveämmin. Konehuoneen takaosaa en ole tukkimassa, kuvassa näkyvä levyhän peittää vain etupalkin etupuolisen alueen. Ilma ei myöskään pääse pyörteilemään sisälokarien etupuolella olevassa tyhjässä tilassa.

Konepellin takareunan nosto pitäisi tehdä ns. kelluvana ratkaisuna eli se nousisi vasta ilmanpaineen vaikutuksesta. Tässä on vaan se haitta, että jos jotain hajoaa niin riskinä on näkyvyyden häviäminen ja mahdollisten palokaasujen tai muun savun kulkeutuminen ilmanottoaukosta sisälle.

Pohjan suoritamiseen voi varmaankin laskea mukaan taka-akselin vaikutuksen ilmanvastukseen. Vaikka se madalletussa onkin jo aika syvällä omassa poterossaan, eikä vaikuta ilman virtaukseen samalla tavalla kuin vakiokorkuisessa autossa. Ilma on kuitenkin on ohjattava akselin ohi pohjaa suoristaessa. Kardaanitunneli jää oletettavasti auki, joten perälle saanee normaalin määrän jäähdytystäkin.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: razori - 29.03.2017, 23:56:31
Tuosta pohjan suoristamisesta on ainakin hyvä lähteä, sillä ainakin Mersu muovittaa pitkälti kaikkien autojensa pohjat likipitäen umpeen. On kuulemma tutkittu vaikutus ainakin polttoainetalouteen, ja kun hieman asiaa pyörittelee niin vähempi vastusta ---> polttoainetta säästyy.

Oliko sulla muuten peilit käännetty koria vasten? Tuo olisi ainakin helppo kokeilu.

Tämä (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/33983/Auton+polttoainetaloudellisuuden+parantaminen.pdf?sequence=1) kaveri on tutkinut auton polttoainetaloudellisuutta hiukan enempi ja käsittelee muutamaa aerodynamiikankin juttua. Lopusta löytyy The Aerodynaamisin vehje ikinä. Siitä vaan mallia ottamaan :D
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: puliukk0 - 30.03.2017, 00:01:27
Otetaan siellä nyt edes vähän kantaa ilman rajottamisesta maskista, Volvon dokumentissakin ihan. Tietenkään tuotantoautossa koko maskia ei voi peittää.  :D

Mutta annetaan olla. Sovitaan ettei se kannata ollenkaan. :)
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 30.03.2017, 01:22:05
Maskin tai ilmanoton peittämisestä taitaa tulla hyötyä siinä vaiheessa jos ja kun auton alla oleva ilmanpaine ei vastusta ilman kulkua sinne. Koska muualle ei ole mun mielestä tarkoituksenmukaista omalla kohdalla ohjata ilmaa. Muutenhan ilmavirta kennojen läpi huononee entisestään kun ylipaine konehuoneessa huononee. Muullahan tästä tilanteesta ei pääse selville kuin tekemällä painemittauksia ja vertaamalla lämpötiloja missä vaiheessa jäähdytysteho alkaa huonontumaan.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: karppineen - 30.03.2017, 09:00:47
 Onko miten ajateltu jarrujen kuumenemista? Jos koko keula on ummessa ja lähtee  kunnolla radalle ajamaan , niin pääseekö jarruille tarpeeksi ilmaa :idiot2:

En minä mistään tiedä vaan tämmönen tulivaan mieleen.

 
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: razori - 30.03.2017, 09:38:19
Onko miten ajateltu jarrujen kuumenemista? Jos koko keula on ummessa ja lähtee  kunnolla radalle ajamaan , niin pääseekö jarruille tarpeeksi ilmaa :idiot2:

En minä mistään tiedä vaan tämmönen tulivaan mieleen.

Eihän nyt ole kyseessä kuin 1609m kaasu pohjassa ajamisesta. Niinkuin videossakin jo näki niin lopussa Lankku himmaili aika paljon moottorijarrulla.

Tuosta maskin teippaamisesta; Kai se ainakin yhden vedon kestää https://www.youtube.com/watch?v=vrKPPdTuk8I&t=7m0s

edit: hammondi ajoi 2 vetoa peräkkäin 142mph ja kun teippasi maskin umpeen ja täytti renkaat älyttömille ylipaineille niin 150mph.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Ribbe - 30.03.2017, 10:21:09
Jos rakentaisi jonkun vesisuihkujäähdytyksen jota käyttää tuommoisen vedon aikana niin uskaltaisi surutta peittää maskin. Varmasti suurin hyöty tulee keulan reikien tasoittamisesta + pohjasta. Lankun pitää tehdä joku oma tuulitunnelia vastaava laite jolla näkee miten ilma pyörteilee 240:n muodoissa ja sitten vain parannella.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: razori - 30.03.2017, 13:26:20
Youtuben syövereistä löytyi fluidimallit Volvo 245:lle;

https://www.youtube.com/watch?v=X37oXF7Oc6k

https://www.youtube.com/watch?v=19sE4o4Gqp0

Tuon katon jälkeen aiheutuvan pyörteilyn melkein jo pystyi arvaamaan, mutta tuo auton pohjasta aiheutuva pyörteily hiukan yllätti. Ja tuossa mallissa on tasapohja mikä antaisi aika hyvää osviittaa tapahtumista jos muovittaa auton pohjan tasaiseksi. Nythän pohjassa on kaikenmaailman onkaloa ja koloa mitä aiheuttaa turbulenttista virtausta. Tasaisella pohjalla virtaus on enemmän laminaarista eli vastustaa vähemmän.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 30.03.2017, 20:37:41
Onko miten ajateltu jarrujen kuumenemista? Jos koko keula on ummessa ja lähtee  kunnolla radalle ajamaan , niin pääseekö jarruille tarpeeksi ilmaa :idiot2:
Kuten todettua, nyt ei puhuta rata-ajosta. Sitä puuhaa varten pitäisi joka tapauksessa tehdä ilmanohjaus jarruille.

Tuosta maskin teippaamisesta;
Voisi äkkiä ajatella, että tehtaan jäljiltä oleva vapaastihengittävä ns. miedolla viritysasteella oleva auto on jonkin verran erilainen tapaus. Ei ole esimerkiksi välijäähdytintä jonka lämpeäminen vaikka 10 astetta normaalia korkeammaksi vaikuttaa suoraan suorituskykyyn. Jota taas jäähdytysjärjestelmän lämmönnousu ei tee jos/kun ollaan sopivissa rajoissa.

Eli kokonaan umpeen laittaminen on mun mielestä poissuljettu vaihtoehto, ellei ilmaa saa jostain muualta. Silloin pitänee olla flekti päällä koko ajan, nyt ei tarvitse ollenkaan. Ilman ilmavirtaa konehuoneen läpi konehuoneen lämpötila nousee ja myös vaihteiston jäähdytyksen voisi olettaa huonontuvan, koska sen ohi ei enää kulje ilmaa samalla tavalla.

Jos rakentaisi jonkun vesisuihkujäähdytyksen jota käyttää tuommoisen vedon aikana niin uskaltaisi surutta peittää maskin. Varmasti suurin hyöty tulee keulan reikien tasoittamisesta + pohjasta. Lankun pitää tehdä joku oma tuulitunnelia vastaava laite jolla näkee miten ilma pyörteilee 240:n muodoissa ja sitten vain parannella.
Sekin laitteisto lisää vaan painoa entisestään ja tulee yksi mahdollinen vikakohde lisää. Ennemmin koettaisin pitää ilmavirran riittävänä. Onhan Motopark melkein vieressä, sinne vaan hyvällä säällä testaamaan. Täytyis "vaan" rakentaa laitteisto jolla saa syötettyä savujuovan auton edestä ajon aikana ja pari kameraa kuvaamaan kulkua ajon aikana.

Youtuben syövereistä löytyi fluidimallit Volvo 245:lle;
Nuo tuli vilastua juuri hiljattain. Alapuolisen ilmavirran pyörteily auton takana on ns. selvä juttu korin muodosta johtuen. Olen jo pitkään katsellut, tosin vain peileistä, miten vesikelillä vesisumu nousee nousee auton perässä ylös. Mitä matalammalla kori on, sitä enemmän vesisumua nousee. Tuohon katonreunalta irtoavan ilmavirran käyttäytymiseen ois kehiteltävä sopiva siipi ja puskurin alle diffuusorintapainen ainakin.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: karppineen - 30.03.2017, 20:47:14

(https://s23.postimg.org/mw77yxemf/Screenshot_2017-03-30-20-43-58.png) (https://postimg.org/image/mw77yxemf/)
Tuollasta rakentamaan, ei maha muuten saada aerodynaamista  ;D
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: bolinder - 30.03.2017, 21:45:21
Lainaus
270-280 paikkeilla keula alkoi tuntumaan hieman kevyeltä, mutta se voi johtua ihan jo nopeudestakin.
Eikai  :D

Oletko tutustunu Polly Motorsportin pontiaciin? Sillä oli myös ongelmia että auto keveni= liikaa ilmaa auton alla, mutta sillä kivellä ei menty kun 407km/h

Kun sitä ilmaa sinne alle menee, niin tehdään keskiauton alle levy joka on lähellä maata. Ja siitä saa sitten imevä voimaa maata kohti, kuten Formuloissa( Näin olen lukenu) Oliko diffuserin idea sitten että ohjaa alta ilman paremmin pois ???

Ymärrän sun tuskan tässä, kyllähän auton moottoria voi virittää, mutta mitä sillä tekee jos lähtee lentoon  :-[
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Ribbe - 30.03.2017, 21:56:05
Sekin laitteisto lisää vaan painoa entisestään ja tulee yksi mahdollinen vikakohde lisää. Ennemmin koettaisin pitää ilmavirran riittävänä. Onhan Motopark melkein vieressä, sinne vaan hyvällä säällä testaamaan. Täytyis "vaan" rakentaa laitteisto jolla saa syötettyä savujuovan auton edestä ajon aikana ja pari kameraa kuvaamaan kulkua ajon aikana.

Nuo tuli vilastua juuri hiljattain. Alapuolisen ilmavirran pyörteily auton takana on ns. selvä juttu korin muodosta johtuen. Olen jo pitkään katsellut, tosin vain peileistä, miten vesikelillä vesisumu nousee nousee auton perässä ylös. Mitä matalammalla kori on, sitä enemmän vesisumua nousee. Tuohon katonreunalta irtoavan ilmavirran käyttäytymiseen ois kehiteltävä sopiva siipi ja puskurin alle diffuusorintapainen ainakin.
Jos autoa tekee vain seisovalle mailille niin ilmanvastus on suurempi nopeuteen vaikuttava kuin ehkä 20-30kg painoa. Se on totta että lisää vikaantumisherkkyyttä. Yksinkertaisemmillaan riittäisi paineilmasysteemi, sieltä tulee kylmää ilmaa. Tietty ongelma on että mistä saada koneelle ilmaa.

Pohja vain mahdollisimman tasaiseksi ja mahdollisimman lähelle maata. Tuli mieleen choppaus. Sillä saisi kokonaisilmanvastusta pienemmäksi kun pinta-ala pienenisi. Kyljistä listat pois ja reijät vain hitsata umpeen. Pienemmät peilit. Testata eri malleja miten ilma pyörteilee.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: reve - 31.03.2017, 16:02:20
Jos rakentaisi jonkun vesisuihkujäähdytyksen jota käyttää tuommoisen vedon aikana niin uskaltaisi surutta peittää maskin.

En tunne lajia mutta yleensä moottoriurheilussa ei autosta saa tippua mitään nesteitä radalle. Sitä vasten tollanen moottorin ulkopuolelle vettä kylvävä systeemi kuulostaa oudolta. Mä en ainakaan lähtis ajamaan kolmeasataa pidon rajoilla kulkevalla vehkeellä joka ruikkaa vettä konetilaan. Enkä kyllä haluais olla radalla ajamassa seuraavana jos edellinen auto on kylvänyt vettä alleen.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Jambo - 31.03.2017, 22:03:12
Se varmaan tulee ihan sumuna se vesi tollasis vehkeis  ???
Haihtuu nopiaan...
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.04.2017, 00:11:35
Voisiko tuo keulan keventyminen johtua kasvavasta upforcesta, joka taas johtuu mahdollisesta ylipaineesta auton alla.

Minnekkäs se ilma konehuoneesta pakenee? Runkopalkkien välissä mahan alle, eikö? Olisikohan mahdollista saada sitä poistumaan esim. lokasuojien kautta auton sivuille?

Jos et halua rajoittaa keulan läpi virtaavaa ilmaa ollenkaan, niin sitten on melkein pakko keksiä keino poistaa se ilma tehokkaasti. Maata nuoleva etuhuuli ja sivuhelmat toki aiheuttaa "maaefektin" ja muodostaa auton alle voimakkaan alipainealueen, jonne konehuoneen ilma pakenee, jos vain sinne mahtuu. 245:sen keulan aukkojen pinta-ala on vain aika helkutin suuri.

Järestään kaikissa "superautoissa" yms. "urheiluautoissa" joissa riittää poweri mennä lujaa, huutaa flektit järestään aina taajamanopeuksissa (ilmanvirtaus ei ole riittävä jäähdytykseen ilman, koska aerodynamiikka on rajoittanut aukkojen kokoa). Nykyään moni superauto "sulkee" ylimääräisiä aukkoja nopeuden ollessa riittävä (esim. Bugatti Veyron tekee näin).

Tippalistojen "sheivaaminen" pois, tai vastaavasti täyttäminen korin muotoihin mahdollisimman hyvin passaaviksi voisi myös auttaa jonkinverran. Joskus näin myös dokumentin jostain Maseratin mallista jossa on spoileri konepellin takareunassa. Spoilerin tarkoitus on (dokumentin mukaan) ohjata ilma tuulilasin ja matkustamon yli hallitusti suuremmissa nopeuksissa.



Minäkin väittäisin pohjan siloittamisen olevan ehkä paras/helpoin konsti tähän hätään. 245 ei ole ihmeellisen aerodynaaminen ja ilman tuulitunnelikokeita voi olla vaikea tehdä oikeita päätöksiä. Internetin aikoina kyllä luulisi löytyvän asiaa käsitteleviä artikkeleita. Esim. NASCARissa painittiin 60-luvulla aerodynamiikan kanssa aika voimakkaasti. Tuolloin autot olivat kantikkaita ja kulkivat korkealla, sieltä voisi löytyä jotain ideoita...?
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: mikan - 01.04.2017, 23:51:17
Tätä aerodynamiikka-asiaa olen muutaman kaverini kanssa miettynyt ihan tuosta 300km/h ylityksestä asti:

Minusta/meistä parannettavaa on:

Maskissa/keulassa= liikaa ilmaa konehuoneeseen, jonka pitää poistua auton alle vaikka jo 55m/s (200km/h) nopeudessa ilmaa menee konehuoneeseen sen +40m3, mikä taatusti riittää koneen jäähdyttämiseen välijäähdyttimineen.
245 maskin alaosan aukot peittäisin kokonaan ja jättäisin ylämaskin ylä osasta enintään puolet näkyviin. Koska jo se ~20m3 ilmaa sekunnissa riittää jäähdyttämiseen.

Pohja sileäksi, jotta se konehuoneesta ulos tuleva ilma mahtuu sinne, eikä sileä pohja tee sille kuumalle ilmalle vastusta. Toinen vaihtoehto on tarjota konehuoneesta ilma sivuille jotenkin.

Takapäässä se tyhjiön imu-yritys, eli auton alta virtaava ilma pitää saada täyttämään sitä ja myös pakokaasuja voi asiassa hyödyntää tykistön perävirtausyksikön tyylisesti, koska niitä tulee tolkuttomia määriä siellä 800hv teholuokissa.

Liika tontittamien tekee sitten maa-efektiä suuremmaksi (jarruttaa) ja lisää kitkakerrointa alustassa.

Jos haluaa hifistellä, niin vetoa varten voisi teipata kaikki valojen, ovien ja luukkujen saumat ennen vetoa, paitsi kuskin ovesta, ellei halua ikkunasta kulkea.   :buck2:
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 02.04.2017, 00:21:46
Oletko tutustunu Polly Motorsportin pontiaciin? Sillä oli myös ongelmia että auto keveni= liikaa ilmaa auton alla, mutta sillä kivellä ei menty kun 407km/h

Kun sitä ilmaa sinne alle menee, niin tehdään keskiauton alle levy joka on lähellä maata. Ja siitä saa sitten imevä voimaa maata kohti, kuten Formuloissa( Näin olen lukenu) Oliko diffuserin idea sitten että ohjaa alta ilman paremmin pois ???

Ymärrän sun tuskan tässä, kyllähän auton moottoria voi virittää, mutta mitä sillä tekee jos lähtee lentoon  :-[
En ole tutustunut. En pitäisi keventymistä vielä ongelmana, mutta sekin olisi tutkittava kuinka oikeasti käy.

Alla oleva levy on hieman hankala, koska autollahan ajetaan paikanpäälle ja matkalla on kuitenkin kaikenlaista möykkyä. Levyn kuljettaminen(vaikkakin osissa) ja asentaminen sekä irroittaminen paikanpäällä puolestaan tuottaa omia haasteitaan. Pohjaa suoraksi vaan, taakse jonkinlainen diffuusori mahdollisine korin ulkopuolelle tulevine jatkeineen sekä kattolinjaa alaviistoon jatkava siipi. Tällöin perässä pyörivä ilmavirta ei ilmeisesti pääse muodostamaan samanlaista pyörrettä aivan autoon kiinni, eikä vastusta kulkua niin paljoa.

Jos autoa tekee vain seisovalle mailille niin ilmanvastus on suurempi nopeuteen vaikuttava kuin ehkä 20-30kg painoa. Se on totta että lisää vikaantumisherkkyyttä. Yksinkertaisemmillaan riittäisi paineilmasysteemi, sieltä tulee kylmää ilmaa. Tietty ongelma on että mistä saada koneelle ilmaa.

Pohja vain mahdollisimman tasaiseksi ja mahdollisimman lähelle maata. Tuli mieleen choppaus. Sillä saisi kokonaisilmanvastusta pienemmäksi kun pinta-ala pienenisi. Kyljistä listat pois ja reijät vain hitsata umpeen. Pienemmät peilit. Testata eri malleja miten ilma pyörteilee.
Niin jos tekis vain mailille, mutta täähän on katuauto. Enkä ihan huvikseen ole sitä ulkoisesti vakiokuosiin laittanut maalauksen yhteydessä. 20-30kg painoa tarkoittaa myös sitä, että se laitteisto pitäisi sijoittaa jonnekin. Tuo ei mikään keijukainen ole enää muutenkaan kun omamassa kuskin kanssa pyörii 1600kg paikkeilla ellei ylikin... Vaikka maililla paino ei ole niin merkittävässä roolissa kuin vaikka vartilla, vaikuttaa lähtö yhtälailla loppunopeuteen. Mitä nopeammin saa lähdössä vauhtia, sitä paremmat mahdollisuudet on saada puuttuvia kilometrejä maaliviivalla nopeuteen.

Kuvassa näkyvää enempää ei voi madaltaa, ellei vaihda pienempiä eturenkaita. Alkaa normaaleissa joustoissa ja käännöksissä ottamaan renkaat kiinni sisäkaariin. Ulkokaaren kanttiin ottaa kiinni jo nyt radallakin. Choppauksen vaiva ja kulut ylittävät hyödyn. Kaikki lasit esimerkiksi teetettävä, takapäähän tehtävä vaikka pleksistä, yms.

Se varmaan tulee ihan sumuna se vesi tollasis vehkeis  ???
Haihtuu nopiaan...
Todennäköisesti, mutta ylimääräisten laitteiden lisääminen tämän takia ei ole omalla listalla kovinkaan korkealla. Katsotaan nyt muut vaihtoehdot ensin. Ja eihän sitä tiedä tuleeko tästä mitään jos kamppeet ei vaikka muuten kestä nipussa :buck2:

Lainaus
En viitsinyt laittaa koko lainausta :P

Keulan keventymisestä ei ole mitään tietoa, ainoastaan se, että tuntuu siltä. Kovissa nopeuksissa pientenkin ohjausliikkeiden vaikutus on suurempi kuin pienissä nopeuksissa, joten se voi olla pelkkä tunne. Asia pitäisi selvittää esimerkiksi sopivaan paikkaan sijoitetulla mitta-asteikolla ja sitä kuvaavalla kameralla. Jos jaksaa mennä niin pitkälle.

En ole tainnut sanonua, että en halua rajoittaa ilmavirtaa keulan läpi? Silläkin on edelleen ehtonsa ja yksi niistä on saada auton alla oleva ylipaine pois tai niin pieneksi, ettei keulasta sisään tulevaa ilmavirtaa rajoittaessa ilman liikkuminen huonone. Konehuoneeseen pakkautuva ilma aiheuttanee omalta osaltaan nostetta ja virtauksen vähentäminen tai ainakin ilmankulun parantaminen auttaa tilanteeseen. Saahan sitä alle mennäkin, em. jäähdytysominaisuus. En oikein näe onko ilman poistamisessa sivuille suurempaa hyötyä. Sen on kuitenkin kuljettava auton kylkeä pitkin taakse, jossa irtoaa takanurkasta pyörteilemään. Ennemmin koettaisin ohjata alla taaksepäin ja diffuusorin kautta pois.

Korin muokkaaminen päälisin puolin muutoin kuin tarvittavia osia lisäämällä on hyvin pitkälti poissuljettu vaihtoehto. Tippalistat kuuluu asioihin jotka voi teipata ainakin testiksi.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.04.2017, 02:03:26
Tuos päivällä tätä mietin, olikos 240:ssä helmoissa tunkinkorvat yms.?

Mietin, että olisiko mahdollista muokata esim. 850:n muovihelmat 240:iin sopiviksi? Näitä huomaamattomasti (sisäreunastaan) alas jatkamalla voisi ainakin parantaa sitä auton alla olevan "tilan" kotelointia, ettei muodostuisi sitä ilman pyörteilyä ja karkailua auton sivuille (samalla ne mahdolliset tunkinkorvat yms. poterot saisi koteloitua sileäksi). Painokaan ei nousisi paljoa, maavara tietty vähenisi.

Mutta olisiko tuossa yksi apu? Tuohon lisäten koko pohjan ali menevä levy (eli pohja sileäksi), tai edes pahimpien poteroiden "ohittaminen" pellilä ja taka-akselin jälkeinen levyn nousu (ilman nosto auton alta auton taakse, vähentäen jättöpyörrettä).

240 on vanha kori, joten otankin tähän vanhan korin esimerkin.
Harrastaja-kolleegalla on 300hp Fiat 127. Ihan projektin alkuvaiheissa oli ongelmia lämpöjen kanssa ja yli 160km/h nopeudessa etupään pito oli heikko.
Auton keulaan lisättiin ilmaa sivuille (ja välijäähdyttimelle) ohjaava lippa ja moottoritilan alle tehtiin niin peittävä tasainen levy kuin mahdollista oli pyörien kääntämisen rajoissa. Pellin takareunaan jätettiin alaspäin taittuva, muistaakseni 5-7cm rako koko matkaltaan tulipellin ja pohjapellin väliin, josta konehuoneen ilma poistui. Tuolloin hiukan harrastajapiirissä epäiltiin, miten moottorin lämpöjen käy (vakiokokoinen, 0.9l moottorille tarkoitettu syyläri).
Lopulta moottorin jäähdytys parani, eikä esim. kaasuttimien höyrystymistä enään niin paljoa esiintynyt. Kovissa vauhdeissa ilmennyt keulan "kelluminen" hävisi.

Tämä nyt on puhtaasti pohdintaa, mutta aihe kiinnostaa. Harmi, kun ei ole tuulitunnelia.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Greycap - 02.04.2017, 11:59:52
Jos korin muokkaus ei ole vaihtoehto niin ei sitten tämäkään mutta tarjoan kuitenkin.

Itse lähtisin poistamaan sitä konehuoneeseen menevää ilmaa yläkautta mutten "perinteisesti" takareunasta vaan heti jäähdyttimen jälkeen, konepeltiin jäähdyttimen levyinen aukko jonka takareunasta ramppi jäähdyttimen takareunaan niin loivana kuin mahtuu tekemään. Otetaan se jäähdyttimen läpi kulkenut ilma (tai ainakin osa siitä) heti pihalle sieltä eikä edes päästetä sitä konehuoneeseen.

Huonoina puolina tinakutonen on niin pitkä kone että siitä ei kovin hyvää saa ja konepeltiin tosiaan tulee sellainen puoli metriä leveä postiluukku, ja kukaan ei tiedä miten se taas vaikuttaa keulan päällä liikkuvaan ilmaan.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Maikkimaa - 17.04.2017, 19:29:21
Olisiko aivan hullu idea alkaa miettimään lippaa katolle niinkuin isojen poikien kiihdytysvehkeissä?
Tarkoitan sellaista joka tässä tapauksessa jatkaisi katon linjaa, ja täten ohjaisi auton taakse jäävää pyörteilyä kauemmas.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 17.04.2017, 20:07:03
Olisiko aivan hullu idea alkaa miettimään lippaa katolle niinkuin isojen poikien kiihdytysvehkeissä?
Tarkoitan sellaista joka tässä tapauksessa jatkaisi katon linjaa, ja täten ohjaisi auton taakse jäävää pyörteilyä kauemmas.

Sellainen on tulossa.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: mikan - 17.04.2017, 23:14:25
Olisiko aivan hullu idea alkaa miettimään lippaa katolle niinkuin isojen poikien kiihdytysvehkeissä?
Tarkoitan sellaista joka tässä tapauksessa jatkaisi katon linjaa, ja täten ohjaisi auton taakse jäävää pyörteilyä kauemmas.

Tuo lisää ainoastaan taka-akselin pitoa, joka kiihdytys-laitteissa on tarpeen isommilla tehoilla.
Jarruttavaan pyörteilyyn tuo ei vaikuta yhtään mitään, muuten kuin negatiivisesti otsapinta-alaa kasvattamalla. Joten se jarruttaa mailin vedoissa enemmän kuin tuo mitään hyötyä muka ilmanvastusta vähetämällä!  :-\
Omaan hitusen kokemusta lievästi ali-soonisten ja selvästi ylisoonisten projektiilien suunnittelun osalta...   ::)
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Lankku - 17.04.2017, 23:32:28
Kyse ei ole spoilerista vaan katon jatkeesta, joka ohjaa ilmavirtauksen kauemmaksi korista.

(http://i188.photobucket.com/albums/z11/brucepick/100_0027.jpg)
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: mikan - 17.04.2017, 23:41:28
Kyse ei ole spoilerista vaan katon jatkeesta, joka ohjaa ilmavirtauksen kauemmaksi korista.

(http://i188.photobucket.com/albums/z11/brucepick/100_0027.jpg)

Tuolla viritelmällä vaikutus on prosentin osissa kokonaisuudessa.  :-\

Edelleen miettisin sitä pakokaasujen ohjaamista täyttämään sitä takapään "tyhjiötä" tykistön perävirtausyksikön tyylillä, sillä voi saada todellisia hyötyjä varsinkin kovissa nopeuksissa (+50m/s).
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Ribbe - 18.04.2017, 11:43:39
Tuolla viritelmällä vaikutus on prosentin osissa kokonaisuudessa.  :-\

Edelleen miettisin sitä pakokaasujen ohjaamista täyttämään sitä takapään "tyhjiötä" tykistön perävirtausyksikön tyylillä, sillä voi saada todellisia hyötyjä varsinkin kovissa nopeuksissa (+50m/s).
Ei taida mikään yksittäinen juttu paljoa vaikuttaa jos ei ala radikaaleihin kori muutoksiin.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: vitor - 21.04.2017, 10:26:37
Jos korin muokkaus ei ole vaihtoehto niin ei sitten tämäkään mutta tarjoan kuitenkin.

Itse lähtisin poistamaan sitä konehuoneeseen menevää ilmaa yläkautta mutten "perinteisesti" takareunasta vaan heti jäähdyttimen jälkeen, konepeltiin jäähdyttimen levyinen aukko jonka takareunasta ramppi jäähdyttimen takareunaan niin loivana kuin mahtuu tekemään. Otetaan se jäähdyttimen läpi kulkenut ilma (tai ainakin osa siitä) heti pihalle sieltä eikä edes päästetä sitä konehuoneeseen.

Huonoina puolina tinakutonen on niin pitkä kone että siitä ei kovin hyvää saa ja konepeltiin tosiaan tulee sellainen puoli metriä leveä postiluukku, ja kukaan ei tiedä miten se taas vaikuttaa keulan päällä liikkuvaan ilmaan.
Ilmanpoisto konepeltiin on oikeasti toimiva.ilma ei mene pohjan alle aiheuttamaan nostetta, konehuone pysyy viileämpänä ja jäähdyttimien läpi kulkee enempi ilmaa.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Huikkoster - 21.04.2017, 11:14:28
Mutta vaikuttaako positiivisesti huippunopeuteen?
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: vitor - 21.04.2017, 12:54:57
Pelkästään alhaisemmat imulämmöt, tuo lisää vauhtia. Mitä tuohon keulan "leijumiseen" tulee, niin se on todella ikävän tuntuinen yli 200km/h vauhdissa.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Huikkoster - 22.04.2017, 12:54:14
Löhöän sohvalla ja katson projekti ihmemaata netflixissä (kausi 1, jakso 10)

Tekivät kauko-ohjattavalle autolle tuulitunneli testiä.
Pistivät takasiipeen pieniä haineviä joilla ilmanvastus putosi 9% :o.

Vortex generator haulla löytyy googlesta juttuja. Niillä tehdään pyörteitä joka pitää ilmavirran lähempänä koria.
https://www.google.fi/search?q=vortex+generator&prmd=ivnsp&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiwxuXs5LfTAhUCIpoKHQLyBTQ4UBD8BQgFKAA#spf=1


Ja vaikuttaa toimivan kunhan niiden asento, määrä ja sijainti on oikein.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Orlov - 22.04.2017, 13:32:02
Tais olla jossain Subaru/Mitsubishi ralliautossa alunperin? Shark fin spoiler
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Huikkoster - 22.04.2017, 13:51:54
Mut mihin niitä laittais farkussa? Näyttää toimivan sedanien kattojen takaosassa.

Diffuusoriin?
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Dmies - 22.04.2017, 13:59:57
Tais olla jossain Subaru/Mitsubishi ralliautossa alunperin? Shark fin spoiler
Mitsubishi Lancer Evo 9:ssä on muistaakseni tehtaalta tullessa tuommoiset. Evoissa ainoastaan 9 mallissa.
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: TPK1980 - 02.05.2017, 18:33:54
Aktiivista aerodynamiikkaa kehiin!

http://www.thedrive.com/news/9858/porsche-patents-retractible-rear-diffuser
Otsikko: Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
Kirjoitti: Huikkoster - 02.05.2017, 19:37:08
Aktiivista aerodynamiikkaa kehiin!

http://www.thedrive.com/news/9858/porsche-patents-retractible-rear-diffuser
Eli niinkuin näin?
https://m.youtube.com/watch?v=WyYB-E0rnw4
? :idiot2: