Elekma  Autoracing

240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?

  • 37 Vastauksia
  • 12216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Englantilaisella tuli vajaa kaksi vuotta sitten ajettua Lappeenrannassa maililla hyvissä olosuhteissa 302km/h ja koska se oli ns. liian helppoa, niin 320kmh/eli 200mph ylitys tuli toki mieleen. Saman vuoden syksyllä piti käydä yrittämässä uudestaan, mutta silloin oletettavasti tulpan sulamisen myötä suli myös kansi ja tulos oli vain 290km/h ::)

Ensimmäisellä yrityksellä käytössä oli noin 700hv ja 840Nm kohtuu laajalla käyttöalueella. Ja siihen on lisättävissä 50-100hv ihan vain säätämällä. Autossa ei ollut korin puoleen mitään muita muutoksia kuin madallus, keulan saumojen teippaus ja 7cm korkea lisähuuli etuspoilerin alle. Nyt pitäisi kehitellä mitä muuta sellaista siihen tekisi, joka vähentäisi ilmanvastusta ja toisaalta auttaisi vakaudessa isommissa nopeuksissa. Arviolta 270-280 paikkeilla keula alkoi tuntumaan hieman kevyeltä, mutta se voi johtua ihan jo nopeudestakin.

Tuollaisena tuli ajettua, tuulilasilista poistui lasinvaihdon yhteydessä:


Lisähuuli yksistään vaikutti jo normaalissa maantieajossa liki myrskytuulisena päivänä huomattavasti auton käytökseen. Tuuli ei vienyt autoa käytännössä ollenkaan, koska ilmaa ei päässyt alle yhtä paljon kuin ennen. Alle menisi vielä vähemmän ilmaa jos sitä jatkaisi pari senttiä lisää alaspäin. Lisämadallus ei ole oikein hyvä jos haluaa, että etupyörät kääntyykin vielä ilman muutoksia pyöräkoteloihin. Pohjan tasoittaminen ilman pyörteilyn vähentämiseksi on ollut päälimmäisenä mielessä ja tein jo toissavuonna keulaan pellistä jonkinlaisen suoristuksen:



Pohjan tasoittaminen yhdessä matalamman etuspoilerin kanssa voisi auttaa myös konehuoneeseen patoutuvan ilman poistumista. Mutta mitäs lisäksi? Yhdessä mailille tarkoitetussa autossa näin katonkulmaan laitetun spoilerin, joka jatkoi kattolinjaa samaan tyyliin alaviistoon kuin viistoperissä. Voisko sellaisella olla merkitystä vai onko parempi vaan saada ilma irtoamaan katon kulmalta suoraan ilman suurempaa pyörteilyä? Toinen on miedon diffuusorin lisääminen, mutta mikä sen vaikutus sitten on kokonaisuudessaan. Ei viitsisi ihan arvallakaan tehdä muutoksia, varsinkaan jos on epäilys mennäänkö ajettavuuden kannalta huonompaan suuntaan. Testimahdollisuudetkin on vähissä, eikä kyse ole kuitenkaan kuin muutamasta vedosta kerrallaan.

Pyyhkijänvarret ja peilien poistaminen/taittaminen on muutoksista helpoimpia. Auttaisiko esimerkiksi vanteiden peittäminen suoralla kapselilla mitään ilman pyörteilyyn pyöräkotelossa? Pitää olla kiinnitykset ja keskitykset kunnossa, että pysyvät varmasti ilman ravistuksia. Eikä muutokset saa tietenkään olla sellaisia, jotka haittaavat ns. normikäyttöä, vaan "ylimääräiset" osat on oltava poistettavissa kohtuullisella vaivalla :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Mä ymmärtänyt yleisesti, että se ilma pakkaantuu konehuoneeseen eikä pääse sieltä pois. Eli keulan imemää ilmaa pienennetään ja samalla parannetaan poistuvaa ilmaa.
Sitä en tiedä paljonko kärsii teipata maskia umpeen, luultavasti(?) kokonaan. Kuitenkin ilma liikkuu silti aivan järjettömästi +200kmh nopeudessakin konehuoneessa.

Mun tyhmällä maalaisjärki aerodynamiikalla tuo 7cm lisähuuli spoilerin alle vain lisää ilmanvastusta isompana otsa pinta-alana.

Saa ja pitää korjata jos olen aivan ulapalla.

EDIT:
Tuossa jotain juttua: http://forums.tbforums.com/showthread.php?t=287934
« Viimeksi muokattu: 29.03.2017, 23:01:51 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Mitä vähemmän etupuskurin alta menee ilmaa auton alle, sitä vähemmän nostetta tulee keulaan ja vastaavasti ilma poistuu paremmin konehuoneesta?

Ilmanvirtauksen rajoittamista keulasta sisään olen ohimennen miettinyt, mutta kun ei ole tietoa asiasta niin vaikea sanoa. Pitäisi löytää se raja, joka vielä antaa riittävän määrän ilmaa jäähdytykselle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Mitä vähemmän etupuskurin alta menee ilmaa auton alle, sitä vähemmän nostetta tulee keulaan ja vastaavasti ilma poistuu paremmin konehuoneesta?

Ilmanvirtauksen rajoittamista keulasta sisään olen ohimennen miettinyt, mutta kun ei ole tietoa asiasta niin vaikea sanoa. Pitäisi löytää se raja, joka vielä antaa riittävän määrän ilmaa jäähdytykselle.

Tuossa lisäämässä linkissä oli tämä:


Lähinnä ilman vähentäminen konehuoneeseen (eli kennot jne) sen ilman poistuminen (konepellin takareunaa ylös mahd.?) sekä ei koko konehuoneen alapuolta tukkivaa levyä (ilma ei pääse pois).

Pohjan vuoraaminen ei hirveitä tee yleisesti (tuohon nosteeseen voi auttaakkin, en tiedä), lähinnä pitäisi siitä etupuskurin alta saada ilma ohjattua etuakselin "ali". Vähän samalla tavalla kuten mahdollisesti esim. 940 pohjamuovi?.

Kuitenkaan tekemättä lippaa puskurin alle, koska se lisää ilmanvastusta.

Vai? ???
« Viimeksi muokattu: 29.03.2017, 23:09:28 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tuon linkin juttu ei vaan ota millään tavalla kantaa keulan muutoksiin kuin sillä, että auton ulkopuoli vaikuttaa ilmanvastukseen. Ja miten kokonaistilanne muuttuu kun autoa madalletaan sekä ilmankulkua alle rajoitetaan. Voisi olettaa ulkopuolen ja konehuoneeseen menevän ilman suhteellinen osuuden kasvavan selvästi.

240:ssä etupalkki on selvästi alempana kuin etuspoilerin alareuna. Siitä on huono vetää suoraa pintaa etupalkkiin ilman, että tehdään samalla ilmavirralle laaja pinta aiheuttaa lisää nostetta? 7cm korkean lisähuulen alareuna on äkkiä pyöriteltynä noin sentin alempana kuin etupalkki, jolloin ilmavirta ei pääse tekemään nostetta tehdyn levyn kautta. Voisin olettaa pelkän lisähuulen lisäämisen pienentävän ilmanvastusta ihan vain sillä mutulla, että maantieajossa kulkee keveämmin. Konehuoneen takaosaa en ole tukkimassa, kuvassa näkyvä levyhän peittää vain etupalkin etupuolisen alueen. Ilma ei myöskään pääse pyörteilemään sisälokarien etupuolella olevassa tyhjässä tilassa.

Konepellin takareunan nosto pitäisi tehdä ns. kelluvana ratkaisuna eli se nousisi vasta ilmanpaineen vaikutuksesta. Tässä on vaan se haitta, että jos jotain hajoaa niin riskinä on näkyvyyden häviäminen ja mahdollisten palokaasujen tai muun savun kulkeutuminen ilmanottoaukosta sisälle.

Pohjan suoritamiseen voi varmaankin laskea mukaan taka-akselin vaikutuksen ilmanvastukseen. Vaikka se madalletussa onkin jo aika syvällä omassa poterossaan, eikä vaikuta ilman virtaukseen samalla tavalla kuin vakiokorkuisessa autossa. Ilma on kuitenkin on ohjattava akselin ohi pohjaa suoristaessa. Kardaanitunneli jää oletettavasti auki, joten perälle saanee normaalin määrän jäähdytystäkin.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2017, 23:36:35 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Tuosta pohjan suoristamisesta on ainakin hyvä lähteä, sillä ainakin Mersu muovittaa pitkälti kaikkien autojensa pohjat likipitäen umpeen. On kuulemma tutkittu vaikutus ainakin polttoainetalouteen, ja kun hieman asiaa pyörittelee niin vähempi vastusta ---> polttoainetta säästyy.

Oliko sulla muuten peilit käännetty koria vasten? Tuo olisi ainakin helppo kokeilu.

Tämä kaveri on tutkinut auton polttoainetaloudellisuutta hiukan enempi ja käsittelee muutamaa aerodynamiikankin juttua. Lopusta löytyy The Aerodynaamisin vehje ikinä. Siitä vaan mallia ottamaan :D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Otetaan siellä nyt edes vähän kantaa ilman rajottamisesta maskista, Volvon dokumentissakin ihan. Tietenkään tuotantoautossa koko maskia ei voi peittää.  :D

Mutta annetaan olla. Sovitaan ettei se kannata ollenkaan. :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Maskin tai ilmanoton peittämisestä taitaa tulla hyötyä siinä vaiheessa jos ja kun auton alla oleva ilmanpaine ei vastusta ilman kulkua sinne. Koska muualle ei ole mun mielestä tarkoituksenmukaista omalla kohdalla ohjata ilmaa. Muutenhan ilmavirta kennojen läpi huononee entisestään kun ylipaine konehuoneessa huononee. Muullahan tästä tilanteesta ei pääse selville kuin tekemällä painemittauksia ja vertaamalla lämpötiloja missä vaiheessa jäähdytysteho alkaa huonontumaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa karppineen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
 Onko miten ajateltu jarrujen kuumenemista? Jos koko keula on ummessa ja lähtee  kunnolla radalle ajamaan , niin pääseekö jarruille tarpeeksi ilmaa :idiot2:

En minä mistään tiedä vaan tämmönen tulivaan mieleen.

 
245 b230f, 245 b230fx, 240 b230f & 740 b230et

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Onko miten ajateltu jarrujen kuumenemista? Jos koko keula on ummessa ja lähtee  kunnolla radalle ajamaan , niin pääseekö jarruille tarpeeksi ilmaa :idiot2:

En minä mistään tiedä vaan tämmönen tulivaan mieleen.

Eihän nyt ole kyseessä kuin 1609m kaasu pohjassa ajamisesta. Niinkuin videossakin jo näki niin lopussa Lankku himmaili aika paljon moottorijarrulla.

Tuosta maskin teippaamisesta; Kai se ainakin yhden vedon kestää https://www.youtube.com/watch?v=vrKPPdTuk8I&t=7m0s

edit: hammondi ajoi 2 vetoa peräkkäin 142mph ja kun teippasi maskin umpeen ja täytti renkaat älyttömille ylipaineille niin 150mph.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 09:41:14 kirjoittanut razori »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #10 : 30.03.2017, 10:21:09 »
Jos rakentaisi jonkun vesisuihkujäähdytyksen jota käyttää tuommoisen vedon aikana niin uskaltaisi surutta peittää maskin. Varmasti suurin hyöty tulee keulan reikien tasoittamisesta + pohjasta. Lankun pitää tehdä joku oma tuulitunnelia vastaava laite jolla näkee miten ilma pyörteilee 240:n muodoissa ja sitten vain parannella.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #11 : 30.03.2017, 13:26:20 »
Youtuben syövereistä löytyi fluidimallit Volvo 245:lle;

https://www.youtube.com/watch?v=X37oXF7Oc6k

https://www.youtube.com/watch?v=19sE4o4Gqp0

Tuon katon jälkeen aiheutuvan pyörteilyn melkein jo pystyi arvaamaan, mutta tuo auton pohjasta aiheutuva pyörteily hiukan yllätti. Ja tuossa mallissa on tasapohja mikä antaisi aika hyvää osviittaa tapahtumista jos muovittaa auton pohjan tasaiseksi. Nythän pohjassa on kaikenmaailman onkaloa ja koloa mitä aiheuttaa turbulenttista virtausta. Tasaisella pohjalla virtaus on enemmän laminaarista eli vastustaa vähemmän.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #12 : 30.03.2017, 20:37:41 »
Onko miten ajateltu jarrujen kuumenemista? Jos koko keula on ummessa ja lähtee  kunnolla radalle ajamaan , niin pääseekö jarruille tarpeeksi ilmaa :idiot2:
Kuten todettua, nyt ei puhuta rata-ajosta. Sitä puuhaa varten pitäisi joka tapauksessa tehdä ilmanohjaus jarruille.

Tuosta maskin teippaamisesta;
Voisi äkkiä ajatella, että tehtaan jäljiltä oleva vapaastihengittävä ns. miedolla viritysasteella oleva auto on jonkin verran erilainen tapaus. Ei ole esimerkiksi välijäähdytintä jonka lämpeäminen vaikka 10 astetta normaalia korkeammaksi vaikuttaa suoraan suorituskykyyn. Jota taas jäähdytysjärjestelmän lämmönnousu ei tee jos/kun ollaan sopivissa rajoissa.

Eli kokonaan umpeen laittaminen on mun mielestä poissuljettu vaihtoehto, ellei ilmaa saa jostain muualta. Silloin pitänee olla flekti päällä koko ajan, nyt ei tarvitse ollenkaan. Ilman ilmavirtaa konehuoneen läpi konehuoneen lämpötila nousee ja myös vaihteiston jäähdytyksen voisi olettaa huonontuvan, koska sen ohi ei enää kulje ilmaa samalla tavalla.

Jos rakentaisi jonkun vesisuihkujäähdytyksen jota käyttää tuommoisen vedon aikana niin uskaltaisi surutta peittää maskin. Varmasti suurin hyöty tulee keulan reikien tasoittamisesta + pohjasta. Lankun pitää tehdä joku oma tuulitunnelia vastaava laite jolla näkee miten ilma pyörteilee 240:n muodoissa ja sitten vain parannella.
Sekin laitteisto lisää vaan painoa entisestään ja tulee yksi mahdollinen vikakohde lisää. Ennemmin koettaisin pitää ilmavirran riittävänä. Onhan Motopark melkein vieressä, sinne vaan hyvällä säällä testaamaan. Täytyis "vaan" rakentaa laitteisto jolla saa syötettyä savujuovan auton edestä ajon aikana ja pari kameraa kuvaamaan kulkua ajon aikana.

Youtuben syövereistä löytyi fluidimallit Volvo 245:lle;
Nuo tuli vilastua juuri hiljattain. Alapuolisen ilmavirran pyörteily auton takana on ns. selvä juttu korin muodosta johtuen. Olen jo pitkään katsellut, tosin vain peileistä, miten vesikelillä vesisumu nousee nousee auton perässä ylös. Mitä matalammalla kori on, sitä enemmän vesisumua nousee. Tuohon katonreunalta irtoavan ilmavirran käyttäytymiseen ois kehiteltävä sopiva siipi ja puskurin alle diffuusorintapainen ainakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa karppineen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #13 : 30.03.2017, 20:47:14 »


Tuollasta rakentamaan, ei maha muuten saada aerodynaamista  ;D
245 b230f, 245 b230fx, 240 b230f & 740 b230et

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #14 : 30.03.2017, 21:45:21 »
Lainaus
270-280 paikkeilla keula alkoi tuntumaan hieman kevyeltä, mutta se voi johtua ihan jo nopeudestakin.
Eikai  :D

Oletko tutustunu Polly Motorsportin pontiaciin? Sillä oli myös ongelmia että auto keveni= liikaa ilmaa auton alla, mutta sillä kivellä ei menty kun 407km/h

Kun sitä ilmaa sinne alle menee, niin tehdään keskiauton alle levy joka on lähellä maata. Ja siitä saa sitten imevä voimaa maata kohti, kuten Formuloissa( Näin olen lukenu) Oliko diffuserin idea sitten että ohjaa alta ilman paremmin pois ???

Ymärrän sun tuskan tässä, kyllähän auton moottoria voi virittää, mutta mitä sillä tekee jos lähtee lentoon  :-[

 

Proturbo  Autodiagnoosi