Keskustelin erään liikenneturvan henkilön kanssa miksi stadissa menee paljon tuulilaseja. Yksi syy on turvaväli ja toinen syy on kitkarenkaat jotka keräävät kiviä lamelleihin huomattavasti enemmän, kuin nastarenkaat ja lentävät sitten ikkunoihin.
Taitaa olla liikenneturman hemmon mutuun perustuvaa puhetta vaan. On nimittäin melkoinen määrä lamellia nykypäivän nastarenkaissakin. Ei juuri mitään eroa kitkarenkaisiin ja tuon huomaa helposti, kun sepeliajon jälkeen lähtee motarin ramppiin kiihdyttämään infernaalinen ropina alkaa nastoillakin, ei mitään eroa kitkoihin. Turvaväli, tai siis se, ettei täällä vaan voi pitää kilometrin väliä edellä ajavaan tai missään muussakaan suunnassa on toki totta. Suomeksi paljon liikennettä, paljon kiveniskuja. Itse pyrin pitämään väliä niin paljon kuin se vaan on mahdollista ja vain kerran on isompi napsu tullut liian lähellä ajaessani. Kaikki muut (varmaan kymmeniä) on tullu ihan reilulla turvavälillä, pari kertaa niinkin, että missään suunnassa ei ole autoa ollut 100-200 metriä lähempänä.
Itse taas väitän, että syyllinen on tuo todella karkea sepeli, jota nykyään työnnetään ihan joka paikkaan. Kun käy minkä tahansa taloyhtiön parkkipaikalla pyörähtämässä, niin taas ropisee seuraavat kymmenen kilometriä. Seassa on aika isoa murkulaa, mutta normi raekokokin on kyllä melkoinen. Mutta kun se murske on niin halpaa (sille levittäjälle) ja sirottelu niin helppoa, että sitä työnnetään aina ja joka paikkaan, niin lumen alle kuin päällekin. Kun lumet sitten sulaa kymmeniä kertoja talvikaudessa, kaikki paikat on täynnä sitä. Koska sepelin putsaus on ohjelmoitu tapahtuvan 26.5., vaikka kevät alkaisi helmikuussa. On muuten halbaa.