Palaan vielä ja lainaan pätkän Teknikens Värld käytetyt vs. uudet talvirenkaat testiä, niin alussa lehti toteaa. ”Testitulos oli selvä, testit jäällä osoittaa jotta juuri nastarenkaat on kadottaneet eniten suorituskykyään – niin paljon, että parhaat pohjoismaiset käytetyt kitkat toimii vähintään yhtä hyvin”. Kyseessähän ei ole kuinka nastat kuluu vaan myös nastojen kiinnitys ja kiinni pysyminen.
Kuten kaikki tiedämme ( omakin kokemus), jos nastarenkailla ajetaan suurimmaksi osaksi hektisessä kaupunki-/moottoritieliikenteesä lumettomalla / jäättömällä hyvin suolatulla asfaltilla silloin nastoja useimmiten irtoilee, menee poikki, istuvat löysässä ja nastojen ympärys rispaantuu.
Villi veikkaukseni on, jotta näilläkin testiin osallistuneilla kaikilla renkailla on suurimmaksi osaksi ajettu näissä olosuhteissa koska nastoja on kuitenkin irronnut yhteensä 15 kpl ja katkennut 5 kpl, joka sinällään voi olla kokonaisuutena ehkä merkityksetön.
Sittemmin itse enimmäkseen suolaamattomilla jäisillä ja lumisilla teillä, pääsääntöisesti maaseutu liikenteessä nastoilla ajaessani kaikki nastat on aina ollut hyvin kiinni kun renkaat on mennyt vaihtoon.
Kitkoilla en ole koskaan ajanut, mutta jos keliolosuhteet ja maantieteellinen sijaintini olisi nyt enimmäkseen ”paljasmaa” valintani olisi pohjoismaiset kitkat.