Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: da3bal - 15.11.2011, 04:35:20

Otsikko: 480+B4204T?
Kirjoitti: da3bal - 15.11.2011, 04:35:20
Heräsi tämmöinen ajatus kevyestä 480:sta X40:n koneella ruuditettuna. Kysymys onkin vaan että onko teknisesti sekä laillisesti mahdollista?

Haetaan rajoja.
B18FT 120hv * 1,2 = 144hv.
B20F 1998cm3 * 1,25 = 2497,5cm3
Paino ? (Näköjään X40 kone olisi kevyempi?)

Eli näyttäs siltä että siihen laillisesti menisi 2,0i 16v (B4204S) moottori (1949cm3, 140hv)
Entä turbotus? Onnistuisko esim. T4/2.0T:n hiluilla ja penkitys 144hv (+4hv) tehoille?
Minkälaisiin muutoksiin täytyy varautua?
Mitä erovaisuuksia alustassa vapari vrt. turbo?
muita ennakkotapauksia, joku aiemmin tehnyt vastaavaa 400-sarjalaisiin, missä?
Otsikko: Vs: 480+B4204T?
Kirjoitti: VT86 - 15.11.2011, 11:32:00
Heräsi tämmöinen ajatus kevyestä 480:sta X40:n koneella ruuditettuna. Kysymys onkin vaan että onko teknisesti sekä laillisesti mahdollista?

Haetaan rajoja.
B18FT 120hv * 1,2 = 144hv.
B20F 1998cm3 * 1,25 = 2497,5cm3
Paino ? (Näköjään X40 kone olisi kevyempi?)

Eli näyttäs siltä että siihen laillisesti menisi 2,0i 16v (B4204S) moottori (1949cm3, 140hv)
Entä turbotus? Onnistuisko esim. T4/2.0T:n hiluilla ja penkitys 144hv (+4hv) tehoille?
Minkälaisiin muutoksiin täytyy varautua?
Mitä erovaisuuksia alustassa vapari vrt. turbo?
muita ennakkotapauksia, joku aiemmin tehnyt vastaavaa 400-sarjalaisiin, missä?

Moneen kertaan spekuloitua asiaa lukuisissa topiceissa mutta mutta

Skenaario A) auto ei ole vähäpäästöinen, saat asentaa siihen mainitsemasi vaparimoottorin. Se että pidetäänkö 140hv vaparin ahtamista ja tehon nousua vain 4hv uskottavana varmasti on kiinni inssistä. Ilmeisesti nykykäytäntö huhujen mukaan (joita itse en oikeen ymmärrä) sanotaan että lähtökohtaisen moottorin tehot eivät saisi laskea joten ainakaan T4/2.0T konetta et tällä perusteella voi asentaa lasketuilla tehoilla.

Skenaario B) auto on vähäpäästöinen, saat asentaa saastelaitteineen uudemman auton moottorin kuten tuon vapari 2.0 pannun mutta muutoskia siihen ei saa tehdä. ==> samasta syystä T4/2.0T on pois suljettu koska moottoria ei saa muuttaa ja tehorajat ylittyy

Skenaario C) Poikkeuslupahakemus korkeammille tehoille ==> T4 kokonaisuudessaan suoraan (muuttamattomana)
Otsikko: Vs: 480+B4204T?
Kirjoitti: Ristus - 15.11.2011, 11:41:24
Mekaanisesti ei ongelma mutta tossa ne edellä tulikin ne ongelmat.

olikohan UK:ssa yks 480 T4
Otsikko: Vs: 480+B4204T?
Kirjoitti: da3bal - 15.11.2011, 14:08:30
Ilmeisesti nykykäytäntö huhujen mukaan (joita itse en oikeen ymmärrä) sanotaan että lähtökohtaisen moottorin tehot eivät saisi laskea joten ainakaan T4/2.0T konetta et tällä perusteella voi asentaa lasketuilla tehoilla.

Jotain tuollasta olen täällä lukenutkin.

Lainaus
Skenaario A) auto ei ole vähäpäästöinen, saat asentaa siihen mainitsemasi vaparimoottorin. Se että pidetäänkö 140hv vaparin ahtamista ja tehon nousua vain 4hv uskottavana varmasti on kiinni inssistä.

Tämä lie sitten todennäköisin tapa. Oliskohan helpompi leimata omavalmistemoottorina. Mutta onko ahtopaineelle joku minimiraja? Onko noissa lohkoissa kuinka selvät merkinnät, että tietää lähtökohdan olevan 140hv vapari? Muita erovaisuuksia B4204 vapari/turbo lohkojen välillä?

Tietääkö kukaan 480:sien vähäpäästöisyydestä, ovatko kaikki F-koneiset katilla ja B18E ilman?
Otsikko: Vs: 480+B4204T?
Kirjoitti: The_OttoB - 15.11.2011, 14:21:01
Voi olla vähäpäästöinen tai sitten ei. Jos on aito suomiauto F-moottorilla niin tod. näk vähäpäästöinen. 92 ja vanhemmat voi olla suuripäästöisiä, mutta verohelpotus oli sen verran suuri että lähes kaikki Volvot tuli vähäpäästöisinä. Jos on sopivasti tuotu käytettynä ulkomailta, voi olla että vähäpäästöisyys on jätetty huomiomatta vaikka on F-moottorilla.

Sanoisinko että "riippuu"

Moottoriaihioksi sopisi se 1600 tinanelonen, niin ei jää tehoista kiinni....
Otsikko: Vs: 480+B4204T?
Kirjoitti: moikki - 15.11.2011, 22:11:22
Eikös täällä ollut jossain vähän aikaa sit puhetta että tuo "omavalmiste moottorina leimaaminen" onnistuu edelleen, eli luultavasti vaan lähtenyt huhu kiertämään kun jollakin konttorilla ei ollut onnistunut. Toki tästä ei ole apua jos tuo 480 on vähäpäästöinen.