Täällä menee ihan höpöhöpö puheiksi kohta tämä...
95E10 on edelleenkin ysivitosta, ei sillä voida saavuttaa mitään tehollista hyötyä 95E vs 95E10. Oktaanilukuhan tuossa on edelleenkin 95.
Sitten taasen tämä RE85 (85%etanoli, 15% bensiinin komponentteja),
jota täällä pk- seudulla (toivottavasti kohta muuallakin) myydään on aivan totaalisen eri asia...
Oktaaniluku on 106,
happipitoisuus moninkertainen versus bensat 95/ 98, niissä ei saa olla kuin max. 3% muistaakseni.
Tämä siis käytännössä on "parempaa" kuin perus kisabensa esim. rallivehkeissä...
Tällä bensalla saadaankin tehoa jo turbollisesta vakioautosta keskimäärin 15% enemmän kuin 98:lla, softan(+suutinpäivityksen ehkä) vain vaatii. Sama pätee korkeasti viritettyihin. Lisäksi huippumomentti kasvaa, alue on laajempi ja auto on selvästi virkeämpi kaikilla kierroslukualueilla.
Heikomman energiasisältönsä vuoksi tätä polttoainetta poltetaan/syötetään keskimäärin n. 20-25% enemmän kuin bensaa, eli siis kulutus kasvaa tuon verran.
Kylmäkäynnistyvyys on aivan yhtä hyvä kuin bensallakin, säädöistä se vaan on kiinni.
Täältä esim. voi katsella mitä kaikkia softia löytyy näihin volvoihin eri bensoille, moniin autoihin voi valita joko bensa- , multifuel- tai E85softan (Suomessa ei vielä vastaavaa ole):
http://www.websitefolder.net/atechmotor/VOLVO.asp
Et ihan tarkkaan lukenut mitä kirjoitin, tai sitten selitin asian epäselvästi:
”Vakioautoissa etanolin käytöllä ei saavuteta mitään muuta hyötyä, kuin juuri noiden fossiilisen polttoaineen palamisesta johtuvien hiukkas- ym. päästöjen pieneneminen. Tehollista tms hyötyä etanolin käytöstä ei saa muuttamatta moottorin perusrakennetta. Ja vapaastihengittävissä koneissa hankalasti silläkään.”
Tällä tarkoitin juuri sitä, että tankkaamalla vakio-Corollaan millä tahansa seos-suhteella olevaa etanolibensaa, sillä ei saavuteta mitään muuta kuin vihreämmät päästöt. Huonolla tuurilla teho jopa hieman tippuu jos softa ei ymmärrä lisätä soppaa, ja ihan pahimmassa tapauksessa jotain voi rikkoutua. Mielestäni softa ja suuttimet kuitenkin kuuluvat moottorin perusrakenteeseen.
Eri asia on sitten ne autot, jotka soveltuvat viinan käyttöön, ja joihin voidaan pienillä muutoksilla (softa, suuttimet esim.) tankata jopa E85:ttä. Ja jos vielä vehkeessä on turbo, niin silloin varmasti voidaankin saavuttaa tuo 15% tehonkasvu. Kuriositeettinä tietysti voidaan ajatella, että vaikkapa B230FK/FT:stä saadaan helposti tuo 15% lisää tehoa pelkällä bleed venttiilillä. Softakaan ei ole välttämätön.