Testerin päähän jos auton saat niin selvinnee melko helpolla kun vähän katselee mitä anturitiedot näyttää ja lambda korjausarvot.
Koodinlukija on, ja sillä on katseltu noita pyöriviä numeroita kun kone on käynnissä, mutta kukaan kellä on lusikkansa tässä sopassa ei osaa niitä tulkita kun ei tiedetä että mikä on terve arvo ja mikä ei. Googlella löytyy lähinnä ristiriitaista tietoa, tai sellaista mikä ei päde juuri tähän moottoriin.
Äkkiseltään kuulostaa polttoainepuolen ongelmalta että bensapaine romahtaa esim huono pumppu, hajonnut pa-suodatin (on pari kertaa tullut vastaan)... tai korvausilmaa ei saa riittävästi kuten ehdotettu.
Ei vaan kulutusta varsinaisesti selitä joka johtaa takas aloitukseen olettaen ettei esim jarrut jumita tms.
Googlaillessa tuli vastaan jonkun brittifoorumin ketju, missä aloittajalla oli samanlaisia ongelmia, erityisesti 4000 rpm kierrosrajoitus. Ratkesi korkeapainepumpun uusimisella, kuulemma. Pa-suodatin on tähän autoon uusittu toissatalvena, ja takajarru oli tässä just hieman jumissa ja se uusittiin nyt keväällä katsastuksen yhteydessä kun käkkärin jarruvoima ei mennyt testeistä läpi. Toinen takapyörä jäi siis hieman juntturaan käsijarrun käytön jälkeen, mutta nyt molemmat pyörivät vapaasti. Ikävä kyllä ongelmaan tällä ei ollut vaikutusta...
Kaasupolkimen asentotunnistintakin on epäilty. Hetkellinen kulutus on 25,5 litraa (
ajotietokoneen näyttämä maksimi ehkä? ei näytä ton enempää missään olosuhteissa) jopa erittäin maltillisesti hoidetussa kaupunkivauhtikiihdytyksessä 0 --> 30 km/h koko kiihdytyksen ajan ja vähän sen jälkeenkin. Alle 2000 kierrosta, 1. ja 2. vaihteella sompaillessa. Isommilla teillä päästään sitten erittäin maltilliseen 6 - 8 litraa / 100 km/h kulutukseen, jos kaasujalkaa höllää aivan vähäsen. Ja vähäsen tarkoittaa jotain millin kymmenystä, tai jopa vain ajatusta kaasujalan nostamisesta. Tämähän pätee vissiin jossain määrin ~kaikkiin polttomoottoreihin, mutta kulutuksen
puolittuminen on niin radikaali ero että jokin mättää. Mikään ratkaisu tämä jalan himmailu ei myöskään ole, sillä ajotietokoneen kyttääminen ja kaasujalan tietoinen säätely vie huomion pois liikenteen seuraamisesta ja tekee ajamisesta muutenkin raskasta. Ajotyylikysymys tämä ei myöskään mielestäni ole, sillä ajamiseni on hyvin taloudellista muilla autoilla ja omilla edellisillä kieseillä kulutuksessa ei ollut mitään hälyttävää.
Hain purkaamolta uudehkon, taatusti tukkeumattoman takapöntön pakoputkeen, ja alan vaihtohommiin kun saan järkättyä aikaa jne. Kattoo miten käy.