http://venelehti.fi/veneluiskat/
P.S Kuinkahan Espoon Suomenojan venesatamassa nyt keväällä tyhjennetään veneiden talvisäilytyspaikka ja lasketaan veneet vesille laillisesti. Taitaa olla pieniä probleemoja kun venesataman alue muuttui yleiseksi tiealueeksi
- ns. satamatraileria voi vetää yleisellä tiealueella vain traktori?
- kun veneen leveys on yli 2.6 m tarvitaan sen kuljettamiseen yleisellä tiealueella erillinen erikoiskuljetuslupa, a 60 €/kpl (siis jos liikkuttava väline on paketti- tai kuorma-auto).
- ongelmia on tiedossa kuorma-auton kanssa jos veneen korkeus on yli 4m tai pituus yli 12 m...
'Kun tavaraa kuljetetaan tiellä ja kuljetuksesta otetaan korvaus, vaaditaan pääsääntöisesti liikennelupa. Uusimmat tavaraliikennelain muutokset tulivat voimaan vuonna 2013 eikä perusajatus muuttanut mitenkään. Laki koskee myös kuljetuksia, joita tehdään traktoreilla sekä liikennetraktoreilla - traktoreita koskenut siirtymäaika päättyi 1.7.2014.'
http://www.hs.fi/kaupunki/a1421390537338
Espoon Suomenojan hölmöilyt senkun jatkuu
http://www.hs.fi/kaupunki/a1444364261743ja
http://www.hs.fi/kaupunki/a1444269209950"
Näin sujui sekava päivä Suomenojan kiistassa: Autossa väijyvä vaikuttaja, lupa luvattomaan pysäköintiin ja peruttu häätö
Kaupunki 9.10.2015 17:36 Päivitetty: 9.10.2015 19:46
Kaisu Moilanen
Suomenojan sataman sekava päivä päättyi useiden vaiheiden jälkeen perjantaina veneyrittäjä Massimiliano Carbonen häädön perumiseen. Kaupunki on yrittänyt irtisanoa Carbonea erilaisin perustein kaksi kertaa. Tällä kertaa kaupunki perääntyi vain vuorokausi häätöuhkauksen esittämisen jälkeen.
Nämä asiat tapahtuivat perjantaina.
Kaikki alkoi Suomenojan sataman liikennemerkin vaihtamisesta. Alue muuttui perjantaina yleiseksi tieliikennealueeksi, mikä tarkoittaa, että veneitä voi nostaa vain tiukasti sääntöjen mukaisesti. Liikuntalautakunnan jäsen, liikennemerkkiuudistusta vastustanut Seppo Kallunki (ps) oli perjantaiaamuna satamassa seuraamassa, tehdäänkö siellä veneiden nostoja kaikkien uuden tieliikennealueen sääntöjen vaatimalla tavalla. Kallunki on vastustanut alueen muuttamista tieliikennealueeksi alusta alkaen. "Tämä asian osalta en luota lainkaan virkamiesten sanoihin", perusteli Kallunki seurantatoimiaan alueella.
Pian tämän jälkeen Espoo lähetti virallisen tiedotteen, missä se ilmoitti, että kaikilla kaupungin kanssa sopimuksen tehneillä yrittäjillä tulee olla toimintansa edellyttämät viranomaisluvat ja vakuutukset. Samassa tiedotteessa kaupunki huomautti, että yrittäjän tulee "noudattaa toiminnassaan Suomen lainsäädäntöä sekä viranomaisten ja kaupungin antamia määräyksiä".
Seuraavaksi Espoo kertoi veneilijöille, ettei se aio vahtia alueen pysäköintisääntöjä turhan tarkasti. Veneilijöille annettiin lupa pysäköidä luvattomasti alueella, sillä tieliikennemuutoksen vuoksi pysäköintipaikat alueella ovat kortilla. Espoon liikuntaviraston venesatamapäällikkö Lennart Pettersson kehotti veneilijöitä pysäköimään mihin mahtuu – toisin sanoen myös luvattomille paikoille. "Kaupunki ei aio valvoa pysäköintiä alueella", Pettersson lupasi. "Tässä kannattaa kaikkien käyttää maalaisjärkeä."
Päivän päätteeksi kaupunki ilmoitti lopulta luopuvansa Carbonen sopimuksen irtisanomisesta, mikäli tämä ei enää tee alueella veneidennostoja. Aiemmin kaupunki on vaatinut tiukasti sääntöihin vedoten kaikilta alueen yrittäjiltä erilaisia todistuksia ja asiakirjoja, muun muassa kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyystodistuksen. Carbone ilmoitti jo aiemmin, että ei aio enää liikennesääntöjen muuttumisen jälkeen nostaa veneitä.
Tämä ei muuttanut Espoon kaupungin kantaa häätöön, ennen kuin perjantaina iltapäivällä kun Espoon liikuntapalvelupäällikkö Jarmo Ikävalko perui sekä häädön että vaatimukset todistuksista. Jo aiemmin torstaina lakimies ja kaupunginvaltuutettu Kai Lintunen (kok) ilmoitti Espoon irtisanomisen olevan laiton.
Liikuntajohtaja Martti Merra on vedonnut sääntöihin sekä turvallisuuteen useaan otteeseen puolustaessaan Suomenojan liikennemerkkien muutoksesta koitunutta kohua."
Kuka kumma äänestää (enää) Kokoomusta Espoossa....