Carcom Oy  Ateho

Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta

  • 20 Vastauksia
  • 10167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« : 27.10.2018, 10:24:11 »
Moi,

Tuli kesällä ohjelmoitua tuohon 09 malliseen V70 2.4d Volvoon lisää voimaa. Vaihteiston käytös muuttui huonoksi. Luistattaa ennen vaihteen vaihtoa jokaisella vaihteella. Kierrokset nousee muutaman satakierrosta ennen kuin vaihdevaihtuu. Öljyt vaihdettu aina 60thkm:n välein ja on toiminut moitteetta ennen ko. Operaatiota. Autolla on ajettu jo 380000km joten mietin onko kyse siitä, että vaihteisto on vaan kulunut eikä kestä tuota vääntöä? Tosin outoa, että luistattaa vaikka ajaisi ihan pinta kaasulla ja vain vaihto tilanteessa. Automaatin sulakkeen käytin pois jos oppivuudet nollautusi vaan ei se muuttunut oikein miksikään.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #1 : 27.10.2018, 12:26:53 »
Moi,

Tuli kesällä ohjelmoitua tuohon 09 malliseen V70 2.4d Volvoon lisää voimaa. Vaihteiston käytös muuttui huonoksi. Luistattaa ennen vaihteen vaihtoa jokaisella vaihteella. Kierrokset nousee muutaman satakierrosta ennen kuin vaihdevaihtuu. Öljyt vaihdettu aina 60thkm:n välein ja on toiminut moitteetta ennen ko. Operaatiota. Autolla on ajettu jo 380000km joten mietin onko kyse siitä, että vaihteisto on vaan kulunut eikä kestä tuota vääntöä? Tosin outoa, että luistattaa vaikka ajaisi ihan pinta kaasulla ja vain vaihto tilanteessa. Automaatin sulakkeen käytin pois jos oppivuudet nollautusi vaan ei se muuttunut oikein miksikään.

Kenen ohjelma autoon tuli? Automaatin osa-alueelle tuskin on koskettu ja todennäköisesti suutinkarttaa huijaamalla on tehty. Hajoaa tuolla konstin nopeasti, joten käy palauttamassa vakio ja tule käymään niin tehdään kunnollinen.  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #2 : 27.10.2018, 12:53:38 »
Kyllä tuo laatikko kohtuudella kestää. Volvotdi jo summasi asian hyvin, joten softan puolelle kallistuu.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #3 : 27.10.2018, 16:16:06 »
Celticin softa laitettu, taidanpa ottaa yhteyttä sinne. Kiitos vastauksista.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #4 : 27.10.2018, 18:08:30 »
Muuttaako joku/jotkut virisoftat myös laatikon toimintaa ihan oikeasti?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #5 : 27.10.2018, 18:39:07 »
Muuttaako joku/jotkut virisoftat myös laatikon toimintaa ihan oikeasti?
Omaan 2003 vuoden D5:seen tuli Volvotdi:n softa ja samalla laatikon toiminta parani huomattavasti. Turbiini lukittuu herkemmin sekä ei enää häröile niin pahasti 50-70km/h nopeuksissa, niinkun näillä on ollut vakiona tapana.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #6 : 27.10.2018, 20:09:18 »
Omaan 2003 vuoden D5:seen tuli Volvotdi:n softa ja samalla laatikon toiminta parani huomattavasti. Turbiini lukittuu herkemmin sekä ei enää häröile niin pahasti 50-70km/h nopeuksissa, niinkun näillä on ollut vakiona tapana.

Mutta johtuuko se tarjolla olevasta (paremmasta) väännöstä vaiko laatikon softamuutoksista?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #7 : 27.10.2018, 20:45:29 »
Vahva veikkaus ensimmäisen vaihtoehdon puolesta.  :idiot2:Volvotdi voi kertoa paremmin.  :D

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #8 : 27.10.2018, 20:47:55 »
Omassa 2003 mallissa vaihteisto ei arvo niin mun mielestä se ei ole ominaisuus vaan mahdollinen oire viasta. Tämä siis itsellä vakiona ja myös ohjemoituna.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #9 : 27.10.2018, 22:28:18 »
Mutta johtuuko se tarjolla olevasta (paremmasta) väännöstä vaiko laatikon softamuutoksista?

Vaihteistolle on tärkeää, että sille kerrotaan vääntö oikein, jotta se myös osaa toimia oikein. Tämä vaatii huomattavia muutoksia ohjelmassa, koska siellä on kymmeniä karttoja mitä vaihteisto vahtii. Tämä sinällään riittää jo, mutta muutan vielä noiden lisäksi turbiinin luistoa, jolloin vaihteisto tulee mielestäni oikeinkin hyväksi ja vaikka luistoaika lyhenee niin silti vaihteiden vaihto ei töksäyttele.

Valitettavan yleistä vaan on, että ohjelmasta muutetaan vain suuttimien kalibrointiarvoa, jolloin 5 minuuttia kestävä ohjelman muokkaus lisää polttoaineen syöttöä ja sitä kautta voimakin lisääntyy, mutta automaatin tapauksessa luistoa tapahtuu kun ei vaihteistolla ole tietoa lisääntyneestä väännöstä vaan toimii edelleen alkuperäisen väännön mukaisesti, kunnes hajoaa. Kunnolla tehty ohjelma vie helposti 30-60min. Uudemmissa saa naputella jopa 2h jos ei yhtään pohjaa ole aiemmin tehty.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #10 : 28.10.2018, 08:38:36 »
Softaukseen käytetyistä aikamääreistä tulin siihen tulokseen, että nykypäivänä ei kannata lukea lääkäriksi tai juristiksi vaan erikoistua moottorinohjauksen rassaamiseen...

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen sellainen ajatus, että turbiinin luistatus on voimakkaasti riippuvainen moottorin ja vaihteiston lämpötilasta. Kylmä kone luistattaa turbiinia ihan urakalla. En tiedä liittyykö mitenkään aiheeseen, mutta esim. rikkinäinen termari tai lämpötila-anturi saattavat myös vaikuttaa asiaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #11 : 28.10.2018, 08:58:14 »
Softaukseen käytetyistä aikamääreistä tulin siihen tulokseen, että nykypäivänä ei kannata lukea lääkäriksi tai juristiksi vaan erikoistua moottorinohjauksen rassaamiseen...

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen sellainen ajatus, että turbiinin luistatus on voimakkaasti riippuvainen moottorin ja vaihteiston lämpötilasta. Kylmä kone luistattaa turbiinia ihan urakalla. En tiedä liittyykö mitenkään aiheeseen, mutta esim. rikkinäinen termari tai lämpötila-anturi saattavat myös vaikuttaa asiaan.

Tämä pitää paikkansa, mutta jos luistatus alkoi heti softauksen jälkeen niin tämä ei ole selitys tässä kohtaa. Onko noissa uudemmissa kuin harmaakoppaisissa Webastot kaikissa?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #12 : 28.10.2018, 09:19:52 »
Omassa 2003 mallissa vaihteisto ei arvo niin mun mielestä se ei ole ominaisuus vaan mahdollinen oire viasta. Tämä siis itsellä vakiona ja myös ohjemoituna.
Toi 5v onkin aika siisti käytökseltään, omien kokemusten mukaan pahimmat arpoja ovat ekat 6v lootat ja tehtaan jäljiltä tuli joku parannus viimesimpiin(?) koska ovat paljonkin ajettuina parempia.

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #13 : 28.10.2018, 09:39:16 »
Tämä pitää paikkansa, mutta jos luistatus alkoi heti softauksen jälkeen niin tämä ei ole selitys tässä kohtaa. Onko noissa uudemmissa kuin harmaakoppaisissa Webastot kaikissa?

Heti softauksen jälkeen alkoi kesällä tuo luistaminen. Muuten kyllä toimii ja kulkee kuten kuuluu, mutta tosiaan vaihto hetkellä luistattaa. Kai näitä CT:n softia muillakin on ollut? Luulisi, että olisi erikseen jo tällainen keskustelu pystyssä jos kaikilla sama homma..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Ohjelmointi ja vaihteiston toiminta
« Vastaus #14 : 28.10.2018, 10:24:21 »
Heti softauksen jälkeen alkoi kesällä tuo luistaminen. Muuten kyllä toimii ja kulkee kuten kuuluu, mutta tosiaan vaihto hetkellä luistattaa. Kai näitä CT:n softia muillakin on ollut? Luulisi, että olisi erikseen jo tällainen keskustelu pystyssä jos kaikilla sama homma..

Kymmeniä ja kymmeniä olen tehnyt heidän jälkeensä ja eikä vain Volvoja. Perustavaa laatua olevia ongelmia ymmärtää ohjelman logiikka on heidän ongelmansa. Eikä näistä juurikaan puhuta, et ole siis todellakaan ole ainoa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Autoracing  KL-varaosat