Autoracing  KL-varaosat

Vakion 2.5T ahtopaine?

  • 17 Vastauksia
  • 16130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa epv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vakion 2.5T ahtopaine?
« : 23.08.2013, 23:33:42 »
Onko kukaan mitannut toimivasta vakiosta 2.5T:stä ahtopainetta? Kiinalainen OBD-palikka ja Torque väittää meikäläisen pirssille noin 0,9 bar. Yritän tässä pähkäillä, että onko omassa S60 jo lastu vai ei  ???

Tuntuu selvästi pirteämmältä kuin isäukon samalla tekniikalla oleva V70.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #1 : 24.08.2013, 00:24:51 »
Onko kukaan mitannut toimivasta vakiosta 2.5T:stä ahtopainetta? Kiinalainen OBD-palikka ja Torque väittää meikäläisen pirssille noin 0,9 bar. Yritän tässä pähkäillä, että onko omassa S60 jo lastu vai ei  ???

Tuntuu selvästi pirteämmältä kuin isäukon samalla tekniikalla oleva V70.
törkkäse se palikka isäsi autoon ja katso mitä siellä näyttää? :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #2 : 24.08.2013, 10:01:48 »
Onko kukaan mitannut toimivasta vakiosta 2.5T:stä ahtopainetta? Kiinalainen OBD-palikka ja Torque väittää meikäläisen pirssille noin 0,9 bar. Yritän tässä pähkäillä, että onko omassa S60 jo lastu vai ei  ???

Tuntuu selvästi pirteämmältä kuin isäukon samalla tekniikalla oleva V70.

0.9-0.95bar on vakiossa. Tuossa tulee noita ajettua aika paljon ja sen olen huomannut, että viimisimmät mallit 06-07 on vaan pirteämpiä liikkumaan vaikka paineet ovat samat kuin esim. -04 vuotisessa. Muistanko väärin vai onko turboon tullut jokin muutos näihin viimisimpiin versioihin?? (paine sama, ilmamäärä suurempi)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa apa75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #3 : 24.08.2013, 10:45:40 »
0.9-0.95bar on vakiossa. Tuossa tulee noita ajettua aika paljon ja sen olen huomannut, että viimisimmät mallit 06-07 on vaan pirteämpiä liikkumaan vaikka paineet ovat samat kuin esim. -04 vuotisessa. Muistanko väärin vai onko turboon tullut jokin muutos näihin viimisimpiin versioihin?? (paine sama, ilmamäärä suurempi)

Moi

Ahtaako ihan oikeasti vakiona tuon 0,9-0,95 bar? Omastani kun tässä kesällä mittasin, niin en saanut ahtoja nousemaan kuin 0,55-0,6 bar välille. Onkohan omassani sitten turbo jo ehtoo puolella, kilometrejä alkaa olla 330tkm, mutta muutoin pelaa kuin junan vessa  ;) Mistä muuten kannattaa ottaa mittarille paine konehuoneen puolelta, jos alkaa mittailla noita paineita?

t.apa75
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa epv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #4 : 24.08.2013, 22:46:46 »
Moi

Ahtaako ihan oikeasti vakiona tuon 0,9-0,95 bar? Omastani kun tässä kesällä mittasin, niin en saanut ahtoja nousemaan kuin 0,55-0,6 bar välille. Onkohan omassani sitten turbo jo ehtoo puolella, kilometrejä alkaa olla 330tkm, mutta muutoin pelaa kuin junan vessa  ;) Mistä muuten kannattaa ottaa mittarille paine konehuoneen puolelta, jos alkaa mittailla noita paineita?

t.apa75

Helpoin lienee tilata kiinalainen bluetoothin välityksellä toimiva OBD-koodinlukija ja ladata vaikka kännykkään passeli softa. Eipähän tarvitse pitää kojeutaululla mitään rumaa mittaria  8)

-----------

Aika hyvin tuo kyllä sitten maantielaivaksi liikahtaa, vaikka lienee vakio. Ei taida kannattaa lastuttaa yli 200tkm ajettua Geartronicia, voi tulla kallis ja lyhytaikainen hupi. Huoltokirjassa ei ole merkintöjä lootaöljynvaihdoista.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2013, 22:48:31 kirjoittanut epv »

Poissa SamppaSport

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Aina menee tonni!
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #5 : 25.08.2013, 09:02:07 »
0.9-0.95bar on vakiossa. Tuossa tulee noita ajettua aika paljon ja sen olen huomannut, että viimisimmät mallit 06-07 on vaan pirteämpiä liikkumaan vaikka paineet ovat samat kuin esim. -04 vuotisessa. Muistanko väärin vai onko turboon tullut jokin muutos näihin viimisimpiin versioihin?? (paine sama, ilmamäärä suurempi)

Muistat väärin ja ettei nyt olis mennyt volvotdillä 2.5T ja T5 ahtopaineet sekaisin. ::)

Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.

En oikein aina ymmärrä miksi pitää kommentoida asioihin, mihin ei selvästikään ole perehdytty ja näin syöttää ihmisille täyttä potaskaa, jonka jälkeen korjaillaan asioita myöhemmin "eiku"-lauseilla ja muilla yhtä ammattimaisilla termeillä. Ymmärräthän, että tuollaisen lähes jumalan arvostusta foorumeilla nauttivan optimointigurun kirjoituksia täällä uskotaan ja joku lippispää tuhoaa vielä äitinsä kauppakassin mokomien lonkalta heitettyjen juttujen takia. Vaikka moottorinohjaus ko. moottorissa suojeleekin tällaisilta varsin tehokkaasti, niin olematonta vikaa etsiessä menee ainakin aikaa ja "parhaassa" tapauksessa rahaa, kun auto viedään pajalle tutkittavaksi olemattoman vian takia.

En kirjoittanut tätä dissatakseni ketään, vaan siksi, että ehkä myös volvotdi ymmärtäisi väärien faktana kirjoitettujen höpöjuttujen vaikutuksen muihin ihmisiin ja heidän autoihin.

Summa Summarum. Volvotdi:n nenä takaisin kiinni oppikirjoihin, ja kirjoitellaan ihmisille ohjeita vasta kun ollaan varmoja että tiedetään mistä puhutaan.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2013, 09:11:42 kirjoittanut SamppaSport »


Volvot on hienoja. Ikinä ei tarvi korjata mitään, välillä tulee vaan vähän isompi huolto...

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #6 : 25.08.2013, 09:59:06 »
Muistat väärin ja ettei nyt olis mennyt volvotdillä 2.5T ja T5 ahtopaineet sekaisin. ::)

Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.

En oikein aina ymmärrä miksi pitää kommentoida asioihin, mihin ei selvästikään ole perehdytty ja näin syöttää ihmisille täyttä potaskaa, jonka jälkeen korjaillaan asioita myöhemmin "eiku"-lauseilla ja muilla yhtä ammattimaisilla termeillä. Ymmärräthän, että tuollaisen lähes jumalan arvostusta foorumeilla nauttivan optimointigurun kirjoituksia täällä uskotaan ja joku lippispää tuhoaa vielä äitinsä kauppakassin mokomien lonkalta heitettyjen juttujen takia. Vaikka moottorinohjaus ko. moottorissa suojeleekin tällaisilta varsin tehokkaasti, niin olematonta vikaa etsiessä menee ainakin aikaa ja "parhaassa" tapauksessa rahaa, kun auto viedään pajalle tutkittavaksi olemattoman vian takia.

En kirjoittanut tätä dissatakseni ketään, vaan siksi, että ehkä myös volvotdi ymmärtäisi väärien faktana kirjoitettujen höpöjuttujen vaikutuksen muihin ihmisiin ja heidän autoihin.

Summa Summarum. Volvotdi:n nenä takaisin kiinni oppikirjoihin, ja kirjoitellaan ihmisille ohjeita vasta kun ollaan varmoja että tiedetään mistä puhutaan.

Totta, pitäisi olla 100 varma ennenkuin kirjoittaa :( muistin siis väärin eli tosiaan T5:ssa on tuo barin luokkaa ja puolta vähemmän 2.5T:ssä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #7 : 25.08.2013, 11:10:36 »
Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.
Itse en ole tietoinen tarkoista lukemista. Mutta muistan artikkelin XC90 mallin testissä jossa puhuttiin että siinä ollut 2.5T moottorin ahtopaine oli 0.75bar, erikseen vielä mainitsivat ettei enää voi puhua matalapaine turbosta. Löytyi myös täältä keskustelu jossa vakio 2.5T koneessa ahtopainemittarin lukemat pyöri samoissa. 2.4T kone taisi olla alle 0.5bar paineilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #8 : 25.08.2013, 11:45:21 »
Muistat väärin ja ettei nyt olis mennyt volvotdillä 2.5T ja T5 ahtopaineet sekaisin. ::)

Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.

En oikein aina ymmärrä miksi pitää kommentoida asioihin, mihin ei selvästikään ole perehdytty ja näin syöttää ihmisille täyttä potaskaa, jonka jälkeen korjaillaan asioita myöhemmin "eiku"-lauseilla ja muilla yhtä ammattimaisilla termeillä. Ymmärräthän, että tuollaisen lähes jumalan arvostusta foorumeilla nauttivan optimointigurun kirjoituksia täällä uskotaan ja joku lippispää tuhoaa vielä äitinsä kauppakassin mokomien lonkalta heitettyjen juttujen takia. Vaikka moottorinohjaus ko. moottorissa suojeleekin tällaisilta varsin tehokkaasti, niin olematonta vikaa etsiessä menee ainakin aikaa ja "parhaassa" tapauksessa rahaa, kun auto viedään pajalle tutkittavaksi olemattoman vian takia.

En kirjoittanut tätä dissatakseni ketään, vaan siksi, että ehkä myös volvotdi ymmärtäisi väärien faktana kirjoitettujen höpöjuttujen vaikutuksen muihin ihmisiin ja heidän autoihin.

Summa Summarum. Volvotdi:n nenä takaisin kiinni oppikirjoihin, ja kirjoitellaan ihmisille ohjeita vasta kun ollaan varmoja että tiedetään mistä puhutaan.

Tästä oon Samppa täysin samaa mieltä ja sitä en ymmärrä miksi pitää joka asiaan kommentoida ja sitten sopan sotkemisen jälkeen lopetetaan kirjoittaminen kyseiseen topiciin..
Voisitko Volvotdi nyt reilun odottelun jälkeen vastata myös tuonne, jonne rinta rottingilla paukuttelit henkseleitä..?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35726.0

Poissa apa75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #9 : 25.08.2013, 11:48:15 »
Totta, pitäisi olla 100 varma ennenkuin kirjoittaa :( muistin siis väärin eli tosiaan T5:ssa on tuo barin luokkaa ja puolta vähemmän 2.5T:ssä.

Moi

Varmistin eilen illalla tuon oman auton ahtopaineet erittäin tarkalla tuhannesosa barin tarkkuudella näyttävällä mittarilla ja tosiaankin sain paineet korkeimmillaan nousemaan 0,75 bariin. Omassani siis turbo pelaa aivan normaalisti, ajattelinkin, että se 0,9-0,95 bar kuullosti kovin korkealta lukemalta vakio paineiksi ja tästä syystä piti asia heti tarkistaa  ::) Virheitähän täällä sattuu kirjoittelussa varmaan itse kullekkin, mutta se hyvä puoli on että täällä kyllä osataan korjata asiallisesti noita virheellisiä tietoja ja ohjeita.

t. apa75
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa SamppaSport

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Aina menee tonni!
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #10 : 25.08.2013, 13:41:47 »
0,75bar kuullostaa kohtuullisen "korkealta". Voihan auto olla ohjelmoitu, mutta TCV on rikki, eikä boosti nouse tuon yli. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen laatuaan. Tai sitten se kuuluu olla noin.


Volvot on hienoja. Ikinä ei tarvi korjata mitään, välillä tulee vaan vähän isompi huolto...

Poissa apa75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #11 : 25.08.2013, 17:02:45 »
0,75bar kuullostaa kohtuullisen "korkealta". Voihan auto olla ohjelmoitu, mutta TCV on rikki, eikä boosti nouse tuon yli. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen laatuaan. Tai sitten se kuuluu olla noin.

Minun tietääkseni tuota ei ole ns. lastutettu, eli pitäisi olla ihan vakio-ohjelma. Tuo buusti nousi tuonne 0,75 bar vain kakkosella ja kolmosella kun vedätti aivan äärimmilleen, eli kierrokset oli jo melkeimpä tapissa. Muutoin paineet vedätyksissä oli n. 0,6 barin luokkaa, mutta tosiaan hetkellisesti sain sen sinne 0.75 bariin nousemaan. Sitä ihmettelen itse, kun nuo paineet alkaa nousemaan mielestäni aika myöhään, eli turbo ei herää kovinkaan nopeasti. Eikös tällaisen "kukkopillin" 8) pitäisi nostaa paineita melkeimpä pintakaasusta lähtien, kertokaapa viisaammat jos olen väärässä.

t. apa75
« Viimeksi muokattu: 25.08.2013, 17:04:56 kirjoittanut apa75 »
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa SamppaSport

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Aina menee tonni!
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #12 : 26.08.2013, 09:30:17 »
Hyvä, että selviää. 2.5T:ssä tuo ahtopaine on vähän korkeampi, kuten Ribbe tuossa ylempänä mainitsikin.


Volvot on hienoja. Ikinä ei tarvi korjata mitään, välillä tulee vaan vähän isompi huolto...

Poissa epv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #13 : 26.08.2013, 16:45:38 »
Jahas, eli joku on kuitenkin peukaloinut meikäläisen auton ohjelmaa.

Mitä 2.5T:n "lastutuksessa" käytännössä tehdään ahtopaineennoston lisäksi? Pystyykö mistään selvittämään minkä firman softa autossa mahtaa olla?

Poissa apa75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakion 2.5T ahtopaine?
« Vastaus #14 : 31.08.2013, 11:10:43 »
Moi

Laiskasta ahtopaineen noususta kimpaantuneena, innostuin tuohon omaan 2.5T:hen tekemään seuraavaa. Hain maf sensorille tarkoitettua pudistusainetta (CRC) ja putsasin ahtopaineanturin. Sitten tilasin uuden tcv venttiilin ja sitten, a`vot  :pomo:, johan rupesi ahdot nousemaan herkästi. Nyt lähtee heti pintakaasusta ahdot nousemaan ja jo pienemmälläkin vedätyksellä ahtoja noin 0,6bar. Ero kiihtyvyyteen oli aika huomattava, eli jos autosi kärsii vastaavista oireista, suosittelen tekemään vastaavan homman. Kustannukset tuolle hommalle oli anturi 60e ja puhdistusaine 10e, eli melko halvalla päästiin tällä kertaa  ;D

t. apa75
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron