Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Projektipäiväkirjat

Volvo 240 SE, Katulelu

(1/18) > >>

w1wwe:
Vuosi takaperin tuli tutun kautta hommattua Volvo 240 SE kori ilman tekniikkaa, haaveena oma projekti. Vuosimalli -91 ja koppa yllättävän terve. Suunnitelmissa ahtaa perus 8v vinomoottori ja perus siistimiset. Ajatuksena rakennella sitä mukaan kun aika ja rahat riittävät. Ideana tehdä leikkikalu renkaan sulatukseen ja hauskanpitoon, EI näyttely autoa. Tämä tosiaan ensimmäinen prokkis itsellä ja meininki se että opiskellaan rakentamista samalla kun tehdään ja todenäköisesti tehdään joku homma useampaan kertaan  :idiot2:
Tallipaikka löytyi juuri ennenkuin auton hain.










Homma alkoi auton purkamisella ja esim taka-akseli lähti ensinmäisenä hiekkapuhallettavaksi ja siihen tuoretta maalia päälle. Tässä oli paikallaan 1030 akseli jonka ehostelin käyttökuntoon ja ajatuksena laittaa se ensinmäiseen setuppiin siihen asti, kunnes sen tonne tienpäälle rikkoo ja pääsee ostamaan 1031 akselin. Taka-alatukivarsiin uretaani puslat. Tupla kallistuksen vakaajat. Takajarrusatulat oli hyvässä kunnossa niin niillekkin huolto ja maali niskaan, levyt/palat/käsijarrut uutta osaa. Hankintalistalla vielä säädettävä panhard ja ylemmät olka-akselit. Peräpää siihen kuntoon että kun tuo akseli hajoaa, olisi nopea homma vaan viskata isompi perä paikalleen.
.










bensatankki myös hiekkapuhalluksen kautta ja maalit päälle, keruupumpun suodattimen vaihto ja paikalleen. Tarkoitus olisi päivittää turvatankki ja kaikki linjat uusiksi mutta tehdään se sitten kun siihen budjettia löytyy.



Sisusta purettiin täysin pois ja sitten alkoi äänieristysmattojen purkaminen, aluksi kokeilin lämmittämällä ja jollain lastalla kaapimalla mutta sehän vaan leviää ja tekee hommasta hankalampaa. Hyväksi vaihtoehdoksi totesin kompuran ja paineilma vasaran talttapäällä. Täysin kylmiltään se lähtee nätisti palasina vieden suurimman osan liimapinnasta mukanaan. Seuraavaksi lameli käteen ja viimeiset liimat hiomalla pois, työlästä hommaa :D

Sama setti takakonttiin ja samalla "munapussit" eli vararengas kotelot rälläkällä veks ja suoraa peltiä tilalle. Istuu omaan silmään paljon paremmin. Rallin värikartasta harmaata Normaduur suorakiilto maalia pensselillä pintaan. Sisuta tarkoitus jättää semmoiseksi ja sinne vaan kuppipenkkiä ja ehkä joskus jonkunmoiset kaaretkin.













Yhden paikan on joutunut tähän autoon hitsaamaan ja se löytyi apukuskin takaoven pokkauksesta vai miksi tuota paikkaa uskaltaa kutsua. Mukava taitella paikka tuohon :o peltiä alle ja kittiä päälle, omaan silmään välttää.





etukelkka purkuun ja osat putsaukseen sekä maalaukseen. Samalla uudet alapallot, raidetangonpäät ja uutta puslaa, kallistuksen vakaajalle uretaani puslat, tarkoitus päivittää kyllä kaikki puslat uretaaniksi kunhan siihen taas lompakko antaa myöten.








Konehuoneesta kaikki pois ja hiomaan, bilteman ruiskulla samaa väriä pintaan kun sisustaankin. Tuli kyllä omasta mielestä yllättävän hyvä siihen nähden, että ruisku ekaa kertaa kädessä ja hallissa pölysempää kun kivitehtaalla.







Etulokareita kun yhtään katsoi tarkemmin niin hapantahan sieltä löytyi... facebookkiin Volvo ryhmään ostoilmoitusta ja uudet lokarit löytyi alle vuorokaudessa.


Samalla vähän takavalohin päivitystä

Tekniikaksi valikoitui B230F.








Moottori palasiksi ja osat koneistamolle, osien pesu, lohkon hoonaus, kampiakselin kaulojen kiillotus. Koneistamolta tuli aika nopeasti soitto, että kampiakseli vaatii enemmän työtä jos siitä hyvän haluaa. Netti käteen ja toista aihiota etsimään, somerolta löytyikin valmiiksi kiilloteltu akseli. Kiitokset Vantaan moottorikoneistamolle hyvästä ja nopeasta palvelusta.
Romut tallille ja konetta kasaamaan. Itselle ensimmäinen moottori niin vähän opiskelua samalla mutta eipä kait siinä mitään ihmeellistä.

B230 Lohko
Alakerran laakerointi
H-profiilit ja arp pultit hemimotorsilta
Suurempi tuottosempi Ö-pumppu hemimotorsilta
Turbon männät uusilla renkailla
530 kansi, V nokka....kanavat siistittynä ja muutenkin tsekattu että kaikki ok
Holset HX35 #16 pakopesällä ja erillisellä hukkiksella
ja viinaa koneeseen.












Suunnitelmissa vielä BC-racing alusta
Maxecu motiohjaus ym kaikkee kivaa, katsotaan kun edistyy :P

Jarrusuunnitelmat meni tänään muuten uusiksi kun sattu tulemaan vastaan noi s60R jarrut  :smitten: :smitten:
Täytyy vähän niitäkin alkaa suunnittelemaan ja onhan se kiva kun auton sais siihen kuntoon, että se vois ottaa sitten tarvittaessa vähän enemmänkin tehoo vastaan mitä tuo HX35 jaksaa puhaltaa. Koska niinhän se aina menee et tehoihin tottuu ja nälkä kasvaa syödessä.



Mikäli porukkaa kiinnostaa niin
päivitellään taas kun edistyy. - W1wwe







Siinä taas viikonlopulle tekemistä!

w1wwe:




Siinä taas viikonlopulle tekemistä!
[/quote]





Männänrenkaat asentuu mukavasti kotisohvalla  8)

Jopas_Jotakin:
Hyvä tulee, hyvää työtä. Jatkakaa... :)

w1wwe:
Kiitoksia!
Alakerta alkais olemaan öljypumppua ja turbon öljynpaluu paikkaa vaille valmis :)
Kampiakselin hihnapyörä vaihtui trikkeri kehällä olevaan alumiini pyörään, siitä olis tarkoitus ottaa info moottorin ohjaukselle.

w1wwe:


Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta