RallyBaron  Samppasport

G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi

  • 222 Vastauksia
  • 128906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #180 : 01.03.2016, 19:54:15 »
Tuo "ramppi" ne kitkalevyt vasta kiristää siinä tilanteessa kun tasauspyörästöän syntyy riittävä nopeusero. Ei se jatkuvasti jumissa ole eikä levyt hiero koko ajan toisiaan vasten kuten normaalissa kitkalukossa. Siksi sitä lisäaineistettua öljyäkään ei saa käyttää.

Eli (rautalangasta) mun ymmärryksen perusteella:

Avoin perä, mikä kytkee mekaanisesti kitkapakalla toimivan lukon 40kmh asti.
Eli tavallaan mekaanisesti kiinteää 100% lukkoa ei ole, vaan se toteutetaan jäykillä/"luistamattomilla" kitkoilla.

(Kitkapakka kuullostaa hienolta, muttei toimi kitkalukkona kovin pitkään...  :2funny:)

Vai olenko väärässä?  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #181 : 01.03.2016, 20:16:31 »
Eli (rautalangasta) mun ymmärryksen perusteella:

Avoin perä, mikä kytkee mekaanisesti kitkapakalla toimivan lukon 40kmh asti.
Eli tavallaan mekaanisesti kiinteää 100% lukkoa ei ole, vaan se toteutetaan jäykillä/"luistamattomilla" kitkoilla.

(Kitkapakka kuullostaa hienolta, muttei toimi kitkalukkona kovin pitkään...  :2funny:)

Vai olenko väärässä?  :)

Näin minunkin ymmärryksellä. Siitä yhdestä videosta tuo aukeaa aika hyvin. se jousi/paino/mikälie systeemi on kuitenkin se joka lukon kytkee. Se siis pyörii sitä nopeammin mitä enemmän pyörillä on nopeuseroa ja kun keskipakovoima voittaa jousivoiman, paketti alkaa aueta ja se pääsee tarraamaan tuohon vastapainoon kiinni ja lopettaa pyörimisen. Tämä taas jumittaa tuon "ramppilevyn" lukon kuoreen joka saa kitkapakat kiristymään lukon kuoria vasten. Se vastapaino mitä modataan/lyhennetään sitten estää kytkeytymisen kovemmassa nopeudessa koska painuu keskipakovoiman ansiosta sellaiseen asentoon ettei tuo kytkentämekanismi yletä ottamaan siihen kiinni.

Tuossa vielä tuo video: https://m.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE

Eli lyhyesti. Vastapainon kiinni hitsaaminen tai mikään muukaan modaaminen ei jumita lukkoa, vaan kytkentämekanismi vaatii aina nopeuseron pyörien välille ennen kuin lukko kytkeytyy.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 20:32:32 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #182 : 01.03.2016, 20:40:33 »
Periaatteessa noiden "kitkalevyjen" tilalla vois olla mitä tahansa mikä kytkee. Booritus, hammastus ym. kaikki ajais saman asian. Tavoitteen kannalta se ja sama mitä se käkikellovastapainoramppihässäkkä kytkee. Eli kitkalevyjen tilalle kävis vaikka räikkälukkotyyppinen hammastus...

Toki ymmärrän miksi tälläseen kitkalevysysteemiin on päädytty vaikka hammastuksen sijaan :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #183 : 01.03.2016, 21:24:21 »
Meneekö g80 240 volvon avoimeen 1031 akseliin samoilla vetareilla ym. Hiluilla?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #184 : 01.03.2016, 21:29:41 »
Meneekö g80 240 volvon avoimeen 1031 akseliin samoilla vetareilla ym. Hiluilla?
Ei.

Avoimen perän vetoakselit on pidemmät kuin G80:n
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #185 : 01.03.2016, 21:43:47 »
Juu,  ainakin toisesta pitää ottaa vähän pois päästä

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #186 : 02.03.2016, 09:57:46 »
Eli laikkaamalla vetareita, lukon saa paikalleen?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #187 : 02.03.2016, 10:04:20 »
Periaatteessa kyllä.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #188 : 02.03.2016, 11:20:37 »
Eikä pelkästään periaatteessa vaan myös käytännössä. Lyhentää mieluummin pikkaisen liikaa kuin liian vähän, ettei jää kantamaan kun vetoakselin vetää kiinni. Aikanaan 240 perään laittaessa piti lyhentää molempia puolia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #189 : 02.03.2016, 11:48:06 »
Eli lyhyesti. Vastapainon kiinni hitsaaminen tai mikään muukaan modaaminen ei jumita lukkoa, vaan kytkentämekanismi vaatii aina nopeuseron pyörien välille ennen kuin lukko kytkeytyy.

Periaatteessa varmaan näin, mutta käytännössä silti mieletäni toimii toisella tavalla....toki voin olla väärässäkin  ;D!

Tuo keskipakoakseli pyörii ainoastaan silloin kun pyörät pyörivät eri nopeutta. Pyörien nopeuseron kasvaessa riittävän suureksi, akseli pyörii riittävän kovaa ja punnus nappaa salvasta lukon päälle. Tämä sallii sen ettei hitaissa vauhdeissa, esim. risteyksessä käännyttäessä, lukko tarraa päälle (pyörien nopeusero ei riittävä). Perä sallii pyörien pyöriä eri nopeutta tietyissä rajoissa. Nyt jos tuo toiminne eliminoidaan hitsaamalla salpa kiinni-asentoon, lukko ottaa kiinni pyörien pyöriessä vähänkään eri nopeutta (toki kytkeytyminen vaatii edelleen pyörien välisen hienoisen nopeuseron), mutta mielestäni lukko käyttäytyy kuten jatkuvasti päällä oleva lukko. Kytkeytyy aina kun pyörät pyörivät edes aavistuksen eri nopeutta.

Itse ajattelisin tuon toimivan vähän samalla tavalla kuin kemppilukko, vaikkakin pyörien yhtä nopeasti pyöriessä lukko ei ole päällä. Tosin ei kemppilukkokaan silloin mitään lukota pidon ollessa balanssissa molemmilla pyörillä. Hitsaamalla muokatun perän kestävyyden kannalta olennaista on tuo levypakan kesto ja pitääkö se, varsinkin jos lukkoa kytketään päälle ja pois jokaisessa jyrkässä mutkassa ja risteyksessä nopeudesta huolimatta...epäilen että jossain vaiheessa tuolta luovuttaa.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #190 : 02.03.2016, 11:54:13 »
Kyllä se asia on ihan niinkuin 8-pätkä sanoi. Eli oli vastapaino koskematon tai siitä laikattu palanen pois tai hitsattu jumiin niin lukon kytkeytyminen vaatii edelleen saman noin 5km/h nopeuseron pyörien välillä kytkeytyäkseen.
Itse kytkentäsalpoihin ei kannata koskea. jos ne hitsaat toisiinsa kiinni ei lukko kytkeydy koskaan(avoin perä) ja jos jumitat kytkentäsalvat murikan kuoreen kiinni on perä silloin kuin kemppiperä eli 100% lukko kokoajan tai niin kauan kuin kitkalevyt kestää.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2016, 12:01:53 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #191 : 02.03.2016, 11:59:11 »
Kyllä se asia on ihan niinkuin 8-pätkä sanoi. Eli oli vastapaino koskematon tai siitä laikattu palanen pois tai hitsattu jumiin niin lukon kytkeytyminen vaatii edelleen saman noin 5km/h nopeuseron pyörien välillä kytkeytyäkseen.
Eikös tuo vasta painon modaus ja jumitus vaikuta ainoastaan siihen kytkeekö lukkoa enäää yli 40km/h vauhdista päälle ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #192 : 02.03.2016, 12:05:33 »
Eikös tuo vasta painon modaus ja jumitus vaikuta ainoastaan siihen kytkeekö lukkoa enäää yli 40km/h vauhdista päälle ???

kyllä. Hain sitä että lukon kytkeytyminen vaatii kuitenkin aina vasemman ja oikean renkaan välille nopeuseron.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #193 : 02.03.2016, 14:25:02 »
Eli tuo tiheä hammastus ohjaa tuota keskipakoispyörää, joka vaikuttaa salpaan avautuessaan, niin kauan kunnes salpa pakenee keskipakoisvoimalla sen vaikutuspiirin ulkopuolelle.

Salpa kuitenkin lukitsee lukon(siinähän on oma jousi) eli eikös silloin esim käännyttäessä pakat lukitu, kun akselien nopeuseron(väännön) voimasta lukitus tapahtuu? Eli tuo jousilevy on ainoa mikä aiheuttaa ns vastavoimaa tässä tilanteessa. Silloinhan lukko on päällä,aina, kun pakan jousilevyn voima ylitetään.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #194 : 02.03.2016, 15:00:18 »
Eli tuo tiheä hammastus ohjaa tuota keskipakoispyörää, joka vaikuttaa salpaan avautuessaan, niin kauan kunnes salpa pakenee keskipakoisvoimalla sen vaikutuspiirin ulkopuolelle.

Salpa kuitenkin lukitsee lukon(siinähän on oma jousi) eli eikös silloin esim käännyttäessä pakat lukitu, kun akselien nopeuseron(väännön) voimasta lukitus tapahtuu? Eli tuo jousilevy on ainoa mikä aiheuttaa ns vastavoimaa tässä tilanteessa. Silloinhan lukko on päällä,aina, kun pakan jousilevyn voima ylitetään.

Luulisin että tuo jousilevy on siellä sitä varten ettei levyt rämise kun lukko on auki. Lukon esijännityksen kanssa tuommosella rimpulalla ei voi olla mitään tekemistä.


 

Ateho  Elekma