Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536827 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1185 : 27.03.2020, 08:54:26 »
No osilla on ikää lähes 60 vuotta, niin paha mennä sanomaan onko ne vielä vakiomitoissa.

Männät saattaa jäädä lohkotason alle, ja siitä tulee lisää tilavuutta palotilaan.

Kansipahveja taitaa olla eri paksuisia.

Kannattaa mitata palotilan tilavuus vaikkapa lääkeruiskulla (50 ml) ja sitten mihin männät jää lohkotasoon nähden.

Noissa milli pois nyrkkisäännöissä ei ole paljoakaan tekemistä todellisuuden kanssa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Weebi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • laitetaa vähä brakecliineriä nii se starttaa
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1186 : 29.03.2020, 22:53:26 »
mulla ois tämmöne aihio:

b20a vakio alakerta
b18 kansi 12:0 (en ole varma mutta ruttua on 11:0+) rutut 35/40 venat ja hyvät kanavat
D nokka
tupla 175 cd 2 strömpät avarretulla tupla su:iden imusarjalla
re85
4-1 sarja
(budjetti motti ja jos strömpät ei toimi nii tulee mopo kaasarit varmaa perus bensalle)

kommentteja
« Viimeksi muokattu: 30.03.2020, 13:32:07 kirjoittanut Weebi »

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1187 : 31.03.2020, 10:43:03 »
Informatiivinen video tappikoneen virityksestä:

https://www.youtube.com/watch?v=eZJF2x8ybKw

Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1188 : 31.03.2020, 17:29:01 »
Informatiivinen video tappikoneen virityksestä:

https://www.youtube.com/watch?v=eZJF2x8ybKw

Tuolla isännällä on muitakin hyviä videoita Amazoniin ja 140 liittyen.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa olli103

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1189 : 02.04.2020, 21:45:25 »
Joo kansi kävi koneistamolla ja siitä höylättiin 1mm pois. Kannen tilavuuden mittasin ruiskulla ja se on 45ml. Kansipahviksi tulee 0.8mm tiiviste. Kone on jo palasina mutta muistelen että männät tuli lohkon tasoon ja jostain olin lukevinani että b18 koneessa näin tulee jo vakiona. Näillä tiedoilla sain puristussuhteeksi laskurilla 10.04. Ei kai tuo vielä nakuttele ja sammuu avaimesta jos 98 ajelee.

Kärjettömiä sytytyksiä katellu, tekeeköhän nuilla ebayn muutossarjoilla mitään missä tulee uudet rojut vakiojakajan sisään?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1190 : 02.04.2020, 22:08:45 »
Itselläni oli ebaysta tilattu joku muutaman kympin kärjetön. Toimihan se tosi hienosti. Mutta nykyinen 123 tune+ on kuitenkin sitäkin parempi ::) Mutta ennenkaikkea sen kärjettömän setin toimivuus on täysin riippuvainen jakajan peruskunnosta, akseli jos falskaa tai muita välyksiä niin kipinä vaeltaa silti miten sattuu.

Toki mitenpäin tahansa se on kuitenkin parempi kuin kärjellinen.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2020, 22:11:09 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa smaikel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1191 : 08.06.2020, 10:51:48 »
Näin uutena amazonin omistajana ja tietämättömänä kyselen miten tässä on jakopää toteutettu?

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1192 : 08.06.2020, 11:39:55 »
Näin uutena amazonin omistajana ja tietämättömänä kyselen miten tässä on jakopää toteutettu?

Hammaspyörillä. Pienempi terästä ja suurempi fiiberiä tehtaalta lähtiessä. Kisahommissa sitten on käytetty terästä molemmissa hammaspyörissä.







"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa EsaParv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1193 : 24.06.2020, 00:59:28 »
Oon tossa jo aikasemminki kysy samasta aiheesta mut nyt oon saanu herätettyä vanhan vihreän 8) (volvo 144 vm72 b18) ja aattelin et ku tossa pitäis kansi ottaa kuiteski irti (venttiilin ohjurikumit) ennen katsastusta (varmaan vasta ens keväänä ku silloin saan kortin...) ja tavoitteena ois tehdä noin 100 heppanen käyttöauto. et samalla kun kansi on auki ni vaihtais nokan (varmaan D tai K) ja kaasarina ois vielä zenith ströberg 175 (ostan myöhemmin tupla su tai weber dgv kunhan budjetti riittää) niin pystyyköhän katsastamaan tai pystyykö yhellä strömberg 175:sella ees ajamaan saati katsastamaan tollasen nokan kanssa (D tai K) Näistä kun en ihan hirveesti tiedä... vaikka en mikään peukalo keskellä kämmentä kaveri kuitenkaan ole ;D

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1194 : 24.06.2020, 07:40:42 »
^
Itellä ollu 40 vuotta sitten B20 C-nokalla ja yhdellä Stromberg 175:llä ja se toimi.
Kaveri kokeili D-nokalla ja se vaati jo kyllä tupla SU:t.

Sitten vähän off topic:
Alunperin Volvo Competition Servicen 140hv virityssarjassa oli D-nokka kahden 45 tupla Solexin syöttämänä.
Myöhemmin sitten F-nokka.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1195 : 24.06.2020, 09:25:25 »
Kyllä siilä D-nokalla ja yhdellä strömbällä ajaa huoletta. Kiihtyy ja käynnistyy.

Itse ajelin yli 20 tkm vastaavalla yhdistelmällä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1196 : 24.06.2020, 13:03:50 »
Venttiilien ohjurikumien vaihto ei edellytä kannen avaamista. Tunkee tulpasta vaikka nailonköyttä pyttyyn ja käsipelissä mäntä ylös. Vipupukki tietenkin poistettu tässä vaiheessa. Narutuppoa vastaan saa painettua lautaset irti ja lukot pois, näin ainakin itse olen toiminut.

Eri asia tietenkin jos nokan vaihto mielessä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa EsaParv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1197 : 25.06.2020, 15:40:13 »
Joo, oon yhet venttiilikumit vaihtanu kummisedän paattiin tolla narumenetelmällä, mutta olis muutenki se nokan vaihto mielessä kun pikkasen kaipais ylhäälle lisää tehoo. kaasari lähtee jokatapauksessa jossainvaiheessa vaihtoon. Vaikka ehän tolla teholla nyt niin väliä oo vielä kun pitäs auto saada muutenkin katsastuskuntoon ja pikkasen maalailla, kun isävainaa on sen palasista kasannu... :P
« Viimeksi muokattu: 25.06.2020, 16:41:39 kirjoittanut EsaParv »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1198 : 09.07.2020, 13:15:26 »
Onko noita 92mm mäntiä olemassa 22mm tapilla ?

Jos löytyisi niin käsittääkseni BMW:llä olisi olemassa 143-52-22 -kiertokankia. Eli 85mm kampuralla tuolla setillä tulisi 0,5mm yli dekin. Ja elringin kanssa voisi olla aika näppärä paketti  ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1199 : 09.07.2020, 13:18:48 »
https://aircooled.fi/tuote/652/manta-92x82-lakikorkeus-35mm-tako-aa

Kuplan mäntiä ainakin jos sopiva lakikorkeus löytyy.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Ateho  Elekma