Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?

  • 23 Vastauksia
  • 827 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Moro, toi mun 940 syö 13l 98 vaikka mitenpäin ajelis. Täysin vakio jossa karvan kireempi hukkiksen jousi (säädettävä minimillä) ja turbon sisuskalut uusittu viime talvena.

Sitten itse aiheeseen. Toi automaattilaatikko kun ajaa satasen alueella ni arpoo kokoajan edes takas vitosta silmään tai pois silmästä tai turbiinin lukitusta päälle tai että se alkaa taas luistaa. Se lukitsee sen noin 105kmh vauhdissa, mutta sitten taas hyvin helposti jos lievinkään ylämäki ni alkaa taas luistaa tai vaihtaa pienemmän, bensankulutus aivan jäätävä kun kokoajan soutaa ja huopaa edestakas. 120kmh vauhdissa toki jo pitää kiinni mutta bensankulutus ilmanvastuksesta tiilimuurilla ei ainakaan pienene.

Ja kysymys: Voiko vitosvaihteen kytkeytymisnopeutta jotenkin muuttaa tai saada sen niin että se turbiini lukittuu aiemmin esim tasan 2000rpm eikä tule helposti pois päältä vaan ajais ns väännöllä lukittuna?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
En tiedä millaisilla perävälityksillä näitä on ollut saatavilla, mutta oma kokemus on samanlainen, että potkii turhan hereästi pienempää silmään. Jaksaisi kyllä, mutta vaikea hyödyntää vääntöä. Olisiko sitten suunniteltu ominaisuus, säästetään laatikkoa liian matalilla kierroksilla kuormittamiselta?

E: Kesärajoituksilla pääsee vielä halutessaan sukkasillaan herkällä kaasujalalla, mutta talvinopeuksilla alle sakkorajan on vähän veijarimaista humppailua...
« Viimeksi muokattu: 22.12.2023, 23:36:47 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
E: Kesärajoituksilla pääsee vielä halutessaan sukkasillaan herkällä kaasujalalla, mutta talvinopeuksilla alle sakkorajan on vähän veijarimaista humppailua...

Joo ite kun ajan pelkästään talvella tällä ku kesälle oma hupiauto niin ei niin paljoa tuosta kokemuksia. Nastoilla ainakin ja tuolla jonkunsortin sohjoisilla teillä tuntuu että kone lähes ahdoilla kokoajan ja meno hiipuu jos ei paina vähän kaasua ja sitten taas luistaakin jo loota, nousee ahdoille ja alkaa kiihtymään. Nimenomaan veijarimaista humppailua! :DDD  ;D :D

Peilit kun kääntää kyljelleen niin menee pienemmällä, olenkin alkanut vakavissani miettiä että saisikohan jostain pari cm lyhyempiä OEM peilejä. Nehän on vissiin erimittaiset kuskin ja apparin puolella muutenkin. Tarkkasilmäiset huomaa vain.

Tai sitten pitäisi vetää hiilikuitulevyllä pohja tasaiseksi.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Joskus miettinyt, voisiko olla jotain tekemistä länsinaapurin parittomilla nopeusrajoituksilla.

Mutta vaikka loota on ainakin näennäisesti kunnossa ja huollettu, niin kevyellä spittarilla kiihdyttäessä panttaa isompaa vaihdetta, ja vastavuoroisesti kuorman vähänkään lisääntyessä heittää kierroksille. Ei mikään varsinainen Opticruise (pun intended :P)
« Viimeksi muokattu: 23.12.2023, 00:11:28 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Ei sille mitään voi, siinä nelosen (eli isoimman vaihteen) lukkonopeudella ei vaan ole hystereesiä vaan se on 102 lukkoon ja 101 auki. Se aski on turbossa tuommonen typerä vatkaaja, mutta sen verran sille voi tehdä että kun säätää kaasuvivuston kohdilleen, kääntää kaasurullan toppariinsa ja säätää kickdown vaijerin sillai että sitä voi vielä muutaman millin kiskoa ulos kun kaasurulla on täyskaasulla.

Oikea korjaus on oikea vaihteisto. Vihaajat vihaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tuota menon hiipumista ilman käskyttämistä en kyllä tunnista.

Kerran otin tuhannen tutulla tiellä kamerasta huomautuksen, kun pitkästä aikaa vaparimanuaalin jälkeen saavutettiin tavoitenopeus vallan kivuttomasti, ja samoilla lämpöisillä rullailtiin siihen tyyliin kilometrin päässä olevaan tolppaan. :crazy2:

Eihän sulla jarrut laahaa?

Kärryn vetoon tuo on valitettavan epäsovinnainen yhdistelmä, ei sillä, etteikö se perässä seurais, vaan korostaa entisestään äkkinäistä luonnettaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Joskus omassa viimeisessä takavetokäyttiksessä mua vitutti sama juttu. Muistaakseni löysin jotain juttua että vaihtamalla erilaisen jousen sinne lock up säätimeen niin sais nopeutta laskettua. Täysin muistin varassa huom!

« Viimeksi muokattu: 31.12.2023, 08:24:16 kirjoittanut janne81 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Yleisesti automaattivaihteisten autojen käytös muuttuu ajanmittaan tuollaiseksi liian herkästi pienemmälle pykältäväksi kun kaasuvivusto väljistyy.

Yleisohje on säätää se systeemi niin että kickdown vaijeri lähtee liikkumaan samalla hetkellä kun kaasuläppä alkaa avautumaan, joten se lienee todennäköisesti ollut alunperinkin. Tuolla metodilla saa ainakin se yli-innokkaan pienemmälle vaihtamisen pois, mutta sitä en tiedä miten se turbiinilukkoon vaikuttaa.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Tuota menon hiipumista ilman käskyttämistä en kyllä tunnista.

Kerran otin tuhannen tutulla tiellä kamerasta huomautuksen, kun pitkästä aikaa vaparimanuaalin jälkeen saavutettiin tavoitenopeus vallan kivuttomasti, ja samoilla lämpöisillä rullailtiin siihen tyyliin kilometrin päässä olevaan tolppaan. :crazy2:

Eihän sulla jarrut laahaa?

Kärryn vetoon tuo on valitettavan epäsovinnainen yhdistelmä, ei sillä, etteikö se perässä seurais, vaan korostaa entisestään äkkinäistä luonnettaan.

Jarrukaliiperit on uusittu, ei laahaa. nuo kaasuvaijerit on ollut pidempään mielessä tarkistaa koska samanikäisestä kesäharrasteesta niitä kirrailin jo pari kesää sitten.
Kulki tuo vanhoilla puutteellisilla ahdoilla yli 210kmh helposti, nykyään menis varmaan 225 pahvilaatikon aerodynamiikalla.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Eikö tuossa ois optiona rengas koon pienentäminen pykälän tai kaks,  loppuis se vaihteen humppaaminen himpun aiemmin?



Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5046
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Eikö tuossa ois optiona rengas koon pienentäminen pykälän tai kaks,  loppuis se vaihteen humppaaminen himpun aiemmin?
Joo, muuttuis vaan se nopeuskin samalla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Tuo ehdotus noista kaasuvaijerien kiristämisestä on se mitä teen! Mutta tarvitsenko siihen tutoriaalin, olen absoluuttinen vässykkä mitä tulee näihin volvoihin. Bemareista jo jotain tajuan (omastani) kun 20v harrastanut käytännössä samaa mallia sielläkin (kun vika on päässä niin vika ei poistu). Näiden 940 osalta olen kuitenkin ollut välinpitämättömämpi ja yrittänyt olla katsomatta pellin alle ikinä ellei ala kuulua jotain sodan ääniä tai auto piiputa hälyyttävästi.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Ei sille mitään voi, siinä nelosen (eli isoimman vaihteen) lukkonopeudella ei vaan ole hystereesiä vaan se on 102 lukkoon ja 101 auki. Se aski on turbossa tuommonen typerä vatkaaja, mutta sen verran sille voi tehdä että kun säätää kaasuvivuston kohdilleen, kääntää kaasurullan toppariinsa ja säätää kickdown vaijerin sillai että sitä voi vielä muutaman millin kiskoa ulos kun kaasurulla on täyskaasulla.

Oikea korjaus on oikea vaihteisto. Vihaajat vihaa.

Et millään viitsisi ottaa tästä pellin alta valokuvaa missä on ympyröity asioita ja sitten nuolia osoittamassa niihin? :D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuo ehdotus noista kaasuvaijerien kiristämisestä on se mitä teen! Mutta tarvitsenko siihen tutoriaalin, olen absoluuttinen vässykkä mitä tulee näihin volvoihin. Bemareista jo jotain tajuan (omastani) kun 20v harrastanut käytännössä samaa mallia sielläkin (kun vika on päässä niin vika ei poistu). Näiden 940 osalta olen kuitenkin ollut välinpitämättömämpi ja yrittänyt olla katsomatta pellin alle ikinä ellei ala kuulua jotain sodan ääniä tai auto piiputa hälyyttävästi.

Kyllä sen systeemin tajuaa silmällä.

Siellä on pyöreä rulla johon tulee kaasuvaijeri rintapellin läpi ja kickdown vaijeri vaihdelaatikolle (+ mahd. vakkarin vaijeri). Vaijereita säädetään siirtämällä vaijerin kuoren kiinnityspistettä muttereita säätämällä. Löystä sitä vaihdelaaatikolle menevää vaijeria sen verran että vaikeri alkaa liikkua luoren sisältä samaan aikaan kun varsinainen kaasuläppä alkaa liikkua kun sormin käännät sitä rullaa johon vaikerit kiinnittyvät.

Sitten koeajolle. Jos vaihteisto tuntuu tuon säädön jälkeen epäröivän kun haluat saada sen vaihtamaan pienemmälle, otat säätöä hieman takaisinpäin.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
On vakionopeudensäädin. Siihenkin lienee saatavissa tarkkuutta lisää kun löysää 25v venymän pois.

 

RallyBaron  Samppasport