Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: 745insports - 05.12.2011, 21:06:56

Otsikko: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 05.12.2011, 21:06:56
Tuohon laitteeseen siirtymässä B230F kone perus piristyksillä korvaamaan B200F

(https://lh6.googleusercontent.com/-w4UgkLTw2Ao/Tsozvx2kMbI/AAAAAAAAAAo/y7wEhSrZmDQ/s720/2011-06-28%25252016.07.09.jpg)

Homma alkoi tänään uuden moottorin lähtökohdan noutamisella, ja sellaiseksi löytyi B230F, 250 tkm ajetusta autosta, hinta oli kohdallaan.

Koneelle tarkoitus hoitaa perushuolto, jos puutteita sylintereissä havaitaan tai suuria vaurioita ne korjataan, muuten vaihdetaan korkeintaan renkaat.

Koneessa vaihtoon menee pääosin kaikki laakerit, kaikki tiivistet ja aikaa koneen kunnostamiselle on varattu tämä talvi, keväällä tarkoitus saada uusi moottori keulille.

Huonoon kohtaanhan tämä sattui kun auto joutuu seisontaan heinäkuussa 2012, kun lähden suorittamaan asepalvelusta.  ELK

Kuvia laitan kokoajan kun kunnostus etenee (Kaikki kuvat nähtävissä täällä! (https://picasaweb.google.com/118355259314598505529/7451990B200FAut)), näitä projekteja täällä varmaan pilvin pimein, mutta ei se yksi hyvin kuvitettu koskaan haittaa. :hello:

Huomenna aloitan moottorin paloittelelulla ja putsauksella, ja miettimällä mistä käsillä olevista kansista teen tähän kannen. Kuvia tulee em. moottorista huomenissa! :hello:
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: viiksivallu - 05.12.2011, 21:59:41
Itselläkin olisi tarkoitus ostaa Ruotsista 760 V6:sella, ja korvata tuo V6 B23A:lla (en nyt muista tarkkaa mallia, mutta kuitenkin on kaasuttimella). V6 menisi sitten Bertoneen

Onnea projektiin!  O0
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 06.12.2011, 10:17:35
Itselläkin olisi tarkoitus ostaa Ruotsista 760 V6:sella, ja korvata tuo V6 B23A:lla (en nyt muista tarkkaa mallia, mutta kuitenkin on kaasuttimella). V6 menisi sitten Bertoneen

Onnea projektiin!  O0

Tänk juu veri mats! :)
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 08.12.2011, 20:03:40
Noniin, ja päivitystä pukkaa, toki, toisin kun lupasin, ilman kuvia.

Eli tänään klo 14 jälkeen rakennettiin mmoottoripukki ja lohko koki siirtymän sisätiloihin. Ulkona tulee niin nopeasti pimeetä näillä leveysasteilla, että eihän siellä kuvata pysty.

Kun kone oli saatu sisälle poistettiin siitä sylinterikansi ja öljypohja, sekä männät kiertokankineen päivineen, ja todettiin että sylintereissä ei ole huomattavaa pykää ja hoonaus jälkiken näkyy. Romuttamon säilytys tapa(konepelti auki taivasalla suuttimet poistettuna...) oli vähän kerryttänyt kosteutta ensimmäiseen sylinteriin, kuitenkin niin vähän että selvitään hoonaamalla. Kaikki männät ok kunnossa.

Konetta pukissa pyöritellessä kuului lattialta sen mallista kolinaa että jotain tippui lattialle, ja siellä oli näkyvissä seuraavanlaisia metallin kappaleita;

(https://lh6.googleusercontent.com/-z58CLBXalIE/TuD6k6SqDVI/AAAAAAAAAB4/pAPfRFx3Afs/s720/2011-12-08%25252019.26.19.jpg)

Ja tässä kohtaa kuuluu kysymys; mistäs päin konetta on tuollaiset palaset, palasista siis muodostuu rengas ja sen halkaisia 25-30mm. Mukava olisi tietää mistä on, tuollaan äkkiä silmäilemällä ei löydetty puuttumasta. Kiva jos joku tietäis :hello:

Tässä illan aikana käyn ottamassa vielä pari kuvaa ja lisäilen sitten tähän. :)
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: räkänokka - 11.12.2011, 20:05:58
Äkkiseltään tulis itsellä ainaki mieleen et tarkista öljypumppu...
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 11.12.2011, 22:11:18
Äkkiseltään tulis itsellä ainaki mieleen et tarkista öljypumppu...

Öölipumppu tarkastettu, ja katottu viel räjäytyskuvista voisiko olla sieltä peräisin, mutta ei se sieltä ole. Kummastuttaa nyt tuo :idiot2:

On nii pirun tutun näkönen kilke et pitäs kyllä tietää mistä se on peräsin... ei voi tietää.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 11.12.2011, 22:13:33
Tänään jatkettu lohkon putsailua, ja hyyvä siitä tulee, onhan tässä koko talvi aikaa.

Kannelle (1000 530) annoin "pikkasen" siistimis hoitoa imupuolelle, hyvän oloiset kanavat tuli. :)

Tuon mysteeri osan alkuperän selvittely jatkuu...  :idiot2:
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: hevonen - 12.12.2011, 16:20:49
Oon muutaman purkanut eikä nyt ihan äkkiä tuu mieleen tommosta rengasta...
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 12.12.2011, 16:59:13
Oon muutaman purkanut eikä nyt ihan äkkiä tuu mieleen tommosta rengasta...

Itsellä sama juttu. Ei tuu mielee et yhestäkää ois tollasta lähteny irti. Ja lohkon tai kannen räjäytyskuvista en kyllä löytänyt. kaitpa se on vaan sitten jonkin aikaisemman omistajan remontista peräisin, ei voi tietää.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 12.12.2011, 20:36:58
Noniin, tänään sitten koulusta päästyäni ajoin suorinta tietä (tyttöystävän kanssa pizza ravintolan kautta...You know.) motonettiin ja ostin venttiilien hionta tahnaa(Chemico (http://www.motoressentials.co.uk/WebRoot/Store2/Shops/es117278_es123253742439/4995/CB8C/BD7F/7CC3/3E5E/50ED/8970/8A69/Chemico_0020_+_0020_tool.png)) ja läppäystyökalun, ja läppäilin nuo venttiilit.
Pako puolen venttiilit vaati hionnan molemmilla tahnoilla, imupuolen venttiileille riitti erittäin pehmeä hionta tuolla hienolla tahnalla.
Hyväthän niistä tuli, vaikka itse sanonkin, kyllä noilla autosta toimiva vekotin saadaan. Tulipa siitä operaatiosta napattua hätänen kuvakin;

(https://lh3.googleusercontent.com/-vgtEWOuIMe8/TuY9r72tfkI/AAAAAAAAACE/7Cn5Jn_J4T4/s720/2011-12-12%25252017.55.31.jpg)

Kätevämmäksi koettu tollanen vähän parempi telinen niille venttiileille, eikä mikään pahvin pala... Helpommin ne tossa pysyy hyvässä järjestyksessa, ei kolhi toisiaan ja pysyy venttiilit hyvin hyllylläkin. :hello:

Ainiin, tulipa napattua tuota siistitystä imukanavastakin kuva, en tiiä onko tuosta siistimisestä mitään vastaavaa hyötyä, mut pääseepähän sanomaan että sellasta on tehty tähänkin ja voi siitä se 0,5hp tulla virtusta lisää.  ;D Tällänen siitä tuli;

(https://lh6.googleusercontent.com/-v4_uVsOCOMw/TuY9_7_06EI/AAAAAAAAACM/AK7xtkqD_6c/s720/2011-12-12%25252017.07.14.jpg)

Harrastaminen jatkuu... Seuraavaks kansi lähtee koneistamolle jossa siitä otetaan 1.5mm pois... Onkos tuo hyvä?
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: sunnuntaikuvaaja - 12.12.2011, 20:52:58
Minäkin oon koittanu noita imukuppitikkuja, joilla venttiiliä on tarkoitus pyörittää seetiä vasten. Ei niissä riittäny pito kunnon pyörittämiseen! Otin porakoneella kiinni venan toisesta päästä ja laitoin pisaran öljyä peukaloon. Porakoneella pyöritin venttiiliä maltillista vauhtia ja toisen käden peukalolla painoin venttiilin lautasesta sen kunnolla seetiä vasten. Lyhyin väliajoin saa lisäillä hiomatahnaa.

Minun kirjoissani työ on tehty sitten, kun on asentanut venttiilit jousillaan kiinni kanteen ja palotilassa pysyy tärpätti. Jos tulee läpi imu/pakokanaviin, niin lisää läppäystä.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 12.12.2011, 21:03:21
Minäkin oon koittanu noita imukuppitikkuja, joilla venttiiliä on tarkoitus pyörittää seetiä vasten. Ei niissä riittäny pito kunnon pyörittämiseen! Otin porakoneella kiinni venan toisesta päästä ja laitoin pisaran öljyä peukaloon. Porakoneella pyöritin venttiiliä maltillista vauhtia ja toisen käden peukalolla painoin venttiilin lautasesta sen kunnolla seetiä vasten. Lyhyin väliajoin saa lisäillä hiomatahnaa.

Minun kirjoissani työ on tehty sitten, kun on asentanut venttiilit jousillaan kiinni kanteen ja palotilassa pysyy tärpätti. Jos tulee läpi imu/pakokanaviin, niin lisää läppäystä.

Kyllä tuossa omassa versiossa jonka ostin riitti pito ihan hyvin, ja sai kyllä läpättyä ihana mukavasti ja vaivattomasti. Kikkanahan siinä on se että sitä ei voi ihan pojaan painaa, ku eihän se imukuppi toimi jos se levii liikaa. Mutta ainakin minun kohdallini tuo on aina ollut toimiva tapa läpätä.

Ja eipä tuossa volvon kannessa venttiiliä pääse pyörittämään suoraan venttiilin päästä, ei mahdu istukka sinne, toki on niitä varmaa pienempiä mutta omassa ei ainakaa, pitäs laittaa joku kumiletku siihen istukan ja venttiilin varren väliin... Vois vähän vähentää tota kuormitustakin.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: hevonen - 12.12.2011, 21:40:01
Minäkin oon koittanu noita imukuppitikkuja, joilla venttiiliä on tarkoitus pyörittää seetiä vasten. Ei niissä riittäny pito kunnon pyörittämiseen! Otin porakoneella kiinni venan toisesta päästä ja laitoin pisaran öljyä peukaloon. Porakoneella pyöritin venttiiliä maltillista vauhtia ja toisen käden peukalolla painoin venttiilin lautasesta sen kunnolla seetiä vasten. Lyhyin väliajoin saa lisäillä hiomatahnaa.

Minun kirjoissani työ on tehty sitten, kun on asentanut venttiilit jousillaan kiinni kanteen ja palotilassa pysyy tärpätti. Jos tulee läpi imu/pakokanaviin, niin lisää läppäystä.
Voihan sen vielä viimeiseksi läpätä sillä hienolla tahnalla+ öljyä sekaan... Noin meillä vuonna kilpi ja miekka ;) edesmennyt opettaja opetti ammattikoulussa.
Tosiaan ovat hyvät kun laittaa paikalleen eikä löpö tule läpi vaikka venttiilit ovat vielä ilman jousia. :P

Yleensä riittää kyllä tuo hieno tahna pelkästään viimeiseksi.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 05.01.2012, 02:04:25
Noniin, tänään sitten jatkeskeltu tätä projektia tuolla työkaluvaraston äärellä noin kymmenestä illalla nykyhetkeen.

Tulihan sitä paljon puuhailtua;

Vanhat männänrenkaat irroteltunna männistä ja todettu että olipa tukkonen öljyrengas :o

Saa muuten vinkkailla, että mistä saa hyviä männänrengas satseja kyseiseen koneeseen... :)

Muutamat uudet pinnapultit tekäsin lohkoon ja kanteen, ylävesiletkun lähtöön ja vesipumpulle sen pari. Pari pinnaa vaihdoin pakopuolelle toisesta kannesta.

Kaikki lohkosta ja kannesta löytyvät pultit käytiin läpi Rocollilla (kuparipastaa), ja pyöritettiin vielä mutterilla läpi että varmistui tuo toimivuus. Toki kun kiristykset koneen kasaus vaiheessa tehään nii saavat lisää Rocollia osakseen.

Lohkolle tehty loppupuhdistus ja pikkasen kokelin sitä uutta väriäkin siihen pintaan, todella saman punainen on kuin alkuperäinen, hitusen ehkä kirkkaampi.

Huomenna saa lohko maalit pintaan, ja ensiviikon alkupuolella käyn kannesta tuttavan tykö sipaisemassa vähän pois niin sitten sekin on valmis asennettavaksi.

Huomenna todennäköisesti käyn hakemassa paikallisesta Volvo liikkeestä vesipumpun ko. koneeseen ja tiedustelen sieltä samalla noita männänrenkaita. Ajattelin tuossa vesipumpun kohdalla olla tinkimättä ja pitää volvon volvona. :hello:

Tästä kun ei olla mitään teho konetta tekemässä vaan ihan päivittäiseen käyttöön luotettavaa kunnossa olevaa konetta niin taidan uskaltaa ostaa jotain myös motonetistä, kuten nyt vaikkapa kannen tiivisteen, venttiilikannen tiivisteen, öljypohjan tiivisteen ja muuta pientä.

Kaikki stefat käyn kuitenkin ostamassa paikallisesta laakeriliikkestä, jolla on kyllä laajavalikoima erittäi laadukkaita stefoja ja tietävät mitä myyvät. :)

Tulipas tähän riimut, mut harvoin ku päivitellää nii päivitellää sitten kunnolla! :hello:

Mukava tehdä tälläistä projektia jossa on aikaa toteutella omia visioita. :)

Hyvää yötä! (klo 02.04)


Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: InlineFour - 05.01.2012, 17:05:13
Eiks se o enemmin nii et jos on tulos kisakäyttöön,
ni motonetist uskaltaa ostaa ku vaihtuu kuiteski osat sen verta tiheeseen,
ja sit jos meinaa luotettavaa käyttöautoilua, nii kiertää motonetin kaukaa..  ;D
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: TopiK - 05.01.2012, 18:50:36
Eiks se o enemmin nii et jos on tulos kisakäyttöön,
ni motonetist uskaltaa ostaa ku vaihtuu kuiteski osat sen verta tiheeseen,
ja sit jos meinaa luotettavaa käyttöautoilua, nii kiertää motonetin kaukaa..  ;D
Kyllä se motonetti kannattaa kiertää aina kaukaa, koska laatu osia saa oikeista varaosa putkista samaan hintaan, kuin motonetistä p*****. ;)
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 09.01.2012, 17:14:58
Tänään tuli haettua kansi koneistamolta;

(https://lh5.googleusercontent.com/-Q-7gZwZpkko/Twr4JCEGzwI/AAAAAAAAAMg/KE8SNBozSjo/s720/%25255BUNSET%25255D.jpg)

Ja kansi on nyt 144.69 mm paksu. Eli pikainen laskutoimitus: alkuperäinen paksuus 146.19 mm ELI 146.19 mm - 144.69 mm = 1.5 mm
Kannesta siis otettiin sen verran pois. Koneistajana toimi PP-autokoneistus (http://www.pp-autokoneistus.fi/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=kampanja) Lappeenrannassa. Aijuu, tuli sellainenkin juttu mieleen, että tää kansi taitaa olla nimenomaan pienillä vesikanavoilla, itse en ainakaan nää tuossa mitään riskiä kannen vaurioitumiselle?

Samalla kun vein kannen sinne tuli tilattua uudet männänrenkaat, niin sai ne sitten tänään matkaan kantta hakiessa, ja matkalla kotiin päin uudet vaimenninkumit venttiilikupin ja venttiilin väliin paikallisesta Auto-Killasta;

(https://lh4.googleusercontent.com/-XXliOwNBw48/Twr499l62uI/AAAAAAAAAMo/n6Y6Xst3emY/s720/%25255BUNSET%25255D.jpg)

Kuvissa näkyvä vesipumppusarja tuli haettua em. liikkestä jo viime viikolla. Männänrenkaat on Federal-Mogul (http://www.federalmogul.com/en/) yhtiön tuotemerkkiä Goetze, OEM- laatuahan ne lupailee. Ja laadukkaan oloiset renkaat, koneistamossa sanoivat että ei ole ollut ongelmia näiden kanssa.

Saa nähdä milloin kerkeää kasaussuuntaisiin hommiin, mutta vielä olisi edessä lohkon maalaus, on vaan tää talvi kehnoa aikaa jopa 2-komponentti maaleilla maalailemiseen.  :'(

Mutta pikkuhiljaa alkaa olla tavarat tiivisteitä lukuun ottamatta hankittu, stefat pitäisi kerjetä tässä joku päivä hakemaan. Mallit ottaa mukaan niin saa mitä menee hakemaan.

Huominen meneekin taas töissä, että ei ehi ees Volvon kimppuu.. ::) (eikö...)
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: Spoileri - 09.01.2012, 18:00:42
Mitenkäs paljon kustansi kannen höyläys PP:llä?
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 09.01.2012, 19:01:04
Mitenkäs paljon kustansi kannen höyläys PP:llä?

Tuolta nettisivuilta löydät puhelinnumeron mistä voit asiaa tiedustella. Kannattaa soittaa.

Itse ei ole tapana mainostaa hintoja, ne kun on monella liikkeellä hyvin tapauskohtaisia, pahoittelen.  ???
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: järviin - 09.01.2012, 19:05:46
 ???
Volvo ilmoittaa kannen paksuudeksi 146,1mm.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: Spoileri - 09.01.2012, 22:21:29
Tuolta nettisivuilta löydät puhelinnumeron mistä voit asiaa tiedustella. Kannattaa soittaa.

Itse ei ole tapana mainostaa hintoja, ne kun on monella liikkeellä hyvin tapauskohtaisia, pahoittelen.  ???

Eipä sillä niin väliä, ihan vaan mielenkiinnosta kysäsin. Tossa toi paikallinen seppä tekee aina lyhyellä varotuksella ja edukkaasti.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 09.01.2012, 23:11:27
Eipä sillä niin väliä, ihan vaan mielenkiinnosta kysäsin. Tossa toi paikallinen seppä tekee aina lyhyellä varotuksella ja edukkaasti.

No sen verran voin sanoa että edukasta se oli tuollakin, ja joustavaa, ois voinu kuulemma toimittaa sinne vaikka loppiaisena. Ja männänrenkaitten hakureissulla hain sitten kannen sieltä tosiaan.

Itse olen aikaisemmin käyttänyt mm. veneen kannen (40HP kerosiini Suzuki) Lemillä isän tutun tutun luona höyläämässä kun sillä on siellä kaarihalli jossa pelit ja vehkeet. Olihan se edullisempaa vielä kun tuolla. Olihan tuo vajaa 750cc kakspyttysen ulkolaitamoottorin kansiki aika paljon pienempi. Siitä otettiin tuo sama 1.5mm.. Toki siltä ei saa kuittia.

Mutta nyt kun kerran tilasin nuo männänrenkaatkin sieltä niin en nähnyt että muutama euron "säästö" maksaisi vaivaa.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: Spoileri - 10.01.2012, 15:53:11
.
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 01.02.2012, 15:08:27
No tässä nyt tämän homman osalta ollut hiljaista, pääasiassa vain osien hankkimista. Eipä siitä enää tarviis hakee ku stefat jotka neki on jo tilattu, hmm, termostaatti ja sen kotelon tiiviste.

Osat pääasiassa nyt hommattu paikallisesta Volvo liikkeestä, siinä määrin mitä oon nähnyt taloudellisesti järkeväksi.

Kannen tuossa yksi ilta pistin kasaan ja läppäys ainakin tuntui onnistuvan, ei mennyt tenttu palotilasta kanavan puolelle. Kansi kasattiin nyt Ford Mondeon venttiilijousilla, mitoiltaan vastaavat kuin volvon omat, hieman pidemmät ja jäykemmät.

Männät tuli myös heitettyä paikoilleen sylintereihin uusie kiertokangen liukujen ja männänrenkaiden kanssa. Näillä taas mennään. Ei oo ainakaa väljempi ku nykynen B200F.

Tarkoitus olisi kasailla konetta hiljalleen, nää armottomat pakkaset vaan ei ole kovin suosiollisia kelejä kasailla konetta tuolla kylmässä työkaluvarastossa... Se on sitä motorsporttia!

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin, vaihtelemaan Volvoon laturin hihnaa ja  sitten siinä samalla imusarjan tiivisteen... tee-se-itse-miehen viimeiset sanat. :hello:
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 10.04.2012, 22:18:47
No joo, pitkästä aikaa tännekkin jottain kirjottelen, mutta tänään tulikin laitettua konetta kasaus suuntaan, männät löysi tiensä takaisin koneeseen ja kansi sijoittui koneen päälle tiukasti, ja vesipumppu asettui kannen ja lohkon kylkeen nätisti. Öljypumppukin eksyi omalle paikalleen.

Tää kone etenee hitaasti mutta varmasti, oikeastaan kaikki osat jo hankittuna. Joitain tiivisteitä pitää ostaa vielä, sekä pari kannua öljyä.

Tänään kävin Volvolta tilaamassa uuden Öljylukon, ei pauku stefoja vanhan p*skasen öljylukon takia niiku edellisessä koneessa on käynyt... Hintaakin vaan naurettavat 49,-€…

Joku päivä pitäisi tuo D-nokka pölliä tosta käyttiksistä tähän ja laittaa käyttikseen D:n tilalle Y, josko se olisi kuitenkin parempi kuin M… Katsoo nyt mikä päivä kerkeää ja milloin auto joutaa seisomaan sen aikaa.

Talli aikaa koneen vaihdolle onkin jo hommattu, parin päivän varotusajalla saa tallin viikonlopuksi nostureineen päivineen lainaan… :hello:
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: Makru - 19.04.2012, 00:34:40
Tälleen offtopiccina huomasin kuvasta et samanmerkkiset männänrenkaat saa sieltä paska motonetista, kun sulla tossa kuvassakin on..
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 19.04.2012, 06:12:22
No itselläni ei ole kyllä ollut mitään huonoa kokemusta motonetistä, aina kun on vaan katsonut osan ennen ostamista ja todennut työnjäljen ja materiaalit, hyvin on toimineet. Kun vaan sielläkin ei osta sitä halvinta, niin normikäytössä ns. kulutusosat kestää varmasti just niin kauan ku on tarkotuskin.

Jotkin osat ostin suoraan Volvo liikkeestä, koska esim. vesipumppu on paljon parempaa laatua. Ja tietty, joitain osia ei edes saa motonetistä tai muuten tarvikkeena, silloin alkuperäisosa on ainoa optio.

Männänrenkaat sain huomattavan paljon edullisempaan hintaan tuolta PP-Autokoneistuksesta kuin mitä renkaat maksaa motonetissä, tai oikeastaan missään muuallakaan.

Motonetissä on yks tosi huono puoli kyllä. Siellä ei voi tinkiä. (:
Otsikko: Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
Kirjoitti: 745insports - 29.04.2012, 19:40:26
No, nyt on tää projekti kohdannut loppunsa ainakin tältä osin, vanha moottori nostettu pois eilen ja samoilla vauhdeilla nostettu uusi takaisin. Muutama kuva hommaa selvittämään.

(https://lh3.googleusercontent.com/-QYhUCmWMKCQ/T5mZrh_XPPI/AAAAAAAAASw/_ytnv9fWaR0/s640/%255BUNSET%255D.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-avd2n1f_iEk/T5r6-PLWn0I/AAAAAAAAATU/SxiPghZy0Mg/s640/%255BUNSET%255D.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-OteGODYjUOc/T5wH-K0WQ7I/AAAAAAAAATo/LiHxbkU0IfI/s640/%255BUNSET%255D.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-VezP1wUhmIg/T5wIuIsllKI/AAAAAAAAATw/Xv1XyHuzlZc/s640/%255BUNSET%255D.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-762etTkaB7g/T5wHYIcx1ZI/AAAAAAAAATg/yQ0ivGpZoiQ/s640/%255BUNSET%255D.jpg)

Kuvien oton jälkeen sitten laiteltu eilisen päivän nimissä kaikki muutkin hilppeet ja uusi syyläri paikalleen. Nyt rokkaa. Sisäänajoa 500 km ja sitten uuet öljyt ja suodatin...

Eikä tääkään remontti ihan vaivatta onnistunu, matkaan tuli kolme ongelmaa:

Ongelma 1: Vetolevyn ajoitus. Miten helvetissä siihen unohtaa aina laittaa ne merkit. No, onneks löyty kaverilta varmaa tietoo ja apu tähän ongelmaan.

Ongelma 2: Suuttimen yläpään O-rengas, meni rikki, uusi piti hakea kotoa 25 kilometrin päästä... Noh, saipahan nyt senkin. Aikaa meni 45 min.

Ongelma 3: moottorin lämpöanturi. Vikakoodit antoi siitä. Todennäköisesti sitten Lh 2.2 on erillainen moottorin lämpötilaanturi kuin Lh 2.4:ssä. No, tää ratkes anturin vaihdolla vanhasta koneesta, ja irrotettii imusarja että mahtuu. Sit ku sen sai vaihdettu niin kävi lämpimänäkin.

Näihin tunnelmiin. Toivotaan että toimii, tyhjäkäyntiä vielä välillä hakee, mutta sit kyl tasottuu.