Proturbo  Autodiagnoosi

1800 ES '73

  • 227 Vastauksia
  • 83381 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #180 : 29.05.2014, 23:22:15 »
Tuokin kävisi, pitää vaan tehdä se periaatepäätös ensin, eli tekisikö tuon pohjan nyt kuntoon kerralla kun on akselit yms irti vielä. Tekisi sitten korin pintapuolen myöhemmin.

Eikös se pohja ole helpompi tehdä ku ei ole akselit yms. tiellä . Tekee kerralla valmista  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #181 : 01.06.2014, 22:05:44 »
Tarkoituksena alunperinhän oli hoitaa tänä "talvena" alusta, sisustus ja pohja kuntoon ja vuoden päästä kori. Nyt alkaa näyttämään siltä, että purkaan loputkin osat irti ja tehdään kori samaan syssyyn kuntoon kun kerran on iso osa osista jo irti.

Nyt pitää pudottaa moottori-vaihteisto-paketti lattialle, irroittaa lamput, listat yms pois ja etsiä joku joka joko soodalla tai lasilla puhaltaa koko korin puhtaaksi ja heittää pintaan happopohjan, sen jälkeen pitää käydä loput korroosiot, jos niitä löytyy, läpi joko hitsaten tai tinaten ja sit viedä maalarille.

Ehkä tähän samaan kohtaan pitää sitten ottaa myös moottorin alakerta auki ja selvittää huohotuksen syy. Tuskin siis on tänä kesänä auto ajossa, mutta ensi kesänä sitten täysin läpikäytynä :)
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3199
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #182 : 01.06.2014, 22:17:59 »
Tarkoituksena alunperinhän oli hoitaa tänä "talvena" alusta, sisustus ja pohja kuntoon ja vuoden päästä kori. Nyt alkaa näyttämään siltä, että purkaan loputkin osat irti ja tehdään kori samaan syssyyn kuntoon kun kerran on iso osa osista jo irti.

Nyt pitää pudottaa moottori-vaihteisto-paketti lattialle, irroittaa lamput, listat yms pois ja etsiä joku joka joko soodalla tai lasilla puhaltaa koko korin puhtaaksi ja heittää pintaan happopohjan, sen jälkeen pitää käydä loput korroosiot, jos niitä löytyy, läpi joko hitsaten tai tinaten ja sit viedä maalarille.

Ehkä tähän samaan kohtaan pitää sitten ottaa myös moottorin alakerta auki ja selvittää huohotuksen syy. Tuskin siis on tänä kesänä auto ajossa, mutta ensi kesänä sitten täysin läpikäytynä :)

Lasilla mieluummin, muutamalta maalarilta kuullut nyt että sooda saattaa alkaa reagoimaan joidenkin maalien kanssa ajan saatossa (rupeaa "kiehumaan" vuoden parin päästä). 
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #183 : 02.06.2014, 16:42:39 »
Jostain luin artikkelin korkeepainepesusta kans. Ei kai sekään olis huono vaihtoehto.
V70 TDI

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6372
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #184 : 02.06.2014, 16:50:41 »
Miksei hiekalla? Olisi halvin vaihtoehto ja ihan hyvin vanhat autot senkin kestää.

Korkeapainepesu ja sooda eivät vie ruostetta, joten ruostekohdat pitää joka tapauksessa puhaltaa jollain muulla.

Soodalla puhallettu pinta pitää pestä vedellä ja jollain saippualiuoksella, niin siinä menee vähän homma hukkaan, jos puhdas pinta kastellaan, niin sehän ruskistuu heti uudestaan.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #185 : 02.06.2014, 22:21:40 »
En vielä tänään ehtinyt puhaltajia kysellä, mutta kun vein ison ässän maalarille niin sen kanssa juttelin ja hänen mielestä paras olis hionta tai kuumailmapuhallin ja raappa, kun olkoon sitten hiekka tahi joku muu, niin sitä on sitten kaikki paikat täynnä. Tosin olis sitä hiontapölyäkin....

Korkeapainepesua olen itsekin käyttänyt ja sillä kyllä auto puhdistuisi, mutta ei tosiaan ota sitä ruostetta pois. Yritän huomenissa soitella noille puhaltajille ja kysellä vähän mielipiteitä ja hintoja. Puhaltaminen olisi kyllä nopea tapa ja noi maalarit mieluusti sen peltipuhtaana vastaanottaisivat. Hiekkapuhalluksessa moni tuntuu pelkäävän sitä pellin venymistä, tosin tuossakin pintapellit on reilun millin vahvuisia, eli tuskin olisi kovin vaarallista. Hiominen esim rälläkällä ja somalintukalla olisi melko hidasta ja pellistä ei lähtisi mitään pois, tosin jäisi paljon kohtia mihin ei yletä kuin puhaltamalla. Joku hellävarainen puhallus olisi kyllä varmaan järkevin tapa, olkoon sitten se hienoin hiekka, lasi tai joku muu.

Päivän saldo kun vaan pari tuntia ehti touhuta:

Lähdin purkamaan takaa eteenpäin, huomiselle jäi vain noiden koristelistojen ja bensalinjojen poisto sekä toinen takasivulasi niin olisi kontin osuus tyhjä
Alkutilanne:


Lopputilanne:


Ja läpimätä raatohan tuo on  ;D

Pakoputki ollut kiinni pohjan läpi vedetyllä pultilla


Pitää kattoverhoilua raottaa sen verran että saisi nuo luukun saranat irti, niitä ei edellisessä maalauksessa ole edes irroitettu, eikä oikein mitään muutakaan näköjään. Se kyllä saattaa sillä seurauksella mennä vaihtoonkin, sillä se oli sieltä luukun reunasta tiivisteen alta kulunut jo puhki.

Mikähän höngän talteenottopönttö tämä on?

Oli piilotettuna tuonne lokarin sisään ja siihen meni tosiaan noita huohotushönkiä? Joku kalifornian spesiaalivaruste kenties?
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #186 : 02.06.2014, 22:31:07 »
Se on juurikin bensahöyryjen talteenottojärjestelmä. Minulla oli jenkeistä tuodussa 1800E mallissa juuri samanlainen tankin luona ja toinen pömpeli sitten keulassa ilmansuodattimen vieressä.
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #187 : 02.06.2014, 22:44:40 »
Se on juurikin bensahöyryjen talteenottojärjestelmä. Minulla oli jenkeistä tuodussa 1800E mallissa juuri samanlainen tankin luona ja toinen pömpeli sitten keulassa ilmansuodattimen vieressä.

Eli jos ja kun tuosta poistuu noi kylkivalot, niin voi noi muutkin jenkkihörhökkeet ehkä poistua...  :)
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #188 : 02.06.2014, 22:55:07 »
Kyllä se hiekkapuhallus on kaikkein paras.
Kunhan muistaa puhaltajilta kysyä/selvittää, että on autojen puhalluksesta kokemusta ja mielellään useita vuosia.
Tavan metallirakenteiden puhaltajat kyllä saavat pellit mutkalle.

Lahdessa on yksi todellinen ammattimies autojen puhalluksista.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6372
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #189 : 03.06.2014, 07:30:54 »
En vielä tänään ehtinyt puhaltajia kysellä, mutta kun vein ison ässän maalarille niin sen kanssa juttelin ja hänen mielestä paras olis hionta tai kuumailmapuhallin ja raappa, kun olkoon sitten hiekka tahi joku muu, niin sitä on sitten kaikki paikat täynnä. Tosin olis sitä hiontapölyäkin....

Joo hiomalla toki kaikki suorat ja isot pinnat, kuten katto ja kyljet. Ne ei oikein kestä puhaltamista ja ne on helppo hioa. Hankalasti hiottavat kohteet, kuten ikkuna- ja oviaukot, sekä helmat ja pyöränkaaret surutta vaan hiekalla. Hiominen kannattaa tehdä pyörivällä koneella. Epäkeskolla menee vaan hermot päästä ja käsistä.

Se hiekka tunkeutuu kyllä joka paikkaan, mutta imurilla ja paineilmalla sen saa kohtuullisesti pois. Oma Pyhimys on puhallettu about 3 vuotta sitten ja vieläkin tulee "takapenkille" hiekanjyviä :2funny:

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #190 : 03.06.2014, 07:57:42 »
Tässä yksi vaihtoehto ,ei ehkä halvin mutta ......

http://www.surfaceprocessing.co.uk/for-cars.html

Tuolla kaikki sivut kun selaa ,näkee mitä on tehty ja miten . Sieltä selviää myös hintoja ,ne ei ole kovinkaan "hirveitä" !
Suomestakin ajaa Enlantiin kuljetuskalustoa minkä kyytiin saisi pelkän korin aika sopu hintaan .


 

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #191 : 03.06.2014, 09:15:59 »
Joo hiomalla toki kaikki suorat ja isot pinnat, kuten katto ja kyljet. Ne ei oikein kestä puhaltamista ja ne on helppo hioa. Hankalasti hiottavat kohteet, kuten ikkuna- ja oviaukot, sekä helmat ja pyöränkaaret surutta vaan hiekalla. Hiominen kannattaa tehdä pyörivällä koneella. Epäkeskolla menee vaan hermot päästä ja käsistä.

Se hiekka tunkeutuu kyllä joka paikkaan, mutta imurilla ja paineilmalla sen saa kohtuullisesti pois. Oma Pyhimys on puhallettu about 3 vuotta sitten ja vieläkin tulee "takapenkille" hiekanjyviä :2funny:

Rälläkkää tässä olen pääasiallisena hiontavälineenä miettinytkin ja siihen niitä somalilaikkoja, ne raapii aika kivasti maalia pois, toi kuumailma ja raappa ei kuulosta siltä hommalta että sitä viitsisi koko autollista tehdä. Pitää nyt ensiksi purkaa auto atomeiksi ja sen jälkeen aloittaa puhdistustyö. Naapurit tykkää kun saa taloonsa tuulen mukana ihanan oranssin pölypinnoitteen  :2funny:

Tässä yksi vaihtoehto ,ei ehkä halvin mutta ......

http://www.surfaceprocessing.co.uk/for-cars.html

Tuolla kaikki sivut kun selaa ,näkee mitä on tehty ja miten . Sieltä selviää myös hintoja ,ne ei ole kovinkaan "hirveitä" !
Suomestakin ajaa Enlantiin kuljetuskalustoa minkä kyytiin saisi pelkän korin aika sopu hintaan .


Tämäkin vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta ja tuolla saisi helmakotelotkin läpikäytyä. Tosin tähänastisten kurkkimisten perusteella niissäkään ei liiemmälti ruosteita sisällä ollut.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #192 : 03.06.2014, 10:13:12 »
Mites korin hapotus ja sinkkaus? Hyvinkäällä on firma missä vois onnistua. Pystyy kuulemma neuvottelemaan melkein millin kymmenyksen tarkkuudella sinkin paksuuden

E: Hyvinkään kuumagalvanointi tais olla
« Viimeksi muokattu: 03.06.2014, 10:15:59 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #193 : 03.06.2014, 14:09:43 »
Joo hiomalla toki kaikki suorat ja isot pinnat, kuten katto ja kyljet. Ne ei oikein kestä puhaltamista ja ne on helppo hioa.
Lasilla ja soodalla voi suoratkin pinnat puhaltaa hyvin. Hiekalla vaatii enemmän tarkkuutta.

Normaali kuumasinkitys ei oikein toimi koriin. Suorat pinnat ottavat lämmössä helposti uutta muotoa, koteloissa olevat massat sekä maalit eivät lähde hapolla ja sekoittuvat sinkkiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #194 : 10.06.2014, 22:30:01 »
Homma on vielä suunnitteluasteella, tuohon tulee joku päivä yks tuttu joka noita entisöintejä on tehnyt enemmänkin vähän arvioimaan mitä kannattaa tehdä. Hiekka/lasi on tällä hetkellä vahvin vaihtoehto, eli sillä noi pahimmat nurkat ja sit hiomalla loput.

Purku jatkui tänään ja tuloksena lähti jo kojelauta ja tuulilasi irti. Ja lisää mätävikaa...



Tossa on nurkassa hiukan pinnassa ruostetta kun tarkkaan katsoo


ja tonne lokariin pitääkin laittaa ihan paikka, sen verran pahat tuhot on ruoste tehnyt
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

 

Ateho  Elekma