Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: RokkiHedgehog - 22.02.2014, 05:10:40

Otsikko: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 22.02.2014, 05:10:40
Aihioksi valikoitui vakio Volvo 740 B200F ruiskukoneella ja tarkoitus olisi tänne kirjoitella Jm auton rakentamisesta kuvien kera alusta loppuun kadulta>kilpuriksi.
Tässä ekassa viestissä ennen jälkeen kuvat, ketjussa syvemmin itse rakentamisesta.

Kaaret teetetään kun ei ole kokemusta niiden hitsauksesta.
Säännönmukaiset perus kaaret riittää, volvo kori sen verran vahva ettei lisä vahvistuksia tarvita. Ainoastaan vöille kannattaa farmarissa hitsaa poikki putki jotta olkavyöt saa hyvään kulmaan.
Koneeseen ei mitään ihmeellistä olla tekemässä, kanavien siistiminen 2mm kannesta pois ja viri nokka.
Volvossa kannattaa panostaa ennemmin alustaan/ajettavuuteen kuin koneeseen.
Voiman siirto vakio + Kemppi Lukko
Visko tuuletin pois, sähkö flekti tilalle. Esim Biltema
Minne asti vakio ruisku riittää = noin 200hv asti
isommat suuttimet = ei tarvitse, riittää noin 200hv

-Alustava suunitelma ja työjärjestys.
-Auto kotiin ja aloitetaan sisustan purkukaminen ja kartoitus mitä tarvii huoltaa ja tehdä.
-Auton sähköt karsittiin sisustan purkukamisen yhteydessä.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0173.JPG?img=smaller)
-Iskarit eteen. Spax Rally Race 940 (all models incl.Estates) 90- N2153-I 85,00.- kpl
-Dieselin etujouset, ihan ehdottomasti. 34,90:- Motonet
-Pakoputkisto 2,5" Biltema/motonet Noin 100:-
-Imuputkiston muutos ja accordin kartio suodatin.
-Kansi irti ja työstö
-Perä auki ja kemppi lukko
-Penkkin asennus
-Akkun siirto
-Pisapojan säiliön siirto
-Päävirta katkaisia, 6 nappainen + ulko sammutus vaijeri.
-Roiskeläpät 20,-
-Luukkujen lisä lukitukset
-Penkki ja vyöt RS 6 piste 99;-
-Jarrujen herkistys ja nesteen vaihto
-Öljyt, kone, laatikko, perä
-Ralli ratti  ;D 20;-
-Kaaripajan 360:- + turvavyö putki
-Viimeistely / maalaukset
Lähtökohta
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0821_zpse180e161.jpg?img=smaller)
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0819_zps30a79c18.jpg?img=smaller)
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0960_zps7fceb196%20(1).jpg?img=smaller)
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0815_zpsddfb6038.jpg?img=smaller)

Laskelma/budjetti
Aihio 10;- (lähtö hinta 200;- maksanut itseään takaisin osamyynillä)
Alusta 239,80;-
Kaaret 360;-
Sähköt 150:-
Renkaat 100;-
Nokka-akseli 150;- Hiottu
Pakoputkisto 100;-
Nippeleihin 100;-
Yhteensä noin 1300;-

P.s sisustan osia voi kysellä, suurin osa tuleen myyntiin.
Edit: Kuvia lisätään ekaan viestiin aina kun homma edistyy seuraavaan vaiheeseen.

Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Sittana - 23.02.2014, 13:12:22
Teettäkää nokkapyörästä säädettävä.. ei montaa kymppiä maksa. Ja miks ajatte vaan evk ja pappaluokan.. onhan siellä yleinenkin :)
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: jake74 - 24.02.2014, 00:04:15
Ja miks ajatte vaan evk ja pappaluokan.. onhan siellä yleinenkin :)

samaa mietin mä kans
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 24.02.2014, 21:40:36
Mä olen ihan noviisi niin mulle riittää evk. Timppa voi hyvinkin ajaa myös yleisessä.
Auton haku siirtyi lauantaille työ kiireiden takia.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Timo_R - 24.02.2014, 21:53:12
Mä olen ihan noviisi niin mulle riittää evk. Timppa voi hyvinkin ajaa myös yleisessä.
Auton haku siirtyi lauantaille työ kiireiden takia.
Ilmeisesti 2 kpl vakio nokkapyörästä saa tehtyä säädettävän nokkapyörä?
Tekeekö joku koneistamo pk seudulla muutos työn?
Vakio Bensan säätimen voisi korvata säädettävällä, suosituksia?


Mulla on käytössä mm. dohc-sierroissa ollut weberin säädettävä bensanpaineensäädin. On helppo muokata sopimaan myös volvon tukkiin. Alunperin tuossa säätöruuvin päällä on sinetti, mutta se lähtee helposti pois.
(http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/2011/jakop%C3%A4%C3%A43.jpg/_bigthumb.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/2011/jakop%C3%A4%C3%A43.jpg)

Isompia suuttimiakin saa tänä päivänä melkein noutohinnalla. Isompi ongelma varmaan on saada koneelle riittävästi happea tuolla vakiosysteemillä.

Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 24.02.2014, 22:13:06
Imusarjako ahdistaa? Parannus ehdotuksia?
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Timo_R - 24.02.2014, 22:16:45
Imusarjako ahdistaa? Parannus ehdotuksia?


Joo ei se taida kovin häävi olla....turbokäytössä riittää yllättävän pitkälle, mutta enpä usko vaparina piisaavan erikoisiin lukemiin. En muista missään törmänneeni kovin tehokkaaseen "vakioruiskuun" perustuvaan koneeseen. Miksei sekin mahdollista, mutta vaatii varmaan aika paljon perehtymistä.
Isomman kaasuläpän tuohon varmaan vois saada nakeloitua...kai siitäkin pieni hyöty olisi. IMMunkin varmaan kykenee vaihtamaan isompaan / paremmin virtaavaan.
Kannattaa selailla noita viritystopicceja.

Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 25.02.2014, 03:28:41
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=28_29&products_id=88
Ainakin äkkikatsottuna taitaa sopia vinokoneeseen??
Noilta pitäisikin kysyä samanlaista laippaa imupuolelle, vois tehdä paremman imusarjan ihan ite ;)
Mistäs niitä suutimia saa "Lähes" nouto hintaan? ???
IMMun modaus kikka tiedossa.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Timo_R - 25.02.2014, 09:47:01
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=28_29&products_id=88
Ainakin äkkikatsottuna taitaa sopia vinokoneeseen??
Noilta pitäisikin kysyä samanlaista laippaa imupuolelle, vois tehdä paremman imusarjan ihan ite ;)
Mistäs niitä suutimia saa "Lähes" nouto hintaan? ???


Juu sopii. Noita on myös sellasia "irrallisia" malleja joissa laippa ei ole yhteinäinen.
Noi äffäkoneen vakiothan on jossain 190cc paikkeilla muistaakseni....noita 250-300cc suuttimia tuntuu olevan kierrätyskeskuksessakin  (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=76.0)aina välillä muutamalla kympillä myynnissä. Nettivaraosa ja finsquirtin foorumi ovat myös hyviä etsintäpaikkoja.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: AtAi - 25.02.2014, 11:01:51
Turbojen vakisuuttimet on jossain 300cc paikkeilla, ja niitä yleensä saa kun ottaa kopin kun joku heittää roskiin ekatekona virittäessään.
234 vakisuuttimet on jotain 200cc päälle
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Sittana - 25.02.2014, 17:24:46

http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_24&products_id=70 (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_24&products_id=70)
Ymmärtääkö vr anturi joka on vauhtipyörällä tuollaista kiekkoa?


Tämä kiinnostais muakin, niin pääsis tuosta pottapyörästä eroon.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 25.02.2014, 17:31:59
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1829656069120/Sahkotuulettimet
Tollane imevä tuuletin riittää varmaankin jm koteroon?
Vakio nokkaa aikaistamalla saa vissiin myös muutaman humman? Montako asteta taakse päin voi kääntää ennen kuin menee yli ettei lähde käyntiin? Niin toki pitää tarkistaa ettei männät tapaa ventiileihin.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Keme - 25.02.2014, 19:37:49
Jos ajatuksena on pitää kulut pieninä, niin suosittelen Ebayn käyttöä. Sikäli mikäli jos uusilla osilla tekee. mm. tommonen Motonetin propeli noin 24e kotiin kannettuna kaikkine kuluineen. Bensanpainesäädin 14e kotiin kannettuna kaikkine kuluineen, mutta jos itse puristaa orggispaineensäädintä kasaan niin ei tarvi maksaa sitä 14 euroakaan. Tarviiko sitä nokan ajoitustakaan kokoajan pyöritellä eli riittäskö jos vaan viilailee sitä orggis nokkapyörän tapinpaikkaa soikeeks tms. Ei maksa mitään ja silleikin saa sen nokan ajoituksen mihin haluaa.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 25.02.2014, 20:25:55
Juu ebay tuttu ja sieltä olen paljon tilannutkin, nuo oli nyt esimerkki kuvia ja kiitos vinkeistä joka tapauksessa.
http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Adjustable-Fuel-Oil-Injection-Pressure-Regulator-With-Gauge-Blue-NEW-/111170870175?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item19e24cdb9f&vxp=mtr
Löytyyhän näitä.  ;)
http://www.ebay.com/itm/12v-Electric-Car-Radiator-Cooling-Fan-Push-Pull-10-/370862481713?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&var=&hash=item5659206131
Pikkasen halpa :o
http://www.ebay.com/itm/6-Bolts-Car-Racing-Steering-Wheel-Quick-Release-Hub-Adapter-Snap-Off-Boss-Kit-/390783104104?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5afc7cf468&vxp=mtr
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 26.02.2014, 09:56:41
Sähköt tehdään yksin kertaisesti, liittimistä ylimääräiset johdot pois ja akku konttiin ja 6 nappainen Päävirta katkaisia vastuksella ja ulko tappo vaijerilla. Kojelauta mittaristolla jossa tarvittavat mittarit vakiona.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: teemum93 - 26.02.2014, 13:46:23
Eihän näis kesällä tartte olla eessä valoja, eikä edes mun mielestä saa olla. http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-01T13-33-02175.pdf tuolta löytyy takajarru valoille ohjeet mimmoset käy. ja mun mielestä noille virityksille riittää oma pakosarja ihan hyvin, siinäkin säästää jo vähäsen kun ei tartte pakosarjaa laittaa uutta.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: miikel - 26.02.2014, 15:13:56
Onhan tuo kuvissa oleva nokkapyörä vitsi? Tuota onko nuo turbon sarjat muka niin paljon halvempia versus joku käytetty peltipakosarja, että kannattaa alkaa moiseen?
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Sittana - 26.02.2014, 15:34:11
Joo sillä volvon orkkis pakosarjalla mennään aika pitkälle. Ei oo ensimmäisenä tehoo kuristamassa.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 26.02.2014, 16:02:47
Onhan tuo kuvissa oleva nokkapyörä vitsi? Tuota onko nuo turbon sarjat muka niin paljon halvempia versus joku käytetty peltipakosarja, että kannattaa alkaa moiseen?
Mikä siintä nokkapyörästä tekee vitsin? Minusta kotiin kannettuna rosteri pakosarjan alle satasen on kannattava. Mutta mennään nyt toistaiseksi vakio pakosarjalla. Jos jollakin luici / momo 6 pulttijaollista ratin keskiötä jouten niin heitä yv:tä.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: miikel - 26.02.2014, 16:25:40
Jos en nyt ymmärtänyt mitään väärin, niin tuo säätöhän on ihan helvetin karkea...
(http://imageshack.com/a/img849/6198/zkj5.jpg)
Ps. Älä nyt kuvaan takerru täysin kun tehty kymmenessä sekunnissa paintilla.
Vai onko tarkoitus nokkapyörää käännellä ja väännellä aina niin kauan, että sattuu sinnepäin minne halutaan välittämättä merkistä?
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 26.02.2014, 16:38:52
Juu en, tossa pyörässä tosiaan on noin 4 asteen jaolla jako ja se on vain yksi vaihtoehto ehto. Mutta tuo kuvan perusteella on helppo mennä kysymään esim koneistamoo kysymään mitä maksaa vakio pyörän koneistaminen, eipä sitä nokkaan tarvii kuin kerran säätää toivottavasti.  ;)
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: miikel - 26.02.2014, 16:44:51
Just just. Rohkea kaveri heittää sillä putkisokalla vesilintua ja kääntelee tuota vakio pyörää miten lystää. Katsoo vain, että kiristää kunnolla. Eihän se putkisokka mitään voimaa välitä vakionakaa. Tosin jos löystyy pultti niin tapin kanssa voi keretä sanomaan kissan ennen tuhoa. Tämän JOKAINEN silti tekee ihan OMALLA vastuullaan. Pakko myöntää, että itse en ainakaan tekisi. Tiedän ihmisiä ketkä on onnistuneesti tehneet.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: jogiin - 26.02.2014, 17:32:36
Just just. Rohkea kaveri heittää sillä putkisokalla vesilintua ja kääntelee tuota vakio pyörää miten lystää. Katsoo vain, että kiristää kunnolla. Eihän se putkisokka mitään voimaa välitä vakionakaa. Tosin jos löystyy pultti niin tapin kanssa voi keretä sanomaan kissan ennen tuhoa. Tämän JOKAINEN silti tekee ihan OMALLA vastuullaan. Pakko myöntää, että itse en ainakaan tekisi. Tiedän ihmisiä ketkä on onnistuneesti tehneet.
Ja itsehän heitin putkisokalla vesilintuja  ::) Hyvin se 240 näyttää vieläki kulkevan  :pomo:
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 26.02.2014, 18:24:23
Vaihtoehto tuokin, itse kyllä maksan suosiolla noin 50.- mielen rauhasta ettei ainakaan täystuhoa tule jakopään takia.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: estate - 26.02.2014, 22:57:04
Se putkisokka ei pitele mitään jos pultti löystyy. Itse olen joskus ottanut sokan irti, ajoittanut nokan ja porannut pyörään ja nokan päähän uuden reiän ja lyönyt sokan siihen. Nykyisessä kokoonpanossa ei ole kahteen kauteen ollut sokkaa ja hyvin on pysynyt. Tuolla kuvan pyörällä kyllä muuttuu säätö enemmän kuin neljä astetta reikää muuttamalla, taitaa olla 20 astetta lähempänä. Vakionokalla ei varmaan edes tarvitse nokan ajoitukseen sattua, B200:ssa ei edes pysty isommin säätämään kun jo hampaan heitolla nappaa venat mäntiin. En muista varmaksi mutta olisiko yksi hammas ollut 7-8 astetta eli paljon nokan ajoituksesta puhuttaessa.

Kuusinapainen päävirtakatkaisija niin siinä on vastus, jonka kautta laturin jäännösvirta puretaan maihin. Mulla on ollut tosin ihan tavallisia kaksinapaisiakin käytössä eikä ole polttanut mitään, vaikka jäännösvirtaa ei ole purettu mihinkään. Latausvirta piuhaan vaan pitää lisätä isohko rele jos tekee sääntöjen mukaisen kaksinapaisella katkaisijalla. Ilman relettä laturin persiiseen tulee jatkuvasti virta kun latausjohtoa ei voi asentaa kytkimen lähtöpuolelle tai auto ei sammu ollenkaan. Mutta suosittelen sitä kuusinapaista, sillä on paljon helpompi rakentaa sääntöjen mukaisesti.

Ja etuvaloja ei kesällä tarvitse, 1.11-31.3 pitää olla edessä valot.

Turbon pakorjan toimimista vaparissa rohkenisin epäillä, tuskin toimii paremmin kuin vakio valusarja.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: TVS - 27.02.2014, 00:05:43
Tuo monireikäsen säätö kuitenkin ehkä kenties voisi perustua vaikka siihen reiän sijaintiin sen reiän "kohdalla" olevaan hampaaseen nähden, ei alkuperäiseen 0-merkin hampaaseen nähden  ::)
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 27.02.2014, 01:45:15
Tuo oli juuri se tieto mitä kaipasin, 1 hamasta pieleen niin venttiilit tapaa jo mäntään. Eli todella tarkkana saa olla nokan ajoituksen kanssa.
Eli jos nokkaa lähtee säätää, niin tulpat irti, säätö, varovainen koneen pyöritys käsin jos mitään ylimääräistä ei tunnu niin kaikki kiini ja testiä?
Minkä verran nokkaa voi aikaistaa? 2-4 astetta vakiosta?
Vai onko tarkoitus vain kompensoida 2mm kannen laskun aiheuttama nokan myöhästyminen?
Vai onko nämä taas niitä asioita jotka pitäisi jättää suosiolla sellaiselle joka osaa esim penkityksen yhteyteen?
Mites eikös tuohon nokkapyörän pultiin vois laittaa pari tippaa softia ruuvilukitetta?
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: teemum93 - 27.02.2014, 12:46:01
Mutta katsastus-setä ei ainakaan ole tykänny noista valoista mitä on talven jälkeen autoissa kiinni kesällä...
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: Keme - 27.02.2014, 14:02:51
Eli jos nokkaa lähtee säätää, niin tulpat irti, säätö, varovainen koneen pyöritys käsin jos mitään ylimääräistä ei tunnu niin kaikki kiini ja testiä?
Minkä verran nokkaa voi aikaistaa? 2-4 astetta vakiosta?
Oleellisempi kysymys lienee, että minkä verran sitä nokkaa TARVITSEE aikaistaa ja miksi? Vaatinee suht tarkan dynoperseen, että  parin asteen ajoituksen muutoksen huomaa jokkisradalla testailemalla.

Valojen käytöllä ajattelin ihan omaa turvallisuutta, jos esim pyörähtää pölyisellä radalla niin takaa tulian helpompi havaita auto jossa edes jotain valoa keulassa/persiissä eikä ehkä aja päälle.
Jos sulla takavalot osoittaa menosuuntaan kilpailutilanteessa, niin kyllä ääni kertoo kun joku osuu. Siinä tuskin kukaan kerkeää huomioimaan jotain postimerkin kokoisia valkoisia led-valoja. Takana olevien valojen vaatimukset voi tarkistaa sääntökirjasta.
Otsikko: Vs: JM 740 Farkku
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 27.02.2014, 14:39:24
Jees hyvä homma, nokkapyörällä siis ajoitus merkit kohdilleen ja keulavalot poijes kun inssi ei tykkää.  ;) :D
Otsikko: Vs: Racing Team Römpötti Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 01.03.2014, 16:44:24
Kiitoksia vielä kerran porin suuntaa kaupoista, Römpötti tuli kiltisti stadiin.  ;D
Volvo antoi teamille nimen, sehän kävi tyhjä kyytiä kuin LavikaisenF ryhmäläinen.  ;D :D käydä römpöttää tuumasi vaimo. Putki vuotaa sen verran että lamda ei oikein tiedä mitä sielä putkessa kulkee.
Otsikko: Vs: Racing Team Römpötti Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: Volvopoju - 01.03.2014, 17:09:41
Kiitoksia myös sinnekkin päin, kisoissa nähdään  :pomo:
Otsikko: Vs: Racing Team Römpötti Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 01.03.2014, 20:51:14
Pika testi/koeajon perusteella havaittu seuraavaa. Vaihteet 1-2-3 stemaa hyvin toistensa jatkoksi.
Ohjattavuus melko kumimainen, samoin alusta.
Dieselin jouset eteen ja kaasu iskarit nyt ainakin eteen. 180;- motonet
Jarrut käyttää auki.
Pakoputki uusiksi ensi töikseen.
Vakio ilmanpuhdistin kotelo pois/modaus honda accordin kartio paperi suodatin tilalle.
Kytkin ottaa suht ylhäältä, säätö vai uusi levy? Motonet 140;-
Kaiken kaikkiaan hyvä maku jäi koeajosta, ei tuo nyt raketti ole muttei huonokaan. Esim perä ei hakkaa ja pompi lähdössä, vaikka iskarit suht moro. Toinen nokka ja vähän kantta niin saa kivan harraste pelin tehtyä tästä.
Otsikko: Vs: Racing Team Römpötti Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: Sittana - 01.03.2014, 23:26:50
Öljyiskarit taakse jos vaihtaan alat.
Otsikko: Vs: RTR Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 02.03.2014, 00:21:18
Joo pitää katsoa mitä tuolle perälle nyt tekee, keula pitää saada ensin vähän jämäkämmäksi. Öljyiskarit ainakin edullinen kokeilla. Mitäs se perse tekee yhdistelmä kaasu/vakio jousi?
Otsikko: Vs: RTR Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 02.03.2014, 11:39:53
Pakoputki Evo1
Pakokaasut kun kuumimmillaan/isommillaan heti sarjan jälkeen niin eka pätkä vedetään 3" putkella ja mahdollisimman lähellä pohjaa niin ei ole tiellä jos auto tuodaan joskus piikeillä varikolle, 3-2.5" sovitella 2.5" taka akselin yli ja yksi mahdollisimman iso vaimennin akselin jälkeen ja pikkupätkä ulostuloksi. 2.5" loppu pätkä myös vaimentaa ääntä. Pyöreä vai soikea vaimentaa paremmin? Jotenkin ajattelisi että pyöreä vaimennin oisi hiljaisempi, tasanen/paksumpi kerros vaimennus villaa ympärillä?
Otsikko: Vs: RTR Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: exclusive - 02.03.2014, 13:01:27
Pakoputki Evo1
Pakokaasut kun kuumimmillaan/isommillaan heti sarjan jälkeen niin eka pätkä vedetään 3" putkella ja mahdollisimman lähellä pohjaa niin ei ole tiellä jos auto tuodaan joskus piikeillä varikolle, 3-2.5" sovitella 2.5" taka akselin yli ja yksi mahdollisimman iso vaimennin akselin jälkeen ja pikkupätkä ulostuloksi. 2.5" loppu pätkä myös vaimentaa ääntä. Pyöreä vai soikea vaimentaa paremmin? Jotenkin ajattelisi että pyöreä vaimennin oisi hiljaisempi, tasanen/paksumpi kerros vaimennus villaa ympärillä?
yksin 2,5" putki riittää liki 200hp.
mulla on sellanen käsitys että ovaali on pääte-ja pyöreä on keskivaimennin.

jos säädettävää nokkapyörää tarviit ni mulla on rattaita ilman keskiöitä..noihin nokkapyöriin olen koneistanut cnc:llä säätöurat. Itellä oli edellisessä siviilissä paikoillaan ja todettu toimivaksi.
laita yv:tä jos kiinnostaa pyörä.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: Haxu.R - 02.03.2014, 19:17:55
Joo 2,5" tuumanen putki varmasti riittävä vois olla jopa pienempi 2,25". Vaparissa ei sais tulla takaisin virtausta jota varmasti tulisi liian isossa alkuputkessa. Itsellä 16v motissa Timo Balkin formula pakosarja ja 2" kollektori joka suurenee muutaman sentin jälkeen kartiomaisesti 2,5" tuumaan, menee 217hp pyörätehoa läpi. On muuten hyvä pakosarja suosittelen! Pakoputki sitten samankokoisena loppuun asti.

Sitten tuosta bensa puolesta, ei oo kyllä kokemusta vakioruiskusta mutta jotenkin uskoisin että jo 40mm tuplakaasareilla pääsis eroon imupuolen ahdistuksesta. Ja sitten säädettäväksi.
Otsikko: Vs: Racing Team Römpötti Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: Veksi - 02.03.2014, 19:43:33
Vaihteet 1-2-3 stemaa hyvin toistensa jatkoksi.
 Toinen nokka ja vähän kantta niin saa kivan harraste pelin tehtyä tästä.

Konetta kun virittää niin monesti tuppaa vetoalue kapenemaan
Sitten 2-3 vaihteen väli voi ruveta tuntumaan suurelta
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 02.03.2014, 20:03:12
Jep ei parane tehdä liian kapealla alueella toimivaa konetta. Kone pitäis saada toimimaan 4000-6500rpm alueella ois aika optimaalinen vakio välityksillä. 2.5" alusta loppuun voi olla ihan jees, riippuu minkä kokoinen on vakio sarjan lähtö koko ennen kattia 2" kenties? Tarvii konttaa alle huomenna tutkii.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 02.03.2014, 23:45:45
Kuka myy/mistä saa pk seudulta 3mm levyä ja Penkkin kiinitykseen käypästä paksu seinästä neliö putkea? Romikset tattarisuo?
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990
Kirjoitti: exclusive - 03.03.2014, 00:09:22
Joo 2,5" tuumanen putki varmasti riittävä vois olla jopa pienempi 2,25". Vaparissa ei sais tulla takaisin virtausta jota varmasti tulisi liian isossa alkuputkessa. Itsellä 16v motissa Timo Balkin formula pakosarja ja 2" kollektori joka suurenee muutaman sentin jälkeen kartiomaisesti 2,5" tuumaan, menee 217hp pyörätehoa läpi. On muuten hyvä pakosarja suosittelen! Pakoputki sitten samankokoisena loppuun asti.
mulla on tossa 240:sen sarjassa muistaakseni 45mm putket ja sarja on 4-2-1 tyyppinen...sarjan päässä on ihan normi supiste, oisko ollu 2"-2,25"-2,5" ja nyt vielä vakio putkella mutta tulossa 2,5".
Jep ei parane tehdä liian kapealla alueella toimivaa konetta. Kone pitäis saada toimimaan 4000-6500rpm alueella ois aika optimaalinen vakio välityksillä. 2.5" alusta loppuun voi olla ihan jees, riippuu minkä kokoinen on vakio sarjan lähtö koko ennen kattia 2" kenties? Tarvii konttaa alle huomenna tutkii.
puolikas laatikko ja yli nelosen perävälitys. Jokkis.netistä ostin itte joskus puolikkaan rattaat ja välityksiä siellä on joka lähtöön
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 03.03.2014, 04:13:36
Tuossa lueskelin niin kempin lukko kun takana ulos joustoa syytä rajoittaa esim ketjun pitkillä, riittääkö tämä vai pitääkö vakaaja olla vielä kaverina?
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: estate - 03.03.2014, 08:50:54
Ei tarvitse ketjuja jos saa muuten varmistettua, että jouset pysyy ulosjoustossa paikoillaan. Omassa vehkeessä ulosjouston rajoittamisella on haettu parempaa kääntyvyyttä jyrkkiin mutkiin, keventää sisäkurvin puoleista pyörää. Ensi kaudeksi kokeilen poistaa ketjut kun on aika kulmikas käytös siinä vaiheessa kun ketju rupeaa rajoittamaan. Takana vakaaja ei ole välttämätön. Ylälinkit (vai olikos 7:ssa se yksi tanko murikan kylkeen) ja panhardin muutat säädettäviksi, linkkejä säätämällä haet lähtöpidot kohdalleen. 740:stä en tiedä, mutta yleensä säädetään niin, että kardaanin laippa perässä osoittaa hieman alaviistoon.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 03.03.2014, 17:15:44
 :) Sisusta alkaa olemaan purettu, huomenna kojelaudan kimppuun ja ovipahvit pois. Kyllähän volvon sisusta painaa, 100-120kg vararenkaan kanssa painoa pois. Pelkät etupenkit painaa 23kg kpl, kontin lattian kansi 12mm vaneria ja takapenkin selkänoja liki 30kg  :buck2:
Eikä ylläreitäkään onneksi löytynyt.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0160.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Volvopoju - 03.03.2014, 19:53:45
Ei siellä pitänytkään olla ylläreitä  ::)
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 03.03.2014, 21:42:50
Juu propsit siintä sinulle.  ;) Puheiden mukainen auto.  :hello:
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 04.03.2014, 06:20:02
Etuiskarin valinta ja vaihtoehdot.
Motonet, pari vaihtoehtoa joista 50;- hintainen vois olla laadultaan parempi mutta kannattaako / järkeä kun iskarin ikä suht lyhyt jokkis ryskeessä. Käykö jokin muu patruuna 700:sen tolppaan? Tällä haen jos löytyisi 1 putkirakenteinen kaasuiskari, muu kuin Bilstein B6. Jouseksi tulossa V6/dieselin jousi.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 04.03.2014, 09:30:07
Etuiskarin valinta ja vaihtoehdot.
Motonet, pari vaihtoehtoa joista 50;- hintainen vois olla laadultaan parempi mutta kannattaako / järkeä kun iskarin ikä suht lyhyt jokkis ryskeessä. Käykö jokin muu patruuna 700:sen tolppaan? Tällä haen jos löytyisi 1 putkirakenteinen kaasuiskari, muu kuin Bilstein B6. Jouseksi tulossa V6/dieselin jousi.

Joku perus kaasuiskari vaan.. ei ne iskarit siellä niin vaan hajoile. Hyvään alustaan kannattaa panostaa, kun ei volvosta mitään rakettia saa perus virityksillä. Ja ihan hyvin voit aluksi kokeilla vaan sitä pelkkää jäykempää jousta jos paikoillaan olevat iskarit on ehjät.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: exclusive - 04.03.2014, 10:26:12
Etuiskarin valinta ja vaihtoehdot.
Motonet, pari vaihtoehtoa joista 50;- hintainen vois olla laadultaan parempi mutta kannattaako / järkeä kun iskarin ikä suht lyhyt jokkis ryskeessä. Käykö jokin muu patruuna 700:sen tolppaan? Tällä haen jos löytyisi 1 putkirakenteinen kaasuiskari, muu kuin Bilstein B6. Jouseksi tulossa V6/dieselin jousi.
rallyracelta spax. Kpl hinnaltaan muutaman euron kalliimpi perusiskariin verrattuna.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: vaniukko - 04.03.2014, 15:14:03
joo ei kannata turhaan hukata rahaa iskareihin jos omat on toimivat.en oo omiin jokkis volvoihin ostanu koskaan uusia iskareita,voihan sinne laittaa perus kaasupumput ns:tuplaiskareiksi eteen.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 05.03.2014, 02:58:51
Spax kyllä houkutteleva vaihtoehto, juu tehdään ennenmin ajettava kun ei tällä kuinteenkaan kärkeen asiaa.
Pistetääs kuvia välillä ettei mene ihan pelkäksi tarinaksi.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0167.JPG?img=smaller)
Ovi pahvit olikin helppot ja nopeat purkaa. Verhoilu vaihtuu 1mm alupeltiin, samalla nyppäsin sähköt ja ylimääräisen lukko nupin tangon pois.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0173.JPG?img=smaller)
Volvo alkaa olemaan tyhjä pikku hiljaa, kuvan jäkeen purkasin keskikonsolin ja irroitelin kojelautaa. Mikä ei olekkaan ihan yksin kertainen homma.  ??? Tehtaalla nostettu valmiina pakettina kyytiin johtonippujen kera ja esim repsikan puolelta lähtee rintapellin löpi yhtenä karvana akkulle johdot. Millä tuon mitteriston kehys on kiini? Ruuveja en löytänyt enkä klipsejäkään sen paremmin. Hantin puolelta löytyi pistoke jolla lähti ovien johtosarja kerta nykäsyllä pois. Radion johdot oli joku joskus raiskannut ja korvannut sokeripalla, pois. Vetokoukun rosvoliitimiä irotellessa nappasin vahinkossa takavalon johdotkin poikki. Hups. ;D Tarvii pistää putki abikolla ainakin vilkku kiini. Ylimmääräisiä anteeni johtoja yms poistelin samalla, tulee nyt purun yhtedessä käytyä sähköt läpi niin ei tarvii sitten kaaripajan jälkeen tehdä sääntöjen vaatimat sähkömuutoset. Kuskin kynnyksen sähköt siiretään auton keskeltä kulkemaan, pois kaari asennuksen tieltä. Ruiskun boxi pitää kanssa siirtää rintapeltiin.
KAARET
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0135.JPG?img=smaller)
Kulma tuki tulee kuvan mukaisesti ja olkavöille alakuvassa oleva poikki tanko.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/1-DSC_0136.JPG?img=smaller)
Mistä lisä putkista/tuista olisi oikesti hyötyä?? ??? Sitten kun auto lähtee pajalle niin tekis kerralla valmista.
Vaakapuket lisää?
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/lis%C3%A4putki%201.jpg?img=smaller)
Pääkaareen lisätuki ristikkäin diakonaali tukeen nähden.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/lis%C3%A4putki%202.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 05.03.2014, 10:25:56
Tyhjennä nuo ovet sitten sillain ettei jää kuin kehykset.

Hondassa oli tämmöset
(http://i6.photobucket.com/albums/y242/Sittana/Civic%20projekti/Kuva0102.jpg)

Volvoon en edes hirveesti lisäputkia laittas, kun on niin hemmetin painava kori muutenkin ja kestää osumia jo ilman kaariakin.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: exclusive - 05.03.2014, 12:30:15
Tyhjennä nuo ovet sitten sillain ettei jää kuin kehykset.

Hondassa oli tämmöset
(http://i6.photobucket.com/albums/y242/Sittana/Civic%20projekti/Kuva0102.jpg)

Volvoon en edes hirveesti lisäputkia laittas, kun on niin hemmetin painava kori muutenkin ja kestää osumia jo ilman kaariakin.
kuskin ovihan pitää jättää alkuperäiseksi ::)
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 05.03.2014, 13:40:01
kuskin ovihan pitää jättää alkuperäiseksi ::)

Kannattas lukee sitä sääntökirjaa.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: exclusive - 05.03.2014, 14:36:04
Kannattas lukee sitä sääntökirjaa.
sääntökirjaa en omista. Googlella koitin hakea vastausta mutta huonolla tuloksella. Miten se sitten menee kun oon ollu siinä uskossa ettei sitä kuskin oven peltiä sais laikata ja oviverhoilu pitäs olla :-\
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: teemum93 - 05.03.2014, 14:55:21
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-01T13-33-02175.pdf tosta lukemaan  ;)
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 05.03.2014, 15:04:14
sääntökirjaa en omista. Googlella koitin hakea vastausta mutta huonolla tuloksella. Miten se sitten menee kun oon ollu siinä uskossa ettei sitä kuskin oven peltiä sais laikata ja oviverhoilu pitäs olla :-\

Oviverhoilu pitää kuskin ovessa olla juu.. tai sit korvata min. 1mm alumiinilla.
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: exclusive - 05.03.2014, 15:30:24
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-01T13-33-02175.pdf tosta lukemaan  ;)
kiitos. Nyt ei tartte kysellä enää ongelmatilanteissa
Oviverhoilu pitää kuskin ovessa olla juu.. tai sit korvata min. 1mm alumiinilla.
näin olin muistavinani
Otsikko: Vs: Jokkis Volvo 740 Farkku vm 1990 "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 05.03.2014, 20:23:11
 :-\ Hö penkin Fia lappu karku teillä, eli uusiksi menee penkki.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0180.JPG?img=smaller)
Nyppästiin kattoverhoilu pois samalla kun ihmeteltiin penkin rautojen mittoja. Takaovien lasit korvataan muovilla ja ovet tyhjättään kaaripaja reissun jälkeen.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 06.03.2014, 07:23:08
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/25-624_l.jpg?img=smaller)
Käykös jokkiseen akku koteloksi moinen? Vois joutessaan siirtää akkun taakse.
Samalla kun käy biltemassa vois ottaa lisä lukot.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/30-230_l.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 06.03.2014, 08:51:11
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/25-624_l.jpg?img=smaller)
Käykös jokkiseen akku koteloksi moinen? Vois joutessaan siirtää akkun taakse.

Käy. Mä laitoin sierraan juuri tuollasen.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 06.03.2014, 09:12:45
Huva Huva jos kävisi iltapäivästä kaupassa.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Tonii - 06.03.2014, 16:06:15
kesällä tuli tehtyä serkkupokan kans täällänen mutta porrasperänen jokkikseen. koneena oli 2.3 noin 205 hp ja 256 n. oli pirun hyvä ajaa meni ku ohjus eikä puskenu yhtää !!  :) 
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 06.03.2014, 17:08:00
kesällä tuli tehtyä serkkupokan kans täällänen mutta porrasperänen jokkikseen. koneena oli 2.3 noin 205 hp ja 256 n. oli pirun hyvä ajaa meni ku ohjus eikä puskenu yhtää !!  :)

Oliko alustalle tehty mitä?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Tonii - 06.03.2014, 17:13:43
Taakse vaihomma vähän jäykemmät iskarit, ku ei motonetistä saanu löysempiä ku vakiot ja jousia lyhennettii kierros, tuolla jousien lyhentämisellä sen sai lähtee viivasta vähänkää paremmin
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 06.03.2014, 17:15:17
Taakse vaihomma vähän jäykemmät iskarit, ku ei motonetistä saanu löysempiä ku vakiot ja jousia lyhennettii kierros, tuolla jousien lyhentämisellä sen sai lähtee viivasta vähänkää paremmin


Ja etupää orkkis?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Tonii - 06.03.2014, 17:17:13
juu kyllä se muistaakseni oli originelli :)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Tonii - 06.03.2014, 17:28:04
kyllä sillä ihan evk-liigassa käytiin yks lähtö ajamassa lähöstä ulkoradalta piikkiin ja joku ajo konttii. sillä pysty menee huomattavasti lujempaa mutkii ku 240 tai escorteilla. mutta laatikko ois pitäny olla puolikkaalla, ku kolmosella että jakso vetää niin sai kakkosen kierrättää melko loppuun. tuommonen kapistus parempaa kuvaa en löytäny... <a href="http://thumbsnap.com/RRuflyjD" title="Image Hosted by ThumbSnap">
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 06.03.2014, 19:03:20
 :) Kuulostaa hyvältä. Tiimi kaverin kanssa pidettiin palaveri ja suunitelmaa päivitettiin niin että kaikki mahdollinen tehdään ennen kaarien laittoa niin kaaripajan jälkeen ei ole kuin viimeistelyä jotta päästään lavankoon ajamaan testiä.  ;)
Purkukaminen jatkuu yhä, tänään heitimme kojelaudan pihalle ja aloitimme konehuoneen tyhjennystä ylimääräisestä. Kynnys kotelon johtosarja jossa menee siirtopumpulle sähköt siirretty kulkemaan auton keskellä ja Fia lappunen Penkki ostettu.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: Volvopoju - 06.03.2014, 21:10:05
Hienosti edistyy  :hello:
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 06.03.2014, 23:12:22
Hienosti edistyy  :hello:
Kiitos.  :)  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 07.03.2014, 19:09:04
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0183.JPG?img=smaller)
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0186.JPG?img=smaller)
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0192.JPG?img=smaller)
Viikko 1 saldo
Jee purettu, päsee rakentaa seuraavaksi. ;)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 11.03.2014, 01:26:25
Tällä viikolla työt haittaa harrastamista, mutta osia ja tarpeita kyllä hallitaan kasaan.
Prioriteetti yksi on tällä hetkellä saada sähköt valmiiksi ja auto jälleen sen puolesta ajokuntoon.
-Akku konttiin
-Maadoitus
-Akkukotelo
-Päävirtakaapeli + liittimet
-6 Napanen päävirtakatkaisia "Fia"
-Edelliselle teline
-Loppujen Sähköjen karsiminen
-Startin uudelleen kytkentä
-Auton Sähköjen kytkentä päävirtakatkaisian kautta

Edit: RS 6 pistevyöt 99;- tilattu
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 18.03.2014, 20:35:16
Mikäs virka tuolla alipaine pömpelillä on?
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0213.JPG?img=smaller)
6 Pistevyöt saapuivat
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0224.JPG?img=smaller)
Virtakeskuksen nypläämistä
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0228.JPG?img=smaller)
Mites tuon virtalukolla kun heittää vesi lintua niin kaikki plussat yhteen nippuu mukaan lukien 1 asennot johdot ja näihin tulee siis virta aina kun päävirtakatkaisia kytketty. Sytytys asennon johjen väliin rele jolla kuvassa olevalla katkaisialla sytys virrat päälle ja pois.
Tuolleki tarvii suoja tehdä
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0203.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: REX - 18.03.2014, 21:19:17
Mikäs virka tuolla alipaine pömpelillä on?
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0213.JPG?img=smaller)


Hiilipönttö elikkäs saastejuttuja.. pärjäilet ilmankin :)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 Farkku "Römpötti EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 18.03.2014, 21:28:13
Juuh lähtee siis ensi tilassa pois.   ;D
Onko virtalukon startti asennoissa kylmenevillä navoilla muuta virkaa kuin ohjaa kaikki virta starttiin?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: -timppa- - 19.03.2014, 09:30:19
Ihmettelin kans viikonloppuna tota alipaine pönttöö omas jm 740 sedan tekelees. Heitin sen kyl suosiolla meneen heti ;D
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 19.03.2014, 13:12:20
Kuvia sedanista?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: -timppa- - 19.03.2014, 14:36:28
Ei oo täällä. Mietin kyllä että josko olis pistäny sille projektipäiväkirjan pystyy kun kuvia kuitenki on eikä projekti oo viä lähellekkää valmis. Vanha kone on pois keulilta ja kaaret on puoliks valmiit :)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 19.03.2014, 16:40:50
 ;) Ehdottomasti, kansa vaatii! ;D
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: -timppa- - 19.03.2014, 18:53:38
Katotaa jos viikonloppuna ehtis tekemään ;) jos vain kuvien lisääminen onnistuu :D nyt on loppuviikko töistä vapaata eli pajalle siis töitä kyllä piisaa.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 27.03.2014, 20:45:01
Mitäs tänne? Oma 740 menee kans talliin viikonloppuna.. tavote kardaanikunkkuun viivalle.  ::)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Tonii - 27.03.2014, 22:02:03
Mitäs tänne? Oma 740 menee kans talliin viikonloppuna.. tavote kardaanikunkkuun viivalle.  ::)
akselit siirtyy etiäpäin sen mitä saa,konetta taaksepäin 30cm,takaa ajettava ja hitoksee tenkua ?  ;D
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 27.03.2014, 22:37:28
Sähköjä tehty, ei oikein kuvattavaa tässä vaiheessa. Akku kontissa, kaapelit vedetty startille, Maadoitus muutettu, LH;n boksi siirretty, hantin puolen johto sarja perattu, taka johtosarja perattu, tappovaijeri sisällä. Valojen, keskuslukitus, yms turhaa johtoa pari muovikassillista poistettu. Lauantaina pitäisi päästä jatkamaan ja väli startti ennen virtalukko muutosta.
Penkin poikki rautojen sovitus ja sit olisikin kohta kaaripajalle lähtö edessä.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 28.03.2014, 14:28:04
akselit siirtyy etiäpäin sen mitä saa,konetta taaksepäin 30cm,takaa ajettava ja hitoksee tenkua ?  ;D

Mulla ei tapahdu mikään noista  ;D
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: exclusive - 28.03.2014, 14:43:25
Niin mitä tähän moottoripuoleen tulee??
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 28.03.2014, 19:16:19
Jyrkempi nokka ja kansi vingutetaan, eli ei mitään ihmeellistä.
Ja ihan tarkoituksella jottei ketään innosta alkaa tekee tarjouksia autosta.
Tosin farkku antaa suht hyvin suojan jo itsessään.
Meidän motto on muutenkin että alusta ensin ja sitten vasta kone.
Toimii siviilissäkin hyvin, mikä suoralla hävitään niin mutkissa voitetaan.  ;D
Mitenkäs nuo pyyhkiä kannattaisi kytkeä?
Joku pakko syöttö ilmeisesti kytkentä ois hyvä olla, eli huiskii ja ruokkii vettä koko ajan?
Kiertääkö mittariston kautta jotain sähköjä esim laturin heräte tai yms?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 28.03.2014, 19:34:04
Mä jätän pyyhkijöille orkkis viiksen ja pissapojalle sit on/off katkaisin. Keskelle lasin alareunaan tuonu yleensä letkun.. toiminu mun mielestä parhaiten sillain.. ja hyvät sulat!
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 28.03.2014, 19:45:15
Kokeillaan tuota, viiksellä sulkiin vauhtia ja pissapojalle pakkosyöttö.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Volvopoju - 29.03.2014, 22:26:44
Jyrkempi nokka ja kansi vingutetaan, eli ei mitään ihmeellistä.
Ja ihan tarkoituksella jottei ketään innosta alkaa tekee tarjouksia autosta.

Edit: onnea kannen jyrsintään  ;)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 30.03.2014, 02:07:56
 S* otamme kuvista mallia ja eikun jyrsimään.
Eikös se mennyt niin että tekemällä oppii. :D
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: -timppa- - 30.03.2014, 10:27:46
Mä teen kannen kans itte mutta en pahemmin jyrsi kanavia hieman muotoilen kanavaa venttiilin päästä varovasti ja muuten kanavat vaan hioen valu jäljet yms paskat pois. Missäs mallissa farkku on nyt?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: exclusive - 30.03.2014, 11:22:41
Eiköst se niin ollut (ainakin 530 kannessa) että vakio venttiileillä ei tarvitte imukanavaan pahemmin koskea? Muuta kun hiukan siistii valujälkiä.
ja pakokanavaa sai hiukan nostaa ja ohjurin patit siistii.
Varma en ole mut porukat puhuu :)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 30.03.2014, 13:07:01
Juurikin näin, siistiminen ja patit pois. Netissä löytyy hyvin tietoa 530 kannen viilamisesta.
Timppa> Sähköjä tehty lähinnä , niin ei kovin näkyvää tekemistä tällä hetkellä. Perk... työn teko häirinnyt tekemistä, ensi viikko taas parempi viikko.
-Sähköt loppuun
-Penkin raudat valmiiksi
-Kaaripajalle
Siinä tämän hetken marssi järjestys.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 03.04.2014, 15:39:37
Leikkaus onnistunut totesi lääkäri kun potilas heräsi. Volvo käy jälleen purun jälkeen. Nyt helppoa parturoida loput irto töpseli johto hässäkät pois. Muutama kuvatus.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0300.JPG?img=small)
Startti keskus. Päävirta,flekti, valot ja sytysvirta.
(http://hedgehog.kuvat.fi/kuvat/Jokkis%20/DSC_0301.JPG?img=small)
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 07.04.2014, 07:48:12
Mistä/miten voin varmistua onko meidän volvossa ajon esto? Jos sellainen löytyy pystyykö sen ohittamaan?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Elk - 07.04.2014, 07:59:23
Mistä/miten voin varmistua onko meidän volvossa ajon esto? Jos sellainen löytyy pystyykö sen ohittamaan?
Eipä ole ainoassakaan 740:ssä ajonestoa eli sen osalta voit olla huoleti.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 07.04.2014, 08:40:04
 ;) Huva Huva. Kiitos valmistuksesta.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 07.04.2014, 17:18:25
Nyt oisi ylimääräiset johdot ja töpselit poistettu.
Kipinä tosin meni ujouksissaan piiloon.
Edellisenä päivänä käytin Volvoa ja seuraavalla starti yrityksellä kipinä hukassa, eli mihinkään ei koskettu tässä välissä.
Bensaa tulee, puolelle tulee virtaa mutta kipinää ei näy.
Täytyy katsoa antaako jotain vika koodia ja varmistaa että virtaa menee kaikkialle minne pitää.
Muuta mitä kannattaa tarkistaa?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: -timppa- - 08.04.2014, 13:54:04
Tulpat?? Pyörijä?. Joskus etittiin vikaa samanlaises ongelmas auto ollu käynnis sammutettu eikä millään käyntiin. Tutkittiin kaikki mahdolliset kunnes joku tajus vaihtaa tulpat ;D ja heti tulille.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 08.04.2014, 16:57:53
Kiitos käymme tulppa kaupassa, vara tulpat pitäisi olla muutenkin pakissa aina.
Mitenkäs onko nopeus mittarin anturilla (kardaani tunnelissa 2 johtoinen läpivienti) muuta virkaa kuin nopeus tieto mittarille?
Edit: Tarvitsee olla kytkettynä, ei starttaa olenkaan jos töpseli irti.
Ja ei vika koodeja.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Sittana - 09.04.2014, 00:20:48
Mulla teki joskus siviili 740 tollain. Ajoin parkkiin ja seuraavalla kertaa, kun piti lähtee ajaan niin kaikki tulpat pimeenä  :idiot2:
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 09.04.2014, 21:33:07
Ei auttanut tulpat, seuraavaksi sulakkeet käytävä läpi ja katsottava yleismittarilla että syttyi boxille menee sähköä.
 ;D mutta sitä ennen käytävä tallinnassa vkl viettämässä.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Väpsy - 09.04.2014, 23:10:32
Pistä sähkökynä/mittari puolan +navan ja maan väliin (vaikka suoraan akun miinukseen) virrat päällä. Jos tulee virta, mittaa puolan + ja - napojen välistä startatessa, jos vieläkin näyttää "pätkittäin" saavan virtaa (aina kun kone "pyytää" kipinää), tai siis maata mitä puolalta pätkitään, löytyy vika puolasta, jakajan kannesta, pyörijästä, tulpanjohdoista tai tulpista. Näistä ei tule vikakoodia. Jos puolalta puuttuu ohjaus (ei anna puolalle startatessa pätkittäin miinusta), eikä anna vikakoodia, hyvä ehdokas vialle on sytytyksen pääteaste, on vielä inhimillisen hintanen kikkare vaihdettavaksi. Itsellä katos juuri kipinä samalla tapaa eilen, ja pääteaste oli kypsyny.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 10.04.2014, 00:12:42
Kiitos muistin virkistämisestä.
Nyt helpompaa lähteä kartoittaa missä kipinä luuraa.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: estate - 10.04.2014, 10:25:41
Siskon seiskasta sippasi puola kesken ajon. Ei oirehtinut aikaisemmin mitenkään vaan sammui lennosta, yleensähän puola rupeaa oirehtimaan niin että lämpöisenä lakkaa antamasta kipunaa. Vaihdoin pääteasteen kun se on jonkinmoinen tyypivika mutta eipä auttanut, ei tullut kipunaa. Tallin kätköistä nissanin kärjettömän puola ja laakista käyntiin.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 16.04.2014, 15:00:41
Puola suurella todennäköisyydellä kyykähtänyt. huomenna pääsee testaamaan toisella puolalla.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 15.05.2014, 22:03:40
 ;D Jee se käy jälleen, sytkämoduli oli pimentynyt.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Volvopoju - 09.06.2014, 13:39:54
Mitäs tänne kuuluu, tänä vuonna radalla?
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 12.06.2014, 19:32:27
Näin tarkoitus, syksyllä. Pari pikku juttua sähköihin ja pelti hommia niin pääseen sitten vihdoin kaari pajalle. Talli paikka vaihtunut matkala mm mikä viivästänyt tekemistä.
Otsikko: Vs: Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"
Kirjoitti: Volvopoju - 08.02.2015, 16:44:44
Mitäs tänne?  :)