Proturbo  Autodiagnoosi

Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R

  • 31 Vastauksia
  • 12874 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Merikontti XC70 D5 ja banaani T-5R
« Vastaus #30 : 21.10.2022, 18:25:44 »
Hei taas. Kelien kylmetessä alkaa vaihdelaatikkokin oikuttelemaan enemmän ja enemmän. Kylmänä kun laittaa käyntiin ja lähtee päästämään, niin vaihteiden vaihdot on melko skrodeja. Vaihteet menee silmään ilman mitään tuntoa. Ne ei kolahda tai muutenkaan ei kuulu mitään ylimäärästä, mutta varmaan käy kaikkien nivelien päälle pitkässä juoksussa. Ja manuaalisesti kun vaihtaa, niin ei välttämättä mene vaihde ollenkaan silmään. Tai menee, kun antaa vähän enemmän jenkaa. Lämmetessään sitten vaihdotkin pehmenevät miellyttävälle tasolle. Lisäksi turbiini luistaa omasta mielestä melko paljon ja kiihdyttäessä normaalisti auto ravistaa jonkun verran siinä 2000rpm paikkeilla. Vähän oireista päätellen vois olettaa, että melkoinen värisuora on tulossa laatikkovikojen osalta. Onko se sitten turbiini +venttiilipöytä? Jollain kohtalotoverilla kokemusta aiheesta? Tai varmasti on kun Volvon automaagista puhutaan.

Tänään vaihdatin laatikkoöljyt (+huuhtelu), parani ehkä ihan pikkusen mut ei paljoa. Lisäksi tänään syttyi ensimmäisen kerran laatikon häiriöilmoitus. Mitään konkreettista ei kuitenkaan tapahtunut. Veto pysyi tallessa ja vaihteet pelitti ihan niinkuin edellisessä kirjoitin.

Sitten hommasin aliexpressin dicen +läppärin (win7 os) tossa joku aika sitten, mutten saanut sitä 2014D Vidaa toimimaan sitten mitenkään. Aina kun yrittää kirjautua, niin käskee ottaa yhteyttä helppariin. Se ei luonnollisesti ole oikein vaihtoehto. Sinänsä en ihmettele, kun en saanut toimimaan sitä kun en ole mikään softapuolen asiantuntija. Onko keski-suomen alueella ketään, kuka olisi perehtynyt noihin niin paljon, että pystyisi auttamaan asiassa?

Syrjähyppyjen jälken olen todennut, etten tule siirtymään noista milleniumin jälkeisistä Volvoista mihinkään ennenkuin viimeinenkin dieseltippa on kulutettu, niin täytyy alkaa vaan opettelee vikadiagnosointia itse.

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
« Vastaus #31 : 21.05.2023, 23:51:00 »
Morjens taas pitkästä aikaa. On taas tapahtunut kaikkea uutta ja ihmeellistä, niin voi päivittää.

Aloitetaan kertomalla hyvät uutiset, eli keltainen T5-R on herätetty henkiin muutaman vuoden talviuniltaan.

No kerrottakoon ensin vielä sellainen uutinen, että vanha hopeinen XC70 on tullut takaisin omistukseeni. Alunperinhän minä möin sen isälle, kun ostin bemarin ja sitten vaihdoin bemarin siihen ocean raceen. Se Volvon automaatti ei sopinut omaan kouraan mitenkään vaikka yritin kyllä antaa sille mahdollisuuksia vaikka miten. Eniten varmaan häiritsi se, että ei se Volvon automaatti ole kovinkaan taloudellinen sitten kuitenkaan.

No isä möi sitten oman mersunsa pois ja alkoi ajamaan minun vanhalla XC:llä eikä siinä kauaa mennyt, kun se tykästyi sen auton taloudellisuuteen ja erityisesti siihen, että siihen ei tarvinnut upottaa rahaa joka huollossa tonneittain. Kerran sitten se tarvitsi autoa johonkin reissuun eikä sen oma ollut just sillä hetkellä saatavilla, niin lainasin sitten merikonttiani sille, että käy tuolla asioilla, kunhan et vedä tupakkaa autossa. Taisi tykästyä automaattiin sen verran, että sen reissun jälkeen sain sellaisen "hevosenpää sängyssä" tarjouksen, etten voinut enää kieltäytyä autojen vaihdosta. Toki, kun otin vanhan XC:ni takaisin, niin suoraan sai ajaa lasinvaihtoon, sisustan pesuun, otsonointiin ja korjaamolle ABS valon takia. Mutta ei haittaa. Ja onhan se hauska ajatella, että on niin hyvä auto, että se kannattaa ostaa kahdesti.

Siirrytään seuraavaan pitkäkattoon: Ajattelin tänä vuonna pitää välivuoden italian orista. Täytyy pitää kilometrit matalana jos sitä lähtisi jossain vaiheessa päivittämään tuoreempaan versioon. Kaivoin sitten tallin perältä vanhan kunnon kasipätkän ja ajoin sillä konttorille vikalista mielessäin. Katsuri löi leiman paperiin ja minä jäin ihmettelee, että mikä homma. Ei voi mennä läpi. No oli siellä joku hikoileva iskari, mutta siinäkin oli vielä resonanssitaajuus hyvällä mallilla.

Kumit ulvoten lähdin ajelee ennenkuin joku muuttaa mielensä ja antaa ajokieltoa. Ehdinkin sillä hetken ajelee, kunnes ensin alkoi haista glykooli sisällä. Varmaan mennyt jotenkin vihkoon se lämppärin kennon vaihto silloin kauan sitten. Vähän tuntui kuskin lattiakin kosteahkolta, mutta tuulilasi ei kuitenkaan mennyt huuruun. Sen verran olen jo laiskistunut, että soitin suoraan korjaamolle. Mukava on ollut kuunnella pitkästä aikaa 5 sylinterisen bensaturbon sulosointuja. Tosin orkkis äänenvaimentimet vie jonkun verran ajamisen ilosta pois varsinkin kun on tottunut siihen, että Ferrarilla täytyy ajaa korvatulpat päässä.

Loppuun pakolliset kuvat banaanista






Kilpi on luonnollisesti vain rekvisiittana  :D

 

Autoracing  KL-varaosat