Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Vor0 - 08.01.2013, 22:02:47
-
Eli alkoi omakin ikuisuus projekti edistymään sen verran että tänne voi topicin laittaa.
Auto on siis ke70 corolla ja ennenkun kukaan kysyy että miksi se on täällä niin konehuoneeseen on menossa tinanelonen v40 volvosta hieman piristettynä ja kyllähän se mutka koneen kyljessä on pakollinen.
Kilpiin pitäisi saada mutta drifting/katukiikotin jos tosta tulis.
Auto on aika karun näkönen mutta korollaksi suht vähässä ruosteessa.
Näillä eteenpäin.
Edit. Nii joo kuvaa tulee ku ehdin ottaa...
-
Nelosella saat varmana kilpiin en epäile yhtään mutta katohhan nämä kuvat http://www.garaget.org/?car=88483
Sais ääntäkin tuolla padalla ;)
Iso käsi täältä projektille vanhana amiksena KE70 on hyvin lähellä sydäntä en koskaan omistanut mutta ajanut sitäkin enmmän ja ohan se ihan kamala auto itsessään mutta kun pistät perusasiat kuntoon niin hyvä tulee. O0
ja suomessakin on tommonen T5 dexsteri http://www.youtube.com/watch?v=kTi4yajmxDI
-
Nelosella saat varmana kilpiin en epäile yhtään
paljo on tehoa koneessa, KE70 tehoraja on 127 tai 128hv. en muista enää tarkaan, kuutioita sa olla max 2298cc
mullaha on camryn 16 venanen KE70 korissa katastettuna.
-
Hyvä rojekti, ja hyvän koneen oot valinnu. B419T vai B419t2?
-
Hyvä projekti tulossa. :) Kaks lempiautoa yhdistetty.
-
Tehoraja ei ole ongelma, kun voi penkittää haluamansa tehot. Ja niille jotka väittävät vastaan että ei enää voi, kerron että laki ajoneuvon muutoksista EI kiellä tätä, ja minulla on tällainen auto katsastettuna laillisesti 3 katsastusmiehen muutoskatsastamana. Moottorin orkkistehoilla ei ole EI-vähäpäästöisessä, eli katittomassa autossa mitään merkitystä.
B5204T koneen laitat keulille eli 2,0L T5 moottorin, ni saat 5pyttysen T5 moottorin italian volvosta, esim 850, 60/70/80 sarjat. Siihen kaveriks joku hyrrä, vaikka mitsun 19T tai isompikin, ni korolla liikkuu jo sellasta vauhtia et jokaisessa penkissä on vauhtiraidat. ;D Laatikoks vaikka perään volvon m90 960 volvosta joka käy heittämällä perään, tai miks ei joku vahvempikin loota.
Tee alusta asti hyvää, älä sähellä, ni ei tartte useaan kertaan tehdä kaikkea, jostain syystä tämä homma ei suomessa tahdo näissä projekteissa onnistua niin hyvin ku ruotsissa. :)
-
Tehoraja ei ole ongelma, kun voi penkittää haluamansa tehot. Ja niille jotka väittävät vastaan että ei enää voi, kerron että laki ajoneuvon muutoksista EI kiellä tätä, ja minulla on tällainen auto katsastettuna laillisesti 3 katsastusmiehen muutoskatsastamana. Moottorin orkkistehoilla ei ole EI-vähäpäästöisessä, eli katittomassa autossa mitään merkitystä.
Missä päin maata näin on sanottu/neuvottu. Saisko ton jotenkin kirjallisena, joltain virkaa tekevältä katastus inssiltä, ni vois oman kylän konttorilla vedota tähän!
-
Kone aihio on tossa jo... B4204s mutta eiköhän siitäkin hyvä tule. Joo alusta ihan kunnolla. Mutta opiskelija budjetilla...
-
Ei paha, mutta eikös tuo ole 83mm porauksella oleva lohko?
-
En ole ehtinyt kauheesti opiskella vielä. Että kertokaas joku viisaampi miten toi eroo t4 koneesta
?
Ja siis tuo oli melkein ilmainen niin ei suuria menetyksiä vielä ole saatu aikaiseksi. ;)
-
Jos nyt en ihan väärin muista niin poraus taitaa olla 83mm vs. T4 (1.9) 81mm, eli sylinterien välinen seinämä on ohuempi, eli ei niin kestävä. Ja tietenki ne muut tavalliset vapari vs. turbo (pakosarja, männät yms.) Mutta nokat kannattaa tosta koneesta ainaki säästää.
-
Imu/ pakosarjat menee joka tapauksessa vaihtoon koska tota millään vakioahtimella aleta tekemään... Kiitos tiedosta.
-
jaa että tämmöseen käyttöön:
http://www.youtube.com/watch?v=jv8jarPpy18
-
Missä päin maata näin on sanottu/neuvottu. Saisko ton jotenkin kirjallisena, joltain virkaa tekevältä katastus inssiltä, ni vois oman kylän konttorilla vedota tähän!
sama tääläkin. haluan kirjallisena tuon koska suoritan penkityksiä., kyllä omavalmiste moottorista saa sen tehon mitä vaaditaan mutta alkuperäinen jota ei oo muutettu.
-
Missä päin maata näin on sanottu/neuvottu. Saisko ton jotenkin kirjallisena, joltain virkaa tekevältä katastus inssiltä, ni vois oman kylän konttorilla vedota tähän!
Siis toihan tottakai pätee MUUTETTUUN moottoriin, jos se nyt ei ole tämän projektin kohdalla itsestäänselvää. :)
Muuten projektin aloittaja on lirissä, yrittäessään katsastaa 136hv B4204S vaparikonetta ahtimella 128hv tehorajaan.
Eli sitä vaan peräsin, että täällä foorumilla huudeltu, että esim. modattua b230ft konetta jossa 165hv tehtaalta ei saa mitenkään hyväksyttyä alle tuon tehon edes penkkilapulla jos nyt taas kaikki pitää rautalangasta vääntää. :P
Ja muutettuun moottoriinhan riittää että edes kansi, ahdin tai joku osa on muutettu, riittää jopa että esim. vinokoneen ns. 531 kansi on korvattu 530 kannella, JOS lain kirjaimen mukaan mennään.
Mutta älkää takertuko tähän, jatkakaa projektista.
Tuossa koneessa tosiaan on 83mm poraus kuten uudemmassa T4 koneessa, vanhemmissa on 81mm poraus, ja kestävät kovempaa kyytiä. Tuosta hajlennee pytyt noin 300hv nurkilla. Ainakin vaparitinakutosessa joka on oletettavasti aika samaa kaliiperia räjähtää pytyt 400hv paremmalla puolella, eli jos tuo kestää 2/3 tehoa, ni se tekee 270hv. 2kpl 420hv+ vaparitinakutosta oon kuullu räjäytetyn pytyistään, nekin on tosiaan 83mm porauksella. T6 ja 2,5L kone sit erikseen, vaikka uudemmassakin T6 koneessa on 83mm poraus, on siinä erilaiset vesitilat ja vahvemmat pytyt.
-
Omavalmistemoottorista merkataan kaikki osat Trafin tietokantaan eli sen jälkeen ei paljoa vaihdella kantta tai lohkoa enää...
+Osat on käytettävä ennen moottorin kasausta konttorilla jossa mitataan sylinterin iskutilavuus yms.
Mahdollista on että jossain korvessa leimamiehet tekee omia johtopäätöksiä, mutta nykyisin huono homma on se että kaikki muutoskatsastus paperit menee Trafille ja sen seurauksena, jos jossain pistekokeessa sun muutama auto tulee esille, olet mahdollisesti jälkikäteen kusessa.
Hieno rojekti, ota aihioksi suoraan tarpeeksi tehoton lohko/lohkon pala (siinä vesipumpun vieressä) tuo pala voi lohjeta helposti ja tuulen mukana siirtyä vaikka B4194t lohkon päälle.
Muutoskatsastuksessa kumminkin oikeiden pykälien mukaan perus teho katsotaan lohkon mukaan.
-
Mulla katsuri merkitsi vaan lohkon sarjanumeron (penta kyltistä joka on niiteillä kiinni ja helposti vaihdetavissa), ja kerroin siitä porauksen ja iskun, venttiilimäärän hän näkikin kannesta.
Tosta lohkon iskutilavuusmittauksesta irrallaan ole mitään hyötyä, äkkiä sinne vakion ESIMERIKSI B230 lohkon sisään sujahtaakin 103mm iskuinen akseli 80mm sijaan, ja sisälle sujahtaa dartonin 103mm putket, eli se 2,3L kone onkin äkkiä 3L. Eli se siitä mittailun hyödystä ennen kasausta. Kysyin itse katsurilta, haluaako hän tulpanreijästä mitata iskun, ja totesi että tarpeetonta se on.
Perusteho voidaan varmasti katsoa lohkon mukaan, mutta jos lohkosta jostain syystä puuttuu tunnisteet, tai moottoria on muutettu tarpeeksi paljon, ei perustehoa voida ottaa lohkon mukaan, jos vaikka kansi, imu+pakosarjat on vaihtuneet, tai kone on ns. omatekoinen, kuten omani katsastettiin.
Harrastepelissä joka EI ole vähäpäästöinen kuten tämä on täten täysin älyytöntä ja ongelmien kerjäämistä itselleen ottaa lähtökohdaksi tehdaskone, vaan sanoo suoraan että se on omatekoinen, ja vaikka että kaikki moottorin osat mkl. männät jne on vaihtuneet. :)
-
Hauskin homma oli se kun kysyin Trafilta, jos moottoriin on vaihdettu kaikki eikä lohkoa pysty jäljittämään. Sieltä ukko sano että sit katsotaan kannen lähtökohtaisen tehon mukaan??? Sekopäistä touhua. Yksikään leimamies ei ole ollut samaa mieltä...
-
Taas menee topikki pilalle kun aletaan vääntää katsastuksista :nohnoh eikö näitä varten voisi perustaa omaa topikkia?
Aiheesta: mielenkiintoinen prokkis, ei liikaa noita tinanelosia ole tällä foorumilla ainakaan puuhattu. Millasia tehoja tästä ollaan ottamassa? Varmaan laaja vääntöalue lienee tärkeempi.
-
1.6litraisessa B4164s koneessa on 116hp ja 81mm poraus. Siihen sitten T4 kampiakseli, kanget ja männät + haluamasi ahdin niin saa "T4" koneen laillisesti dexteriin.
-
Taas menee topikki pilalle kun aletaan vääntää katsastuksista :nohnoh eikö näitä varten voisi perustaa omaa topikkia?
Aiheesta: mielenkiintoinen prokkis, ei liikaa noita tinanelosia ole tällä foorumilla ainakaan puuhattu. Millasia tehoja tästä ollaan ottamassa? Varmaan laaja vääntöalue lienee tärkeempi.
Sen voin sanoa vaikka en auton omistaja olekkaan vain apuri. tehotavoite olisi tekniikalle 300+hp ja tärkeää tietysti se että auto mukava ajaa ja laaja käyttöalue moottorissa koitetaan saada siis luotettava ja kestävä kokoonpano jolla voisi enempikin kadulla ajaa eikä vain radalla. Corollan omasta koneesta meni sopivasti kansipahvi eilen joten nyt tälle tekniikan vaihdolle on hyvä syy :D
-
jaa että tämmöseen käyttöön:
http://www.youtube.com/watch?v=jv8jarPpy18
Eikös tästä pitänyt tulla drifting auto?
Laatikkohommaan sen verran että m90 ei kestä hirveetä riuhtomista, eli jos on oikeasti tarkoitus kilpaa ajaa niin joku muu loota voisi olla parempi.
-
Eikös tästä pitänyt tulla drifting auto?
Laatikkohommaan sen verran että m90 ei kestä hirveetä riuhtomista, eli jos on oikeasti tarkoitus kilpaa ajaa niin joku muu loota voisi olla parempi.
http://www.youtube.com/watch?v=DGmOSjG9TOU
-
http://www.youtube.com/watch?v=DGmOSjG9TOU
No nyt ollaan oikeassa lajissa :juhau:
-
Tos olis kyl oikeet äänet
https://www.youtube.com/watch?v=FNtL6W5imfg
-
Vitosen äänissä vaan on sitä jotain :)
http://www.youtube.com/watch?v=vY59Tu9wId8&feature=youtu.be
Aiheesta on eksytty hiukan joo, mutta itse aiheeseen liittyen, jos on tarvetta m90 lootalle tuon koneen perään niin olisi yksi tiedossa, jossa on valmiiksi sovitettuna hydraulinen painelaakeri, joka auttaa mukavasti tilapuutteeseen polkimien seudulla.
Vakion työsylinterinkin siihen saa kyllä kiinni.
-
Tässä topikissa on pysytty harvinaisen huonosti aiheessa. Eiköhän olisi syytä skarpata?
-
sullako se s40 on mitä aina kokkolassa oon kahtonu ku joskus nähny ku oot polokenu sitä ni kyllä siinä on kylymät väreet tullu S*
-
Juu Kokkolassa asustan joten taitaa olla sama auto, kiitos vain. :)
ei siitä voi erehtyä S*
ollut monesti käyttöauton takana parkissa(jyväskyläntien puolella)
-
Piinallisen kuvasivusto härdellin jälkeen sain nyt sitten edes jotain koneesta kuvaa aikaiseksi..
(http://img717.imageshack.us/img717/8623/imagejskj.jpg)
Nyt sitten saan ehkä pian autostakin kuvaa...
-
Nonnii. Nyt sitte kotiutui h-profiilin kanget, t4 männät, 1.6l kokonainen moottori ja 1.9 alakerta.
Kiitosta Juhaun suuntaan hyvistä kaupoista.
Jos kohta pääsis vaikka kasailemaankin jo jotain.
-
itelle kans sanottiin konttorilla että amazooniin saa laittaa 230 konneen ja olis hyvä näyttää esim rekisteriotteella mistä autosta moottori on ja jarrut olis ´hyvä´ näin sanoin päivittää myös samasta vehkeestä olevaksi..sanoin että ei oo enää mitään paprua luovutus autosta nii hetken katsastus mies kiemurteli ja lopulta sanoin että kyllä sen leimalle saa
-
Nyt on ahdinta ( Shcwitzer s300) Ja kansi menossa työn alle. Ikuisuusrojekti edistyy. :idiot2:
-
Nyt on ahdinta ( Shcwitzer s300) Ja kansi menossa työn alle. Ikuisuusrojekti edistyy. :idiot2:
Kyllä se siitä etenee :) Tänä vuonna ajoon?
Onko laattikkovalinta jo päätetty?
itelle kans sanottiin konttorilla että amazooniin saa laittaa 230 konneen ja olis hyvä näyttää esim rekisteriotteella mistä autosta moottori on ja jarrut olis ´hyvä´ näin sanoin päivittää myös samasta vehkeestä olevaksi..sanoin että ei oo enää mitään paprua luovutus autosta nii hetken katsastus mies kiemurteli ja lopulta sanoin että kyllä sen leimalle saa
Sulle on kyllä katsastusmies höpissyt ihan mitä sattuu. Tai onhan se jarrujen parantelu aina plussaa, mutta mitään laillista pohjaa noilla mielipiteillä ei ole.
-
No jos pari kolme vuotta nii olis ajossa. ZF se pitäis varmaa sinne lyyä voimaa välittämään. jos ei nyt mitää ihmeitä tapahdu.