Kulkukoira  Proturbo

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 612983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 13 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1560 : 20.01.2018, 20:58:20 »
HUD:ia ei osaa arvostaa ennen kuin sitä on kunnolla testannut, itelle kävi samoin. Vieraalla paikkakunnalla navigaattorin näyttämä tuulilasissa kojelautaan vilkuilun sijaan on myös turvallisuuskysymys. Myös nopeusrajoitus ja tutkavaroitus ihan näkökentässä on "arvokas" ominaisuus. HUD antaa lisäarvoa päivittäin, lämmitettävä tuulilasi 2 kertaa vuodessa..?

JJ
« Viimeksi muokattu: 20.01.2018, 21:02:41 kirjoittanut JJ-Race »
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa PaVelski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1561 : 20.01.2018, 22:10:57 »
Moikka,

Minulla on nyt V90CC 11 tkm ajettuna, jota mietin vaihdettavaksi XC90 T8:n. Nykyinen autoni on varusteltu melko runsaasti, joten mielipiteitä varusteista on tullut.

Lasikattoluukun jättäisin pois. Kattoluukku pitää talvella erinäisiä nitinöitä ja natinoita. Tosin en ole vienyt tämän takia autoa takuuhuoltoon, jossa voisivat kokeilla saada hiljaiseksi?

HUD oli pitkään "tarpeeton", mutta kun siihen tottuu, niin se on hyvä. Ennen kaikkea nopeus ja kametolpat näkyvät mukavasti.

Laminoidun lasit ovat hintaan nähden pakolliset. Olen katsellut ostamielessä essari XC90 T8:a ja niistä kun on puuttuu laminoidut lasit, niin ostointo on tippuu.

B&W on vaimon mielestä pakollinen vaikka minun mielestä karsean hintainen ja olisin valmis pudottamaan sen pois. Ostaisinko kotiin 3000 euron stereot? (En ostaisi)

Sähköpenkin ja nahkapenkit ovat kyllä loistava yhdistelmä. Ennen olin sitä mieltä että käsisäädöillä pärjää, mutta nyt mieli on muuttunut.

360 asteen kamerat ovat yllättävän vähän käytössä. Jotenkin auto saisi kytkeä ne automaattisesti päälle jos vaikka etukulman tutka varoittaa. Nyt kamerat tulee itse laittaa päälle, joten käyttö on jäänyt vähiin.

Automaattinen parkkeeraus on mielestäni täysin turha. Varmaan jos sitäkin harjoittelisi niin voisi toimia joten kuten.

V90CC:n takailmajousitus on hyvä, joten varmaan XC90:n ilmajousitus olisi pakollinen. Tosin my2016 XC90:n on ollut minulla useasti yön yli koeajossa, eikä siinä ollut mitenkään mukavasti toimiva ilmajousitus. Liekkö ilmajousitusta parannettu uudempiin mallivuosiin?

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1562 : 21.01.2018, 14:08:01 »
Mukava lukea eri mielipiteitä varusteista. Senpä takia on mukavaa, että lisävarusteet ovat lisävarusteita, eikä vakiovarusteita. Jokainen valitsee ne itselleen sopivimmat.
 
Itse en muuten pidä 3000 euron B&W:tä pahana. Auto pitää kuitenkin kohtalaisen hyvin arvonsa. Kahden vuoden kohdalla hinnasta on tipahtanut n 20%, eli B&W:stä laskennallisesti 600€. 600€ kahdesta vuodesta ei ole paha, n 82c/vrk. Se onko ääni sitten joka päivä 82c parempi, kuin normistereoiden ääni, on sitten jokaisen itse päätettävä.

HUDissa itseäni harmitti väärät nopeusrajoitukset. Saisi ne kai kytkeä pois, mutta makuasioita nuokin. Niinä päivinä, kun on unohtanut ajastaa webaston (mikä ei muuten kovin tehokas ole yli 10 asteen pakkasilla) ja ikkuna on umpijäässä, niin lämmitettävä tuulilasi on kerrassaan loistava keksintö. Voi olla, että Tampereen alapuolella ominaisuutta tarvitsee vähemmän kuin Tamperetta pohjoisempana.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1563 : 22.01.2018, 17:01:28 »
Jos AWD vie @ 110 km/h reilua kahdeksaa litraa, niin se on aika lailla sama kuin ilman AWD:tä. Tuossa kun ei ole minkäänlaista mekaanista linkkiä akselien välillä niin eipä siihen ole oikein syytäkään miksi AWD kuluttaisi enemmän sutimattomassa ajossa.

Täsmennys, ei mene AWD:llä samaan kulutukseen kuin Pure/Hybrid tyhjällä akulla. AWD-moodissa moottori on lähtökohtaisesti ikuisesti käynnissä eli start & stoppia ei tueta eikä sammuteta moottorijarrutuksessa edes B-vaihteella. Tuloksena on pitemmälti ajettaessa se että AWD-moodi kerää sähköä akkuun (niinhän täällä oli taidettu mainitakin). Käyttelemällä sen sähkön pois menis bensaa vähemmän.

Vaan on se pienessäkin lumessa eri nätti ajella AWD:llä kuin ilman. Takapotkuna sutii lähdöissä, nelikkona vaan menee.

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1564 : 22.01.2018, 22:29:03 »
Puolivuotta takana T8:lla. Tänään eka ihmetys: latauskaapeli kiinni autoon ja välittömästi punainen valo. Näytössä teksti tyyliin "latausongelma" tai sinnepäin. Kaapelin toinen pää  oli kädessäni, ei siis vielä kiinni Imatran-voimassa. Kaapeli irti ja uusi yritys. Edelleen punaista. Kaapeli irti, auton käynnistys ja sammutus. Kaapeli kiinni. Punaista. Kirosana ja kävelin konttoriin sisään.

Reilun tunnin päästä työkaverin kanssa autolle tarkoituksena kokeilla hänen kaapelillaan. Punainen valo oli sammunut, kaapeli irti, kokeeksi vielä kerran oma kaapeli kiinni ja avot, vihreä valo ja lataus alkoi normaalisti.

Mikähän tuon sai aikaan? Onko saattohoito alkamassa? Punaista tuli siis per heti vaikka kaapelin toinen pää oli raikkaassa talvi-ilmassa (harvinaista etelässä). Itse en keksi mitään muuta kuin, että

a) töpselin lukittumista funtsaava äly sekoili,
b) kaapelin tunnistus meni jollekin epälineaariselle alueette  :) (sehän tapahtuu siis resistanssia mittaamalla kahden nastan väliltä) eli että kaapeli oireilee tai
c) kuu oli väärässä asennossa.

Kaapeli oli auton takakontissa tulpattuna tätä ennen 2 vrk. Teoriassa pinneissä on voinut olla lievää kosteutta, mutta kontaktien pinta-alat ovat aika suuria, joten huonoon kontaktiin en elektroniikan osaajana suorastaan usko. Kiiltävät kuin Paavin konsanaan.

Onko muilla ollut tämmöistä? Vaihdanko takaisin dinoon?
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1565 : 23.01.2018, 00:22:16 »
Ei ole latausjohto ryppyillyt pian 10 kk käytön aikana.

Meillä on latausjohto tulpattuna takakontissa aina latausten välisen ajan, joskus maannut useamman vuorokaudenkin siellä kun ei ole ajettu.

En ole kyllä pätkääkään ajellut valojen väriä jos tarkoitat sitä kohdevalaistusta lataustöpselin luukun takana? Tai siis on siellä vihreää kun menee ladatulle autolle ja vilkkuu latauksen käydessä, mutta punaiseen en ainakaan muista törmänneeni. Monesti kyllä teen niin että piuha ensin kiinni autoon ja myöhemmin sähkötöpseliin, johon tulee virta heti tai myöhemmin.

Ehkä se punainen syttyisi jos piuha ei mene perille asti auton liittimeen?

Ja en kyllä sähköllä kulkevasta autosta luovu :)  Polttomoottoria tuskin koskaan enää ostan.

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1566 : 23.01.2018, 02:13:31 »
Juuri sitä töpselin normaalisti neutraalia keltaista ja latauksen vihreää tarkoitan. Nyt se siis punastui tukevasti. Mielestäni kyllä ihan reilusti pohjaan painan, ja homma siis toistui siinä 5 min aikana useamman kerran.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1567 : 23.01.2018, 06:40:45 »
Juuri sitä töpselin normaalisti neutraalia keltaista ja latauksen vihreää tarkoitan. Nyt se siis punastui tukevasti. Mielestäni kyllä ihan reilusti pohjaan painan, ja homma siis toistui siinä 5 min aikana useamman kerran.

Olisko latauspistokeen lukituspinni jäätynyt niin ettei pistoke mennyt pohjaan asti. Minulle käynyt pari kertaa niin pesun jälkeen pakkasella. Se pinni kun on pistorasian yläreunassa ja läpän alle pääsee valumaan vettä. Kerran oli ongelmaa saada johtoa irti kun heti pesun jälkeen laitoin ulkona lataamaan. Sai aika pitkään nitkuttaa että irtosi. Muuten ei ole ongelmia ollut latauksessa kahden vuoden aikana, ei vaikka piuha olisi takakontissa pitempäänkin ollut käyttämättä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1568 : 23.01.2018, 07:08:01 »
Puolivuotta takana T8:lla. Tänään eka ihmetys: latauskaapeli kiinni autoon ja välittömästi punainen valo. Näytössä teksti tyyliin "latausongelma" tai sinnepäin. Kaapelin toinen pää  oli kädessäni, ei siis vielä kiinni Imatran-voimassa. Kaapeli irti ja uusi yritys. Edelleen punaista. Kaapeli irti, auton käynnistys ja sammutus. Kaapeli kiinni. Punaista. Kirosana ja kävelin konttoriin sisään.

Reilun tunnin päästä työkaverin kanssa autolle tarkoituksena kokeilla hänen kaapelillaan. Punainen valo oli sammunut, kaapeli irti, kokeeksi vielä kerran oma kaapeli kiinni ja avot, vihreä valo ja lataus alkoi normaalisti.

Mikähän tuon sai aikaan? Onko saattohoito alkamassa? Punaista tuli siis per heti vaikka kaapelin toinen pää oli raikkaassa talvi-ilmassa (harvinaista etelässä). Itse en keksi mitään muuta kuin, että

a) töpselin lukittumista funtsaava äly sekoili,
b) kaapelin tunnistus meni jollekin epälineaariselle alueette  :) (sehän tapahtuu siis resistanssia mittaamalla kahden nastan väliltä) eli että kaapeli oireilee tai
c) kuu oli väärässä asennossa.

Kaapeli oli auton takakontissa tulpattuna tätä ennen 2 vrk. Teoriassa pinneissä on voinut olla lievää kosteutta, mutta kontaktien pinta-alat ovat aika suuria, joten huonoon kontaktiin en elektroniikan osaajana suorastaan usko. Kiiltävät kuin Paavin konsanaan.

Onko muilla ollut tämmöistä? Vaihdanko takaisin dinoon?
Omassa kyllä laitan toisessa järjestyksessä. Ensin "Imatran-voimaan" ja sen jälkeen autoon kiinni. Kuten ohjeissa neuvotaan :)

https://support.volvocars.com/fi/cars/pages/owners-manual.aspx?mc=v526hbat&my=2017&sw=16w46&article=20342f7689785b95c0a80151108ba0b1
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1569 : 23.01.2018, 10:34:33 »
Olisko latauspistokeen lukituspinni jäätynyt niin ettei pistoke mennyt pohjaan asti. Minulle käynyt pari kertaa niin pesun jälkeen pakkasella. Se pinni kun on pistorasian yläreunassa ja läpän alle pääsee valumaan vettä. Kerran oli ongelmaa saada johtoa irti kun heti pesun jälkeen laitoin ulkona lataamaan. Sai aika pitkään nitkuttaa että irtosi. Muuten ei ole ongelmia ollut latauksessa kahden vuoden aikana, ei vaikka piuha olisi takakontissa pitempäänkin ollut käyttämättä.

Tämän ehkäisemiseksi merkkihuolto neuvoo ruiskimaan CRC:tä taivutetun pillin avulla sinne lukituskieleen. Ilman pesuakin pari kertaa meinannut kettuilla meillä tuo lukitus, tietysti niin että se syö sen töpselin ja pitää sitä sitten panttivankinaan. Auto on vielä niin säntillinen että kieltäytyy ilmeisen tykkänään käynnistymästä jos sen mielestä johto on kiinni autossa.

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1570 : 23.01.2018, 10:45:04 »
Tämän ehkäisemiseksi merkkihuolto neuvoo ruiskimaan CRC:tä taivutetun pillin avulla sinne lukituskieleen. Ilman pesuakin pari kertaa meinannut kettuilla meillä tuo lukitus, tietysti niin että se syö sen töpselin ja pitää sitä sitten panttivankinaan. Auto on vielä niin säntillinen että kieltäytyy ilmeisen tykkänään käynnistymästä jos sen mielestä johto on kiinni autossa.

Minä kerroin siitä aikoinaan merkkihuollolle eka talvena auton kanssa. Ihmettelivät mistä puhuin silloin. Hyvä että sana levinnyt :)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1571 : 23.01.2018, 11:34:44 »
Minä kerroin siitä aikoinaan merkkihuollolle eka talvena auton kanssa. Ihmettelivät mistä puhuin silloin. Hyvä että sana levinnyt :)

Heh  :D  Itehän soitin sinne ihan valitusmielessä että tämä jäätyilee ikävästi, ja sain vinkin.

Poissa vilis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1572 : 23.01.2018, 15:40:59 »
Täällä samaa ongelmaa;

Latauskaapeli on jäänyt tänä talvena 3-4 kertaa autoon kiinni. Helpottavaa kuulla, etten ole ainoa.

Valitin asiasta huollosta, mutta huollon kaveri ei löytänyt korjausohjetta, eikä se ollut hänelle ennestään tuttu -> NO help

Onko tietoa, onko asiassa jotakin korjausohjetta, vai onko CRC voitelu ainoa korjaustapa?

Mutta asiaan on hätäratkaisu, jos on kiire päästä liikkeelle, ja töpseli jumittaa autossa kiinni;
Kaapelin toinen pää irti seinästä, rullaa sen ja rullattu kaapeli ikkunasta sisään.

Auton saa käymään, kun pitää käynnistyspainiketta yli 7 sek käännettynä (mittaristoon tulee ohje)

Ja sit liikkeelle. (-> lämpimään talliin sulaan, ja taas suostuu kaapeli irtoamaan)

Sattumoisin ongelma ilmennyt vain leppoisina viikonloppuaamuina, jos temppuilis arkiaamuna, ei hymyilyttäisi yhtään. Ehkä tuo VOC on niin viisas, että siihen on ohjelmoitu viikonloput....

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1573 : 23.01.2018, 16:11:00 »
Auton saa käymään, kun pitää käynnistyspainiketta yli 7 sek käännettynä (mittaristoon tulee ohje)

Ahaa, tuo pitää muistaa. Itse kerran kokeilin kun halusin tehdä asiat vaikeasti siirtääkseni autoa hitusen eteenpäin jotta piuha yltää maahan eikä jää kamppiansaksi, mutta näytti ettei se suostu liikkumaan jos piuha on autossa kiinni.

Sinänsä tuo kaapelivahti on erinomaisen hyvä ominaisuus olla, mutta override syytä silti löytyä jostakin takataskusta poikkeustilanteita varten.

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1574 : 24.01.2018, 00:49:53 »
Olisko latauspistokeen lukituspinni jäätynyt niin ettei pistoke mennyt pohjaan asti. Minulle käynyt pari kertaa niin pesun jälkeen pakkasella. Se pinni kun on pistorasian yläreunassa ja läpän alle pääsee valumaan vettä. Kerran oli ongelmaa saada johtoa irti kun heti pesun jälkeen laitoin ulkona lataamaan. Sai aika pitkään nitkuttaa että irtosi. Muuten ei ole ongelmia ollut latauksessa kahden vuoden aikana, ei vaikka piuha olisi takakontissa pitempäänkin ollut käyttämättä.

No kyllä se pistoke ainakin oli kuin tauti kiinni autossa ja punainen valo paloi. Eli ei oikein selitä tapahtunutta, joka tosiaan toistui siinä pariin otteeseen - kunnes kaikki oli taas ok tunnin päästä. Pitää nyt seurailla mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Valo tuli tosiaan välittömästi kun johdon tyrkkäsi kiinni. Sama proseduuri satoja kertoja aikaisemmin eikä mitään ongelmaa, vaikka ohjekirjan mukaan pitäisikin ehkä toinen pää olla ensin kiinni. Pitää varmaan huvikseen huollosta kysyä, että mikä voisi moisen aiheuttaa, suorastaan kiinnostaa. Jos tosiaan kaapeli on tunnistamaton (vastuksen arvo jotain standardin ulkopuolelta) niin mitähän silloin tapahtuu, enpä tiedä.

Ok nuo jäätymiset, mutta niissä tilanteissa ei taida punainen valo kuitenkaan loistaa pistokkeen tyvessä? Onko siis kukaan muu onnistunut saamaan missään tapauksessa tuosta punaista valoa? Taitaa olla kommunisti tämä autoni, huoh. Radiosta kuuluu varmaan pian balalaikka..
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy