Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: kim75 - 16.09.2012, 10:23:12

Otsikko: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 16.09.2012, 10:23:12
244 -82 Volvossa on kaasarissa joku vika. Ei oikeestaan juurikaan innosta alkaa selvittämään/korjaamaan. Muistan nähneeni tällä foorumilla vuosia sitten jonkun keskustelun tuon kaasarikoneen muuttamisesta ruiskukoneeksi. En vaan löytänyt kyseistä keskustelua.

Eli miten temppu tehdään?
Mitä pitää vaihtaa?
Mistä niitä saa ja mihin hintaan?

Auto on tekniikaltaan hyvä muutamaa pikkuvikaa lukuunottamatta. Harrastelija on uusinut mm. alustan. Koppakin on lujaksi hitsattu. Vähän kolhuja siellä täällä ja ruosteen alkua ovissa. Ei siis ole niin väliä onko auto alkuperäinen vaiko ei. Tämä oli viime talvena mulla käyttöautona. Maaliskuussa kävi sitten niin, ettei ottanut kierroksia kuin jotain 2000. Pari kertaa siirtelin pihassa sivummalle. Huhtikuun jälkeen ei ole enää lähtenyt käyntiin ja leimakin loppui. Nyt kun on talvi taas tulossa ja ei raaski museokuntoisella autolla ajella niin rupesin kiinnostuun tästä isolohkosta. Katoin, että tulpat saa kipinää. Seuraavaksi katoin ruuttaako bensapumppu ainetta. Hyvin lähti pumpulta eteenpäin. Seuraavaksi irrotin kaasarista ilmanottoputken. Ihmettelin kun kaasarin (strömppä) sisällä on joku "mötikkä". Kiilasin "mötikän" ylös ja kokeilin startata. Hörähti saman tien käyntiin ja otti kierroksia normaalisti. Laskin taas mötikän alas ja heti sammu. En tiedä liittyykö tuo sylinterimäinen mötikkä kylmäkäynnistykseen vaiko ei, mutta kone ei kai saa palamiseen happea kun se on edessä. Varmaan joku pikkuvika. Mut en jaksanu ottaa kaasaria auki. Varsinkin kun auto on aika nuhanen tolla kaasarilla vaikka bensaa palaa ihan tarpeeksi. Ruiskulla sais tehoa lisää sen 30-40 heppaa ja kulutus kai tippuis sen 2l/100km.

Jos et jaksa kirjoittaa niin saa soittaakkin o4o0viiva125903.
Asun Hämeenlinnassa.
Kiitoksia avusta.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: Huikkoster - 16.09.2012, 10:49:20
Onhan tuo temppu tehtävissä. Jos meinaat mekaanisen k-jetin laittaa niin menee myös kansi vaihtoon. Helpoiten homma käy siten että ostat jostain ruisku volvon josta siirrät kaiken tarpeellisen kerralla. Yksittäisten osien haaliminen on hidasta ja kallista.

Se kaasuttimen liikkuva mäntä toimii alipaineella. Sen tarkoitus on säätää ilman määrää tarpeen mukaan. Tekee käytöstä sulavampaa ja tasoittaa koneen käyntiä.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: TVS - 16.09.2012, 11:01:27
Vaikka periaatteessa pidän erittäin hyvänä ideaa ruiskusta, en tekisi tuota muutosta kuten olet suunnitellut. Näkisin hommassa pari fiksua viahtoehtoa, eli 1: kokeilet hakea römppään uuden kalvon ja tiivisteet ja pistät kasaan, tuo männän (eli mötikän) liikkumattomuus viittaisi juurikin kalvon vikaan (tai sitten ryyppy on jumissa). 2: laitat sähköruiskun, esim LH2.2 740:stä jolloin ei tartte ottaa kantta irti tai vaihdella vauhtipyörää, virranjakajan kanssa joutuu tosin vähän askartelemaan. Tai sitten 2b: LH2.4, jolloinka tarttee vauhtipyörä vaihtaa, mutta olisi oikeasti toimiva ruisku.

K-jettikin on ihan OK vaihtoehto, siinä vaan tosiaan tarttis melki se kansi vaihtaa että tulee hyvä, ja hyväkuntoisen k-jetin löytäminen tuntuu olevan hankalaa... Mikäli tykkäät että kannen vaihto ei ole paha homma niin sitten haeskelemaan joku toimiva k-jettikone josta otat kannen ja ruiskun kaikki settinä, ja bensapumput (tai ainakin auton alta painepumpun).
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 16.09.2012, 12:16:05
Mä voin myydä sulle joko koko K-jetronic ruiskun tai strömberg kaasarin :)

K-jetistä uupuu vain suuttimet muuten on täydellinen.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: Liina - 16.09.2012, 18:36:55
Oma kommentti menee vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta se kaasutinvaiva on kyllä nopeasti ja helposti korjattukin. Menee aikaa ehkä 10 minuuttia ja rahaa sen verran mitä uusi alipainekalvo maksaa (oliskohan jotain 10 euron luokkaa).

Olisihan se ruisku tietysti mukavampi kuin vanha muuttuvakurkkuinen kaasutin, mutta kannattaa silti mietttiä kannattaako nähdä se vaiva ruiskuksi muuttamiseksi, jos kaasuttimen korjaus sujuu huomattavasti halvemmalla, helpommin ja nopeammin.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 16.09.2012, 20:57:57
1 vaihtoehto on että ostat jostain solexin tai pierburg kaasarin (löytyy b200k koneista). Moottori kulku piristyy paremmalla kaasarilla ja ongelma muutenkin ratkaistu :D
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 16.09.2012, 22:13:31
1 vaihtoehto on että ostat jostain solexin tai pierburg kaasarin (löytyy b200k koneista). Moottori kulku piristyy paremmalla kaasarilla ja ongelma muutenkin ratkaistu :D

Minkälaiseksi tehot ja kulutus muuttuu paremmalla kaasarilla? Kasvaakohan kulutus enemmän kuin tehot. Yhdessä rassissa on tuplaweberit ja soppaa menee yli 20 litraa satkulle. Sellaisia bensarosvoja ei tarvita enempää taloon.

Minkälainen homma on laittaa tollanen b200k kaasari kiinni?
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 16.09.2012, 22:22:11
Vaikka periaatteessa pidän erittäin hyvänä ideaa ruiskusta, en tekisi tuota muutosta kuten olet suunnitellut. Näkisin hommassa pari fiksua viahtoehtoa, eli 1: kokeilet hakea römppään uuden kalvon ja tiivisteet ja pistät kasaan, tuo männän (eli mötikän) liikkumattomuus viittaisi juurikin kalvon vikaan (tai sitten ryyppy on jumissa). 2: laitat sähköruiskun, esim LH2.2 740:stä jolloin ei tartte ottaa kantta irti tai vaihdella vauhtipyörää, virranjakajan kanssa joutuu tosin vähän askartelemaan. Tai sitten 2b: LH2.4, jolloinka tarttee vauhtipyörä vaihtaa, mutta olisi oikeasti toimiva ruisku.

K-jettikin on ihan OK vaihtoehto, siinä vaan tosiaan tarttis melki se kansi vaihtaa että tulee hyvä, ja hyväkuntoisen k-jetin löytäminen tuntuu olevan hankalaa... Mikäli tykkäät että kannen vaihto ei ole paha homma niin sitten haeskelemaan joku toimiva k-jettikone josta otat kannen ja ruiskun kaikki settinä, ja bensapumput (tai ainakin auton alta painepumpun).

Kai tota nykyistä römppää vois kokeilla korjata ennen kuin sen vaihtaa. Olishan se parempi arkistoida ehjänä kuin sökönä. Kuitenkin houkuttas enempi tuos ruisku. Kantta tai vauhtipyörää en jaksa ajatella vaihtoon. Eihän nekään kauheen isoja hommia oo jos osais. Tai osaanhan minä ajan kanssa, mutta menee hermot. Ja toisaalta jos alkaa konetta irrottaan niin tulee houkutus saman tien laittaa sinne kokonaan uusi pata ja homma karkaa lapasesta (taas).

Tuo vaihtoehto 2A kuulostaa helpoimmalta. Eli sähköruisku, esim LH2.2 740.Saako niitä helposti ja mitä niistä joutuu maksamaan? Entä mitähän tuolle virranjakajalle pitäs tehä?
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 16.09.2012, 22:42:31
Minkälaiseksi tehot ja kulutus muuttuu paremmalla kaasarilla? Kasvaakohan kulutus enemmän kuin tehot. Yhdessä rassissa on tuplaweberit ja soppaa menee yli 20 litraa satkulle. Sellaisia bensarosvoja ei tarvita enempää taloon.

Minkälainen homma on laittaa tollanen b200k kaasari kiinni?

Tuo on ihan bolt on homma. Serkku teki tuon homman volvo 240 jossa oli oireileva strömberg, ja laittoi siihen b200k moottorista kaasarin ja sanoi että meno parani mukavasti eikä kulutus noussut yhtään (kuulemma).

Tehoista on vaikea sano mutta kyllä mä luulen että 1-2hv tulisi lisää.

Esim. autowiki sanoo että teho eroista näin.. niissä on kylläkin eri nokkakin.

-b230a = 110hv Strömberg ja A-nokka vissiin
-b230k = 116hv Solex-sisac ja K-nokka vissiin.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: Elk - 17.09.2012, 07:51:02
Paitsi että B200K:n siksakin laittamalla 2,3L koneeseen kerjää vain laihaa seosta. Ja miks laittaa siksakki, kun samaan imusarjaan menee Weber DGV. K-nokkaa ei kaasarikoneissa ole ollut, B230K:ssa on muistaakseni L- tai Y-nokka.

Itsehän unohtaisin myös tuon K-jetin ja laittaisin LH-jet 2.4:n.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: TVS - 17.09.2012, 15:54:06
Tuo vaihtoehto 2A kuulostaa helpoimmalta. Eli sähköruisku, esim LH2.2 740.Saako niitä helposti ja mitä niistä joutuu maksamaan? Entä mitähän tuolle virranjakajalle pitäs tehä?
LH2.2 ja 2.4 käytännön erot ovat järjestelmien tapa "lukea" koneen asento, 2.2 lukee sen virranjakajan hall-anturista, 2.4 taas vauhtipyörältä. 2.2 ongelma on saatavuus, eli tartteis löytää 740, joka on 89/vanhempi, jossa olisi silti lambdasäätöinen sähköruisku. Näitä ei ole riesaksi asti. Jakajan modaaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että olisi tarvis etsiä 240 hallianturillinen jakaja (jollainen sulla itse asiassa taitaa jopa olla?), ja jumittaa siitä sekä keskipako- että alipaine-ennakonsäädöt jumiin. Muuten jakaja käy suoraan, ainakin se versio jonka olen itse nähnyt muutamissa 240:eissä.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 17.09.2012, 16:08:51
Paitsi että B200K:n siksakin laittamalla 2,3L koneeseen kerjää vain laihaa seosta. Ja miks laittaa siksakki, kun samaan imusarjaan menee Weber DGV. K-nokkaa ei kaasarikoneissa ole ollut, B230K:ssa on muistaakseni L- tai Y-nokka.

Itsehän unohtaisin myös tuon K-jetin ja laittaisin LH-jet 2.4:n.

Ei tämä DVG huono vaihtoehto ole :) kalliimpi ja isompi kulutteinen kylläkin.
Mulla on ollut väärä tieto sitten tuosta nokasta.. Täältä forumilta olen tiedon saanut :)

Ajattelin vaan että saisi ainakin auton toimimaan jos hankkii toimivan kaasarin, ku tässä topicissa on kuitenkin ongelmasta kyse eikä virityksestä.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 17.09.2012, 19:36:05
Ei tämä DVG huono vaihtoehto ole :) kalliimpi ja isompi kulutteinen kylläkin.
Mulla on ollut väärä tieto sitten tuosta nokasta.. Täältä forumilta olen tiedon saanut :)

Ajattelin vaan että saisi ainakin auton toimimaan jos hankkii toimivan kaasarin, ku tässä topicissa on kuitenkin ongelmasta kyse eikä virityksestä.

No kyllä sitä tehoakin sais olla etenkin jos samalla tiputtaa kulutusta ja päästöjä.

Alkaa vaan olemaan noita vaihtoehtoja niin monia, että pää on jo pyörällä.

Koitin motonetista tilata tuota kalvoa ja paljon muutakin osaa. Eipä vaan ollut varastossa juuri mitään kolmeen autoon johon yritin tilata. Mistä tuon kaasarin kalvon saa heti? Entä tuulilasinpyyhkijän moottorin?

Saapikos jostakin uusia kaasareita?

Fordiin löysin huippusivuston. Tosin en tiedä onko noilla oikeesti tavaraa hyllyssä... http://www.motomobil.com/taunus-mk1-mk3,2274.html
Jos joku tietää volvoon samanlaisen kioskin niin kiitos linkistä!
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 17.09.2012, 20:06:04
No kyllä sitä tehoakin sais olla etenkin jos samalla tiputtaa kulutusta ja päästöjä.

Alkaa vaan olemaan noita vaihtoehtoja niin monia, että pää on jo pyörällä.

Koitin motonetista tilata tuota kalvoa ja paljon muutakin osaa. Eipä vaan ollut varastossa juuri mitään kolmeen autoon johon yritin tilata. Mistä tuon kaasarin kalvon saa heti? Entä tuulilasinpyyhkijän moottorin?

Saapikos jostakin uusia kaasareita?

Fordiin löysin huippusivuston. Tosin en tiedä onko noilla oikeesti tavaraa hyllyssä... http://www.motomobil.com/taunus-mk1-mk3,2274.html
Jos joku tietää volvoon samanlaisen kioskin niin kiitos linkistä!

Se on ymmärrettävää koska takaveto volvon moottorit ja niiden osat sopii kaikki ristiin :2funny:

Eli kaasarit, ruiskut, kannet yms osat sopii kaikki ristiin koneesta riippumatta :) (siis näissä uudemmissa satasarjan ja kymppisarjan koneissa)

Mutta tosiaan jos bensan kulutus on numero 1 niin suosittelen sitten ruiskua joko K-jetronic tai LH-jetronic. mulla on 3 perustelua.

1. Bensankulutus pienempää.
2. Teho kasvaa :)
3. Toiminta varmuus ku on kerran säädetty. Varsinkin K-jetronic

Ainoa huonopuoli on että joutuu kerta sijoituksena laittamaan isomman summan ja joutuu näkemään vaivaa asennuksessa.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 17.09.2012, 22:30:59
Se on ymmärrettävää koska takaveto volvon moottorit ja niiden osat sopii kaikki ristiin :2funny:

Eli kaasarit, ruiskut, kannet yms osat sopii kaikki ristiin koneesta riippumatta :) (siis näissä uudemmissa satasarjan ja kymppisarjan koneissa)

Mutta tosiaan jos bensan kulutus on numero 1 niin suosittelen sitten ruiskua joko K-jetronic tai LH-jetronic. mulla on 3 perustelua.

1. Bensankulutus pienempää.
2. Teho kasvaa :)
3. Toiminta varmuus ku on kerran säädetty. Varsinkin K-jetronic

Ainoa huonopuoli on että joutuu kerta sijoituksena laittamaan isomman summan ja joutuu näkemään vaivaa asennuksessa.

No täytyy katella sitte autoa jossa olis k-jetronic. Tai sitten konetta tai osia. Laita yv:nä mitä pyydät k-jetronicista. Oletan tietty, että se on hyväkuntoinen. Suuttimia kai saa jostakin?

Mitäs pikkuviriä kanteen kannattaa tehdä samalla kun sen vaihtaa/vaihdattaa?
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: Jule - 17.09.2012, 23:22:16
K-jetronicilla ei kyllä bensankulutus ole sen pienempi kuin b230k koneen solexillakaan.. Tehoa voi muutama heppa olla enemmän samalla nokalla.

Sen rompän vaihtaminen solexiin pudottaa kulutusta 1-15 litraa. Jos se römppänen toimii täydellisesti, niin ei se kiinteäkurkkuinen solex juurikaan pienempikulutuksinen ole, ainoaksi eroksi mudostuu luisti jonka alipainesäätö syö aina muutaman hepan huipputehoa ja hieman bensaa. Toisaalta kiinteäkurkkuista kaasaria oikeilla osilla ei niin suuria määriä bensaa saa kuluttamaan mitenkään mikä muuttuvakurkkuisen kaasarin sopivan väärillä säädöillä on ihan helposti toteutettavissa, vaikka kaikki olisi muuten ihan kunnossa.

B200k koneen solexia ei kannata laittaa koska se on suunniteltu 2 litraiseen koneeseen. Tottahan sekin toimii, mutta voi aiheuttaa ongelmia. b230k koneen solexi siksakki kaasari on siis ihan hyvä vaihtoehto. Tosin myös imusarjan se tarvitsee, pystyimukaasaria kun ei sivuimukaasarin imusarjaan ihan kivuttomasti saa kiinni.
Otsikko: Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 18.09.2012, 15:09:07
K-jetronicilla ei kyllä bensankulutus ole sen pienempi kuin b230k koneen solexillakaan.. Tehoa voi muutama heppa olla enemmän samalla nokalla.

Tuosta en osaa sanoa kauheasti koska en ole kauheasti ajanu kaasari koneella..
Mutta totta on se ainakin että ruiskuista on se LH-jetronic pienempi kulutteinen mutta se on myös vaikeampi asentaa koska on paljon sähkötöitä.

Eli vaihtoehdoiksi suosittelen kaasarin ostamista tai sen k-jetronicin.. Laitan sulle YV:nä sen hinnan niin vertaile sitä kaasareitten hintoihin ja katso kumman ostat.. On mulla muuten 1 strömberg kaasarikin myynnissä :)
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 18.09.2012, 22:43:52
Otsikkoa joutu korjaamaan. Tää vanhushan olikin 23 eikä 230. Oli päässyt jo unohtumaan kun seisoi niin pitkään...  :idiot2:

Sain auton käyntiin ja liikkeellekin. Strömpän kalvo oli rikki. Tai itse asiassa ei tuo kaasarikaan ollut mikään stömberg vaan jotakin ihan muuta. Ei nyt flunssaisena muista mikä merkki se olikaan. Kai se samanlainen kuitenkin on kuin strömberg. Eipä ihan heti kyllä toiminut. Mikä on se pieni messinki (tms.) ruuvi kalvon yläpuoleiseen ilmatilaan? Ja mitä sillä tehdään? En jaksanut auton vieressä perehtyä, mutta kun ei toiminut niin kokeilen laittaa ruuvin kautta esipaineet värkkiin ja sit lähti käyntiin. Tyhjäkäynti on vaan vielä hukassa. Tehoja tuntu olevan. Joudun varmaan lapiohommiin kun vaimo käy pihalla seuraavan kerran valoisan aikaan... Juuri levitetty sepeli lenti kivasti pihan ympyrässä...

Osia on jo kyselty tuohon ruiskuprojektiin. Kuulemma pitäs johtosarja vaihtaa ja siinä menee päivä-kaksi.
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 18.09.2012, 22:52:11
Strömbergin tunnistaa siitä että siinä on ylimpänä osana pieni säiliö missä on korkki.

Tuo k-jetin johto sarja on todella vähäinen, sihen tulee vain muutama anturi.

Tuossa on k-jetronicin sähköt, Ruiskuhan on täysin mekaaninen vain anturit tarvivat sähköä :)
http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/K_Jetronic7.jpg (http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/K_Jetronic7.jpg)
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 19.09.2012, 15:29:52
Strömbergin tunnistaa siitä että siinä on ylimpänä osana pieni säiliö missä on korkki.

Tuo k-jetin johto sarja on todella vähäinen, sihen tulee vain muutama anturi.

Tuossa on k-jetronicin sähköt, Ruiskuhan on täysin mekaaninen vain anturit tarvivat sähköä :)
http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/K_Jetronic7.jpg (http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/K_Jetronic7.jpg)

Näkyy tässä mun Pierburg kaasarissakin olevan päällä pieni säiliö jossa muovikorkki päällimmäisenä...
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 19.09.2012, 16:36:02
Näkyy tässä mun Pierburg kaasarissakin olevan päällä pieni säiliö jossa muovikorkki päällimmäisenä...

Niinpäs olikin.. No hyvä että selvis mikä kaasari on sulla eli pierburg siis :D
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 19.09.2012, 16:43:30
Niinpäs olikin.. No hyvä että selvis mikä kaasari on sulla eli pierburg siis :D

Huomaankohan mä parin päivän päästä, ettei toi auto edes ole volvo vaan esim. saappi...  :buck2:
Nyt on jo moottori ja kaasari vaihtunut alkuperäisestä viestistä.
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 23.09.2012, 10:00:36
Pihaan tuli pelto-/varaosa-autoksi 240 -88. Koneena on 2 litranen ruisku. Kansi on 530. Tosta vois kai vaihtaa kannen ja ton ruiskun jossain innostuksen puuskassa. Mutta mikä ruisku tää nyt sitten on? Mekaaninen kai kuitenkin. Tuossa liikenteeseen laitettavassa -82 B23A:ssa näkyy olevan 398 kansi.
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: Kaziganth - 23.09.2012, 10:42:18
Pihaan tuli pelto-/varaosa-autoksi 240 -88. Koneena on 2 litranen ruisku. Kansi on 530. Tosta vois kai vaihtaa kannen ja ton ruiskun jossain innostuksen puuskassa. Mutta mikä ruisku tää nyt sitten on? Mekaaninen kai kuitenkin. Tuossa liikenteeseen laitettavassa -82 B23A:ssa näkyy olevan 398 kansi.
Jos kuskin iskarintolpan vieressä on tulitikkuaskia vähän isompi musta muovimötti, se on L.H 2.4. Missäspäin Hämeenlinnaa tää on, voisin tulla joku päivä renkaita potkiin jos ei muutakaan keksi :)
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 23.09.2012, 12:43:19
Pihaan tuli pelto-/varaosa-autoksi 240 -88. Koneena on 2 litranen ruisku. Kansi on 530. Tosta vois kai vaihtaa kannen ja ton ruiskun jossain innostuksen puuskassa. Mutta mikä ruisku tää nyt sitten on? Mekaaninen kai kuitenkin. Tuossa liikenteeseen laitettavassa -82 B23A:ssa näkyy olevan 398 kansi.

Helpoiten selviää kun katsoo onko siinä lambda-anturia, jos ei oo niin on mekaaninen K-jetronic ja jos lambda löytyy niin LH jetronic. Yleensä 240 LH jetit on 2.4 mallia.

Mekaanisen tunnistaa myös suuttimista, mekaanisen suuttimet on kannessa ja LH suuttimet on imusarjassa.
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: perttu - 23.09.2012, 17:40:24
K.jetin tunnistaa myös siitä että suuttimet ovat suoraan kannessa.Sähköruiskuissa imusarjassa.-88 olettaisin olevan B200E moottori mekaanisella K-jetillä.
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: kim75 - 23.09.2012, 19:37:36
Mulla on tossa uudessa varaosa-autossa mekaaninen ruisku eli K-Jetronic. Jos laitan ruiskukoneesta 530 kannen ja tuon ruiskun pakettina sekä parit johdot niin pitäs olla n. 140 hv???. (ja pitikö vielä joku polttoainepumppu vaihtaa?) Jos haluaa samalla vielä vähän lisätehoja niin kannattaako kannen madallus, kanavien kiillotus/hionta ja nokka-akselin vaihto? 160hv? Se riittäs mulle. Ralliautot on erikseen.                                             Olikos toi pierupurkki (Pierburg) kaasari minkälaisissa Volvoissa vakiona? Ja miten se säädetään? Pitikö siinä jotain alkupaineita olla jossakin. Sais vielä tuulilasin pyyhkijän pelaamaan ja kaasarin säätöihinsä ni vois käydä leimaa kokeilemassa... Mistähän sais ostettua sähköjen kytkentäkaaviot? Kiitos kaikesta avusta!
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: Jule - 25.09.2012, 18:34:25
Jos sä B23A koneeseen laitat B200E koneen kannen ja ruiskun, niin todennäköisesti tehot asettunee johonkin 125-130 hepan paikkeille, jos mikään ei mene pieleen.

Siitä luovuttaja autosta pitää ottaa myös bensapumput.. Käytännössä voi olla helpompi vaihtaa koko tankki, kuin koittaa saada siirtopumppua sieltä irti. Varsinainen painepumppu on oikean takapenkin kohdalla auton alla.

Ja kyllä tuo 160 heppaakin on ihan realistinen kun laittaa kannen ja nokan

Pierburgin valmistamia sivuimukaasareita (http://gamma.nic.fi/~pakana/kuvat/tulpanjohdot.jpg) on ollut lähinnä B23A ja B230A koneissa. Säätöruuvi on kaasarin pohjassa keskellä.

Varsinainen kytkentäkaavio löytyy Alfamerin/Haynesin korjausoppaan lopusta. Myös FAQ:in vihreäkantisista löytyy sähköt toimintokohtaisina kaavioina.

Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: Kaziganth - 25.09.2012, 18:41:58
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F Tuolta löytää aika hyvin noita kytkentäkaavioita :)
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: miksu01 - 25.09.2012, 19:39:44
Sit katot että kummassa koneessa on parempi nokka ja laitat sen paikalleen :)
Veikkaan että E-koneessa on parempi nokka, riippu että mikä kone on mutta yleensä niissä on V nokka joka on hiukan tehokkaampi kuin tuossa b23a käytetty A nokka?

Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: janekki - 25.09.2012, 19:55:08
bensapuolesta sen verran että itehän ratkasin bensansaannin vastaavassa swapissa(b200k->b200e) laittamalla motonetin yleismallisen siirtopumpun, välisäiliön ja sen perään painepumpun. Ei tarvinnu kajota mätään tankkilaitteeseen.
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: perttu - 25.09.2012, 20:51:56
Ei se välttämättä tarvi välisäiliötä
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: janekki - 25.09.2012, 20:59:49
Ei se välttämättä tarvi välisäiliötä
ei niin, ei vaan ollu ihan varmuutta riittääkö siirtopumpun tuotto sille painepumpulle niin välisäiliö väliin ja koneelta bensan paluu kanssa välisäiliöön ja säiliön yläreunasta paluu tankkiin, eipähä ainakaa kavitoi 8)
Otsikko: Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
Kirjoitti: exclusive - 15.11.2012, 20:47:43
en tiedä onko kommenttini oikeassa topicissa mutta kyselisin juurikin tuohon "kaasarista ruiskuksi" liittyviä vinkkejä.
Eli aihio on allekirjotuksen volvo ja siihen olen meinannut LH jettiä ettei olisi niin janoinen, lisäksi ahtaminen mielessä. Olisi pari epäkohtaa koskien tuota ruiskun asennusta, niinkuin olen ymmärtänyt, johtosarjan pitää nimenomaan olla 240 että sopii mutta onko tuossa -86 B200k koneessa paikkaa kampuran tunnistimelle ja miten olette toteuttaneet kaasarin tankkia ruiskun kanssa (keruusäiliö+2 pumppua)?