Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.

  • 8 Vastauksia
  • 5060 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Kävin hakemassa jokunen aika sitten uuden kesäkäyttis/harrasteauton Seinäjoelta ja ajattelin aloittaa siitä ketjun kun ei ole ennen tullut mitään kirjoiteltua tänne romuista.

Autohan on siis 1993 245 GL, B230FD koneella ja M47 laatikolla, varusteina autossa on keskuslukitus ja pikkukello. Auto on valkoinen, väri jota aluksi kammoksuin, mutta jonkinmoinen Tukholmasyndrooma sen kanssa on tullut. :idiot2: Auto on alkujaan ostettu työjuhdaksi Tampereen Työterveyslaitokselle, autoa on pidetty erittäin hyvin, auto on täysin ruosteeton, ainoa vika on vähän kiveniskeymää siellä täällä, mutta 310tkm rullatussa saa vähän ollakkin.

Autoon on tarkoitus siis istuttaa B230FK piristettynä, bemarin pikkukutonen ja J-Spec alustasarja, moottorinohjaus on vielä mietinnän alla, osat olisi LH-säätämiseen, mutta kun ei ole aikaisempaa kokemusta niin vähän jännittää lähteä kokeilemaan.

Tehotavoite 350-400HP.

Koneeseen tulee sisälle h-profiilit vakiomännillä, rengastetaan ja laakeroidaan uudestaan. Kanneksi on tarkoitus hankkia 531, pakosarja on tarkoitus hitsata itse kasaan, nokaksi KL-R T2.


Ostohetkeltä kuvia:


9 viikon ulkomaankeikan päivärahat hyötykäyttöön  ;D


Sisustan vaihtoa sinisestä mustaksi, heitin samalla konttiin varastossa olleet äänieristysmatot, sekä kontin verhon.


Coilien rakennusta, J-Spec coilover rakennussarja, sekä yläpäiksi tulee Kaplhenke BNE Select lätyt. 8)


Juttua on tarkoitus kirjoittaa sitä mukaa kun auto valmistuu, kohta alkaa kesäloma ja pääsee rakentelemaan kunnolla. Sisustan osalta asennettavana olisi vielä mustat ovipahvit, sekä sähkölasit. Tällä hetkellä kuskin paikalle on asenettuna ruma Recaro  :-[, tarkoitus olisi hankkia samanlaiset jakkarat kumpaisellekkin puolelle kunhan sopivat tulevat vastaan.
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #1 : 09.07.2017, 23:12:48 »
Jahas, saa näköjään minun vanha lankku hyvän käyttötarkoituksen :D
Pakkohan tätä on seurara :)
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #2 : 31.08.2017, 21:26:08 »
Jooh, hetki vierähtänyt viime jutusta. Lähinnä ketuttanut kun en oikeastaan saanut paljon mitään aikaiseksi autolle, kesä meni kesää vietellen jne  :-[

No kirjoitellaan kuitenkin kuulumisia tänne.

Edellisten kuvien jälkeen nakkasin vielä sisälle tuon digiulkolämpömittarin, kaikki lisävarustenappulat mitä hyllystä löytyi  :D ja Personalin nahkaruorin R-Sport töötin napilla.



Tuulilasi tuli myös vaihdettua, olihan tuo +300tkm hiottu lasi jo aika ankeassa kunnossa. Autoon oli ilmeisesti lasi vaihdettu alkuaikoina, lasissa ei ollut Volvon leimoja, mutta siihen oli silti hiottu turvamerkinnät. Oli muuten aikas paljon helpompi irroittaa tuollainen jo kerran vaihdettu lasi, edellisessä autossa meni aikaa butyylien poistossa yli neljä tuntia. Tässä butyyliä olikin vain kapea nauha ulkolaidassa ja sisälaidassa oli tavallinen ikkunaliima.



Tämän jälkeen tuli viimeisteltyä sisustaswappi ovipahvien vaihdolla, sekä sähkölasien asennuksella. Samalla laitoin myös kuskin oveen sähkömoottorin tulevaa kaukolukitusta varten. Kumpaisenkin oven sisempi pelti oli haljennut, tuli porattua pysäytysreijät halkeamille, sekä hepattua isommat halkeamat. Asensin myös samalla 5.25" kaiuttimet etuoviin, tämähän onnistuu leikkaamalla pienet kolot peltiin, amyreitten asennusyvyys pitää vain olla perhanan matala, nämä ovat kaupan matalimmat, ja silti pitää laittaa 6mm nyloc mutterit väliholkeiksi ettei kaiutin osu ikkunaan.



Tätä enempää en saanut autoon tehtyä ennen miittiä, paitsi tietysti vanteet tuli vaihdettua, kun satuin juuri saamaan ne hiekkapuhalluksesta ja pulverimaalauksesta miittiä edeltävänä päivänä. HOX, jos Lahden läheltä kenenkään tarvitsee vanteita kunnostaa, voin suositella Propintaa, 120E maksoi neljän vanteen hiekkapuhallus ja pulverimaalaus haluttuun väriin! Vanteiden allelaittokaan ei ihan ilman kommelluksia sujunut, laitoin taakse spacerit että vanteet sai lähemmäs kaarta, mutta 300tkm rullatut iskarit ja jouset eivät enää matkalla miittiin oikein pitäneet perää ylhäällä neljä ihmistä autossa + kamat parin päivän reissua varten, joten rengas hankasi kaareen. Onneksi tuli juuri ennen reissua ostettua bilteman halvin tunkki ja otettua ristikkoavain mukaan  ;D


Miitti oli erittäin hyvä, kiitos siitä vielä tässäkin topicissa!
Miitin jälkeen harmitti, kun ei ollut oikein mitään saanut tehtyä autolle, joten päätin tosissani ruveta alustan asennushommiin.


J-Spec alusta ei todellakaan ollut ihan bolt-on Kaplhenken yläpäitä käyttäessä, tarvitsi todellakin sorvia asentaessa. Tuli soviteholkit tehtyä rosteriputkesta yläpäiden laakereita varten, kun iskarin tolpasta loppui kierre ennenkuin mutteri pohjasi. Ei ole kummoisen näköinen, mutta aika monta harjoituskappaletta tarvitsi tehdä ennenkuin sain parin sopivia. Tossa osassa on kapeassa osassa vain 0.5mm seinämä, oli vaikeaa saada mittatarkoiksi, varsinkin kun sorvauksesta on vain muutaman tunnin kokemus. :idiot2:

Tuli samalla heitettyä vanhasta autosta vähän ajetut levyt paikalleen ja TRWn uudet palat.

Takapäästä alusta sopi aivan yhtä huonosti, jousilautasen pultit olivat lyhyet 200 sarjaan asennusta ajatellen, hyllyssä on onneksi paljon erikokoista pulttia niin homma onnistui, iskarin soviteholkit olivat eri keskireijällä ja niitäkin piti vähän koneistaa. Ala-tukivarsissa olevat holkit olivat liian pitkiä jne. No eipä voi kummoisia olettaa halvimmalta alustasarjalta.  ::) Silti ihan jees maku sarjasta, hintaan nähden ihan hyvät.


Ei oikein ole hyvää kuvaa autosta alusta asennettuna, mutta tässä nyt jotain vertailukuvia. Alusta on niin alas säädetty kuin vakiokaaret sallivat, varsinkin takana renkaan ja kaaren väliin ei mahdu kuin yksi sormi.



Tämän jälkeen ei olekkaan mitään ihmeellistä tapahtunut, siirsin mankan mittareiden tieltä puhallussuuttimien tilalle ja laitoin kaiuttimien ritilät kiinni. En löytänyt mustia varastosta mistään, joten laitoin vanhoista pahveista siniset.



Autosta tuli myös ensimmäiset ruosteet korjattua, perinteisessä paikassa etukuraläppien takana. Onneksi olivat massarajan alapuolella, hierasin puhtaaksi ja happopohjamaali+musta spray päälle. Listan kiinnikkeet hajosivat iloisesti irroittaessa, joten laitoin tilalle vain tulppia. Täytyy vielä etsiä jotkut siistimmät tulpat ilman reikää. Päälle tuli Dinitrolin kiveniskusuoja. Massassa olevat epätasaisuudet ovat vain massaajan omia mokia teippien poistoissa, ei ole mitään mätää alla  ::)



Laitetaan nyt vielä loppuun yksi fiilistelykuva, otettu työpaikan pihalta klo 6 aamulla.


Pahoittelut huonolaatuisista kuvista, luurilla sattuu tulemaan mitävaan. Tehonlisäys autoon tulee tapahtumaan hieman myöhemmin, auto lähtee kohta talviteloille, ja talven aikana olisi tarkoitus rakentaa tekniikkaa + moottorinohjausta tutkia.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 21:33:37 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa Zoniable

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #3 : 02.09.2017, 00:05:14 »
Suosittelen Atecu v3 erittäin hyvä ja halpa moottorinohjaus.

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #4 : 03.09.2017, 14:19:46 »
Sellaista olenkin tässä katsellut, jenkeistä ajattelin tilata Yoshifabin CAS anturin sen kaveriksi ja tekisi sekventtaaliruiskun.
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #5 : 17.09.2017, 15:14:19 »
Kirjoitellaan taas välillä tänne vaikka paljon muuta ei ole tullut tehtyä kuin ajettua autolla.

Tuli hankittua mitsun evo8 alcantara etu- ja takapenkit, eteen tuli jo lyötyä jakkarat kiinni. Mukavaa kun on JDM autosta puretut penkit, enemmän istuttu penkki on apparin puolella  :D
Takapenkkejä tuli tutkittua sen verran, että ovat volvon penkkejä hieman leveämmät, säästin vanhoista sinisistä jakkaroista pohjat, täytyy tutkia jos ne saisi siististi naitettua yhteen.

Tuli myös asennettua mankka alas kun löytyi asennustelineet, samalla ujutin sähköpeilien johtosarjan paikalleen valmiudeksi.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2017, 15:28:13 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #6 : 17.09.2017, 16:05:08 »
Melkeen haettiin noi penkit jo kaverille kun oli järkihintaset... Onneks saatiin kuva ennen lähtöä, noi on Legnumin tai vapari Lancer JDM penkit.

Ei sillä et olis varmaan huonot, mutta Evon penkit oli hakusessa...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #7 : 17.09.2017, 17:45:59 »
Niin eikös Evossa ole Recaron Speed-mallin jakkarat?
E: Nii jonkun vanhemman Evon jakkarat oli Speedit.
Nyt olikii 8:sta kyse
« Viimeksi muokattu: 17.09.2017, 17:54:59 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GL 1993, tehoa pellin alle ja auto matalaksi.
« Vastaus #8 : 17.09.2017, 21:56:58 »
Joo, itse en ollut penkkejä hakemassa, mutta ilmeisesti penkit ovatkin Lancer Evo 7.5 GTA mallista, löytyi tälläinen linkki jossa penkkejä myydään
No ovat hyvässä kunnossa ja mukavat istua, tärkeintähän se on :D

Ja on jonkin verran siistimmätkin kuin sekapenkitys mikä ennen oli, vaalean harmaa reikäinen sporttirecaro ja musta vakiopenkki oli vähän hassu combo. Matka-ajossa uudet jakkarat eivät ole niin mukavat kun ei ole sähkösäätöjä, vanhalla sähkörecarolla 800km reissukin sujui ilman mitään ihmeempiä juilimisia, mutta tässä alkoi jo 300km reissulla selkää kolottaa. No onhan näissä parempi sivuttaistuki jne.

Tuli muuten myös vaihdettua mittaristoon rundikelloa purkuautosta, sai oikean matan sävyisen rundikellon, ei enää paista ikävästi auringossa silmään. :) Sori paskasta kuvasta, facebook tuhosi loputkin siitä.


« Viimeksi muokattu: 17.09.2017, 22:01:23 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

 

Elekma  Autoracing