Mikäli etanolilla käynnistäessä kylmänä ilmenee tuo "hörähdys" -ilmiö (kuten allekirjoittaneella vinokoneessa) niin silloin kannattaa aina odottaa.
Eli jos jatkat kokeilua pikkupakkasille asti ja katsot miten käy, niin etanoliautoa ei kannata sahata (se ei auta mitää).
Vaan ennemmin startti, hörähdys, odota joitain sekunteja. Taas startti ja jos lähtee, hyvä. Jos ei, niin odottaa jonkin aikaa ja kokeilee taas.
Motronicista en tiedä miten kylmäkäynnistyksen rikastukset menee, että onko sitten kovemmilla pakkasilla apua kääntää ihan virrat pois hetkeksi ja odottaa jotta ruisku palautuu kylmästartin rikastuksien alkuun (tätä en tosiaan tiedä miten motronic käyttäytyy. Joku tietävempi voisi valaista....?).
Tuo odottaminen perustuu lämmön leviämiseen. Jokainen hörähdys antaa voimakkaasti lämpökuormaa palotilalle, mutta jos starttaamista jatkaa heti, ei tuo lämpö ehdi johtua mihinkään rakenteisiin (sylinteriseinät, männän laki, tulppa, palotila). Lämpö taas auttaa etanolin syttymiseen, koska lopultakaan ei tarvitse isoa lämmön nousua (pakkasella), jotta ollaan höyrystimisen lämpötiloissa.
Onhan se tympeää, etenkin jos ei starttailusta erityisemmin tykkää tai luo vaikeukaia (pitää varata aikaa). Startti tuosta varmaan ensimmäisenä ottaa itseensä, toinen on öljyt lyhyellä ajolla.
Itellä startin jälkeen nyt melkein kesälläkin antaa käydä se pari linuuttia, niin volvoissa on lämpömittari tuossa ajassa jo hieman noussut. Tulipalopakkasilla annan käydä rouskuttaa huoletta sen 5-10 minuuttia, jos on kiire lähteä.
Asia, jota (ajallisesti) lyhyillä työmatkoilla kannattaa miettiä. Etanolin palokaasuissa on enemmän vesihöyryä, kuin bensiinillä. Vesihöyry siirtää lämpöä todella tehokkaasti, mutta lyhyillä ajoilla on aina riski, että pakoputki jäätyisi tukkoon osittain.
Tosin, minulla ei tätä ongelmaa ole 940 kanssa ilmennyt edes viimetalvena, jolloin saatoin kokonaisen viikon ajaa 2km päivämatkan.