Proturbo  Autodiagnoosi

Veneilyä

  • 472 Vastauksia
  • 156989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #75 : 05.07.2011, 22:18:08 »
Nyt kun olen tuon yamaha F4:n onnellinen omistaja, tulee väkisinkin mieleen yksi juttu....

Helpommillaan ja hienoimmillaan tämä olisi tehty jollan dippi kytkimellä :)  mutta empä tiedä sitten..


Onneksi olkoon -toivotaan että kone pelaa moitteetta. Sun olis pitänyt venerempan yhteydessä asentaa kantotasot ja harkita konekokoa uudestaan ;D
http://www.friddemartin.net/fanny/picgallbatlyftande_06fi.html

Tuskin lisäteholla saisit mitään iloa. Kun runkonopeus soutuveneessä ylitetään, ei vauhti juuri kasva. Melu ja kulutus kyllä kasvaa. Eli kun vene alkaa raahata vettä mukanaan -perässä hinautuu niitä poikittaisia aaltoja- ajat liian kovaa suhteessa veneen ominaisuuksiin.

Edit: Mahdollisimman pitkä vesilinja on edullisin asento uppoumavehkeelle, jotkut menee parhaiten jopa hivenen kärsällään. Eli jos ei kantotasoja+tehoa niin keulabulbi sitten..
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011, 22:22:17 kirjoittanut D5GT »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #76 : 05.07.2011, 22:32:46 »
Tuskin lisäteholla saisit mitään iloa. Kun runkonopeus soutuveneessä ylitetään, ei vauhti juuri kasva. Melu ja kulutus kyllä kasvaa. Eli kun vene alkaa raahata vettä mukanaan -perässä hinautuu niitä poikittaisia aaltoja- ajat liian kovaa suhteessa veneen ominaisuuksiin.

Toi on kyllä totta, empä mä mitään tee niillä kahdella hepalla, jotka mahdollisesti saisin lisää.
Tarkoitus kuitenkin on vetouistella eikä rääkätä moottoria :)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Veneilyä
« Vastaus #77 : 06.07.2011, 13:52:17 »
Onkos kellään tietoa heittää mikä vanhassa 2-tahti Evinrudessa (30 tai 40hp) on, kun vain naksahtaa starttia kääntäessä? Virtaa on ja tulee riittävästi, mutta ihan kuin solenoidi vain naksahtaisi?

Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? Oli joskus aiemminkin samaa vikaa, mutta lähti kuitenkin muutaman yrityksen jälkeen. Nyt ei enää tee mitään. Tekis mieli saada äRRä busteri taas liikenteeseen..
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #78 : 06.07.2011, 15:02:06 »
Onkos kellään tietoa heittää mikä vanhassa 2-tahti Evinrudessa (30 tai 40hp) on, kun vain naksahtaa starttia kääntäessä? Virtaa on ja tulee riittävästi, mutta ihan kuin solenoidi vain naksahtaisi?

Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? Oli joskus aiemminkin samaa vikaa, mutta lähti kuitenkin muutaman yrityksen jälkeen. Nyt ei enää tee mitään. Tekis mieli saada äRRä busteri taas liikenteeseen..

Yleensä, jos solenoidi naksahtaa, mutta muuta ei tapahdu, vaihtoehdot on ne, että solenoidilta ei kulje sähkö eteenpäin startille tai startti rikki.
En tunne tuota starttia, mutta se voi olla ns. autoissa käytettävän tyyppinen, eli solenoidi myös vetää bendixin vauhtipyörälle ja yhdistää sähkön moottoriin, tai sitten siinä on erillinen solenoidi joka vain yhdistää sähkön starttiin ja bendix nousee sitten jonkin kierteen avulla hammaskehälle.

Uskoisin tuohon jälkimmäiseen ja siinätapauksessa mittaa solenoidin kahden paksumman liitoksen väliltä startatessa jännitehäviö, eli mittari jänniteasennossa, tökkää toinen pää siihen toiseen liitokseen ja toinen pää toiseen, jos saat tulokseksi lähes akkujännitteen tai useampia voltteja, niin jännite katoaa sinne solenoidiin, puhdista kosketuspinnat liittimistä, jos solenoidi on purettavissa, avaa se ja puhdista sisältä kosketuspinnat.
jne. jne.

Jos se sähkö saapuu startille saakka lähes akkujännitteen suuruisena, niin vika voi olla startissa tai sitten maadoituksessa, tarkasta siis myös maadoitus, puhdista liitokset jne.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Veneilyä
« Vastaus #79 : 06.07.2011, 15:32:00 »
Yleensä, jos solenoidi naksahtaa, mutta muuta ei tapahdu, vaihtoehdot on ne, että solenoidilta ei kulje sähkö eteenpäin startille tai startti rikki.
En tunne tuota starttia, mutta se voi olla ns. autoissa käytettävän tyyppinen, eli solenoidi myös vetää bendixin vauhtipyörälle ja yhdistää sähkön moottoriin, tai sitten siinä on erillinen solenoidi joka vain yhdistää sähkön starttiin ja bendix nousee sitten jonkin kierteen avulla hammaskehälle.

Uskoisin tuohon jälkimmäiseen ja siinätapauksessa mittaa solenoidin kahden paksumman liitoksen väliltä startatessa jännitehäviö, eli mittari jänniteasennossa, tökkää toinen pää siihen toiseen liitokseen ja toinen pää toiseen, jos saat tulokseksi lähes akkujännitteen tai useampia voltteja, niin jännite katoaa sinne solenoidiin, puhdista kosketuspinnat liittimistä, jos solenoidi on purettavissa, avaa se ja puhdista sisältä kosketuspinnat.
jne. jne.

Jos se sähkö saapuu startille saakka lähes akkujännitteen suuruisena, niin vika voi olla startissa tai sitten maadoituksessa, tarkasta siis myös maadoitus, puhdista liitokset jne.

Kiitoksia näistä.

Siinä oli apuna myös apuvirtakaapelitkin testauksessa, eli tuotiin maata varmasti riittävästi ja virtaa annettiin suoraan myös startille. Ei herännyt. Melko varmasti startti loppu?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Veneilyä
« Vastaus #80 : 06.07.2011, 15:59:04 »
Asia mikä vielä mietityttää tuossa koneessa, on koneen esittelyssä kerrottu  "Ohivirtauskaasujen kierrätysjärjestelmä"

Eikö tuo ole kansankielellä sanottuna huohotus? Ohivirtaukseksi mun käsittääkseni nimitetään sitä, kun mäntä ei ole täysin tiivis sylinteriin niin osa tavarasta puristuu männän ohi. Kierrätysjärjestelmä siitä tulee kun huohotushöyryt ohjataan imupuolelle.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Veneilyä
« Vastaus #81 : 06.07.2011, 16:54:48 »
mun kuristusten poisto juurikin siihen ajamisen helppouteen liittyvä. Eli saadaan 4 hengen kuormalla paatti helpommin ylös. Huiput on sivutekijä, tuskin nouseekaan, kun on vene vanhaa suunnittelua.

Mutta vakiona kulkemisesta tuloksia ensi viikolla, nyt kuritetaan päijänteellä big busteria ja 50hv nelaria. Mittaanpa sille huvikseni nopeuden, vaikka sillä ei ennätyksiä rikota, uistimen uitto on pääasia.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #82 : 06.07.2011, 18:45:13 »
Jos huiput ei ole tärkeät niin helpointa on vaihtaa pykälää loivempaan potkuriin. Toi kone on kuitenkin niin pieni ja alarajoilla, kun on 4 henkeä kyydissä. Minim. 10hv/kyytiläinen on hyvä nyrkkisääntö, sillä pärjää. Tietty samantehoisista se "isolohko" pärjää yleensä aina paremmin.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Veneilyä
« Vastaus #83 : 06.08.2011, 20:27:18 »
Sainpas mitattua, 43km/h eli about 23 solmua kevyeen aallokkoon, trimmi alhaalla. Se siitä Busterin mittarin tarkkuudesta. :D
No väliäkö tuolla, lisänopeus ei ajoa paranna eikä tolla paljoa lujempaa uskalla ajaa saimaan aalloilla.
Nyt odotellaan talvea ja veneen täyskunnostusta.
Vähän on kuumotellut M;n tai isomman osto kotivesille, mutta taitaa jäädä ostamatta, taitaa jäädä liian vähälle käytölle.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5878
Vs: Veneilyä
« Vastaus #84 : 06.08.2011, 20:30:49 »
[OT] Älkää helvata ostelko bustereita, mä teen niiden pohjalevyt.. :idiot2: [OT]
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Veneilyä
« Vastaus #85 : 07.08.2011, 11:48:09 »
...tai sitten siinä on erillinen solenoidi joka vain yhdistää sähkön starttiin ja bendix nousee sitten jonkin kierteen avulla hammaskehälle.

Yleensä tämä
MB E 270 CDI -03

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #86 : 15.08.2011, 20:55:27 »

Paikalla ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Veneilyä
« Vastaus #87 : 15.08.2011, 23:01:14 »
Kuin myös tämä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Veneilyä
« Vastaus #88 : 16.08.2011, 11:44:24 »
Sainpas mitattua, 43km/h eli about 23 solmua kevyeen aallokkoon, trimmi alhaalla. Se siitä Busterin mittarin tarkkuudesta. :D
No väliäkö tuolla, lisänopeus ei ajoa paranna eikä tolla paljoa lujempaa uskalla ajaa saimaan aalloilla.
Nyt odotellaan talvea ja veneen täyskunnostusta.
Vähän on kuumotellut M;n tai isomman osto kotivesille, mutta taitaa jäädä ostamatta, taitaa jäädä liian vähälle käytölle.

Gaia 170 meni targa-katto ylhäällä hieman yli 40km/h ja oli 40 hp moottori. En tiedä oliko kierrokset rajoitettu, kun Yamaha kiersi vain n. 4800RPM. Nopeus Nokian navigaattorista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #89 : 16.08.2011, 12:22:53 »
Liian jyrkkä potkuri / liikaa kuormaa, käyvät myös selityksestä. Jos mittaus oli nyt loppukesästä ja merellä, likainen pohjakin toimii tehokkaana jarruna.

 

Autoracing  KL-varaosat