Suora lainaus Tonin Volvosivuilta:
(Luvan turbon asentamiseen saat Volvon maahantuojalta. Lupa lähetetään postiennakkona ja maksaa 61€ (kesäkuu 2003). Lupaan kannattaa pyytää maininta, että autoa saa virittää Volvon tehtaan sallimaan 220 hv:aan asti. Tähän ei sitten sovelleta enää mitään +20% sääntöä! Em. maininta mahdollistaa välijäähdyttimen asennuksen, vaikkei sitä aluksi asentaisikaan. Turbon asennuksen jälkeen on auto muutoskatsastettava ja mukaan em. lupa sekä tehotodistus ja mahdollinen päästömittaus.
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahto-ilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Turbon saa asentaa, mutta auto on muutettava vastaamaan kaikilta liikenneturvallisuuteen vaikuttavilta osiltaan mallisarjan tehokkainta mallia. Moottorin tehon ei saa ylittää 20 % tehokkaamman mallin moottoritehoa
Auto on muutoskatsastettava sekä esitettävä tehomittaustodistus
Turbon asennus rinnastetaan moottorin vaihtoon
Välijäähdyttimen asennusta käsitellään muutoskatsastuksessa kuten moottorin vaihtoa. Muutoskatsastuksessa tulee tietää moottorin uusi teho, päästötaso, vertailumoottori. Huomioi myös mahdollinen lupa AKE:sta)
Lähde:
http://www.proturbo.fi/lähde:
http://volvo.tonit.org/Lähde:
http://www.katsastajat.com/Itse olen tehnyt noiden ohjeiden mukaan omaa rojektia tehnyt. Maahantuoja lähettää semmosen hienon 60euron lapun jossa lukee " LAUSUNTO, VOLVO 240 MALLISARJAN MOOTTORINVAIHTO/TEHONNOSTO" lapussa selitetään miten paljon tehoa voidaan nostaa kyseisessä volvossa ( autokohtainen) omassani rajat menevät seuraavanlaisesti: a) 110kw 218Nm ei edellytä teknisiä muutoksia (turbo vaan kiinni ja dynolapun kaa konttorille) b) 147Kw 218Nm iskarit eteen,taakse jarrut eteen ja taakse (varaosanumeron perusteella) & vähintään H nopeusluokan renkaat c) 162Kw 275Nm kohdassa B mainittujen osien lisäksi jäähytetyt levyjarrut eteen ja taka-akseli vaihdetaan 1031 tyyppiseksi.
eli lupalappu+dynolappu+katti --> konttorille muutoskatastusta ehottelemaan.