RallyBaron  Samppasport

V70 '05 2.4D *myyty*

  • 95 Vastauksia
  • 40442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome's V70 '05 2.4D *Jarrupäivitys 286mm -> 305mm*
« Vastaus #90 : 29.09.2013, 21:00:34 »
Pientä päivitystä on tapahtunut, on pitänyt laittaa kuvien kera mutta kun en ole saanut aikaiseksi siirtää kuvia, niin kerrotaan sanoin.

12.9.2013 Volvo kävi Jyväskylän sinisellä hoivattavana.

Eteen lipsahti paikalleen jarrujen siirtimet (8251316), jotka ovat muuten vaihto-osat! Eli jos meinaatte vaihtaa, on alkuperäiset annettava vaihdossa. Onneksi myös 15" siirtimet olivat käypää valuuttaa tässä vaihdossa. Samalla alle ruuvattiin ebaysta tilatut Brembon MAX Sport 305mm jarrulevyt. Palat olin hommannut jo aiemmin, eli alkuperäiset Volvon palat (samat 286mm ja 305mm jarruille). Niin ja uudet ebaysta hommatut kääntymisen rajoittimet meni myös paikalleen samalla.

Vaihdettaessa kilometrit olivat 334608 ja tänään jonkin verran päälle 336tkm. Nyt on jarrut ainakin asettuneet ja rupeaa olemaan kokemusta, myös peräkärryn ja kuorman kanssa.

Aloitetaanpa siitä, että ensimmäisen 500km tuo jarruyhdistelmä otti päähän, tuntui että tehoa ei löydy yhtään enempää. Maltti on tosiaan valttia ja noin 700 ajokilometrin jälkeen tapahtui se toivottu muutos. JUMALISTE MIKÄ MUUTOS! Kyllähän näissä on eroa pienempien jarrujen kanssa kuin yöllä ja päivällä, kokemusta ei kisajarruista tms. ole, joten en edes yritä niihin verrata.

Voin kuitenkin kertoa, että muutos on merkittävä, voimaa jarrutuksiin tuli todella paljon lisää ja sellainen "laiskuus" jarruttamisesta hävisi kerrasta. Edelliset jarrut olivat Volvon omat 286mm ja Volvon palat. Nykyiset levyt ovat selkeästi vahvemmat ja näyttää myös paremmalta. Kun jätetään se ulkonäkö pois ja kiteytetään koko homma, tämä on sellainen päivitys mitä suosittelen ihan jokaisen tekevän. Ei tietysti uusia kannata suotta heittää lepikkoon, mutta jos olet kuitenkin uusimassa jarrut eteen, niin aivan ehdottomasti tämä kannattaa!  Peräkärryssä oli eilen ajettava ruohonleikkuri ja vähän muuta rompetta. Aika vaivattomasti pysähtyi. 8)

Etupää käytiin myös läpi, sillä katsastusajankohta kolkuttelee ovella aika pian. Mitään välyksiä tms. ei löytynyt, joten Volvon raskas turpa on hyvässä kuosissa. :)

Tämä päivä aiheutti muuten vähän harmaita hiuksia, mutta voin todeta 16" vararenkaan mahtuvan pyörimään näillä jarruilla. Onneksi. Ajelin aamulla hiekkatiellä ja ilmeisesti siellä kivi nappasi lähes uuden renkaan kylkeen ihan pienen viillon. >:( Vajaan 1cm pituinen, mutta riittää siihen, että ilmaa tuli pihalle. Oletettavasti ajoin vajaalla ja tyhjenevällä renkaalla noin 70km, onneksi mitään vaarallista ei tapahtunut. Kun ajoin auton kotipihaan, totesin jo ääneenkin, että nyt kaikki ei ole ihan kunnossa. Mökiltä lähdettäessä huomasin jo ohjauksessa vähän vetelyä, mutta mitään silmämääräisessä tarkastelussa en huomannut. Kotona rengas olikin sitten jo "melko lämpöinen" ja ylhäällä oli enemmän ilmaa, kuin alhaalla... ONNEKSI tuo rengas kesti matkan ja vielä loppupäässä muutaman kilometrin ajelut "motarilla" 100km/h. Muutaman ärräpään saattelemana keula ylös ja katsomaan mitä on tapahtunut.

Kaveri piti pyytää kuskiksi ja biltemasta joku 20€ minikompura noutoon. Liitin kiinni ja virrat laitteeseen, 0,25bar oli ilmaa jäljellä. Ei siis yhtään liikaa. Vaikuttaisi, että renkaan vahvistettu runko riitti suojaamaan vanteen ja pelasti pahemmat vaaratilanteet liikenteestä. Nyt on vanteita puljattu edestakas ja vararengas pyörii tovin takapyörän kaverina, etuoikea oli siis se rengas joka tässä tyhjeni. Onneksi huoltoasema on lähellä, josta sai ilmaa renkaisiin. Ei tuolla minikompuralla saanut vajaaseen vararenkaaseenkaan ilmaa kuin sen verran, että kehtasi huoltoasemalle ajaa.

Että sellasta, huomenna alkaa selvittely uuden renkaan osalta ja toivottavasti, toivottavasti vanne ei ole kokenut mitään vaurioita.

Jos jäi jotain sanomatta noista jarruista, niin kysymyksiä saa esittää. :)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Tome's V70 '05 2.4D *Jarrupäivitys 286mm -> 305mm*
« Vastaus #91 : 30.09.2013, 19:56:34 »

Eteen lipsahti paikalleen jarrujen siirtimet (8251316), jotka ovat muuten vaihto-osat! Eli jos meinaatte vaihtaa, on alkuperäiset annettava vaihdossa.

Tämä varmisti asian, tulen vaihtamaan samat osat ensi kuussa. Näin olikin arvellut että teho paranee. Mutta tuo vaihto-osa juttu. Käsittämätöntä, startin ja laturin kanssa on asia ymmärrettävästi toisin.

E: Sain osat äsken haltuuni. Vähän ajetut levyt jotka ovat peräisin S80 T6:sta ja saman auton satulat.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2013, 22:43:57 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Tämä varmisti asian, tulen vaihtamaan samat osat ensi kuussa. Näin olikin arvellut että teho paranee. Mutta tuo vaihto-osa juttu. Käsittämätöntä, startin ja laturin kanssa on asia ymmärrettävästi toisin.

Samaa hämmästelin, tuota vaihto-osaa... onneksi näiden hinnasta tippui -15% isompia mukisematta, niin helpotti hieman tuskaa. Näille satuloiden siirtimille jäi hintaa noin 104 euroa.

Tänään vaihtui sitten alle "välikelin renkaat". Töihin päästessä huomasin, että toinenkin rengas oli vajaa ja kas kummaa, lähes samanlainen vekki renkaan sivussa. Siitä nilkuttaen kotopaikkakunnalle noin 40km ja parhaat päivänsä nähneet michelinin "nastat" alle. Enemmän kuin vähän oli kaikkea huonoa tuuria tuossa, yksi ärsyttävimmistä on ehkä kuitenkin se, että oikealta puolelta lähes uudet (elokuun alkupuolella alle laitetut) noin 6000km ajetut renkaat joutaa romukoppaan. Autoilu on :smitten:

Täytyy talven korvalla/kevääseen mennessä haalia pari kappaletta uusia renkaita. kele.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome's V70 '05 2.4D *polttimoiden vaihtoa ja pari lediä*
« Vastaus #93 : 03.10.2013, 21:50:59 »
Kuvia taas 0 kappaletta. :-[

Eilen meni apparin puolelta pimeäksi Osramin Night Breaker, sopivasti kun alkaa pimeää olemaan. Keväällä noi tuli vaihdettua, juuri kun ei enää hämärää oikein ollut aamulla töihin mennessä. :facepalm:

Otin testiin GE:n +90% polttimot, äkkiä näytti että valotehoa piisaa ja valosävyltään tosiaan valkoista valoa. Nappasin samalla matkaan eteen Philipsin jotkut blue vision T10 kannalla olevat 5W5 polttimot nykyisten "kirkkaiden", eli kellertävien tilalle.

Nappasin samalla myös kaksi can-bus lediä motonetin hyllystä rekisterikilven valoille (T10), sellaiset missä oli vain 2 kpl smd ledejä, jos oikein muistan. Näistä tuli mielestäni juuri sopiva valoteho, ei liikaa, mutta kilpi näkyy selvästi. Valosävyssä todella merkittävä ero perus hehkulankaan verrattuna.

Peileihin nappasin saattovaloihin 2kpl ledejä (T10), sellaiset missä oli jo useampi ledi ja selkeästi tarkoitus on, että valoa on enemmän joka suuntaan.

Selkeästi nykyaikaisempi lookki tuli välittömästi, kun nappasi saattovalot kaukosäätimestä päälle. 8) Taas kelpaa päästellä eteenpäin.

Ostoslista ja asennetut siis:
2x H7 GE +90%
2x Philips Blue Vision (?) 5W5 polttimoa (T10)
2x T10 kahden ledin
2x T10 neljän (?) ledin
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome's V70 '05 2.4D *380tkm huolto*
« Vastaus #94 : 03.02.2015, 18:36:47 »
No ei oo paljoa tullut kirjoiteltua, mutta eipä ole ollut oikein asiaakaan. Dieseliä tankkiin ja ajettu on. Tämä on ehkä jopa varmin, mukavin ja pienikulutuksisin auto kaikista mitä tähän asti on ollut. Muissa on omia hyviä puolia paljon, mutta kokonaisuutena tämä kyllä vie ehdottomasti voiton. Ei ole ollut varsinaisia maanaitamallin ongelmia vaan on saanut käyttää siihen mihin auto on tehty, ajettavaksi.

380tkm tulee ihan justiinsa täyteen ja torstaille onkin varattu aika kyseiseen huoltoon. Sanoin vielä, että tekee vähän laajemman tarkastuksen kun on myyntiin menossa. Sen jälkeen (varmaan viikonloppuna) laitan nettiautoon myynti-ilmoituksen, foorumiltahan se jo löytyykin. Ennen ei ole ollut haikeita tunnelmia, mutta nyt on jo valmiiksi tämän kanssa tuskaista luopumista.  :-\

Pitkään tämä kuitenkin minulla kerkesi olla, jos historiaa katsotaan. Onhan se myös niin, että uutta ei saa ellei jostain ensin luovu. Vaikka tämän aikana onkin tullut jo kolme 850:stä, joista yksi on kylläkin varaosa-auto. Tästä olisi nyt kuitenkin luovuttava sillä uudempaa olisi kiikarissa ja vaihtokaupoissa yleensä ottaa vain takkiin suotta.

Jos nyt jollakin ylitsepääsemätöntä kiinnostusta autoa kohtaan on, niin myyntiosiossa voi kysellä lisää/tehdä tarjouksia. :) Paljoa en kyllä osaa sanoa ilmoituksen lisäksi, sillä mitään moitittavaa autossa ei ole.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: V70 '05 2.4D *myyty*
« Vastaus #95 : 21.07.2015, 22:28:36 »
394tkm ja rapiat oli mittarissa myyntihetkellä, eli tämä on nyt poistunut "vahvuudesta".
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

RallyBaron  Samppasport