RallyBaron  Samppasport

240 -88 | Divin harrastekäyttis

  • 308 Vastauksia
  • 79102 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
240 -88 | Divin harrastekäyttis
« : 07.11.2012, 11:24:16 »
Ostettaessa:



Nykyään:



Kuva-albumi:
http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240+-88/

Tekniikka:
Moottori: B200K (Megasquirt tulossa)
Vaihdelaatikko: M45 (M47 tulossa)
Kytkin: Vakio (940 turbon 228mm LUK tulossa)

Hifit:
- Pioneer DEH-X8500BT
- Focal Performance PS165
- Ground Zero GZTA 4125X 2x90w + 1x260w @4ohm
- SPL Dynamics PRO12d2 mk4 Free-air

To do (suunnitelmat):
- M47 laatikko 940 turbon kytkimellä
- Lukkoperä (Spartanin räikkä?)
- Tune Up Stage 1, Ruisku megalla nykyiseen B200 moottoriin
- Tune Up Stage 2, Kun ruisku on toiminnassa, johtosarjat tehtynä jne niin on helppo vaihtaa B230 kone vahvemmilla sisuskaluilla B200 tilalle
- Tune Up Stage 3, Vahvemman alakerran jälkeen sitten IC+ahdin.. Tehotavoite aluksi mieto 200hv kun kyseessä on käyttöauto.

Ostoslista:
Autotunelta:
- Megasquirt 1 v2.2
- Hukkakipinäpuola
- VR-muunnin
Protopartsilta:
- Megan johtosarja
Fixukselta/Siniseltä/Motonetistä/Biltemasta:
- 850 kaasuläpän asentotunnistin
- Tiivistesarja yläpää (b200f elring)
- Bensapumppu (940 turbo)
- Bensasuodatin (240 ruisku)
- Vaihdelaatikon tukikumi
- Vaihdelaatikon stefat
- Moottorin takastefa
Hydrolta:
- Vaihdelaatikon silmälaakeri
- Imusarjan lähtöjä ja tulppia

Lainaus
** Päivittyvä lista korjauksista ja muutoksista **

Tehty ennemmin:
07/01/1988: (0km)
- Luovutushuolto
15/01/1988: (1800km)
- Takuuhuolto
26/02/1988: (10600km)
- Huolto
04/05/1988: (21321km)
- Huolto
27/06/1988: (30795km)
- Öljynvaihto
05/05/2000: (214636km)
Auton lattiasta löytyis kolme reikää, mistä oli päässyt vettä lattian ja verhoilun väliin. Verhoilu piti purkaa auton sisältä ja kuivattaa. Reiät on hitsattu kiinni ja ruostekohdat maalattu ruosteenestomaalilla. Alusta on suojattu kokonaan alustamassalla sekä alustan että kynnyksen kotelon kotelosuoja-aineella. (Kynnyskotelot oli täynnä koivunlehtiä) Keskuslukko asennettu oviin ja ovet suojattu sisäpuolelta ruostesuoja-aineella. Takalokasuojiin asennettu sisälokasuojat. Imuvaijeri ja kaasuvaijeri voideltu sekä kaikki ovien lukot ja saranat rasvattu. Parkki, rekisterikilven ja takakontin valot korjattu. Ajovalopyyhkimiin asennettu uudet sulat. Lasinpyyhkijänmoottorista kärjen puhdistettu. etuspoileri kiinnitetty paikoilleen. Renkaiden ilmanpaineet tarkistettu. Ohjaustehostimen hihna kiristetty. Konepellin ja takakontin saranat voideltu. Perän stefa vaihdettu sekä vaihteiston ja perän öljyt vaihdettu. Moottoriöljyt ja suodatin vaihdettu, sytytystulpat vaihdettu, Kaikkien jarrusylinterien tiivistekumit vaihdettu, kytkinvaijeri vaihdettu. Jarrunesteet vaihdettu, jakohihnan kireys/kunto tarkastettu. Tulpanjohdot tarkastettu (mitattu).
Yhteensä 1000mk  :D
2003?
- Jakohihna + kiristin
- Nokan ja kampuran stefat
- Laturin ja tehostimen hihnat
- Öljyt + suodatin
- Ilmansuodatin + tulpat
- Radioantenni uusi
- Peruutusvalon johtovika korjattu
- Parkkivalot vaihdettu
- Oikea alapallonivel
- Etuiskarit + ylälaakerit
- Vasemat radetangon päät (sisä+ulko)
- Iskarien suojakumit
14/10/2005: (Carane Oy, Oulu)
- Pakoputken hitsaus
- Hammaskehän vaihto
- Lasinpyyhkijän tihkurele
- Sähkövian etsintä
18/05/2006: (Tarviketori Oy)
- Lämmityslaitteen moottori
29/09/2006: (Carane Oy, Oulu)
- Pakoputken tiiviste
- Kytkinvaijeri
- Katsastustarkistus
06/10/2006: (Carane Oy, Oulu)
- Alatukivarsi
11/12/2006: (Teboil Tuira, Oulu)
- Öljynvaihto
- Kutistesukka
15/08/2007: (348667km, Carane Oy, Oulu)
- Öljyt
- Suodatin
- Jakohihna
- Kiristin
- Kansipahvi
17/10/2008: (351000km, Carane Oy, Oulu)
- Nelipyöräsuuntaus
- Alatukivarsi
- Hitsaustyö
24/10/2008: (361000km, Teboil Tuira, Oulu)
- Renkaiden vaihto

Tehty mun aikana:
07/11/2012: (368000km)
- auto ostettu
09/11/2012:
- klokkerholmin helma tilattu kuskinpuolelle
11/11/2012:
- Vipulämppäri korjattu
- Hattuhyllyn kajarit ja soitin vaihdettu
- Kiekkamittari asennettu
- Kirkkaat kylkivilkut asennettu
- Takavalojen alarivi laitettu palamaan kokonaan
- Hirvitarrat asennettu (www.davebarton.com)
- Nippareilla asennettu 700-sarjan (?) vinoraita poistettu maskista
18/11/2012:
- Jarrut huollettu, uutta: levyt, palat, tiivisteet, asennustarvikkeet, ilmausnipat
- Parkit, etuvalot ja vilkut vaihdettu
- Etuvalojen pesurit poistettu
- Lasinpyyhkimien sulat vaihdettu (Unipoint)
01/12/2012:
- Jarrut kasattu
3/12/2012:
- Helma hitsattu
- Vanteet maalattu
- Keulan kromilistat maalattu
5/12/2012:
- Leimattu
08/12/2012:
- Ratti vaihdettu adapteriin ja mokkarattiin
14/12/2012:
- Takavalojen vilkkujen linssit vaihdettu uusiin kirkkaisiin
14/01/2013:
- Hifien virtajohto asennettu
24/01/2013:
- RCA:t, Heräte ja kaijutinjohtoja vedetty
27/01/2013:
- Vahvistin asennettu
02/02/2013:
- Subikotelo tehty 12" subille
08/02/2013:
- Erillissarja asennettu
16/02/2013: (371600km)
- Soittimelle tehty paikka tuhkakupin tilalle.
24/02/2013:
- Kuskinpuoleista etutolppaa käännetty hieman ulospäin
- Etupäälle asennettu jakosuodin ja vahvistin
26/02/2013:
- Hattuhylly tehty 2x8" Pioneerin subeille ja subit asennettu
- Snowcapit asennettu
- Takapuskurin listat asennettu
- Wanhan mallin ruutumaski asennettu
02/03/2013:
- Uusi master key teetetty @ Suutaripiste, Seinäjoki
03/03/2013: (372010km)
- Jakohihna ja kiristin vaihdettu (Motonet QC, Gatesit oli loppu)
- Termari ja tiiviste vaihdettu (Biltema 87°c)
- Visko poistettu
- 850 Volvon kaksinopeuksinen sähköflekti ja rele asennettu (Kiitokset Juzi:lle)
- Öljyt ja suodatin vaihdettu (Teboil Diamond 5W40, ja Bosch)
- Maskin yläkiinnikkeet muutettu
16/03/2013:
- Etuoviin vaihdettu sähköiset lasien nostimet
17/03/2013:
- Etuvalojen kehykset, maski ja vilkkujen pohjat maalattu mustaksi
22/03/2013:
- Keskikonsoli verhoiltu
27/03:2013:
- Ovipahvit asennettu
01/04/2013:
- Etujousia lyhennetty 1,5 kierrosta
- Takavaimennin heitetty pois ja putkea tilalle
- Vetokoukku poistettu
07/04/2013:
- Kojelaudan listat maalattu/teipattu
07/04/2013:
- Keskikonsolin alareunan romulokero asennettu
- Pioneer DEH-X8500BT asennettu
- Soittimen usb ja mikrofonipiuhoja vedetty
- Jalkatilojen sivumuovit maalattu mustaksi ja asennettu
- Jalkatilojen huopa "kickpanelit" asennettu
10/04/2013:
- Kesärenkaat vaihdettu alle Multi-X vanteilla (väliaikaiset)
21/04/2013:
- Vanteet ostettu (TSW EVO) ja laitettu alle
- 850 etupenkit asennettu
- Jälkiasennettu vetokoukku poistettu
24/07/2013:
- 850 Takapenkki asennettu
- Saab 9000 CC Turbon spoileri asennettu
29/04/2013:
- Maskit yhdistetty yhdeksi hyväksi
01/05/2013:
- Takapönttö ja putki uusittu perästä taaksepäin
07/05/2013:
- Talmut asennettu
- Jauhesammutin asennettu
09/05/2013:
- Tuuliohjaimet asennettu
11/05/2013:
- GLT/Turbo teippi asennettu takavalojen väliin
- Vilkut vaihdettu kromikuvullisiin
13/05/2013:
- Kuskin penkin selkänojan kallistus korjattu
14/05/2013:
- Uudet ehjät kilvet vaihdettu
08/06/2013:
- Vanteet maalattu
30/06/2013:
- Apukuskin helma korjattu
- Apukuskin runkopalkki korjattu
- Kuskin takalattia korjattu
- Munapussien etunurkat korjattu
- Helmat maalattu mustaksi ja massattu
- Helmakotelot ja runkopalkit ruiskuteltu kotelosuoja-aineella
07/07/2013: (377500km)
- Etulippa maalattu mustaksi
- Etuovet vaimennettu STP:llä
14/07/2013: (378000km)
- Apulaitehihnat uusittu
- Virranjakajan kansi ja tulpanjohdot vaihdettu
- Etujouset vaihdettu (K.A.W)
29/07/2013:
- Vahvistin vaihdettu (GZ)
« Viimeksi muokattu: 30.04.2014, 13:40:50 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #1 : 07.11.2012, 11:31:41 »
Helmat ainakin saa vaihtaa heti.
Jäitä housuun!

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #2 : 07.11.2012, 11:35:19 »
Helmat ainakin saa vaihtaa heti.
Samaa kattelin. Muutenhan tuo näyttää "siistiltä".

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #3 : 07.11.2012, 11:43:03 »
Kakkosnelosta on etsiskelty nyt tovi, isän piti käydä eilen kattomassa yhtä yksilöä kun samalla paikkakunnalla majailevat. Kovasti yritin antaa ohjeita mistä etsiä ruosteita ja jos on mätä niin jääkööt sinne.

Spekseinä siis perus 88 vuoden DL sedan, B200K:lla ja M45:lla, ohjaustehostin löytyy ja päästöraja 600ppm  8)
2011 syksyllä jätetty leimaamatta "kun ei ollut käyttöä", jonka jälkeen seissyt vuoden ulkona. Myyntipuheiden perusteella "ilmaa renkaisiin ja leimalle".


Myyntikuvissa näytti tältä:










Noh sitten soiteltiin että "ei se paha ole, se on nyt tossa pihassa". Ja lisää kuvia ja videoita tuli perästä...






Puhelimessa tuli pitkä listä selostusta kuiteista mitä löytyy, 2000 luvulta hitsausta, massausta, ruostesuojausta, maalausta ja vaikka mitä... Kaikki teetetty korjaamolla renkaanvaihtoja myöden. Loppuviikosta tai viikonloppuna pitäis lähteä kattomaan mitä tuolle on tehtävissä, ja koittaa ehkä saada se sitten ajamalla vähän lähemmäs. Samalla kirjotella sitten kuitit sähköseen muotoon että pysyvät tallessa.



Jeps.. runkopalkit pitäis olla "joskus" 2000 luvulla ruiskuteltu mutta niin piti olla kai nuo helmakotelotkin että saa nyt nähdä.  :D Ovet myös ruiskuteltu sisältä, ja ne on ainakin säilyneet yllättävän hyvin että kai siinä jotain perää kuitenkin on. Nyt se on pestynä tallissa kuivumassa. Yks osaava tuttu sitä on vissiin menossa kattomaan että mitä sille kannattaa tehdä. On rakentanu useamman näyttelykuntosen jenkkiraudan ja tietää kyllä ruosteisten korien pelastamisesta kaiken vaadittavan. Toivotaan että olisi vielä kohtuullisella työllä pelastettavissa, valkonen 4D sedani kun istuu omaan silmään kuin isi äitiin.  ;)
« Viimeksi muokattu: 11.02.2013, 19:01:22 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #4 : 07.11.2012, 11:45:28 »
Helmoissa on ruosteet suojattu.   >:(

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #5 : 07.11.2012, 11:46:53 »
Kuittipinossa oli kuulemma aika tarkastikkin eritelty mitä on korjaamolla touhuttu, muutenkin kuin vain "hitsattu ja suojattu". Tarvii päästä ite kaivelemaan se läpi.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #6 : 07.11.2012, 11:53:19 »
Noniin, eihän se aivan lohduttomalta näytä. Kolmosvideossa vähän näkyi erikoista savua   :D minkäslainen mörkömoottori tähän ilmestyy vai meinaatko pitää tuolla koneella? :D
760 '90 b230ft+m46

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #7 : 07.11.2012, 11:58:21 »
Puhhuijaa. You've bought a lemon. Jos jonkun saat vaihtamaan kaikki pohjapellit niin sitten ehkä järkeä mut toihan on mädempi ku mun rakkine ennen hitsauksia. Näytti hyvältä, no totuus oli sitten että koko pohja uusiks kardaanitunnelia ja tavaratilaa lukuunottamatta.
Jäitä housuun!

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #8 : 07.11.2012, 12:13:58 »
Kuskinpuolen mädätyslista on kuulemma vedetty saniteettisilikonilla paikalleen, joka tunnetusti syö ittensä pellistä läpi vaikka olis mitkä suojaukset. Muualta vaikuttaa ihan hyvältä. Ei auta kun mennä kattomaan, repiä sisusta ja mädätyslistat pois niin tietää enemmän. Jos ei tuu kesää niin ostetaan ehjempi kori, tuosta saa kyllä sitten varaosia ynnämuuta, toinenkin 240 DL -88 kun on kiikarissa.  ;)

edit: Kyllä sielä ihan 8-valve redblock tulee pysymään mutta jonkinlaista suhisevaa suunnitelmaakin on mutta ei mitään mörköä. Aikataulu on vaan vielä aivan täysin auki, eka talvi ainakin mennään vielä B200K:lla ja koitetaan saada ensinnä kori sopivaan käyttökuntoon.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2012, 12:18:07 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #9 : 08.11.2012, 21:47:27 »
Jeah.. jarrut vähä meinas laahata mutta saatiin tarralapuilla ajeltua 240 pietarsaaresta jurvaan. Takaluukun kansi ja pohja kunnossa, konetila ja konepelti kunnossa, ovet kunnossa, lattiat kunnossa, kaikki lokasuojat ja kaaret kunnossa. Apukuskin helmassa parin listankiinnitysreijän ympäriltä alkanu ruostumaan, niihin pitää pienet paikat tehdä. Kuskinpuolella oli mädätyslista liimattu tosiaan silikonilla kiinni lähes kokomatkalta, ja se jäiki melkeen itestään käteen. Eli kuskinpuolelle saa tinata melkeen koko helman uudestaan mutta vain sen ulkoreunan jossa lista on ollu, sisäpuolen pellit vaikutti terveiltä. Lattiamaton alla oli orkkis äänieristematot paikallaan, ja niiden alla tuhdit kerrokset jotain punaista suojamössöä ja läpinäkyvää vaseliinin tyylistä tököttiä, ei tartte sattua.

Kaikenkaikkiaan jäi hyvä fiilis, nyt vaan helmat kuntoon, jarrut kondikseen ja leimalle.  :pomo:
Lauantaina ehkä jarrujen kimppuun.  ???

edit:

« Viimeksi muokattu: 09.11.2012, 00:04:49 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #10 : 09.11.2012, 13:10:09 »
Osaako kukaan sanoa kumpi näistä on tuo tarvittava helmakotelon ulkoreuna?

Sivuhelmapelti vasen täyspitkä
Sivuhelman pintapelti vasen

edit: klokkerholmin helma tilattu, jarrut ostettu ja vähä jotain muuta  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 09.11.2012, 14:21:29 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Paikalla injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #11 : 09.11.2012, 14:29:27 »

Hyvä aihio koritöille ja ympäri maaluulle  :P
Kyllä tuosta nätin saapi kun aikaa ja huolella tekeepi  8)
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #12 : 09.11.2012, 14:36:14 »
Aluksi korjataan vain tuo kuskin helma ja apukuskin helmasta vaadittavat pari reikää, sit leimalle. Tulee nimittäin ihan käyttöautoksi nyt aluksi. Myöhemmin on hommattava toinen käyttöautoksi ja tää kunnon läpikäyntiin ja harrastepeliksi. Tämän takia ollaankin showroomin eikä ropellipäiväkirjan puolella.  :) Tietty kaikenlaista sipistelyä on jo suunitteilla. Flathoodia tekis kauheesti mieli, takavaloa, vilkkua, spoileria, portaita yms mutta ne sitten ajallaan.. ensinnä leima.  :buck2:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 DL -88
« Vastaus #13 : 11.11.2012, 00:06:54 »
Sateli vettä joten ei huvittanu purkaa jarruja vielä, kaikenlaista muuta pientä tuli turattua ja ihmeteltyä...

Antennijohtoja tulee edestä taakse kaikenvaralta kaksi:


Hattuhyllyllä oli blaupunktit:


Blaukkareiden reijät oli liian pienet ja ne oli nakerrettu vähä sinnepäin:


Aukot oikeen kokoseksi ja muotoseksi:


Focalin koksut hattuhyllylle:


Kiekkamittari paikalleen:


Lämppärin vivut ei oikeen tuntunu viakuttavan, kummakos kun oli vaijerit irti...


Tarra pitää olla:


Takavalot palamaan täydeltä laidalta:  :P


Loppukevennys:
« Viimeksi muokattu: 11.11.2012, 00:10:58 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin harrastekäyttis 240 DL -88
« Vastaus #14 : 13.11.2012, 22:36:38 »
päivän ostokset..

240 -86 @buildingbrick240

 

Ateho  Elekma