Carcom Oy  Ateho

Erään 740 uusi elämä

  • 35 Vastauksia
  • 13464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Erään 740 uusi elämä
« : 27.09.2016, 20:22:20 »
Tämä 740 GL B200F + M47 on rekisteröity Suomeen 1989 Kemian Liiton nimiin. Sieltä päätyi parin mutkan kautta minulle vuonna 2003 käyttöautoksi. Ja käyttöä jatkui aina vuoden 2006 kevääseen, kunnes tuli tehtyä isoa virhe ja hankittua käyttöautoksi rapea ranskalainen. Todellakin rapea, mutta ei siitä nyt enempää.

 Volvolla ei tuolloin(kaan) ollut juuri rahallista arvoa ja hieman oli laitettavaakin kertynyt, joten sen myynti jäi. Tai olihan sitä tullut laiteltua pitkin matkaa, eli uusittua jarruja, jakopäätä, jousia, iskareita, pakoputkia jne. jne. Mutta aina jotain jäikin. Muun muassa lämmittimen puhallin, muutamasta kohti aiemman omistajan toimesta huonosti tehdyt paikkamaalaukset ja jotain muuta. Eikä intoa ollut sitä myyntikuntoon laittaa, niin jäi seisomaan. Ensimmäisen vuoden ihan taivasalla parkkipaikalla.

 Seuraavana vuonna tuli muutto eteen ja Volvonkin kohdalla piti joku ratkaisu tehdä. Rahallinen arvo entisestään laskenut, mutta tunnearvoa sillä kuitenkin oli. Volvo todisti vuonna 2005 erästä erittäin merkittävää käännekohtaa elämässäni, joten ei tehnyt mieli sitä paaliinkaan heittää.
 Kaverin kautta kuulin noin 50 kilometrin päässä olevasta hallista, missä mm. jenkkiharrastajat säilyttivät kulkupelejään talvet. Ja kun kaveri tunsi hallin omistajan, sain säilytyspaikan edulliseen vuosihintaan. Volvo siis sinne määräämättömäksi ajaksi pois silmistä ja mielestäkin. Sivuhuomiona sanottakoon, että se ranskan rapea oli jo vaihtunut ihan autoon tässä vaiheessa.

 Säilytykseen Volvo oli unohtuakin. Kerran vuodessa maksoin sovitun pienen summan säilytyspaikasta, muuten koko autoa ei tullut paljon mietittyä. Ehkä jossain saunan jälkeisissä oluthuuruissa korkeintaan vaimolle perusteltua sen säilytystä; auton arvo nousee iän karttuessa ja jos sen vielä joskus entisöisi museorekisteriin.

 Jokunen vuosi sitten muutettiin tähän nykyiseen taloon, mutta autotalli täyttyi siinä vaiheessa kaikesta muusta tavarasta. Ja poika pisti sinne vielä punttisalinsa pystyyn, joten eipä Volvoa siinäkään vaiheessa tullut säilöstä haettua.

 Kuitenkin keväällä 2016 alkoi mielessä kummitella joku harrasteauto varsinaisen käyttöauton rinnalle. Ensin mielessä kävi erilaiset jenkit ja muut, kunnes mieleen muistui vanha Volvo.

 Vaihtoehdot sen kohdalla oli joko laittaa katsastuskuntoon ja ottaa ajoon niine hyvineen, tai muutaman vuoden kuluttua museokilpiin. Toisaalta erilainen rakentelu ja pieni virittäminenkin alkoivat kiinnostaa. Satuin myös törmäämään erääseen purussa olevaan 760seen b230ft moottorilla. Moottorista saatiin hinta neuvoteltua, mutta kaupat jäivät kuitenkin vielä tekemättä. Mielessä tuo tekniikan vaihto alkoi kummitella yhä useammin.

 Koetin tässä vaiheessa kysellä useastikin eri paikasta, mitä tuo muutos vaatii, jotta sen saa leimalle. Ja vastauksia tuli yhtä monta kuin oli vastaajaa. Kaikki erilaisia. Siispä soitto Volvon maahantuojalle, missä olikin parin puhelukäännön jälkeen erinomainen palvelu. Vanhan Volvon rakenteluun suhtauduttiin erittäin positiiviseste ja postiennakolla saapui maahantuojan todistus vaadittavista muutoksista. Eikä vaihdettavien osien lista ollut pitkä, 15” renkaat ja turbomallin iskunvaimentimet ympäri auton, sekä että moottori tulee asentaa alkuperäisillä kiinnikkeillä. Niin ja valmistaja sallii suurimmaksi tehoksi 175 kW ja vääntömomentiksi 310 Nm.

 Eipä tässä vaiheessa sitten muuta kuin moottori hakemaan. Ja kun se tuli haettua, piti tietysti avata ja katsoa mitä se on syönyt.



 Kansi pois ja hoonausjäljet näkyvissä. Vaikutti hieman liiankin lupaavalta. Tosin tässä vaiheessa oli pitänyt käydä ostamassa paineilmakompressori, letkut ja pulttipyssy. Oli nuo kansipultit sen verran tiukassa ettei niitä yksin auki vääntänyt. Varsinkin kun moottori on irrallaan, eikä pysynyt paikallaan, eikä kädet riittäneet jne.



Männät irti ja ylikoon merkintähän niistä löytyi.



 Moottoria purkaessa imusarjan alta löytyi tämä mysteerinen mustalaatikko, mitä jo puitiin toisessa topiikissa. Tässä kuvassa "laatikko" avattuna. Oli siis imusarjan alla nippusiteellä sarjan tuessa kiinni.



Niin, ja pitihän se autokin sitten kotiin hakea. Auto lähti säilytyksestä välittömästi käyntiin, kun vain sai uuden akun. Eikä tarvinnut edes sahata. Nuo kuluneet vuodet olivat kuitenkin tehneet sen, että jarrut sun muut olivat jo niin jumissa, että siirto oli parempi suorittaa ajamisen sijasta trailerilla. No, trailerille auton kummin sai ajettua sieltä pois. Hakupäiväksi sattui sopivasti vesisade, joka huuhteli samalla vuosien pölyt auton päältä.



Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #1 : 27.09.2016, 20:37:12 »
Tuo väri ja korimalli on se mikä mulle tulee ekana mieleen Volvo 740:stä  :)
Johtuu varmaan siitä että pikkupoikana kaverin naapurin sedällä oli just tommonen ja oli silloin leuhka peli.

Mielenkiinnolla seuraan mitä tästä kehittyy.

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #2 : 29.09.2016, 13:17:01 »
 Auto oli ottanut itseensä seisoessaan pinttyneen ummehtuneen hajun. Joten ei muuta kuin penkit pois ja pesuun tekstiilipesurilla. Kaikki verhoilun kangasosat, paitsi kattopahvi tässä yhteydessä, peräkonttia myöten irti ja likoomaan, jonka jälkeen pesu harjalla ja painepesurilla. Hometta ei sentään näkynyt.

 Verhoiluja ja penkkejä purkaessa helpotti kun alta paljastui tervettä peltiä. Näiltä osin siis pääsee ruostehomissa vähemmällä. Eiköhän sitä vielä vastaan tule kun autoa pidemmälle syynää ja purkaa.

 Nyt kun sisusta on purettu, osin kojelautakin, niin on hyvä vaihe laittaa ilmastointi. Autossa sitä ei vakiona ole, mutta toisen koneen myötä tuli melko kattava paketti ilmastoinnin osia. Autossa on valmiina koneen kyljessä ilmastoinnin kompressorin kiinnitysjalka, sekä johtosarjalta tulee ilmeisesti kompressorille johto. On ainakin vapaana juuri niillä main alkuperäisestä johtosarjasta yksi johto. Myös lämmönsäätimessä on ilmastoinnin kuva, vaikka sitä ilmastointia ei ollutkaan.

 Tulkitsen tämän niin, että autossa on valmius olemassa ilmastoinille ja sen asentaminen pitäisi sujua ilman isompia rakenteluja. Eli kennot, kompressori, lauhduttimet, letkut jne. paikalleen, sekä teitty kylmäaineet sisään ja homma pitäisi olla siinä. Sitä koko "arkkua" kojelaudan alle ei kai tarvitse lähteä vaihtamaan, koska kenolle näyttäisi olevan paikka nykyisessäkin. Ja ilmeisesti myös sähköt ovat autossa ilmastoinnille valmiina?

 Vai onko jollakin parempaa tietoa, tai jopa kokemusta moisen jälkiasennuksesta?
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #3 : 29.09.2016, 16:07:11 »
haa kalsarin sininen 7 olut itsellä samanmoinen  ;)
tosin ajettu sillä oli tosin joku 800tkm  ;D
ehdottomasti seurantaan ELK
kiitoos ja anteeks.

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #4 : 29.09.2016, 23:51:07 »
Hienokuntoinen on VOLVO ja hieno projekti tulossa!

Kuinka paljon autolla on ajokilometrejä?

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #5 : 30.09.2016, 21:13:59 »


Kuinka paljon autolla on ajokilometrejä?

Aika tarkalleen 380 tkm oli kun mittari lakkasi aikanaan toimimasta. Ja sen jälkeen ei paljon tullut enää ajettua.

Eli mittaristokin pitäisi ehjätä tai vaihtaa..
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #6 : 03.10.2016, 18:40:22 »
Ja kun vaimo ei vielä ollut riittävästi kyseenalaistanut koko Volvon pitämistä / projektia, niin pitihän sitä jatkaa.

Eli keskustelemaan jos saisi yhden omenapuun ja pensaan pistää pihalta matalaksi. Kaikki autot ja muut pelit kun eivät muuten kunnolla mahdu pihalle.

Ja kun puskat on raivattu, tilalle suodatinkangas ja 5 tonnia soraa, sillä pitihän Volvolle talli saada, kun varsinaiseen autotalliin ei mahdu.





Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #7 : 03.10.2016, 21:02:59 »
Tuon kun pöhäyttää löpötykillä lämpöseks niin siellähän jopa rassailee jotain.

Paljonko tommonen talli maksaa ja mistä ostit?

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #8 : 04.10.2016, 15:55:53 »

Paljonko tommonen talli maksaa ja mistä ostit?

Tuolta http://www.tavaratalohurrikaani.fi/product/163/norfolk-caravan-talli-pvc-75-x-35-m

Ja Caravan - malli tarkoituksella. Mahtuu muutakin rojua, kuin pelkkä auto, sekä sopii tosiaan hieman rassaamaankin. Lämmin se ei talvipakkasilla ole, mutta tekeepähän silloin jotain pisteosia, kuten vaikka kasailee moottoria lämpimässä tallissa.
Ja pitää tuo ainakin tuulet ja sateet, eli lisää paljon aikaa kun voi "ulkona" jotain tehdä.
Eikä tarvitse autonkaan taivasalla seista.

Saa sitten nähdä, miten joutuu ilmankiertoa lisää rakentelemaan jos ilmenee kosteuden kertymistä. Aika näyttää.

Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #9 : 26.11.2016, 20:02:29 »
Ylikoon männänrenkaiden löytyminen onkin osoittautunut hankalaksi.
Sekä Suomesta, että Ruotsista löytyy kyllä moneltakin kaupalta listoilta, mutta eipä ole varastossa / saatavillakaan.
Viime viikolla sain vihiä, että Hollannista olisi viimein löytynyt sarja oikeita renkaita.
Jospa ensi viikolla jo ne saisi.

Vanhat renkaat olisivat periaatteessa käyttökelpoiset. Täysin ohjearvoissa mittausten mukaan.
Mutta jotenkin ei vaan viitsi kasata vanhoilla osilla,  kun moottori on kerran purettu.

Osia odotellessa pesin ja putsasin lohkon. Ensin osienpesukoneeseen ja sen jälkeen paineilmakoneeseen teräsharjalaikka ja loput irtonaiset liat ja maalit pois




Neljä kerrosta Miranolia pintaan ja vain maalarille asiaan kuuluvaa ohennetta




Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #10 : 05.12.2016, 18:29:30 »



Viimeinkin. On näitä jo odotettu. Pääsee konetta kasaamaan, kun vaan löytyy vielä siihen aikaa.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #11 : 06.12.2016, 20:17:36 »
Alakerta nipussa.

Glycon runkolaakerit vanhoilla pulteilla. Samoin Glygon laakerit kiertokankiin, mutta näihin Volvolta uudet pultit.
Vanhat männät Goetzen renkailla. Ja Elringin stefat akseleiden päihin.



Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #12 : 07.12.2016, 19:11:56 »
Kansi päälle.

530 mistä siloittelin pahimmat rosot kanavista ja läppäsin venttiilit. Luonnollisesti uudet kumit imuventtiileille ja kaikki vaimenninkumit.

Victor Reinzin kansipahvi uusilla pulteilla ja Permatexin kuparispray tiivisteliimalla.

Nokaksi VX3.



Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #13 : 24.01.2017, 19:22:45 »
Kone ahdinta, öljynsuodattimen siirtojalkaa ja jotain muuta pientä pisteosaa vaille valmiina odottelemassa kevättä ja asennusta.

Uutta osaa tuli oikeastaan kaikki "kuluva".
Lohkolämppärin vastus Calix
Termari (viileämpi)
Jakohihna ja kiristin Gatesin sarja
Jakohihnan kotelo
Vesipumppu
Laturin hiilet+säädin Bosch
Laturin ja ilmastoinnin kompressorin puslat/helat
Yms.

Alkuperäisessä pakosarjassa oli pari pientä halkeamaa. Tuskin vielä vuotava. Mutta kun tuolta Ruotsinmaalta löytyi täysin ehjä, niin laitoin sen.

Suodattimen siirtojalka asentuu vasta ahtimen jälkeen. Helpompi tuo ahtimen öljyputken asennus.

Jäin vaan miettimään, ovatko nuo lämpösuojat oikeasti tarpeelliset,  vai jättäiskö pois?










Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #14 : 24.01.2017, 20:27:47 »
Hienoa työtä pintapuoli uskotaan että sisältä yhtä laadukas.  :)Millä maalilla on pakosarja maalattu?

 

Carcom Oy  Ateho