Proturbo  Autodiagnoosi

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rapémasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2235 : 02.02.2016, 11:59:25 »
Ja saahan tuota vielä paljon alemmas ottamalla sen apujousen pois.. 8) Kukin madaltaa kuinka haluaa, ajattelin vain jakaa tämmöisen kokemuksen meidän poikien kesken ::)
945 (B230FB) 744 (B234FT) 944 (B230FD) 744 (M50B20 Turbo projekti)

Poissa Vulvomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2236 : 03.02.2016, 12:00:40 »
Mistä korkeussäädettävä alusta ysineljänollaan? Tavallinen perä ja hakusessa ei mitään järjettömän kalliita.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2237 : 03.02.2016, 12:47:35 »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2238 : 03.02.2016, 16:56:28 »
Haku.

Halpa: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-specse-coilovers-volvo-240-740-940.html
BC racing: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/bc-racing-br-coilovers-volvo-740-940.html
Samat eri puljusta: http://www.l-m-r.se/c/volvo/940960/vaghallning-136/coilovers-138/
BC:n saat suomesta mamasanilta. Rallyracelta saanee tilaamalla sopivan säädettävän setin.

Onko tosta L-M-R:n coilisetistä (sama kuin J-Spec:n) kellään kokemusta? Halpa on ainakin, samaa pohtinu 242:een...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Vulvomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2239 : 22.02.2016, 13:04:54 »
Kevät lähestyy ja tarkoitus laittaa 940 sedan lähemmäs maata(tavallinen perä) :D Tällä hetkellä sedanin normijouset ja aivan hirveä ajettava. Alusta muistuttaa ruotsinlaivaa syysmyrkyssä.. Millaisia iskareita ja jousia suosittelette? Tarkoitus tiputtaa kumminki aika reilusti ja saada jäykkä alusta.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 13:06:59 kirjoittanut Vulvomiäs »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2240 : 22.02.2016, 14:25:29 »
Kevät lähestyy ja tarkoitus laittaa 940 sedan lähemmäs maata(tavallinen perä) :D Tällä hetkellä sedanin normijouset ja aivan hirveä ajettava. Alusta muistuttaa ruotsinlaivaa syysmyrkyssä.. Millaisia iskareita ja jousia suosittelette? Tarkoitus tiputtaa kumminki aika reilusti ja saada jäykkä alusta.  :idiot2:
Vois olla edes hieman oma-alotteinen ja käyttää vaikka hakua etusivulla. Tässä on jo 150 sivua, ja seassa aina näitä samoja kysymyksiä.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2241 : 22.02.2016, 15:04:07 »
Vois olla edes hieman oma-alotteinen ja käyttää vaikka hakua etusivulla. Tässä on jo 150 sivua, ja seassa aina näitä samoja kysymyksiä.

Samoihin kysymyksiin voisi tehdä selkeän vastauksen jo tuonne aloitukseen.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2242 : 22.02.2016, 16:57:33 »
Nää alustajutut on niin makuasioita, että sellasta "tee näin" -tyyppistä yhteenvetoa on melko turha varmaan vääntää. Kuten myös käyttötarkoituksia on yhtä lailla joka lähtöön.
Hakemalla ja lukemalla usemman aiheen saa varmaan jonkinlaisen mielikuvan mitä ei kannata ainakaan hankkia, ja sitten jäljellejäävistä vaihtoehdoista valitsee jonkin mieluisen.

Kunnon kallis säädettävähän on ilman muuta paras, saa melko varmasti säädettyä mieleisekseen. Kellä on sitten varaa sellaiseen sijoittaa, on toinen juttu.
Chinabayn Racelandit, VMaxxit, TA-Technixit ynnä muut muutaman satasen "säädettävät"alustat kannattaa jättää kauppaan, ja ostaa vaikka koko rahalla kaljaa.
Jäykän saa niilläkin varmasti, mutta myös epämukavan. Mataluudestakaan ei aina ole takeita. Tai on, jos heittää jousilautasten väliltä kaikki rillukat mäkeen :D

Toisaalta pätkityillä "perusjousilla" ja iskareilla saa aikaseks käyttöautoiluun hienosti toimivan alustan kun tietää mitä tekee. Monesti vaan vedetään vakiotolpan jousesta puolet rälläkällä pois ja naureskellaan Veijo Essolla että tulipa paska. No tuli varmasti... Tai sitten mätkästään orggiksen tilalle jokin random-jousi, ja sekin sata kieppiä lyhyempänä.

Jos jousi lyhenee reilummin, pitää iskunvaimentimenkin vastata muuttunutta tilannetta. Eli vakioiskari sellaisenaan ei toimi 50mm madalluksen kanssa.
Myöskään 1000kg akselimassalla varustetussa autossa ei ainakaan kovinkaan hienosti toimi 500kg painoisen auton jouset, ja päinvastoin.

Muutamassa omassa hyvin toiminu pirkka-resepti:
- Vakiojousista sen verran pois, että korkeus on sopiva(tarvittaessa dieselmoottorisen, farkun tai kuormajouset tilalle jos on oikein löysä vakiona)
- Uudet perusiskarit(ei halvimmat kiinalaiset Motonetistä), ja niistä madalluksen verran myös pituutta pois.



Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2243 : 22.02.2016, 21:35:30 »
Suunnitteilla olisi laittaa e46 bemarin säädettävät tolpan volvoon keulalle ja nyt kun tuli puheeks kaverin kanssa sen paikalleen hitsuu ettei sitä saa oikeen mätsättyä välttämättä luoti suoraan kynkkään kiinni, joten tätä kompensoimaan pitäis saada camber sekä caster säätö keulaan, camber säädön saa tehtyä oikeestaa minkä tahansa auton camber yläpäistä mutta casterin ajattelin toteuttaa että silpasis tolppien yläpäät irti ja siihen tiheellä pultti jaolla pulttais levyn johon tulis caster säätö urat.

Joten kymysys kuuluu että onko tieliikenteeseen laillista muuttaa tuo tornin yläpää tuommoseks pultattava malliseks, rakenteellisestihän se ei mitään heikennä kun iskarintolpan reikää vain ns suurennetaan ja jätetään parin kolmen sentin kaulus johon tiheä pulttijako caster levyn kiinnitykseen porattas.

tieetään että trafille voi soittaa ja rukoilla että kuudennentoista uudelleen ohjauksen kautta saisi vastauksen joka jättäis silti miettimään.

Kiitos ja anteeks jo etukäteen  :D
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2244 : 23.02.2016, 21:24:50 »
Tehdääs tämmönen kuvakollaasi, josta selviää nivojousen ja kuormajousen(normi iskareille) ero korkeudessa. Jos käyttää nivojousta madalluksessa, voi sen kanssa käyttää myös "normi" iskaria, mutta hiukan lyhyempää mallia, kuin kuormajousen kanssa on tarkoitettu käytettäväksi. Toivottavasti saan kuvat järjestykseen :)






Itsellä kun on tuo kuormajousi, niin ei tarvitse coileja ostella, että saa auton alemmas :)

Toinen vaihtoehto olisi lyhentää tuo kuormajousi, mutta en tiedä pääseekö sillä samaan madallukseen nivojousen kanssa?
Ainakin jämäkämpi se olis, keskeltä 12?mm paksumpi.

Pistetääs vielä yksi kuva, jossa myydään "kuormajousta" ja nivojousta@nettiauto ja täällä.

Melkein sanoisin tuon olevan se madallusarjan jousen? Kun vertaa kuormajousen kuvaan(yllä)?

Niin paljon on lyhyempi. Tosin onko kuormajousella ja madallusarjan jousella sitten vain erona tuo pituusero?

« Viimeksi muokattu: 03.03.2016, 05:04:02 kirjoittanut Orlov »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2245 : 26.02.2016, 19:08:54 »
Plärätty tekstiä sivulle 30, parhaat poiminnot matkalta ja jotain uudempaa. Luen lisää ja päivitän (myös sivulle 1) jossain vaiheessa.


Halvin ratkaisu: Vakiojousista rälläkällä edestä n. 1,5 kierrosta pois, takaa ei oiken pysty ottamaan ennen kuin jousi irtoaa. Taakse kuormajouset.

Nuo takajousien jäykkyydethän menee kutakuinkin näin löysimmästä jäykimpään:
lesjö -> sedanin vakio -> sedanin kuorma/farkun vakio -> farkun kuormajousi

Lyhyemmällä iskarilla mahdollista madaltaa enemmän, esim Bilstein B8
Noissa B8:ssahan on etuna, että ovat muistaakseni 25mm lyhyemmät verrattuna B6:siin (jotka tais olla jopa 5mm vakioita lyhyemmät). Kunnolla madalletussa iskari ei tällöin ole painautuneena jo valmiiksi, joka kuluttaa iskaria ja samalla toiminta huononee.
Tai 240 vakio (edessä)
Laittaa 240 etuiskarit vaikka käytettynä jos niitä nurkissa on. Holkki (17mm) patruunan päälle vesijohtoputkesta ja homma hoidossa. Ei ole pintalöysä kuten 700/900 vakiolla ja tuntuu pelaavan niin hyvin kuin normi-iskari voi. 2 kierrosta lyhennetty vakio 14mm lankainen jousi pysyy hyvin paikoillaan keula ilmassa.
Taakse mainittu aiheen alussa G-astran iskari, myöhemmin moitittu liian löysäksi.

Madallussarjat:

MAD madallusjouset, madallus 45/45 mm, akselipaino etu/taka 1020/1000 kg ~270€
Bilstein iskarit ja merkittömät madallusjouset, 60/40 tai 40/40, ~830€

Lesjöfors madallusjouset; 35mm (oli 40/40, turbo/glt 15/15) ~150€
Itsellä on edessä Koni Sport-iskunvaimentimet ja lyhennetyt Lesjöfors madallusjouset. Ihanan jämäkkä.  S* Iskunvaimentimien jäykkyyssäätö on vasta puolessa välissä. Takana on Bilsteinin iskarit ja lyhennetyt farkun kuormajouset. Ihanan jämäkkä ja kantaa kuormaa huomattavan hyvin.

G&M madallusjouset 40/40mm ~215€
Itsellä on GM merkkinen iskari/jousi setti -40mm alla 745 ja vakio takajouset ja madallus jouset olivat lähestulkoon saman mittaiset. Ai miten se niillä laskeutuu ? No madallus jousi on progressiivinen eli painuu kasaan enempi ja jäykistyy sitä enemmän mitä jousi menee kasaan. Sama homma oli myös etujousissa. Ja iskarit olivat saman mittaiset kuin vakiot edessä ja takana. Tuolla Gm setillä tippui sopivasti alas päin, 205/55/16 renkaat ovat nyt juuri kaaren tasalla.

KAW pluskit iskarit ja jouset; 50/40mm, akselipaino etu/taka 1000/1200kg ~560€
Juuri tuli ruuvattua KAW:n jousisarja (-50/40) 945:n alle. Täytyy sanoa että hitto kun tuli hyvä ajettava, ei paljoa tule ikävä rälläköityjä patenttialustoja ikävä. Seuraavaks ruuvataan kunnon iskarit alle (tällä hetkellä Sachs advantaget) niin rupee meno maistumaan.
Hieman ehkä ois voinu keula tipahtaa enemmän, mutta pätkimään en kyllä noita ala. Tosin katsoo nytten, voihan se hieman tipahtaa vielä kun asettuu.

Coiloversarjat:
BC racing, jouset 5-12(?) kg/mm tilauksen mukaan. Cambersäätö. Extreme drop versio jos haluaa tonttiin.
"halpaversio" etu 10 taka 8kg/mm, vakio yläpää. J-spec, L-M-R
Kaplhenke, erilaisia vaihtoehtoja.
RallyRace myy coilover patruunoita jotka voi itse taiteilla tolppaan. Myyvät myös jousia. Hinta ei ole kyllä lähellekkään Kaplehenken hintoja.
http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php
Sitten vaan mittamaan tolpan ulkohalkaisijaa jotta sopiiko tuo 51mm siihen päälle mitenkä hyvin.
Muutenkin rallyrace tarjoaa erilaisia ratkaisuja:
Eli tehtiin rally racen sampan kans iskari modifikaatioita. Mul on Spax madallusjouset -40mm. Etuiskarit Spax säädettävät Ford cortina lotuksesta pienillä soviteholkeilla. Takana GAZ iskarit säädettävät volvon originaaleista teetettynä. On nyt jämäkkä ajettava ja parani huomattavasti ohjattavuus. Lumellakin tuntuu et etenis paremmin vaikka on jämäkämpi. Ja jäykemmäks saa jos haluaa. Volvomainen keinahtelu ainakin loppui,siitä itse tyytyväinen. Rally race kerava kannattaa kysellä,jos heräs kiinnostus.



Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2246 : 27.02.2016, 01:30:30 »
Halvin ratkaisu: Vakiojousista rälläkällä edestä n. 1,5 kierrosta pois, takaa ei oiken pysty ottamaan ennen kuin jousi irtoaa. Taakse kuormajouset.

Noista vielä sen verran, että itsellä takana kuormajouset, pyörii jo ilman laikkausta käsin. Eli kauheasti niistä ei kannata ottaa ilman virityksiä että pysyy jousi paikallaan

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2247 : 27.02.2016, 15:15:20 »
Noista vielä sen verran, että itsellä takana kuormajouset, pyörii jo ilman laikkausta käsin. Eli kauheasti niistä ei kannata ottaa ilman virityksiä että pysyy jousi paikallaan

Käytännössä vaan ei haittaa mitään, vaikka jousi onkin irti alatukivarresta ylös tunkatessa. Aika harva ajaa niin, että nousee ilmaan kadulla, ja leimalla ei ikinä ole perää nostettu ilmaan ;)
Itellä on sedanissa takana farkun vakiot, joita lyhennetty noin 1,5 kierrosta -> rengas kaaren tasalla.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2248 : 27.02.2016, 15:21:36 »
Täälläpäin kyl nostetaan peräkin ilmaan ainakin plus katsastuksessa

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2249 : 27.02.2016, 20:34:11 »
Käytännössä vaan ei haittaa mitään, vaikka jousi onkin irti alatukivarresta ylös tunkatessa. Aika harva ajaa niin, että nousee ilmaan kadulla, ja leimalla ei ikinä ole perää nostettu ilmaan ;)
Itellä on sedanissa takana farkun vakiot, joita lyhennetty noin 1,5 kierrosta -> rengas kaaren tasalla.

Kyllä mulla on nostettu aina perä ilmaan. Ja niin on mullakin rengas kaaren kohdalla, tosin kyllä kun 55 profiilin rengas 17 vanteella.
Eipä siinä oo muuta jos jousi irtoaa niin klemmarilla varmistaa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron