Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: pelleeee - 10.03.2014, 21:52:09
-
Piiitkän etsinnän jälkeen elämäni ensimmäiseksi projektiaihioksi valikoitui 242 -75 nappisilmä. Löytyi mukavasti toimiva, katsastettu laite sopuhintaan tältä foorumilta.
Alustavan suunnitelman mukaan projekti etenee seuraavassa järjestyksessä:
1. Uuden mallin puskurit & huoranportaat
2. Alusta/peltihommat (paikkausta, hiekkapuhallusta & maalausta, uretaanipuslia jne)
3. Moottori/vaihdelaatikko (B230, turbo, M90)
4. Korin maalaus
Aikaa ja rahaa projektiin on epäsäännöllisen säännöllisesti. Aikataulu noin 1-3 vuotta :)
Todistusaineistoa:
(http://i.imgur.com/44XpBH6.jpg)
(http://i.imgur.com/GdWr5G4.jpg)
(http://i.imgur.com/2WhjdLc.jpg)
-
Tulipa pestyä auto.
Vetelin painepesurilla nuo ruosteisen näköiset helmat ja niistähän lähti maali. Onneksi lähti myös ruoste ja alla oli melkoisen terve helma. Eli pitäisi suht nopealla aikataululla maalailla nämä uusiksi... Meneekös se nyt sit niin että jotain Inerta Primer mallista epoksimaalia pohjaks ja sitten volvolta ostettu väri päälle?
Mistä ihmiset on näitä nostellu nosturilla? Meinaan intternetistä löyty 240 nostopisteistä tämmönen kuva:
(http://img.photobucket.com/albums/v225/thehum/car/P1010274.jpg)
...mutta ainakaan tossa takapäässä ei oo noillamain mitään mistä ois mahdollista nostaa! Tunkin paikoista en viitsi kun ne on sellaiset kolmionmuotoiset niin varmana menee kasaan.
Tosiaankin tämä "projektipäiväkirja" tulee valtaosin koostumaan siitä että kyselen apua erinäisiin asioihin. Hirveemmin tullu näitä hommia tehtyä mutta kai se vanhakin vielä oppii?
ps. vasemman munapussin vierestä löyty parin sormen mentävä reikä. Toisella puolella näemmä vastaava jo paikattu.
-
Komean yksilön olet löytänyt! Inerta lienee ihan ok pohjamaali, pintamaalia saa mistä vaan automaaleja myyvästä puljusta värikoodin avulla, koodi on siinä kilvessä oikean etuiskaritornin päällä.
Piirroskuva taitaa olla 740:n pohjasta, niitä tunkin korvakkeita kannatta ensin katsoa ettei ole ihan mädät, niistä sitä kaiketi kuuluisi nostaa?
-
Onpa tosiaan siistikuntoisen näköinen näin äkkiseltään 242:seksi. Ne nostopaikat on kyllä suhteellisen vahvat , jopa mun varsin mätä kesti nostaa niistä vaikka siinä se oli kyllä pienoinen ihme. Inerta 5 on ihan hyvää kamaa, mutta siihen ei kai? perjaatteessa kuuluisi vetää mitään normi automaaleja suoraan päälle, koska se on epoksi niitä ei ole tarkoitettu sellasen päällä pysymään. Käytännössä en tiedä, voi olla, että pysyykin ihan hyvin. Polyuretaanimaalien pitäis ainakin pysyä.
-
Oho! Kiitoksia kehuista :)
Kyllähän toi aika hyvässä kunnossa on tosiaan, varsinkin sisustaltaan. Maalit kauttaaltaan vähän haalistuneet ja helmat sekä kaaret pintaruosteessa... B20 ja laatikko tuntuu olevan aivan mainiossa kunnossa vaikkei minulla suoraa vertailukohtaa olekaan kun omissa kakkosnelosissa ollu vinokoneita. Konetta kuulemma edellistä edeltävä omistaja rempannut.
Uskaltauduin nyt nostaan autoa noista tunkin paikoista. Takaa, jossa on tosiaan sellaiset kärkikolmion muotoiset nostopaikat toinen taipui vähän mutta hyvin se silti nousi. Kovasti massaa oli pohjassa ja kaikenkaikkiaan hyvältä näytti sielläkin. Yksi sormen mentävä reikä (ja toinen alku) löytyi takalattiasta vasemmalta. Oikealla takalattiassa on irti se "luukku", siis se siinä keskellä pohjapeltiä. Onko näistä tarkoitus valua kosteus pois vai mitä ihmettä?
edittiä: ulosanti ollut yöllä näemmä melko huono... Kyse on siitä ympyrän muotoisesta lätkästä. Lienee irronnut hitsauksista...
Täytyy kysellä maalikaupasta että mitä ton Inertan päälle uskaltaa maalata. Tai vaihtoehtoisesti, mitä uskaltaa maalata automaalin alle.
-
Ne pyöreät luukut on ainakin jollain massalla olleet liimattuina kiinni. Itse ajattelin, että ne olisi ehkä tehtaalla ollut tarpeen, että niistä olisi valunut ylimääräistä maalia pois tai vastaavaa, mutta en tiedä.
Haalistuneen maalin voisit varmaankin saada vielä uuteen loistoon myllyttämällä tai vastaavalla, että ei turhaan tarvii koko autoa maalata jos se muuten on vielä kohtuullisessa kunnossa.
-
Tarkoitus ois tulevana viikonloppuna harjotella vähän hitsausta tuon kanssa. Edelliskerrasta varmaan 10v jo aikaa.
Kuinkas lähellä bensatankkia uskaltaa hitsuutella tyhjentämättä? Nuo munapussithan on siinä aika nurkilla... Riittääkö jos estää jollakin tavalla roiskeiden lentämisen sinne suuntaan? ???
-
Tarkoitus ois tulevana viikonloppuna harjotella vähän hitsausta tuon kanssa. Edelliskerrasta varmaan 10v jo aikaa.
Kuinkas lähellä bensatankkia uskaltaa hitsuutella tyhjentämättä? Nuo munapussithan on siinä aika nurkilla... Riittääkö jos estää jollakin tavalla roiskeiden lentämisen sinne suuntaan? ???
Jos ei oo selkeästi vuotava tankki, niin itse en ole suojaillut mitenkään. Tämä siis omalla vastuulla kuitenkin.
-
Jos pitempiaikaista projektia olet tekemässä, niin tässä vaiheessa voi tankin tiputtaa alas, näkee senkin kunnon ja on helpompi askarrella siihen ruiskun vaatimat muutokset maassa/pöydällä kuin sitten takaluukussa könyten.(nimimerkki tämäkin vaikeimman kautta kokeiltu)
-
Se ruiskuprojekti on kuitenkin myöhempään ajankohtaan. Ei oo siis autoa tarkoitus osina seisottaa vaan nyt vaan paikata nuo röörit.
Kait sen tankin nuuskuttelee läpi ja kun toteaa ettei vuoda niin pistää hitsaten vaan...
-
Hieno yksilö hyvään kotiin. Peukalo!
Alustavan suunnitelman mukaan projekti etenee seuraavassa järjestyksessä:
1. Uuden mallin puskurit & huoranportaat
3. Moottori/vaihdelaatikko (B230, turbo, M90)
Hienoja ajatuksia
Mulla tuli jostain sellainen takauma että olisin nähnyt tämmöisen jossain?
Tai sit mää vaan kuvittelen väsyksissä...
-
Hieno projekti! 8)
Tankki kannattaa käyttää alhaalla jos senkin takia, kun se kori ruostuu siitä tankin päältä aika helposti, niin saisit putsattua ja maalattua sen.
-
Veksi: JoriK:n 242 on esikuvana.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=786 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=786)
-
Veksi: JoriK:n 242 on esikuvana.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=786 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=786)
Totta tosiaan.
Laita vielä jotain lisämausteita niin ei tule ihan samanlainen
-
Kyllä maustetta tulee. Tapana ei ole ketään kopioida mutta toi Jorin härveli on vaan niin ihana S*
Viikonlopun hitsit jää kyllä nyt välistä... Kaasupullo lähti tarkistukseen ja palaa vasta ensi viikolla. Ehkä sitä koittais sovittaa puskureita paikalleen.
-
Tätä jo vähän oottelinkin... ;)
Laitahan laite arvoiseensa kuntoon! O0
-
Noniin vihdoin hommat vähän etenee kun talviloman pukkasi. Tosiaankin hitsiin on kaasu, rälläkkä hankittu ja muutama käläkälä viä maalikaupasta.
(http://i.imgur.com/GDQTTsE.jpg)
Tuommosen reiän sain rälläkällä veistettyä pohjaan. Korjauspalasta ei tullut aivan saman kokonen... Kuinka ison reiän voi hitsillä täyttää? :-\
Erittäin märkää oli kyllä molemmilla puolilla noi takajalkatilat. Tehty jo edellisen toimesta korjailua sinne (tai siis joku edellisistä). Mutta melko ehjän olosta silti.
-
Täytön määrällä ei ole ainakaan omissa paikoissa rajaa :D Ei tosiaan tule mitään sopivia paikkoja leikeltyä :-\
-
Hehe. Tämä selvä, kokeillaan.
ps. sen verran muuttu suunnitelmat että paikallisyleisön painostuksesta jää varmaan noi oldschool puskurit paikalleen. Omakin silmä vähitellen tottunut. Eli ulkonäkötuuninki luultavasti tulee rajoittumaan vanteisiin ja huoranportaisiin.
-
Hehe. Tämä selvä, kokeillaan.
ps. sen verran muuttu suunnitelmat että paikallisyleisön painostuksesta jää varmaan noi oldschool puskurit paikalleen. Omakin silmä vähitellen tottunut. Eli ulkonäkötuuninki luultavasti tulee rajoittumaan vanteisiin ja huoranportaisiin.
Jes! :smitten:
-
(http://www1.garaget.org/archive/36/35320/128854/128854-1194779.jpg)
Jotain siis tämän suuntaista. Samanmoiset vanteet on mulla tossa ysissä talvinakeilla... jollei joku kohta tarjoo tohon foorumin ostoilmoon noita pentoja niin joutuu varmaan vaihtaan päikseen. Mielestäni sopii älyttömän hyvin.
-
Hehe. Tämä selvä, kokeillaan.
ps. sen verran muuttu suunnitelmat että paikallisyleisön painostuksesta jää varmaan noi oldschool puskurit paikalleen. Omakin silmä vähitellen tottunut. Eli ulkonäkötuuninki luultavasti tulee rajoittumaan vanteisiin ja huoranportaisiin.
Kyllähän läskipuskurit nappisilmään kuuluu! S*
-
PRKL!
En saa saumaa aikaseks mitenkään tolla hitsillä. Tuntuu niinku siinä virta pätkis kun välillä tekee niin että työntää vaan lankaa mutta ei syty kaari ollenkaan... Muuten räkii pirusti vaan. Maajohdon kiinnikkeen tein jo uusiks mutta se ei auttanut. Pakko kait se on sit räjäyttää koko kone. En oikeen usko että muuta voi syntyä seisomassa kun jotain kontaktihäikkää.
Ostin siis ko. laitteen (Telwin 203/2) tuossa syksyllä ehjänä. Se myyjä näyttikin myyntitilanteessa että saumaa tulee...
edit: sainpas tehtyä. Kyllä sieltä putsailemalla ja säätämällä alko valokaarikin löytyyn. Joutunee ottaan kokonaan ton vanhan paikan pois kun meinaa siitä suhahtaa heti läpi.
-
En tiiä millasella koneella hitsaat, mutta itse kävin juuri eilen taas hitsaamassa täytelangalla ja valovirta koneella ilman suojakaasua, voimavirta koneen ja suojakaasun jälkeen, niin muistu taas mieleen kaikki "viritykset" mitä ton valovirtakoneen kanssa tulee käytettyä: maakaapelipihdit (plus kaapeli koska ei ole suojakaasua) vaihdettu järeempiin tästä huolimatta lukkopihdit piukkaan lähelle hitsattavaa kohtaa ja pihdit kiinni lukkopihteihin, pistoolille tuleva "letku" mielellään ihan suoraksi sekä kappaleittein puhtaus on varsin merkittävä tekiä. Tietysti esim tuuli, jos ulkona hitsaa, vaikuttaa melko vahvasti jälkeen.
-
Paikkoja räitty muutamia paikoilleen... Voi kyllä olla että kaikki menee uusiksi :)
Tullu vähän opiskeltua migin sielunelämää tässä. Ensin totesin että kaasua tulee vain noin sekunnin ajan kun hitsauksen aloittaa -> uusi virtaussäädin 60e. Jälki parani jonkin verran mutta langansyöttöä joutuu pitään järjettömän isolla (jännite 1/6, lanka 7/10). Totesin että syöttörullat luistaa -> puhdistus ja kiristys-> luistaa silti.
Tänään lopulta räjäytin pistoolin osiin ja testailin johdon kulkua letkussa -> todella tiukka, ei oikeen käsivoimin liiku. Langanjohtimen otin pois niin kyllä siinä selkee painauma keskivaiheilla näkyi, oisko joku(tm) jättäny auton oven väliin. Että kyllä se on uusi johdin hankittava, eivät näyttäneet olevan kuin kympin tai pari.
Miuzo: voimavirtahärveli siis kyseessä. Ja CO2 kanssa.
-
Projekti etenee näin lomien kunniaksi :)
Toisen puolen takajakatila räitty kasaan ja sinkitty. Toista puoltakin jo aloitettu. Kuvia en kehtaa tästä ottaa kun se hitsaus ei oikein onnistu vieläkään...
Moottorisuunnitelmat näyttää muuttuvan. Tuo tikkukoneen ääni on niin miellyttävä ja satuin saamaan edukkaasti naapurilta tupla SUt (50e) imusarjan ja putsarin kanssa. Oli säilytetty ulkona joten imu/pakosarja erittäin ruosteinen mutta kaasarien sisukset näytti melko eheiltä. Kaasareita purkanu ja putsaillu, imu/pakosarja uimassa sitruunahapossa (tulee meinaan hyvä!). Sarjasta hoidan jälkeen kuvan tänne, ennen kuvaa en huomannut ottaa.
Onko tämä: http://sucarb.co.uk/rebuild-kit-for-hif6-carburettors-suitable-for-princess-applications.html (http://sucarb.co.uk/rebuild-kit-for-hif6-carburettors-suitable-for-princess-applications.html) riittävä setti noiden HIF6 kunnostukseen? Vivusto on myös vajavainen joten sellainenkin pitää tehdä/hankkia.
-
Noiden SU kaasareiden kanssa tulee helposti säätöongelma eteen. Harvassa on ne velhot jotka saa nuo toimiin laakista joten siinä on on yks proggis taas lisää.
Hitsauksessa valitettavasti markalla saa markan tavaran. Itellä on Biltelman täytelanka kone joka toki ajaa asiansa jos oikein hätä tulee mut muuten jätän käyttämättä jos ei oo aivan pakko. Riippuu aika paljon myös millasta kokemusta hitsaaja omaa. Mut huonokin hitsaaja saa hyvää jälkee kunnon koneella.
Koululla on pari Esabin lankakonetta ja oli niin helppo ja vaivaton käyttää et oikein teki mieli jatkaa koko päivä. :)
-
Luvatut kuvat sitruunahapossa putsatusta imu/pakosarjasta:
(http://i.imgur.com/4G3W5Ip.jpg)
(http://i.imgur.com/8n6shkf.jpg)
Ei valitettavasti oo enää niin edustavan näköinen kun suoraa kylvystä kun on tullut tuo oksidikerros päälle. Mutta oli siis ollut vuosikaudet ulkona ja ainakin millin paksu ruostekerros joka paikassa. Hienosti puhdistui.
Pelkääjän lattiakin on nyt paikattu. Ei tullu näyttelytasoo mutta eipä pääse katsuri siitä läpi :)
(http://i.imgur.com/SGG7UpL.jpg)
Isoponin sinkillä valelin nuo kahdesti.
Jalkotilojen lisäksi reikää on munapusseissa. Näytti alkuun pieneltä mutta vähemmän yllättäen putsatessa totuus paljastui:
Vasen:
(http://i.imgur.com/IkYDSid.jpg)
(http://i.imgur.com/FIvssQl.jpg)
Oikea:
(http://i.imgur.com/gwwqg3u.jpg)
Noissa pussien rajoissahan on sekä päällekkäistä (kylkipelti) että vastakkain kantattua (etupuoli) peltiä... Mitenkäs nämä tulis hitsailla? Tässähän ei kauheesti auta ees uudet munapussipalat kun suurin osa reiästä on sen ulkopuolella.
-
Siihen munapussin saumasta ylöspäin oli saatavana vielä viitisen vuotta sitten korjauspala, olisikohan ollut sellainen 10 cm korkea slaissi lokarin kaaresta takakulmaan asti.
-
(http://i1036.photobucket.com/albums/a442/kontti2/peltihommia2008.jpg)
-
Siihen munapussin saumasta ylöspäin oli saatavana vielä viitisen vuotta sitten korjauspala, olisikohan ollut sellainen 10 cm korkea slaissi lokarin kaaresta takakulmaan asti.
Uu tämä on hyvä tieto, kiitoksia, täytyy pistää hakuun. Muuten ikävä tehdä noita pintapeltejä kun ei ole mankelia...
Motonetistä näemmä: Tuotenumero: 90-35601 "240-sarja Takasivun alatakakulma vasen 79->93 (ei 245)"
Jännä tuo 79-> onko näissä muka jotain eroa vanhempiin?
-
Käsijarru rempattu kuskin puolelta. Sit ei ookkaan tiedossa muuta leiman estettä kun noi munapussit. Jos vaikka ens viikolla tilailis noita peltiosia...
-
Takahelma ja vasen munapussi hallussa. Tuossa helmassa on pieni korotus tuolla peräpäässä joka on ilmeisesti sitten uudemman ominaisuus. Rälläköin pätkän pois niin toimii ja riittää tähän käyttöön.
Tänään poistettu autosta bensatankki ja pakoputken pätkä niin on tilaa rälläköidä ja hitsailla. Voi kyllä olla että menee kaljaa ja tupakkaa että saan tuon pussin korjattua... Ei oikein aukene se että miten noi kannattaisi hitsata. Toi pussihan on tarkoitettu sillain että hitsataan toisen pellin päälle. Arveluttaa vaan paljon kun kaikki aina hokee sitä että päittäissaumaa joka tilanteessa. Kävi myös mielessä että selviäis varmaan helpommalla kun jättäis palan käyttämättä ja laittas tasasen pellin pussin sijaan.
Pitää kattella kun saa palan rälläköityä pois. :P
-
Munapussi palautettu motonetiin. Edetään tasaisella pellillä.
Rälläköin tuossa siivua pois:
(http://i.imgur.com/HpFagFl.jpg)
Sitä tuossa mietiskelin että kun tuo helmahan nousee ylöspäin niin joutuu laittamaan tuon pellin vinoon... Kauhea kiusaus olisi hurauttaa rälläkällä silleen että sais laitettua tuohon kanttauksen tasolle sen pellin. Ei siis tuohon mihin olen hahmotellut viivaa...
(http://i.imgur.com/W8vvoFy.jpg)
Kiusausta lisää myös se että joutuu paikkaan vielä ylempääkin erikseen jos tekee tuollaisen taakse päin nousevan pellin
(http://i.imgur.com/DUoltAv.jpg)
(http://i.imgur.com/to94epj.jpg)
Miten te ootte noita tehny? Jos ton vetäis kanttauksen kohdalta koko matkalta tasaiseksi niin sehän ottaa lokarin kaaresta sen kymmenisen senttiä pois. Ja helmalinja sitten myös täysin tasainen taakse asti.
edit: blackwidowlla onkin tehty tolleen http://blackwidows240.blogspot.fi/2012/08/vararengaskuilut-spare-tire-wells.html (http://blackwidows240.blogspot.fi/2012/08/vararengaskuilut-spare-tire-wells.html)
Pelti tehty tasaisena juuri tuosta kanttauksen kohdalta ja sit paloilla liitetty helmaan. Ehkä tämä on hyvä tapa...
-
Piiiitkästä aikaa hommat etenee. Tuli vähän niinkö pakkorako kun käyttis alkoi prakata...
Alla lyhyesti viimeisen noin kuukauden ajan tapahtumat.
Järkyttävä määrä hikeä ja kyyneleitä meni tuohon munapussien poistoon. Varmaan ois helpompi ollu poistaa omat munapussit... Nyt kun kattelee noita pienten reikien kuvia niin missään nimessä ei ois pitäny lähtee koko pusseja poistaan.
Kuitenkin sain paketin räittyä kasaan molemmilta puolilta. Pari huonoa kuvaa todisteeksi:
(http://i.imgur.com/uP52sec.jpg)
(http://i.imgur.com/8iw1YnQ.jpg)
(http://i.imgur.com/QKNiYp0.jpg)
(http://i.imgur.com/TwCaLle.jpg)
Nämä kun oli tehty, kävin tarjoamassa leimalle. Läpi meni! Vasemmalla edessä jousilautasesta nimittäin...
Nappasin romarilta koko tolpan, putsasin, sitruunahapotin, hioin, pohjamaalasin, pintamaalasin ja paikoilleen:
(http://i.imgur.com/k15w2ps.jpg)
Samalla lykkäsin eteen alle nuo varastoon hankitut lesjöt jotka ajattelin muutoskatsastaa samalla.
Laskettuani auton alas totesin että "uuden" tolpan puoli on noin 1cm alempana kun vanhan tolpan puoli :buck2:
Ilmeisesti näissä ensimmäisen vuoden malleissa on tuollainen vammatolppa (jossa alapallon vaihto vaatii jousen ja iskarin irroittamisen) ja olin romarilta saanut uudemman mallin. Ei siinä muuta kun samanlaisen osto ja laitto toiselle puolellekin...
Vanha tolppa: (http://i.imgur.com/jAq7M3N.jpg)
Lopulta sain tolpat paikoilleen ja taas konttorille. Muutoskatsastus vaatii kuulemma nelipyöräsuuntauksen :idiot2:
Onneksi konttorin naapurissa on korjaamo johon varasin heti seuraavalle arkipäivälle ajan.
Sitten se leimakin tuli :)
Ei-kriittisiin hommiinkin on jo päästy:
(http://i.imgur.com/ejTWYDy.jpg)
Koska Ähtäri on aika kaukana, kutsukaamme tätä vaikka ympäryskuntatuningiksi :)
-
Kohtuullinen stance noi lesjöt edessä. Taakse ehkä vielä ne farkun kuormajouset jossakin kohtaa...
(http://i.imgur.com/wrjajxE.jpg)
Ympäryskuntatuningin lopputulos:
(http://i.imgur.com/9CXESTZ.jpg)
(http://i.imgur.com/wcnwONK.jpg)
Mielestäni varsin onnistunut.
-
näyttää kyllä paremmalta ilman munapusseja
-
Kevättä vähän aloiteltu. Vaihdettu öljyt ja laitettu kirkkaat vilkunmuovit eteen (näistä kuva kun muistan).
Onko näkemyksiä miten tähän vanhaan perään sopii nuo spoilerit? Huonosti meinasi löytyä intternetistä 140-sarjan spoikkakuvia.
esim volverella uudemmassa perässä tuo 850 spoikka:
(http://www.volvere.fi/images/240GL-08/86GL-22.jpg)
Tämä lienee ipdn 240 spoikka 140ssä?
(https://www.ipdusa.com/uploads/images_blog/195.jpg)
(https://www.ipdusa.com/uploads/images_blog/194.jpg)
https://www.ipdusa.com/blogs/59/bryan-cottrell
Tavoitteena siis saada matala, mahd. hyvin perän pyöreähköön muotoon istuva spoileri. Tuo Cottrellin spoikka näyttää ainakin kuvien perusteella sopivan hyvin.
-
Pientä päivitystä ilman kuvia...
Auto oli keväällä kaverilla lainassa ja sammuili kesken ajon. Sytkäpuolelle vika paikantui. Ostin sitten 123ignitionin koska lomarahat :)
Kaasari myös putsattu ja tiivisteet vaihdettu.
Vieläkään ei kyllä tuo tyhjäkäynti ole sellaista mitä tahtoisin mutta vika korjaantui. Täytynee tutkia säätöjä vielä. Onko näitä muuttuvakurkkuisia edes mahdollista saada käymään tasaisesti tyhjää?
Mitenkäs tuo sytkän alipaineohjaus kaasarilta toimii? Voinko jotenkin helposti todentaa että se on kunnossa?
-
Pientä päivitystä ilman kuvia...
Auto oli keväällä kaverilla lainassa ja sammuili kesken ajon. Sytkäpuolelle vika paikantui. Ostin sitten 123ignitionin koska lomarahat :)
Kaasari myös putsattu ja tiivisteet vaihdettu.
Vieläkään ei kyllä tuo tyhjäkäynti ole sellaista mitä tahtoisin mutta vika korjaantui. Täytynee tutkia säätöjä vielä. Onko näitä muuttuvakurkkuisia edes mahdollista saada käymään tasaisesti tyhjää?
Mitenkäs tuo sytkän alipaineohjaus kaasarilta toimii? Voinko jotenkin helposti todentaa että se on kunnossa?
ota jakajan kansi pois ja irrota letku imusarjasta. Pyörijän pitöisi kääntyä kun imet siitä letkusta, ja sinne pitäisi jäädä alipaine.
-
ota jakajan kansi pois ja irrota letku imusarjasta. Pyörijän pitöisi kääntyä kun imet siitä letkusta, ja sinne pitäisi jäädä alipaine.
Oletan että se sytkän pää toimii koska uusi, mutta mites se kaasarin pää? En siinä kaasaria putsatessa huomannut tutkia minkälainen systeemi siellä on.
-
Kaasarin kyljestä tulee vaan alipaine mikä ohjaa kelloa jakajalla. Eli mitään "muutoksia" ei kaasarissa tapahdu. Tosin tää oli vielä vissiin orkkistekniikalla? Menee vanhempaan kun mistä osaan varmasti sanoa, mutta näin luulisin.
-
Aktivoidaan vähän muinaista ketjua... Auto edelleen tuossa jamassa. Nyt pari vuotta katsastamatta kun ruuhkavuodet puskenut päälle.
Tulipa mieleen että jos hukkaiskin ysin ku joku hullu voisi siitä jotain vielä maksaa ja ottais tuon 242 ihan päivittäiseen ajoon. Tuskin se sen pahemmaksi menee kun tuossa nurmikolla seistessä.
Yksi ongelma kuitenkin. Ei pysty eikä kykene enää ajaan manuaaliaskilla... minkäslainen se bw35 laatikko on? Onko mitään tolkkua laittaa semmosta autoon? Bensankulutuksella ja kolmivaihteisuudella ei mitään merkitystä koska muilla kärryillä mennään sit moottoritiematkat.
-
aw71l vaan sinne, ei kannate muinais askeja laitella, toki ei se tuo aw kaan mikää uusin hitti ole :2funny:
-
aw71l vaan sinne, ei kannate muinais askeja laitella, toki ei se tuo aw kaan mikää uusin hitti ole :2funny:
Kyllähän aw toki ois parempi mutta ei taida ihan helposti B20 jatkoksi istua. Mitä vähän lueskellut http://www.networksvolvoniacs.org/images/e/e5/Umbau_BW35-AW70.pdf
Jos ei sitten jollain ole valmiiksi sovitettua sarjaa josta haluaa luopua?
Toistaiseksi tuo B20 jää kun on ehjä kone.
edit: mul ois kyl tuos yks 940 automaatti joka vois purkautua osiks. Mitäs kaikkee tästä sais hyötykäytettyä? Syyläri? Polkimet? Keppiteline? Siinä itse laatikossa on vähä vikaa niin ei ehkä sitä laita...
-
Tuolta löytyy minun toteutus B20+AW70. Vastauksesta 18->
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27083.msg1061383591#msg1061383591 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27083.msg1061383591#msg1061383591)
-
Tuolta löytyy minun toteutus B20+AW70. Vastauksesta 18->
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27083.msg1061383591#msg1061383591 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27083.msg1061383591#msg1061383591)
Kiitos. Tutkaillaan.
edit: elikkäs Huke Basartilta saa tuota sovitinta. Ei liene sit mikään mahdoton homma.
-
Kyllä saa http://www.hukebasart.nl/huke/en/?Clutchhouses (http://www.hukebasart.nl/huke/en/?Clutchhouses)
Ei ole paha homma. Isoin työ oli lyhentää kaavelia. Muuten on bolt-on.
Luonnollisesti niitä kaavelin O-renkaita tarvitaan kaksi kappaletta.
-
Varmaan käyttäsin tuon kaavelin jossain pajalla. Ei saa mun sahauksella suoraa pintaa :)
Osaaks joku sanoo tuohon että paljonko 940stä sopis noita osia? Se auto vähän niinku oottelee tuomioo... motonetin lista anto ymmärtää että syyläri vois käydä
-
Jos se sun ysi on sillä kapealla syylärillä niin sillonhan se käy suht nätisti 242:seen.
-
Vetolevy käy, jos B20 on 8-pulttisella kampiakselilla, turbiini käy. Kardaanin etuosan pituuden joutuu sovittamaan (lyhentämään ja tasapainottamaan).
Jarrupolkimen voi muokata 242:n yläosan ja 940:n alaosan yhdistelmällä tai sitten koko poljin asetelma 240 automaatista. Vaihteenvalitsin ei käy ysistä.
Syyläri ja öljyputket voi käydä modifiomalla.
-
Noniin herätellääs vähän henkiin taas.
Auto leimattu pitkästä aikaa. Takajarrut oli keskimäärin hyvät, toinen täysin kiinni ja toinen täysin auki :D
Ne kun sain fiksailtua ja leiman hankittua niin neitsytajolla etujarrut löi jumiin... motivaation puutteessa auto sitten seisoi pari viikkoa. Sitten kun piti alkaa korjata niin totesinkin että kaikki toimii... havainnon todistaakseni kävin heittämässä pienet lenkit ja sen jälkeen molemmat etujarrut erittäin kuumat.
Mitäs tässä nyt oikein tapahtuu ja mitä pitäis tehdä?