Proturbo  Autodiagnoosi

B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto

  • 13 Vastauksia
  • 4597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« : 09.11.2012, 15:41:18 »
Eli tuli hommattua tuossa keväällä papan vanha silmäterä, 230tkm ajettu vm.86 240 volvo. Ajelin 3tkm ongelmitta, kunnes tulipellinpuoleinen päätylevy lähti itsestään kävelemään ja kone heitti pari litraa öljyä pitkin konetilaa.

Vaihdoin tämän pullonkorkin näköisen, hieman kumiselta tuntuvan peitelevyn nokka-akselin päähän ja tein samalla muutakin remppaa. Ajelin 5tkm ja taas alkanut vuotamaan samainen levy. Paikallaan ei kehtaa pitää puhallinta päällä kun koppiin tunkeutuu kitkerä öljynhaju koska öljy vuotaa suoraan pakoputkeen.

Minulla ollut ennen pari muutakin volvoa, viimesin vm.91 b200f jossa tuo nokka-akselin päätylevy oli ihan erinäköinen. Bilialle soitettuani kaikissa b200 moottoreissa on käytetty samallaista päätylevyä.

Mitä raati on mieltä, mistä saan erillaisia päätylevyjä ja mistä tuo vuoto johtuu, joku puhui liekkilukosta että jos se on rikki niin saattaa nostaa paineita lohkossa joka rikkoo sitten tuon peitelevyn.. Tiiä sitten. Kellään samallaisia ongelmia ollu ja miten olette ratkaisseet ?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #1 : 09.11.2012, 15:48:48 »
Volvon varaosanum.: 1336763
Musta kumipäällysteinen tulppa.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #2 : 11.11.2012, 16:17:17 »
Juuri samaisen osan vaihdoin ja tihkuu reippaasti öljyä ohi. Nokkapukit kiristetty momenttiin joka tarkistettiin volvon korjausoppaasta.

s73

  • Vieras
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #3 : 12.11.2012, 05:39:34 »
Tutki onko se liekkilukko paikallaan , löytyy venakopan ja imusarjan välissä olevasta haaroitetusta letkusta,varovasti t-haara voi olla hauras.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #4 : 14.11.2012, 04:18:39 »
tiivistemönjää ympärille ja voisi kehitellä siihen levyn varmistamaan tulpan kiinnipysyvyys. siel on jengat mihin saa kiinni.
http://www.ipdusa.com/products/5561/103560-rear-cam-seal-retainer
tuollasen ku sais  :)
« Viimeksi muokattu: 14.11.2012, 04:23:35 kirjoittanut tommi m »

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #5 : 14.11.2012, 16:06:07 »
Jos liekkilukko/huohotin on tukossa varmaan heittää öljyt jostain ulos.
Useamman "kartanon"herra

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #6 : 17.11.2012, 22:06:45 »
Jos tuo osa vuotaa, niin todennäköisesti kone huohottaa pahasti, eli männänrenkaat jumissa. Parannuskeinoina esim. crc tms. ruosteenirrotinta pyttyihin, ja antaa olla muutaman päivän, mielellään niin että kone on 180 jälkeen tai ennen ykk, eli männät kekskellä pyttyjä. Ja sit antaa vähän kenkää koneelle et lähtee karstat männänrenkaista, ja renkaat liikkeelle. Toinen keino, ni kansi ja männät veks, ja tsekkaa onko renkaat ok...

Ennen operaatiota vois tietenki tsekata puristuspaineet, jos alle 10bar, ni on korjauksen tarpeessa. Uus vinokone antaa 13-14,5bar.

Itse muoviprikan asennuksesta, se asennetaan EHDOTTOMASTI ilman liimaa (voitte vaan arvailla olenko kokeillut kumpaakin tapaa) :D Eli ilman liimaa, ja TÄYSIN RUTIKUIVANA RASVASTA, eli tinnerillä tai asetoonilla rasvat ja tiivisteliimajämät veks, prikka paikalleen, ja SITTEN VASTA takimmainen nokkapukki takaisin. Pysyy takuulla, jos vaan kone ei ole sohlo ja huohota. :)

Huohotin ei muuten kaverit sit mene tukkoon timmissä koneessa jos on hyvällä pidolla (eli ei ajeta pelkkää nurkka-ajoa), sohlosta menee, koska siellä virtaa niin paljon ilmaa ohivuodon takia, joka sit pakkasella jäätyy. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

s73

  • Vieras
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #7 : 17.11.2012, 22:30:23 »
Omasta tuli öljyt ilmansuodattimesta pihalle vaikka ei huohota.

hevonen

  • Vieras
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #8 : 20.11.2012, 20:00:48 »
tiivistemönjää ympärille ja voisi kehitellä siihen levyn varmistamaan tulpan kiinnipysyvyys. siel on jengat mihin saa kiinni.
http://www.ipdusa.com/products/5561/103560-rear-cam-seal-retainer
tuollasen ku sais  :)
Aika vaikee muuten tehä ite tommonen rauta jonka ruuvaa päätyjakajan kiinnityspaikkoihin kiinni. 8)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #9 : 20.11.2012, 20:41:42 »
Iteltä lens b200f:stä tuo tulppa kanssa kerran öljyjen kera.. Toistaiseksi paikallaan on ollut pitkäaikainen väliaikaisratkaisu eli muistaakseni pakkasmarkka, vulkanointiteipillä tiivistettynä ja pirusti masaa päälle.  :2funny: Huohotus on lohkon muovipöntöstä suoraan letkulla auton alle. Kyllähän sieltä aika paljon höyryä ja katkua tulloo. Tiedä sitten mikä on normaali määrä. Männät kalisee ainaki kylmällä koneella aika paljon ja hitusen ehkä lämpösenäkin (tosin jonkun lähteen mukaan vinokoneet kalisee aina vähäsen :D). Pitäsköhän itekin mitata puristuspaineet ja koittaa CRC kikkaa joskus. :D Konehan saa luonnollisesti sikaa aika paljon.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2012, 20:43:37 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #10 : 20.11.2012, 21:07:47 »
Aika vaikee muuten tehä ite tommonen rauta jonka ruuvaa päätyjakajan kiinnityspaikkoihin kiinni. 8)
ei itseasiassa ole. väsääminen tais kestää 7 minuuttia  :D

hevonen

  • Vieras
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #11 : 21.11.2012, 09:03:09 »
ei itseasiassa ole. väsääminen tais kestää 7 minuuttia  :D
No sitähän mä tarkoitinkin, vähän ironiaa kato...

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #12 : 25.11.2012, 22:14:30 »
Sain tänään vasta kiireiltäni vaihdettua tuon liekkilukon. Siellä oli entinen metallinen liekkilukko - joka oli paskanen - mutta silti vielä toimiva, tilalle laitoin motonetistä ostamani 2€ muovisen sillä metallisia ei kuulemma enää saa.

Vieläkin tihkuu öljyä päätylevystä. Pitänee vielä kokeilla vaihtaa uus pääty"korkki" sinne ja viimeksi unohtui laittaa tiivistemassaa nokkapukin alle (korjausoppaan mukaan pitäisi laittaa) joten ensi kerralla laitetaan sekin sinne.

Voisi kokeilla tuota tököttiä laittaa tulpanreijistä sisään. Tokkopa auttaa kun onhan tolla koneella ajettu "pitkän" seisokin jälkeen lähemmäs kymppitonni että eiköhän siinä ajassa männänrenkaat ole jo auenneet, ja tosiaankin päästöissä ei ollu mitään pari kuukautta takaperin kun leimaa kävi hakemassa.

Tuntuu että öljynkulutus senkun kasvaa. Tuhannen kilsan aikana syöny mittatikusta puolet.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 22:16:33 kirjoittanut vilsua »

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: B200e ja nokka-akselin päätylevyn öljyvuoto
« Vastaus #13 : 25.11.2012, 22:24:31 »
mutta jos se öljynerotinpurkki on täynnä moskaa. se sihti ei oo välttämätön.

 

Autoracing  KL-varaosat