Carcom Oy  Ateho

volvo 960 - 91 3.0i automaatti jakopää ja öljyt

  • 6 Vastauksia
  • 5938 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaelly

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Morjens,

Tuli ostettua kyseinen farkkumobiili, olisinkin tiedustellut että mikä on jakopään vaihtoväli kyseiseen autoon ja kuinka usein porukka on vaihtanut automaattilaatikon öljyt sekä mitä öljyä laatikkoon on laitettu ?
Sukulainen joka Ruotsissa asustelee ja Volvoja omistanut monia, kehui että laatikko tässä ei olisi enää varmastikaan häävissä kunnossa, kun sille ei tiettävästi ole mitään tehty ja kilometrejä pelissä jo 362tkm. Mielestäni kuitenkin ihan siististi toimii, mutta pitäisikö alkaa jo murehtia tulevasta ?

Kiitos jo etukäteen.. !

Terv. Juha
Volvo S80 2.4 automaatti
Volvo 850 2.4 manuaali "kartanomalli"

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: volvo 960 - 91 3.0i automaatti jakopää ja öljyt
« Vastaus #1 : 13.04.2011, 15:35:45 »
Vuosimalli oli mikä?

http://www.volvolandia.com/korjaamo/volvo_jakohihnat.htm

http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAutoAW30.html

Öljykeskusteluja löytyy ainakin haulla museon puolelta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: volvo 960 - 91 3.0i automaatti jakopää ja öljyt
« Vastaus #2 : 13.04.2011, 15:40:27 »
Kannattaa tarkastaa se automaattiöljyn väri, jos on ruskeen mustaa ja haisee palaneelle, niin öljyn vaihto huuhtelemalla kiireen vilkkaa. ite oon meinannut laittaa tuohon ATF-320, mutta en oo saanut aikaiseksi, ölpit on kyllä jo ostettuna.

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61702.msg1284349#msg1284349

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=16390.0

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: volvo 960 - 91 3.0i automaatti jakopää ja öljyt
« Vastaus #3 : 13.04.2011, 20:57:41 »
Onpa hyvä vuosikerta ja ovimäärä  ;) :pomo:

Mulla on kanssa ruotsintuonti, lippusia ja lappusia hanskalokerossa uudesta saakka, autolla ja todennäköisesti laatikollakin on ajettu se 445tkm eikä laatikon rempoista ole mitään dokumenttia, voi olla että ei ole tehty öljynvaihtoja kummempaa. Sporttipuolella KD:lla polkiessa kyllä taitaa luistaa ykkösellä siellä 5-6k paikkeilla, sekä kolmosella, rankempaan menoon varmaan pitäisi jo korjaillakkin mutta ei meikäläisen ajolla taida kovin nopsaan kulua loppuun, kohta 2 vuotta ajettu ja vasta 21k tullu mittariin.
Turbiini lukitusventtiili temppuilee aina kun laatikko lämpenee, tarraa kakkonen päälle eikä irrota ennenkuin jarrulla auttaa että ykkönen menee pesään, sen verta kallis ja hankala vaihtaa että saapi olla tuommoinen kunnes tulee isompaa remontin tarvetta.

Moottorin käyntihäiriöt sitten saa aikaan sen että laatikosta tulee vikakoodeja luistamisesta / väärästä välityssuhteesta, joka kerta kun mulla ajosta sammu bensanpuutteeseen niin laatikkoon tallentui vikakoodi, moottorin puolelle ei.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: volvo 960 - 91 3.0i automaatti jakopää ja öljyt
« Vastaus #4 : 15.04.2011, 15:00:43 »
Tomaattimehuista oli kovasti juttua edellisellä foorumilla kun "uudemmissa" laatikoissa ei oikein saatu selvyyttää,
käykö Mobilin ATF-320 niihin. Kysyin asiaa Mobililta ja vihdoin viimein sain jonkun gurun vastauksen, että kyllä käy.
Itselläni lootana AW30-43 johon tulee valmistajan ohjeen mukaan käyttää ainoastaan seuraavanlaatuisia öljyjä:

Dexron II E ja Ford Mercon tai Dexron III  ja Ford Mercon.

Ostin 12 litraa Motonetista ja tein vaihdon tietty huuhteluna. Selkeästi olisi voinut vielä yhden 4 litran pönikän ajaa
läpi jotta olisi ollut täysin kirkasta. Hyvin on toistaiseksi toiminut. Lootalla oli ajettu yli 300tkm ja öljy oli sen näköistäkin.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1876
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: volvo 960 - 91 3.0i automaatti jakopää ja öljyt
« Vastaus #5 : 19.04.2011, 19:17:39 »
Siinä on vaan aina pieni riski kun tuollaisen melkein 400tkm ajetun lootan öljyt vaihtaa, siis jos öljyt on alkuperäiset, niin jokapaikkaan kertynyt paska lähtee liikkeelle uudella öljyllä ja hajoaa lopullisesti koko aski.

Mä en osaa sanoa mikä oikein pitkään ajetulle laatikolle olisi paras. Kenties vaihtaa 5tkm välein pelkästään öljypohjallinen (siis kierrättämättä)?

The moose

  • Vieras
Vs: volvo 960 - 91 3.0i automaatti jakopää ja öljyt
« Vastaus #6 : 19.04.2011, 20:21:43 »
sinne voi ennen öljynvaihtoa hakee huuhtelu/hoito aineen http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?start=0&end=10&page=1&sivu=tuotteet&t_id=823&r_id=358&kieli=1#sisalto
esim tän valmistajan, muitakin on esim wynns. omassa juurikin wynns kaljatölkin näkönen purkki. jenkkiautokorjaamoilla niitä usein myynnissä.

huuhtelemalla kun sen vaihdon tekee voi isoimmat partikkelit tulla mukana ulos. ja onhan noissa lootissa suodattimet.

edit.. kaveri harrastaa noita amerikan foorteja ja se ei koskaan ole vaihtanut atf öljyjä yhteenkään lootaan, ja sillon vuoden 64 galaxie ympäri vuoden ajossa. yleensä jenkkien turbiinilukko ottaa jo tosi aikasin. eli luistoa on vähemmän.


« Viimeksi muokattu: 19.04.2011, 20:26:42 kirjoittanut The moose »

 

Carcom Oy  Ateho