Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta (k-jet/motronic)

  • 0 Vastauksia
  • 3569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Starttisuutin ja sitä ohjaava lämpöaikakytkin ovat täysin moottorinohjauksesta(oli se sitten k-jetronic tai motronic) irrallinen paketti, eikä liity mihinkään muuhun kun moottorin käynnistymiseen, nimensä mukaisesti. Kytkin (kannessa takimmaisen pytyn kohdalla, imusarjan laipan vierellä) maadoittaa starttisuuttimen kun anturi/kytkin on riittävän kylmä niin tekemään (alle +40C tai jotain), ja suuttimen plussa tulee startilta. Se anturin liitin on se todella litteä vaalea liitin, kannattaa mitata että anturin toinen nasta on maadoitettuna ja toisesta on matkaa maihin jokusia kymmeniä ohmeja (näin arviolta, toinen karva siis maadoittaa starttisuuttimen ja toinen on lämmityssähkö kyseiselle osalle). Tämän lisäksi johdon liittimen molemmat nastat kuuluu olla yhteydessä maahan(toinen noin 1ohm ja toinen jotakin kymmenkunta ohm) kun starttisuuttimen liitin on kiinni, ja toisen muuttua äärettömäksi kun starttisumun liitin irroitetaan.

Toimintalogiikka suuttimelle on se, että startin plussa tuodaan toiseen suuttimen liittimeen, ja toinen liitin maadoittuu tuohon lämpöaikakytkimeen. Lisäksi startilta sähkö tuodaan lämpöaikakytkimen toiseen nastaan, joka lämmittää kytkintä ja täten irroittaa suuttimen maadoituksen pitkässä startissa. Anturi siis maadoittuu kanteen.

Mainittakoon myös, että ne LH-jetronicit, joissa on erillinen kylmäkäynnistyssuutin, eivät käytä kuvatunkaltaista systeemiä (vai olikohan jossakin hämärässä jenkkimallissa poikkeus tähänkin sääntöön...).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Carcom Oy  Ateho